Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 Business Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 360.000 km |
De eerste maanden
- 9.500 km
Zo, de keuze op een Mazda laten vallen en niet een Toyota, de reden: AppleCarplay was niet In de Toyota te krijgen.......zonde!
Vanaf begin juli in de auto gereden, dus nu met 9500 km een aardige indruk. Was het eerst niet harder dan 110/115 km/uur, nu weten we beter en kan het ook een stuk harder. De auto blijft comfortabel, maar met 165 pk en geen Turbo missen we koppel en is het al snel twee tandjes terug om snelheid te winnen. Het vergelijk met de V60 D4 mag je dan eigenlijk niet maken, maar we missen het wel.
Het verbruik, een 7.2 ltr / 100 km, maar dan moet je wel aardig oppassen met het pedals, onder de 7 ltr is bijna onmogelijk.
Problemen, uiteraard de telefoon, CarPlay en auto werken niet altijd synchroon, het advies om de telefoon aan en uit te schakelen werkt altijd.
Een ander probleem, bij hoge snelheid wil er nog wel eens een zoemens geluid opdoemen, soms heel kort en andere keren continue, lijkt alsof het zijraam uit de spinning word gezogen, as vrijdag hiervoor een afspraak bij de garage.
Verder heerlijke auto, ruim, super interieur, waarbij twee kleuren stiksels wel opvallen. Zit goed in de luxe aankleding, en ook het navigatie is gewoon goed, niet super gedetailleers. Kijk toch liever live naar de gebouwen dan op het scherm, een stuk veiliger.
Ervaring subliem
- 180.000 km
180000 km gereden en dat zonder enige problemen alleen op zijn tijd een olie wissel en verder niets.
Van de originele Yokohamas zijn er nog twee over………uiteraard ook met winterbanden gereden, maar 90.000 km de zonerbanden…….best uniek. Remblokken voor vervangen bij 120000 km…….
Verder helemaal niets, best saai……interieur is nog netjes, wel een vlak plekje in de deur, daar heeft mijn elleboog heerlijk gelegen.
Nog een 3 maanden in de lease en dan. wellicht kopen en door rijden, want het is een probleemloze auto.
Gaat ie weg, of,,,,,,,.
- 190.000 km
Ja, 190.000 km en qua onderhoudskosten zitten we op Euro 0.025 per km, dat is niet slecht, en inclusief 4 zomer en 6 winterbanden. Niet slecht, en de keuze gemaakt om de auto over te nemen. Kunnen we nog een paar jaartjes in zakelijk rijden, en dan over naar prive als auto voor het week-einde. Dan wellicht met 300K km maar wat maakt dat uit als het een probleemloze auto is?
Past allemaal lekker, tevreden over de auto, Chappeau Mazda!
Gekocht!
- 202.000 km
Ja, de auto overgenomen van de LM, prijs was OK, en historie bekend, een andere met 40-50k km minder en een jaartje jonger zou een 30% meer kosten, voor mij het jet waard.
Nu inmiddels op 210k km, en geen centje pijn.
Geen centje pijn
- 230.000 km
230000 km op de teller, een uiterst saaie auto, niets gaat stuk, gewoon op zijn tijd de gebruikelijke beurtjes.
Wel een draadloos oplaad paneeltje geplaatst, oude center console voor de pook verwijdert en een perfect passende lader geplaatst, klusje van 5 minuten. Ook een draadloze CarPlay adapter geplaatst, werk subliem.
Een tweede set originele velgen, ook 17”, met 4 seizoenen banden aangeschaft,
Afgelopen weken rustiger gereden, en we zien het verbruik rond de 6,3 ltr / 100 km uitkomen, niet slecht voor een dergelijke auto.
Niet te stoppen
- 262.000 km
Het is een saaie auto, blijft maar doorgaan, geen kraakje, gewoon goed. Wel de accu laten vervangen, was nodig, mooi aangegeven met een waarschuwing, beter preventief dan stilstaan op een onvolkomen moment.
