Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort (2019) #2

Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort (2019)

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019

Tevreden

Omdat ik heb besloten om parttime te gaan werken voor mij huidige werkgever, ging ik na jarenlang leaseauto's rijden nu privé een auto kopen. Mijn wensenlijstje: uitstraling, comfort, betrouwbaarheid, automaat (en dan geen CVT). Moet een boottrailer van 1400 kg kunnen trekken. Vroeger heb ik diverse Mazda's gehad en deze waren altijd super betrouwbaar. Er ging eigenlijk nooit iets aan kapot. Ik vind de CX 5 een mooie auto. Daarom na jaren van enkele Volvo V70's, naar de Mazda dealer voor een proefrit. Eigenlijk had ik het liefste weer een Volvo gehad, maar als je de auto privé gaat betalen speelt de aanschafprijs ook wel een rol bij de keuze. En dan is de CX 5 beter betaalbaar dan bijvoorbeeld een XC60.
De auto beviel goed tijdens de proefrit en ik kon een mooie korting krijgen omdat ik niets inruilde. In maart 2019 werd de auto geleverd door Mazda Pierre in Zwaag. Tot nu toe goede ervaring met deze dealer. Momenteel staat er 27.000 km op de teller en er zijn geen problemen geweest.
De auto is stil, comfortabel en heeft voldoende trekkracht. De kofferbak is minder groot dan die van de Volvo maar biedt voldoende ruimte voor ons gezin. Ook voor vakantietrips naar het buitenland.
De conventionele automaat bevalt beter dan de sequentiële in de Volvo. Veel van die bakken geven een schokje bij wegrijden omdat ze dan iets te traag reageren en jij als bestuurder dan net iets meer gas geeft. De Mazda rolt veel soepeler van zijn plek. En door een vrij groot lock-upbereik is ie toch redelijk zuinig. Het verbruik varieert van 1:13 in het dagelijks gebruik tot 1:16 bij vakantieritten. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik een rustige rijstijl heb.

Plussen.
De ledverlichting, die meedraait in de bochten, is super goed. Nog nooit zo prettig gereden in het donker.
De auto is stil en de vering is comfortabel.
Het is echt een fijne stuurauto. Met veel plezier stap ik elke keer weer in voor een rit.
Fraai interieur en fraai exterieur. Hoewel dit natuurlijk een kwestie van smaak is, krijg ik bij de CX 5 wat vaker te horen dat het een erg mooie auto is.
Fijne zitpositie. Goed overzicht.
Android-auto en Apple car-play werken goed.

Kleine "dingetjes".
In de loop van het gebruik zijn er wel enkele zaken die minder goed bevallen. Zo worden de portieren altijd automatisch op slot gezet na enkele meters rijden. Dit is niet uit te schakelen. Dus als een passagier uitstapt en nog even zijn tas van de achterbank wil pakken dan vindt die een afgesloten deur. Onhandig.
Een enkele keer geeft de auto na het starten een melding dat er geen navigatie is om vervolgens na een halve minuut gewoon de navigatie op te starten. Het opstarten van het multimediasysteem duurt sowieso vrij lang. Verder zijn de A-stijlen vrij dik. Bij rotondes moet je er echt even omheen kijken om zeker te weten dat je niet een fietser o.i.d. mist.

Met de aanhanger.
Zoals vermeld hebben we een boot op trailer die samen 1400 kilo wegen. De trailer is 7,5 m1 lang, dus stabliteit bij het trekken is ook belangrijk.
De auto is mooi stabiel met de boot erachter. Nog nooit een slingertje gevoeld. Ook niet bij het passeren van vrachtauto's of bussen. Het vermogen van 165 PK is ruim voldoende. Je merkt wel dat de auto een relatief laag koppel heeft, waardoor je zo nu en dan moet terugschakelen om meer vermogen te ontwikkelen. Met de automaat trekt de auto de boot moeiteloos op trailerhellingen uit het water. Heel tevreden mee. De combinatie heeft een verbruik van ongeveer 1:9 a 1:10.

Samengevat.
Het is geen Volvo maar ik ben zeer tevreden met de CX 5, zeker als je rekent dat ie een stuk betaalbaarder is dan een auto uit het premium segment en daar qua comfort, betrouwbaarheid en uitstraling wel tegen aan schurkt.

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Mazda
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Homura (5D/6A)