en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5.400 km |
KM-stand laatst | 11.729 km |
Na 30 jaar met een auto van de zaak te hebben gereden komt het einde van mijn bestaan als loonslaaf in zicht. Einde van de maand is het gedaan, dan wordt de Skoda Octavia 1,6D ingeleverd en gaan we met de Mazda naar Zuid-Frankrijk. Eigenlijk zou ik de Skoda overnemen, maar na vakantiepech vorig jaar met roetfilter, brandstofpomp en verstuivers was dat animo verdwenen. Uiteindelijk resulteerde dat pechverhaal in een vervangende auto om de vakantie in Italië en Zuid-Duitsland voort te zetten. Een BMW 218 Touring was dat, reed op zich niet slecht en ik had nauwelijks in de gaten dat het een driecilinder was. Die hebben we nog even overwogen, maar Mazda sprak ons erg aan. Een vriend heeft een CX 30 SKyactiev X waarmee we proef mochten rijden, maar die had toch niet echt de hoge instap die we zochten. Het afmetingen van de CX 5 waren eigenlijk net te groot, toch maar even wat rationele argumenten aan de kant geschoven en voor deze obsediaan graue import auto gegaan. Dat klinkt toch beter als bruin nietwaar? Het is eigenlijk niet het moment om een review te schrijven, druk met knopjes uitproberen natuurlijk. En ik heb vandaag een reservewiel besteld, voor 180 euro een 225/65 17". Die maakt het wel vol onder in de bagageruimte, en dan moet er ook nog een krikje bij. En een wielmoersleutel, ik ben echt old-school, vroeger zaten die toch standaard in elke auto? Gereedschap geneg, maar dop 21 ontbreekt, dus dat wordt nog een keer langs de Hornbach. Na de vakantie, o nee, ik heb voortaan altijd vakantie ;-)..... als we terug zijn uit Frankrijk zal ik wat zinnige ervaringen posten, voorlopig zijn we er erg blij mee.
Op vakantie naar Zuid-Frankrijk de nodige kilometers gemaakt en ervaring opgedaan in heuvelachtig-bergachtig terrein. Het is een voortreffelijke reisauto, en het verbruik is volgens verwachting, hoewel het fietsenrek achterop wel een negatieve invloed zal hebben gehad. Voor vertrek nog een reservewiel aangeschaft en de kofferbak aangepast; het vloertje omhoog gebracht zodat het wiel er onder past. Met twee balkjes, een paar langere schroeven en wat zaag en freeswerk ziet het er na zwartspuiten wel netjes uit vind ik. Mijn vrouw is minder enthousiast; er zit nu geen randje meer aan de achterkant en losse flessen kunnen er uit rollen na het boodschappen doen. Opletten dus.
Na 25 jaar turbo diesels te hebben gereden maakt de tweeliter benzine in de Mazda weinig indruk. Het schakelgedrag van de 6bak automaat draagt daar niets aan bij; bij hellingen >6% schakelt hij 2 versnellingen terug en gaat van 2500 naar 4000 toeren. Handmatig schakelen is de oplossing; dan houdt hij het bij 3000 toeren met 1 tikkie terug. Overigens is het hier in Nederland geen probleem, alleen snel optrekken bij invoegen geeft hetzelfde probleem. Ik hoorde onlangs iemand iets zeggen dat Mazda cilinders uitschakelt als dat kan, het lijkt er af en toe op dat ze niet worden ingeschakeld! Maar op internet vind ik alleen iets daarover vermeld bij de 2,5liter die in Amerika gevoerd wordt, weet iemand daar meer van?
Maar de luxe aan boord maakt veel goed. De waarschuwing voor verkeer in de dode hoeken bij achteruit rijden is geweldig, lane-assist is wat mij betreft onnodig en de overige gadgets vergen nog de nodige tijd. Ik ben te ongeduldig om het hele boekje door te nemen, dus dat wordt training on the job.
Om nog een jaar van de fabrieksgarantie te mogen genieten moest onze Mazda zijn jaarlijkse beurt hebben, daarvoor een afspraak gemaakt bij garage Schoonen in Vlijmen. Daar was ik al een keer langs geweest in verband met het gekraak van de voortrein over verkeersdrempels, naar het schijnt een meer voorkomend euvel bij de CX 5. Er was zelfs een vervangend setje rubbers voor vanuit de fabriek, maar dat zat er blijkbaar al onder. Maar bij deze beurt zou men er nog eens naar kijken. Maar voordat het zover was werd ik al gebeld; steenmarters waren werkzaam geweest onder de motorkap, gelukkig geen schade aan de bekabeling maar de isolatie was flink gehavend, dus maar een nieuwe isolatieplaat en een marterverdrijver laten installeren. Toch zo'n 170 euro extra op de kosten van de beurt, die me toch wel enigszins tegenviel met een totaalbedrag van 583 euro. Incusief nieuwe ruitenwissers, dat wel. Maar wie een mooie auto wil rijden moet pijn lijden, dat weten wij in dit overigens geweldige land maar al goed. Het gekraak was overigens nog steeds aanwezig, de heer Schoonen zou het nog eens navragen bij Mazda want eigenlijk is dat niet acceptabel voor een jonge auto van deze klasse, als ie 10 jaar oud was zou ik het gemakkelijker accepteren. Over het motorkarakter en het schakelgedrag waarvan ik eerder melding maakte werd weinig gezegd. Cilinders uitschakelen doet geloof ik alleen de 2,5 liter versie, en de schakeling heb ik verder niets van vernomen, ik heb hier per mail nog verder informatie voor opgevraagd.
Tja, wat moet je verder nog zeggen. Rijden doet ie geweldig, fijne comfortabele auto. De uitgebreide mogelijkheden laten je wel soms zoeken naar de juiste knopjes, waar de spiegelverwarming zit is me nog niet helemaal duidelijk. Gekoppeld aan de achterruitverwarming las ik ergens, is niet heel logisch wat mij betreft. Ik heb wel het gevoel dat ie na het passeren van de 10k grens wat gemakkelijker loopt, nog niet heel flitsend maar wat lichter, hij gaat wat vlotter in de toeren. Maar of dat gewenning is, of een programmeertruukje om het inrijden te sturen af fabriek, wie zal het zeggen. Nu kunnen we nog een jaartje nadenken of we voor 370 euro de Mazda Plus garantie bijkopen, of dat we gokken op de veelgeroemde kwaliteit en betrouwbaarheid.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.