Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017) #4

autoreview

Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)
Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017)

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf42.826 km
KM-stand laatst62.800 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers.

  • 43.439 km

Na jarenlang voor onze paardenhobby gebruik te hebben gemaakt van Suzuki Grand Vitara’s kwamen we op het punt dat we toch graag een trekauto wilden met automaat en liefst wat jonger dan onze Suzuki uit 2013. Absoluut vereist was 4wd en graag een trekgewicht van minimaal 1800 kg, graag iets meer. En zeker, iets meer comfort dan de toch wat rudimentaire Suzuki bood, was zeker ook welkom. Dat je dan afscheid moest nemen van de stoere karakterbak die de Suzuki was, zagen we als jammer, maar logisch. Snuffelend op Gaspedaal vonden we vooral Mitsubishi’s, Toyota RAV4’s, Subarus en diverse Mazda CX5’s. Vooral die laatste trok ons aan omdat we met onze MX5 inmiddels al dik 240.000 probleemloze kilometers hebben afgelegd. Een betrouwbaar merk, zo is onze ervaring dus. We vonden een fraaie rode CX5 in Wekerom. Maakten een proefrit en waren verkocht. Een heerlijke stalauto en ook nog eens met meer bagageruimte dan de Soes. Verder volop comfort, zoals verwarmde stoelen, stuur én achterbank, lederen bekleding, head-up display, Bose-audio etc. Inmiddels een vakantieweek ervaring met deze auto opgedaan en nog steeds erg gelukkig. Het rijdt heerlijk rustig en comfortabel. De head-up display is een openbaring. Bij omschakelen naar de sportstand heb je echt veel extra power. Qua verbruik deden we dik 1 op 13, met veel binnenwegen. En de Bose audio heeft echt prachtig geluid. Kortom een prima eerste indruk. Binnenkort volgt meer in deze review, maar eerst wat meer kilometers draaien.
Overigens ook een klein minpunt. Eén van de buitenspiegels klapt niet helemaal goed in na het afsluiten van de auto. Dat laten we onder garantie nog even opknappen.

Iets meer ervaring

  • 50.726 km

Inmiddels rijden we al weer even rond met de CX5 en valt er dus ook meer zinnigs te melden dan na de eerste kilometers. De auto bevalt nog altijd prima. De spiegel is inmiddels gerepareerd en klapt netjes in bij het op slot zetten van de auto. Een heel enkele keer opende het headup display niet bij het starten, maar dit heeft zich niet vaker herhaald, dus zie ik maar als een enkel moment van verwarring. Omtrent het benzineverbruik zijn we zeer content. Met veel rustige snelwegkilometers weten we een gemiddelde van 6 liter per 100 kilometer te scoren. Mooi resultaat. Bij meer binnenwegen loopt dat op naar 7 liter en filerend door de stad komt de 8 wel in zicht. Zo ook met de paardentrailer erachter, maar ook dat is geen slechte score. Een heel ander beeld ontstaat als je de auto in sportstand zet. Dat doe ik maar zelden, maar als je even snel wil inhalen op een tweebaansweg maakt dat wel een enorm verschil. In de gewone stand reageert de auto best gezapig en dat wil je op zo’n moment niet.
Verder hebben we inmiddels wel sleutelboxen aangeschaft waarmee de sleutel onpeilbaar wordt voor het dievengilde. In korte tijd werden in onze omgeving vijf CX5’s gestolen. De politie waarschuwde bezitters dat er blijkbaar een ongezonde interesse vanuit criminele hoek bestaat voor dit type auto. Dankzij het keyless entry systeem en de mogelijkheid om te starten met de startknop laat hij zich wanneer men de sleutel heeft kunnen uitlezen erg makkelijk ontvreemden. Vreemd om een auto te bezitten waarmee je met dit soort zaken rekening moet houden. In die oude vierkante Grand Vitara van ons had niemand ooit interesse. Maar goed, de sleutels dus ingeblikt en daarmee weer gerust gesteld.
Voor het overige dus alleen maar tevredenheid onzerzijds. Het rijdt zo heerlijk dat ik er de Cascada best voor wil laten staan, en dat wil wat zeggen! En waar ik dan nog het meest van geniet is de fenomenale Bose stereo. Wat een prachtig geluid. Spotify aan en genieten.

