Mazda CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M (2017) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 160 4WD GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 28.500 km |
KM-stand laatst | 66.250 km |
Eerste 5700 kilometer
- 33.500 km
Aanschaf
Onze Mercedes CLA 180 Coupé werd door gezinsuitbreiding (15 jarig pleegkind en mijn vrouw is in verwachting) te klein. Zowel de achterbank als de kofferbak. Hier wilden we dus, met pijn in ons hart overigens, afscheid van nemen ter faveure van een ruimere auto. Voorlopig nog even benzine, daar we elektrische auto's met een ruim formaat voorlopig of te duur, of te lelijk of te onpraktisch vonden. We hebben verschillende auto's proefgereden. Bij Mercedes eerder al eens een GLB en later C Klasse estate plug-in hybride. De GLB vonden we gewoon niet lekker rijden. De C Klasse Estate plug-in hybride was een fraaie en comfortabele auto, echter te duur en de kofferbak was door het accupakket nog kleiner dan die van onze CLA Coupé (ja dat is echt waar, kijk de specificaties maar na). Dan tel ik nog niet eens mee dat je de laadkabel ergens kwijt moet. Verder hebben we nog een Subaru Forester en een Toyota RAV4 proef gereden. De Forester beviel mij wel, mijn vrouw echter niet. Die vond de binnenkant te Spartaans uitgevoerd en het geluid van de speakers erg slecht. Daar kon ik haar geen ongelijk in geven. De RAV4 vonden we een wat karakterloze auto. Ook nog wel even naar Volvo's gekeken, maar die vonden we tweedehands te duur. Vervolgens gingen we eigenlijk naar Mazda voor een proefrit van een Mazda 6 Station, maar daar stond een CX5 naast die we veel mooier en ruimer vonden. Na een proefrit daarmee waren we verkocht. Dit werd hem.
Wij hebben hem nu ongeveer drie weken in bezit en zijn er mee op vakantie geweest naar Hongarije en de Dolomieten. In totaal nu bijna 6000 kilometer gereden.
Uitvoering
Nou, wat zit er dan allemaal op: 2 liter viercilinder met automaat en 4WD, crystal blue metallic lak, panoramadak, HUD-display, stoelverwarming voor én achter, keyless entry, wit lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met memoryfunctie en lendesteun, dode hoekassistent, achteruitrijcamera, adaptive cruise control, BOSE luidsprekers, rijbaanassistent, elektrische achterklep, autohold (voor hellingen) en dan vergeet ik vast nog wel wat. Oh ja, er zit nog een CD-speler op. Leuk, want ik heb een aantal zeldzame CD's die niet op Spotify staan.
Deze functies werken eigenlijk allemaal goed. Vooral blij met de HUD. Alle relevantie informatie wordt voor mijn neus geprojecteerd en ik hoef eigenlijk zelden meer naar het dashboard of het navigatiescherm te kijken. Dit werkt beter dan het megagrote scherm met alle toeters en bellen die in de CLA zat. Nog geen problemen gehad met de navigatie en het entertainmentsysteem, die werken prima. De elektrische achterklep is wat traag en maakt een 'zeurend' geluid bij dicht gaan. Komt over alsof daar een wat zwak elektromotortje in zit.
Comfort
Het comfort krijgt van mij de volle vijf sterren. Ik heb in best wat chique auto's gezeten en ik vind de stoelen in deze Mazda echt verschrikkelijk comfortabel. Al bij de proefrit had ik mijn ideale zitpositie zo gevonden (iets waar ik in de CLA veel meer moeite mee had) en de armleuningen zitten voor mij op ideale hoogte. De stoel voelt echt als een fouttuil. Zacht en comfortabel, maar toch stevig op de plekken waar dat nodig is. Omdat het zitvlak en de rugleuning grotendeels geperforeerd zijn had ik zelfs met 38 graden in Italië weinig last van zweten in benen en rug en echt glijden (waar lederen bekleding om bekend staat) doet het ook niet. Onze ouders van beide kanten en ons pleegkind zijn ook erg blij met de auto: de achterbank is veel ruimer en comfortabeler en kent een grote armleuning met bekerhouders en stoelverwarming.
Het geluid uit de BOSE-luidsprekers is voortreffelijk en ook goed instelbaar. De vering van de auto is relatief hard, dit vind ik juist wel prettig want daardoor voel je wat er onder de auto gebeurt. Filerijden is in deze auto een fluitje van een cent. Hij volgt automatisch de auto voor je en stopt als de auto voor je ook stilstaat. Vervolgens zet hij de auto vanzelf op de rem en laat hij de motor afslaan. Als de auto voor je weer begint te bewegen, hoef je alleen maar kort het gaspedaal aan te tikken en hij gaat verder met het volgen van de auto voor je.
