Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M (2019)

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 165 4WD GT-M
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5.400 km
KM-stand laatst31.800 km
Lezerswaardering: 47%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geen auto van de zaak meer!

  • 5.400 km

Na 30 jaar met een auto van de zaak te hebben gereden komt het einde van mijn bestaan als loonslaaf in zicht. Einde van de maand is het gedaan, dan wordt de Skoda Octavia 1,6D ingeleverd en gaan we met de Mazda naar Zuid-Frankrijk. Eigenlijk zou ik de Skoda overnemen, maar na vakantiepech vorig jaar met roetfilter, brandstofpomp en verstuivers was dat animo verdwenen. Uiteindelijk resulteerde dat pechverhaal in een vervangende auto om de vakantie in Italië en Zuid-Duitsland voort te zetten. Een BMW 218 Touring was dat, reed op zich niet slecht en ik had nauwelijks in de gaten dat het een driecilinder was. Die hebben we nog even overwogen, maar Mazda sprak ons erg aan. Een vriend heeft een CX 30 SKyactiev X waarmee we proef mochten rijden, maar die had toch niet echt de hoge instap die we zochten. Het afmetingen van de CX 5 waren eigenlijk net te groot, toch maar even wat rationele argumenten aan de kant geschoven en voor deze obsediaan graue import auto gegaan. Dat klinkt toch beter als bruin nietwaar? Het is eigenlijk niet het moment om een review te schrijven, druk met knopjes uitproberen natuurlijk. En ik heb vandaag een reservewiel besteld, voor 180 euro een 225/65 17". Die maakt het wel vol onder in de bagageruimte, en dan moet er ook nog een krikje bij. En een wielmoersleutel, ik ben echt old-school, vroeger zaten die toch standaard in elke auto? Gereedschap geneg, maar dop 21 ontbreekt, dus dat wordt nog een keer langs de Hornbach. Na de vakantie, o nee, ik heb voortaan altijd vakantie ;-)..... als we terug zijn uit Frankrijk zal ik wat zinnige ervaringen posten, voorlopig zijn we er erg blij mee.

Vakantie ervaring

  • 9.977 km

Op vakantie naar Zuid-Frankrijk de nodige kilometers gemaakt en ervaring opgedaan in heuvelachtig-bergachtig terrein. Het is een voortreffelijke reisauto, en het verbruik is volgens verwachting, hoewel het fietsenrek achterop wel een negatieve invloed zal hebben gehad. Voor vertrek nog een reservewiel aangeschaft en de kofferbak aangepast; het vloertje omhoog gebracht zodat het wiel er onder past. Met twee balkjes, een paar langere schroeven en wat zaag en freeswerk ziet het er na zwartspuiten wel netjes uit vind ik. Mijn vrouw is minder enthousiast; er zit nu geen randje meer aan de achterkant en losse flessen kunnen er uit rollen na het boodschappen doen. Opletten dus.
Na 25 jaar turbo diesels te hebben gereden maakt de tweeliter benzine in de Mazda weinig indruk. Het schakelgedrag van de 6bak automaat draagt daar niets aan bij; bij hellingen >6% schakelt hij 2 versnellingen terug en gaat van 2500 naar 4000 toeren. Handmatig schakelen is de oplossing; dan houdt hij het bij 3000 toeren met 1 tikkie terug. Overigens is het hier in Nederland geen probleem, alleen snel optrekken bij invoegen geeft hetzelfde probleem. Ik hoorde onlangs iemand iets zeggen dat Mazda cilinders uitschakelt als dat kan, het lijkt er af en toe op dat ze niet worden ingeschakeld! Maar op internet vind ik alleen iets daarover vermeld bij de 2,5liter die in Amerika gevoerd wordt, weet iemand daar meer van?
Maar de luxe aan boord maakt veel goed. De waarschuwing voor verkeer in de dode hoeken bij achteruit rijden is geweldig, lane-assist is wat mij betreft onnodig en de overige gadgets vergen nog de nodige tijd. Ik ben te ongeduldig om het hele boekje door te nemen, dus dat wordt training on the job.