Inzet in de wedstrijdsport.

  • 55.000 km

Ten gevolge van een nare blessure konden we negen maanden niet deelnemen aan de wedstrijden voor ons endurance paard. Maar gelukkig is onze arabier (nederlands kampioen 120 km in 2022) wonderwel hersteld. Dus eindelijk mocht hij weer aan de bak en daarmee ontstond ook de eerste echte test voor onze CX5. Even naar Friesland met trailer beladen met o.a. Valentijn Khan en de achterbak afgestamd vol met al het materiaal dat bij deze sport noodzakelijk is. Er resteert dan nog net plek voor ruiter en twee begeleidende volwassenen. Overigens heeft deze auto duidelijk meer ruimte dan de Grand Vitara. De stalkist hoefde niet eens rechtop te staan en er bleef nog ruimte vrij vanaf raamhoogte. Dus als we weer internationaal gaan en nog veel meer meeslepen, gaat het vast ook lukken. Die hele trein weegt dus wat en dat merk je ook wel als je onderweg gaat. De Mazda presteert prima, niets te klagen, maar waar hij normaal al iets gezapig is, werd dat nu wel echt duidelijk merkbaar. Maar ach, met levende have erachter moet je toch sowieso heel vloeiend en rustig rijden. En daar leent hij zich met automaat natuurlijk fantastisch voor. Het is echt een heerlijke trekauto en dat zie je ook op de weides van het startterrein, daar staan er nogal wat. Nat hoog gras, putten en bulten, blubber, de CX5 brengt de hele combinatie prima op zijn plek. En daarna losgekoppeld als groomauto het parcours in. Daar liet hij zich weer van zijn beste kant zien. Comfortabel, snel waar nodig, goed overzichtelijk en prima bruikbaar waar er even geen harde ondergrond is.
Het verbruik op deze dag lag rond de 9 liter per 100 km. Dat vind ik netjes.
Kortom, hij is goedgekeurd voor onze hobby. Team Super Rouche is weer lekker onderweg.

Mistige zaken

  • 62.800 km

De laatste tijd gebruik ik de CX5 wat vaker voor dagelijks woon-werkverkeer. Dit om de Cascada een beetje minder snel kilometers te laten maken ten einde er nog wat langer mee te kunnen doen. Die is immers maar moeilijk te vervangen door iets vergelijkbaars en dat kun je van een CX5 zeker niet zeggen. Dat gezegd hebbend, het is ook gewoon een heerlijke reismobiel annex “concertzaal” waarvan ik ook echt kan genieten. Nu was het nogal mistig de laatste tijd, of eigenlijk wekenlang grijs en weinig vergezichten. In die omstandigheden vertonen de sensoren en daarvan afhankelijke functies wel wat haperingen. Dat meldt het dashboard gelukkig wel, maar toch is het onhandig. Dat hij niet kan vaststellen wanneer ik koffie nodig heb, vind ik niet zo’n punt. Wel vreemd overigens, want in de auto zelf is het toch niet mistig. Ik dacht dat die melding werd gestuurd door een camera die mij in de gaten hield. Dat is dan toch niet het geval denk ik. Geen big brother dus? Maar lastig is wel dat de sensor die de dode hoek scant dan niet werkt en evenmin de monitoring van het overschrijden van de wegmarkeringen. Functies die ik echt prettig vind en waar ik ook wel op vertrouw. Onoverkomelijk is het natuurlijk niet. Je wordt immers tijdig hierop geattendeerd en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Kortom, het is slechts klein leed, maar meer heb ik ook gewoon niet te melden. Het is immers verder een voorbeeldige voiture.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.