Het dashboard en alle knoppen zitten op logische plekken en ergonomisch is de auto goed ontworpen. Ik kom eigenlijk nooit tegen dat ik een knop of functie niet kan vinden of niet makkelijk in- of uitgeschakeld krijg. Gewoon goed en intuïtief design.
Wegligging
Als je vanuit een sportuitvoering van een CLA met sportonderstel naar een lompe SUV overstapt moet je wel even wennen aan de wegligging en het sturen. Het stuurt allemaal net even wat moeizamer en minder scherp, maar toch ook niet verkeerd. In de bergweggetjes van de Dolomieten of in de krappe Italiaanse dorpsstraatjes zelden echt het gevoel gehad dat ik in een grote logge auto bezig was. Ergens ook niet zo gek, de CX5 is qua lengte en breedte zelfs een heel klein beetje kleiner dan de CLA (maar natuurlijk wel vele malen hoger). De auto heeft overduidelijk wel heel erg veel grip. Zelfs met stromende regen moeiteloos niet geheel verharde bergweggetjes opgereden. Dat mag je ook wel verwachten van een SUV met vierwielaandrijving natuurlijk. De auto helt in de bochten iets over. In zijn totaliteit valt de wegligging mij voor zo'n hoge SUV niet tegen.
Motor en automaat
De motor is een stuk groter dan die van onze vorige auto en dat is aan het verbruik duidelijk te merken. Waar onze vorige auto gemiddeld zo'n 1:16 a 1:17 reed, komen we voor nu in de CX5 op ongeveer 1:13 uit. Echter merk je niet per se dat de auto ook veel meer power heeft. Dat komt ongetwijfeld door het verschil in carrosserievorm.
De automaat van deze Mazda is op de Nederlandse wegen prima, maar in de bergen heeft die op hellingen de neiging om gelijk hele hoge toeren te gaan maken. Dat had de vorige auto totaal niet. In de CLA nooit het gevoel gehad dat ik in moest grijpen in het schakelgedrag van de automaat, ook niet in de bergpassen in de Pyreneeën vorig jaar. In de Mazda ben ik wel overgestapt op handmatig schakelen in de bergen om te voorkomen dat de auto de hele tijd in veel te hoge toeren bleef hangen. Het handmatig schakelen gaat ondanks het gebrek aan schakelflippers overigens waanzinnig soepel.
Positieve kanten:
Enorm comfortabel, rijk uitgevoerd, mooi (kwestie van smaak), wegligging valt mee voor een SUV, logisch en goed ontworpen interieur.
Negatieve kanten:
Relatief hoog verbruik, automaat slaat wat snel in de hoge toeren, hier zit ongetwijfeld een verband tussen.
Overige opmerking:
Eén ding snap ik niet altijd aan deze auto. Misschien kan een andere Mazda kenner mij daarmee helpen, anders bel ik de dealer.
De keyless entry. Deze heeft een functie waarbij de auto automatisch op slot zou moeten gaan als je weg loopt. 7 van de 10 keer gaat dit correct en gaat hij al op slot als ik twee meter van de auto weg loop. 3 van de 10 keer pakt hij het automatisch op slot gaan echter niet. Ik kan maar niet achterhalen waar dat aan ligt. Wellicht aan de volgorde van welke deuren er gesloten worden?
Update: een jaar en 20.000 kilometer later
- 52.500 km
We zijn inmiddels een jaar, zo'n 20.000 kilometer, een nieuw gezinslid en een autovakantie verder. Tijd voor een update.
Comfort:
Mijn meest tevreden punt aan deze auto. De stoel zit nog steeds als gegoten. Eergisteren terug naar huis van vakantie op één dag 900 kilometer gereden, met vrouw en baby, en letterlijk geen greintje pijn. De airco deed het fantastisch bij 30 graden. De stoel zat heerlijk. Geen stijve knieën, geen kramp in de benen, niks van dat alles. Qua interieur, comfort en ergonomie een geweldige auto.
Wegligging
De overstap van een CLA coupé naar een SUV die gebouwd is voor comfort was even wennen, maar nu wel tevreden met de wegligging van de auto. Toch knaagt er af en toe aan me dat ik er graag nog een leuke sportieve auto erbij zou willen hebben voor de fun. Afgelopen vakantie nog lekker door de Ardennen en over kustweggetjes in Normandië gereden, maar dat is in deze auto toch minder leuk dan dat in onze vorige auto's CLA en zelfs de Micra was. En dat heeft er simpelweg mee te maken dat de auto een wat zachtere vering heeft en een automaat die niet gericht is op sportief rijden.