Vervangen, daar is aan gedacht maar nu besloten om 500.000 km vol te maken.
Verbruik zit nu altijd rond de 7ltr/100 km en dan rijden we toch iets harder dan de toegestane snelheden.
Beurtje nr 11
- 267.000 km
Ook nu weer een saaie onderhoudsbeurt, geen rare zaken, wederom geen remmer in, inmiddels 140.000 km met een set remblokken voor. Zeker, veel snelweg kilometers maar anticiperen op het verkeer speelt zeker mee. Tja, waarom dan iets nieuws gaan rijden als deze auto het qua onderhoudskosten net op de 2 cent per kilometer zit.
Vocht
- 290.000 km
Jawel, de CX5 blijft rijden en rollen. Wel eea schade laten wegwerken, 1 x eigenschuld, 3 keer een ander, en dat allemaal in 3 maanden tijd. Geen plamuur of uitdeuken, een nieuwe bovenlip op de voorbumper en wat krassen weg laten halen.
Maar toen.........jawel vocht in de koplampen, werd niet minder ook niet met de fohn er in blazen. 5 jaar en 4 dagen oud, 290.000 km, en dus naar de dealer getogen, zijn altijd in opperbeste stemming en ook hier gewoon foto's en een reclamatie gemaakt naar Mazda toe. Garantie / coulance, geen idee maar een nieuwe koplamp kost dan ook ruim meer dan Euro 1600, per stuk ex btw.........toch maar even proberen.
We zullen zien, blij word ik er niet van, ook omdat inmiddels 1 koplamp het niet meer doet...........
09-07-2024 - Er staat inmiddels 4 cm water in de koplamp.
10-07-2024 - Dealer heeft mondeling accoord van Mazda om 2/3 van de kosten op zich te nemen. Nog steeds veel geld wat er betaald moet worden, en er is zeker een minder dure oplossing te koop, echter doet Mazda er alles aan om het op te lossen.
12-07-2024 - Nieuwe units zijn geplaatst. Geen schade of iets raars aan de lampen te zien.
26-07: nieuwe remschijven voor (1e maal vervangen) en blokken (2e maal), remolie vervangen, verder olie en alle filters. Condensor AC word minder, zal ook vervangen dienen te worden, zal bij de daarop volgende beurt worden vervangen.
Auto zelf, die blijft gaat niet meer weg, komt wellicht iets anders bij, CX60 of Model Y is de gedachte.
Gelukt, en we gaan door!!!
- 300.000 km
Het is gebeurt en gelukt, 300.000 km in iets meer dan 5 jaar, waarvan de laatste 140.000 km sinds januari ‘23. Gekkenwerk dat zeker, maar de Mazda houd zich meer dan kranig, voor de eerste keer nieuwe schijven voorop en dat maakte een groot verschil.
Condensor laat wat corrosie zien, maar koelt de AC nog goed: blijven rijden tot het echt stuk is is het advies van de dealer,
Het blijft een moeilijke keuze, blijven rijden of iets nieuws. De tijd zal het leren.
Tijd voor wat anders….
- 326.000 km
Denk zo dat deze CX-5 uit 2019 de hoogste Km stand heeft van wat er nu te koop staat op AW. De inruilprijs voor onze CX5 ligt op 10.000 Euro, veel of niet, het zal zo zijn. Door verandering van contract zal de vergoeding voor de Mazda wijzigen, positief in ons geval, maar optie voor een andere auto is er ook. Nog geen definitief plaatje, en daarmee nog even afwachten. Deze CX5 blijft sowieso, stelt in absoluut niet teleur. Rijd nog als de beste en sinds nieuw in ons bezit, en altijd zijn beurtjes gehad. De CX60 word het niet, te weinig electrische Km-ters, de E6, nog niets van gehoord, wel erg mooi.
Verbruik lijkt wel wat omhoog te gaan, heb niet het gevoel dat we veel harder rijden, als de kou en de harde wind wel van invloed. Zal de komende week eens wat rustiger rijden.