Beesten onder de motorkap

  • 11.729 km

Om nog een jaar van de fabrieksgarantie te mogen genieten moest onze Mazda zijn jaarlijkse beurt hebben, daarvoor een afspraak gemaakt bij garage Schoonen in Vlijmen. Daar was ik al een keer langs geweest in verband met het gekraak van de voortrein over verkeersdrempels, naar het schijnt een meer voorkomend euvel bij de CX 5. Er was zelfs een vervangend setje rubbers voor vanuit de fabriek, maar dat zat er blijkbaar al onder. Maar bij deze beurt zou men er nog eens naar kijken. Maar voordat het zover was werd ik al gebeld; steenmarters waren werkzaam geweest onder de motorkap, gelukkig geen schade aan de bekabeling maar de isolatie was flink gehavend, dus maar een nieuwe isolatieplaat en een marterverdrijver laten installeren. Toch zo'n 170 euro extra op de kosten van de beurt, die me toch wel enigszins tegenviel met een totaalbedrag van 583 euro. Incusief nieuwe ruitenwissers, dat wel. Maar wie een mooie auto wil rijden moet pijn lijden, dat weten wij in dit overigens geweldige land maar al goed. Het gekraak was overigens nog steeds aanwezig, de heer Schoonen zou het nog eens navragen bij Mazda want eigenlijk is dat niet acceptabel voor een jonge auto van deze klasse, als ie 10 jaar oud was zou ik het gemakkelijker accepteren. Over het motorkarakter en het schakelgedrag waarvan ik eerder melding maakte werd weinig gezegd. Cilinders uitschakelen doet geloof ik alleen de 2,5 liter versie, en de schakeling heb ik verder niets van vernomen, ik heb hier per mail nog verder informatie voor opgevraagd.
Tja, wat moet je verder nog zeggen. Rijden doet ie geweldig, fijne comfortabele auto. De uitgebreide mogelijkheden laten je wel soms zoeken naar de juiste knopjes, waar de spiegelverwarming zit is me nog niet helemaal duidelijk. Gekoppeld aan de achterruitverwarming las ik ergens, is niet heel logisch wat mij betreft. Ik heb wel het gevoel dat ie na het passeren van de 10k grens wat gemakkelijker loopt, nog niet heel flitsend maar wat lichter, hij gaat wat vlotter in de toeren. Maar of dat gewenning is, of een programmeertruukje om het inrijden te sturen af fabriek, wie zal het zeggen. Nu kunnen we nog een jaartje nadenken of we voor 370 euro de Mazda Plus garantie bijkopen, of dat we gokken op de veelgeroemde kwaliteit en betrouwbaarheid.

3 jaar oud inmiddels!

  • 23.900 km

De fabrieksgarantie is voorbij, toch blij dat we die hadden. Want het irritante gekraak over verkeersdrempels is door Mazdagarage Schoonen in Vlijmen opgelost door er nieuwe voorschokbrekers onder te zetten. Dit werd gelukkig wel door Mazda als garantie geaccepteerd, anders was het wellicht toch nog een prijzige grap geweest. Overigens is deze reparatie die een maand voor de jaarlijkse beurt is uitgevoerd niet terug te vinden in de Mazda app bij de onderhoudshistorie, vreemd. Wat resteert is een probleempje met de GPS van de navigatie, die wordt af en toe langzaam wakker en projecteert je dan een minuut of 10 in de weilanden, niet naast de weg maar kilometers verderop. Gelukkig is er Android auto wat op zich wel prettiger werkt, maar ook niet probleemloos is. En het feit dat de USB kabel aangesloten moet zijn is ook niet gemakkelijk, zeker omdat ik het inmiddels beter gewend ben. Ik heb voor een paar maanden een koeriersbaantje voor enkele dagen per week, en daarvoor heb ik een Caddy tot mijn beschikking. Daar werkt Android Auto wel draadloos (totdat de telefoon leeg is, en dat gaat redelijk snel). Maar het is geen automaat, en het niveauverschil qua comfort is duidelijk aanwezig. Ik word toch weer blij als ik in de Mazda zit, het rijdt heerlijk, en het motorvermogen lijkt aanmerkelijk toegenomen na de eerste 10.000 km. Waarschijnlijk houden we het hier wel mee vol tot we echt aan de laadpaal moeten.

Ervaring na 2 jaar

  • 31.800 km

De Mazda bevalt nog steeds uitstekend, mij met name, want mijn vrouw vindt hem toch wel aan de grote kant. Parkeren in parkeergarages of op krappe plekjes is niet helemaal haar ding. Veel gebruiken doen we hem niet, we fietsen overwegend, mijn vrouw naar haar werk en ik met boodschappen doen en op de racefiets met collega-pensionado's. Toch hebben we inmiddels ca. 25000 km er mee afgelegd, voornamelijk met vakanties of naar onze kinderen die in de randstad wonen. Problemen zijn er nauwelijks, alleen de linkerbuitenspiegel wilde op een gegeven moment niet helemaal meer inklappen zonder een ondersteunend duwtje. Maar na een behandeling met siliconenspray ging dat ook weer voorbij. Lopen doet hij zoals al eerder gezegd lichtvoetig sinds er wat meer kilometers op staan, hij gaat gemakkelijk omhoog in toeren in vergelijking met de eerste maanden met minder dan 10000 km op de teller. Echt zuinig kan ik hem niet noemen, volgens de boordcomputer gebruikt hij minder dan wat de gebruiksmonitor aangeeft. Wel spectaculair laag was het verbruik na een tankbeurt vlak voor de Gotthart tunnel: 4,7l/100kmof ruim 1 op 21. Omlaag gaat altijd gemakkelijker, dat weet ik ook van het fietsen ;-). Recent nog een leuke accessoire gekocht om gemakkelijker van Android Auto te kunnen genieten; de AAwireless adapter werkt feilloos, geen gedoe meer met de USB kabel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.