Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017) #3

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M
Bouwjaar2017

Eerste 5700 kilometer

Aanschaf

Onze Mercedes CLA 180 Coupé werd door gezinsuitbreiding (15 jarig pleegkind en mijn vrouw is in verwachting) te klein. Zowel de achterbank als de kofferbak. Hier wilden we dus, met pijn in ons hart overigens, afscheid van nemen ter faveure van een ruimere auto. Voorlopig nog even benzine, daar we elektrische auto's met een ruim formaat voorlopig of te duur, of te lelijk of te onpraktisch vonden. We hebben verschillende auto's proefgereden. Bij Mercedes eerder al eens een GLB en later C Klasse estate plug-in hybride. De GLB vonden we gewoon niet lekker rijden. De C Klasse Estate plug-in hybride was een fraaie en comfortabele auto, echter te duur en de kofferbak was door het accupakket nog kleiner dan die van onze CLA Coupé (ja dat is echt waar, kijk de specificaties maar na). Dan tel ik nog niet eens mee dat je de laadkabel ergens kwijt moet. Verder hebben we nog een Subaru Forester en een Toyota RAV4 proef gereden. De Forester beviel mij wel, mijn vrouw echter niet. Die vond de binnenkant te Spartaans uitgevoerd en het geluid van de speakers erg slecht. Daar kon ik haar geen ongelijk in geven. De RAV4 vonden we een wat karakterloze auto. Ook nog wel even naar Volvo's gekeken, maar die vonden we tweedehands te duur. Vervolgens gingen we eigenlijk naar Mazda voor een proefrit van een Mazda 6 Station, maar daar stond een CX5 naast die we veel mooier en ruimer vonden. Na een proefrit daarmee waren we verkocht. Dit werd hem.

Wij hebben hem nu ongeveer drie weken in bezit en zijn er mee op vakantie geweest naar Hongarije en de Dolomieten. In totaal nu bijna 6000 kilometer gereden.

Uitvoering

Nou, wat zit er dan allemaal op: 2 liter viercilinder met automaat en 4WD, crystal blue metallic lak, panoramadak, HUD-display, stoelverwarming voor én achter, keyless entry, wit lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie en lendesteun, dode hoekassistent, achteruitrijcamera, adaptive cruise control, BOSE luidsprekers, rijbaanassistent, elektrische achterklep, autohold (voor hellingen) en dan vergeet ik vast nog wel wat. Oh ja, er zit nog een CD-speler op. Leuk, want ik heb een aantal zeldzame CD's die niet op Spotify staan.

Deze functies werken eigenlijk allemaal goed. Vooral blij met de HUD. Alle relevantie informatie wordt voor mijn neus geprojecteerd en ik hoef eigenlijk zelden meer naar het dashboard of het navigatiescherm te kijken. Dit werkt beter dan het megagrote scherm met alle toeters en bellen die in de CLA zat. Nog geen problemen gehad met de navigatie en het entertainmentsysteem, die werken prima. De elektrische achterklep is wat traag en maakt een 'zeurend' geluid bij dicht gaan. Komt over alsof daar een wat zwak elektromotortje in zit.

Comfort

Het comfort krijgt van mij de volle vijf sterren. Ik heb in best wat chique auto's gezeten en ik vind de stoelen in deze Mazda echt verschrikkelijk comfortabel. Al bij de proefrit had ik mijn ideale zitpositie zo gevonden (iets waar ik in de CLA veel meer moeite mee had) en de armleuningen zitten voor mij op ideale hoogte. De stoel voelt echt als een fouttuil. Zacht en comfortabel, maar toch stevig op de plekken waar dat nodig is. Omdat het zitvlak en de rugleuning grotendeels geperforeerd zijn had ik zelfs met 38 graden in Italië weinig last van zweten in benen en rug en echt glijden (waar lederen bekleding om bekend staat) doet het ook niet. Onze ouders van beide kanten en ons pleegkind zijn ook erg blij met de auto: de achterbank is veel ruimer en comfortabeler en kent een grote armleuning met bekerhouders en stoelverwarming.