Deze week nog dakrails gemonteerd, waarom, niet echt een reden, leuk om te doen en staat niet slecht. Of toch, verwacht komende maanden naar Luxemburg te moeten om onze zoon daar naar toe te verhuizen, skiekoffer er op en dan kunnen we met zijn drieën die kant op en niet met 2.
Achtergordel is onder garantie vervangen, rolde niet meer op. Mazda doet dit omdat het een veiligheidsissue is, en dat wil men goed hebben.
Niets anders, nog niet, helemaal niet?
- 345.000 km
De CX-5 blijft maar gaan, en zonder problemen. Of toch.....
Een nieuwtje: de fles olie om bij te vullen is op: Jawel na meer dan 340.000 km is de eerst fles van 1 ltr op.
De navigatie units vertoonde veel uitval de laatste 2-3 weken. Aan/uit, opnieuw opstarten, het was het allemaal niet. Een harde reset met de zekeringen er uit bracht ook geen succes. Nieuwe SD kaart met de navigatie er op, wilde niet laden. Dan een harde reset in de unit zelf, dat betekent alles wat je hebt ingesteld gaat terug naar factory setting, dus je "thuis" locatie, radiozenders, instellingen van de veiligheidssystemen zijn allemaal "0". En ja, het heeft geholpen, alles start nu weer goed op, tenminste, als ik rustig aan doe en de "ritmeter" app (rij de auto alleen zakelijk, alle KM worden bijgehouden) later aan zet.
Teller staat op 345.000 km, APK is voor Juli, echter laat het komende week uitvoeren. Is 3 maanden eerder, maar om nu alleen voor de APK terug te gaan naar de garage is ook wat. Ik hou niet de 20.000 km per beurt aan, ik zit gemiddeld op een 25.000 km tussen de beurtjes in.
De All season banden (Michelin Crossclimate SUV) hebben het nu een tweede winterseizoen uitgehouden, en een derde kan ook nog. Dat zal dan een 90/110.000 km in totaal zijn.
Voor de zomer komen er nu Hankook 225/65/17 Ventus Prime 4 onder, gekozen vanwege laag rol geluid, relatief zuinig en ook bij een nat wegdek een goede score. We gaan zien hoe lang deze meegaan. De huidige banden hebben het dan ook een 100.000 km uitgehouden.
Een van de spiegelkappen zitten wat diepe krassen op, en de lampunit is de spiegel mist een stukje, iets te dichtbij en te hard een paaltje geraakt, dus deze worden vervangen.
De auto moet er gewoon altijd netjes bijstaan.
Het verbruik
- 360.000 km
En ja de kilometers komen er op, niet vliegen, we rijden rustiger en nemen iets meer de tijd.
APK is er twee weken geleden opgekomen. Tijdens onderhoud bij 345k km moest er iets meer vervangen worden dan alleen de olie en filters, bij vervolgafspraak daarmee ook de bougies en alle riemen, d.w.z. zonder de distributie want die heeft een ketting en daar is geen onderhoud aan nodig.
We rijden ook al even op de Hankook’s, zeer tevreden over. Geluis en brandstofverbruik lijken minder dan met de all seasons, nu rij ik ook rustiger en is de buitentemperatuur lekker omhoog, en dat zal zeker ook invloed hebben, misschien wel het meeste.
Apple CarPlay werkt weer goed, geen rare storingen of volledig uitvallen meer, de nieuwe SD kaart van marktplaats doet zoals het moet.’
Stoor ik me nu aan iets, niet echt, mis ik nu iets, de cruise control is gewoon en houd niet afstand tot de voorganger, geen probleem natuurlijk maar in de model 3 van vrouwlief is het best lekker.
Komt er nu nog wat anders: ik krijg steeds minder redenen, de auto word sinds het begin alleen zakelijk gereden, staat er altijd netjes bij, gewassen en schoon van binnen, passen stukken materiaal in tot max 3 mtr, en het is voor mij nog steeds een mooi model.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.