Motor en automaat
Na een jaar moet ik wel zeggen dat de automaat en ik elkaar veel beter zijn gaan begrijpen. Ik heb weleens begrepen dat Mazda een deels zelflerende automaat heeft die zich gaat aanpassen aan je rijgedrag. Dat is goed te merken, het schakelen en maken van de juiste toeren gaat veel beter dan vorig jaar. Ik heb eigenlijk nooit meer het gevoel dat ik in de bergen handmatig moet schakelen, wat ik vorig jaar zomer wel nog had. Zuinig is de auto nog steeds niet: gemiddeld 8,3l/100km.
Probleem met de keyless entry is opgelost.
Baby:
We hebben er een baby bij gekregen met babyzitje en kinderwagen die we de hele tijd mee moeten zeulen, ook op vakantie. Dat gaat prima. Onze kinderwagen is te splitsen in een gedeelte met de wielen en het zitgedeelte. Het gedeelte met de wielen, laten we zeggen het onderstel, past ingeklapt toevalligerwijs fantastisch verticaal tussen de rug van de passagiersstoel en de achterbank, met het kinderzitje aldaar op de achterbank gemonteerd. Daardoor neemt in feite eigenlijk alleen het zitgedeelte van de kinderwagen echt ruimte in, maar die stelt qua ruimte eigenlijk niet zoveel voor, dat is eigenlijk gewoon een wat groot kussen.
Eerste grote onderhoudsbeurt:
Gedaan bij de Mazda dealer in Groningen. Die viel toch qua prijs wat tegen. Bijna 600 euro terwijl er eigenlijk niks bijzonders hoefde te gebeuren aan de auto. Naast de gebruikelijke dingen van een grote onderhoudsbeurt alleen het schoonmaken van een gedeelte van de airco en een auditief toegevoegd aan de benzinetank voor het schoonmaken van de brandstofleidingen. Zelfs bij Mercedes was onderhoud lang niet zo duur, daar betaalden we een onderhoudscontract voor 40e per maand en dat was inclusief alle beurten (twee kleine en een grote per jaar) en de gebruikelijke werkzaamheden die daarbij hoorden. We zitten eraan te denken om het 'dealeronderhouden' los te gaan laten. Ook gaven ze aan dat de voorbanden binnenkort vervangen moeten worden, maar dat wisten we al toen we hem vorig jaar kochten.
Samenvattend na een jaar ervaring:
Enorm comfortabel. Ergonomisch geniaal. Baby neemt nauwelijks extra ruimte in. Auto is alleen maar meer gaan bevallen door betere afstemming van de automaat. Onderhoud bij de merkdealer aan de dure kant.
Twee hele kleine puntjes van irritatie (maar niet meer dan dat:
De buitenspiegels klappen automatisch open en dicht bij het van/op slot doen van de auto. Bij lage en hoge temperaturen weigert de rechterspiegel af en toe dienst: die moet ik dan handmatig open doen door een keer extra op de knop van de spiegels te drukken. Geen groot probleem natuurlijk. Ander puntje van irritatie is dat er iets rammelt in het dashboard als de toeren over de 4,5k heen gaan. Dat gebeurt gelukkig alleen af en toe als ik heuvelop rij, maar daar ik in Groningen woon overkomt me dat alleen op vakantie.
Verkocht! Arigato Yoshi
- 66.250 km
Na twee jaar van deze auto genoten te hebben, hebben we hem toch verkocht. De prijzen aan de pomp enerzijds en een financiële meevaller anderzijds hebben ons doen besluiten om de overstap te maken naar elektrisch rijden.
Ik neem met een grote glimlach op het gezicht afscheid van de auto. Hij was ontzettend comfortabel, heeft ons nooit in de steek gelaten en bood meer dan genoeg ruimte. Maar het verbruik en de benzineprijs gingen ons steeds vaker en steeds meer tegen staan.
Geweldige auto en ik zal Mazda in de gaten blijven houden. Het liefst had ik gewoon een elektrische CX-5 gekocht, maar die bestaat helaas niet en als ik de lokale Mazda dealer moet geloven, gelooft Mazda niet in het BEV tijdperk dus zal er de komende jaren ook niks bijzonders elektrisch komen van Mazda. Helaas.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-5
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Luxury | NAP | Automaat | ACC | Stoel & Stuurverwarming | Stoelverkoeling | 360° cam | HUD | Keyless
- 2021
- 106.488 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 TS+ Cruise, Leder, Head up display
- 2017
- 142.232 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Luxury | Trekhaak | Camera | HeadUp Display | Stoelverw. | Adaptive Cruise
- 2020
- 52.874 km