Het geluid uit de BOSE-luidsprekers is voortreffelijk en ook goed instelbaar. De vering van de auto is relatief hard, dit vind ik juist wel prettig want daardoor voel je wat er onder de auto gebeurt. Filerijden is in deze auto een fluitje van een cent. Hij volgt automatisch de auto voor je en stopt als de auto voor je ook stilstaat. Vervolgens zet hij de auto vanzelf op de rem en laat hij de motor afslaan. Als de auto voor je weer begint te bewegen, hoef je alleen maar kort het gaspedaal aan te tikken en hij gaat verder met het volgen van de auto voor je.

Het dashboard en alle knoppen zitten op logische plekken en ergonomisch is de auto goed ontworpen. Ik kom eigenlijk nooit tegen dat ik een knop of functie niet kan vinden of niet makkelijk in- of uitgeschakeld krijg. Gewoon goed en intuïtief design.

Wegligging

Als je vanuit een sportuitvoering van een CLA met sportonderstel naar een lompe SUV overstapt moet je wel even wennen aan de wegligging en het sturen. Het stuurt allemaal net even wat moeizamer en minder scherp, maar toch ook niet verkeerd. In de bergweggetjes van de Dolomieten of in de krappe Italiaanse dorpsstraatjes zelden echt het gevoel gehad dat ik in een grote logge auto bezig was. Ergens ook niet zo gek, de CX5 is qua lengte en breedte zelfs een heel klein beetje kleiner dan de CLA (maar natuurlijk wel vele malen hoger). De auto heeft overduidelijk wel heel erg veel grip. Zelfs met stromende regen moeiteloos niet geheel verharde bergweggetjes opgereden. Dat mag je ook wel verwachten van een SUV met vierwielaandrijving natuurlijk. De auto helt in de bochten iets over. In zijn totaliteit valt de wegligging mij voor zo'n hoge SUV niet tegen.

Motor en automaat

De motor is een stuk groter dan die van onze vorige auto en dat is aan het verbruik duidelijk te merken. Waar onze vorige auto gemiddeld zo'n 1:16 a 1:17 reed, komen we voor nu in de CX5 op ongeveer 1:13 uit. Echter merk je niet per se dat de auto ook veel meer power heeft. Dat komt ongetwijfeld door het verschil in carrosserievorm.

De automaat van deze Mazda is op de Nederlandse wegen prima, maar in de bergen heeft die op hellingen de neiging om gelijk hele hoge toeren te gaan maken. Dat had de vorige auto totaal niet. In de CLA nooit het gevoel gehad dat ik in moest grijpen in het schakelgedrag van de automaat, ook niet in de bergpassen in de Pyreneeën vorig jaar. In de Mazda ben ik wel overgestapt op handmatig schakelen in de bergen om te voorkomen dat de auto de hele tijd in veel te hoge toeren bleef hangen. Het handmatig schakelen gaat ondanks het gebrek aan schakelflippers overigens waanzinnig soepel.

Positieve kanten:

Enorm comfortabel, rijk uitgevoerd, mooi (kwestie van smaak), wegligging valt mee voor een SUV, logisch en goed ontworpen interieur.

Negatieve kanten:

Relatief hoog verbruik, automaat slaat wat snel in de hoge toeren, hier zit ongetwijfeld een verband tussen.

Overige opmerking:

Eén ding snap ik niet altijd aan deze auto. Misschien kan een andere Mazda kenner mij daarmee helpen, anders bel ik de dealer.

De keyless entry. Deze heeft een functie waarbij de auto automatisch op slot zou moeten gaan als je weg loopt. 7 van de 10 keer gaat dit correct en gaat hij al op slot als ik twee meter van de auto weg loop. 3 van de 10 keer pakt hij het automatisch op slot gaan echter niet. Ik kan maar niet achterhalen waar dat aan ligt. Wellicht aan de volgorde van welke deuren er gesloten worden?

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Mazda
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 (5D/6H)