Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 TS+ (2016)

Mazda CX-3
Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 2.0 120 TS+
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016

Bijna een jaar Mazda cx ts+

Jaren met volle tevredenheid Citroën gereden. Kijken voor een nieuwe Citroen C4. Blijkt dat er alleen een 1.2 liter 3 cilinder turbo te verkrijgen is. Dat Turbo gedoe hoeft voor mij niet en dan nog maar 3 cilinders. Daarbij een inruil waar wij niet vrolijk van kon worden, dus elders kijken. Div. merken gezien en uiteindelijk bij Mazda (Typisch Terpstra te Groningen) gekomen. (Bij binnenkomst wordt je niet overvallen door verkopers, nee lekker relaxt).
Mazda cx3, 2 liter motor en geen turbo gedoe om vermogen te krijgen. Proefgereden en (overal) info inwinnen. Het proefrijden was een openbaring. Wat een lekkere motor en wat een rijgedrag. Ja, opa en oma willen soms ook wel eens sportief rijden en niet voor in de file rijden.
Nette inruil en snel de koop gesloten.
In het gebruik, comfort (frans comfort gewend!) kort gezegd: Wat een mooie, fijne, lekkere, sportieve auto die CX3. Vakantie en weekenden (met 4 personen) weggeweest: Stevige motor, gebruik goed (1 op 16 a 18), comfortabel, op de lange rit (Duitsland, Hongarije, Oostenrijk en Tsjechië). Vrienden vonden de zit achterin beter dan bij de Citroën C4. Bij 15.000 km een halve liter olie bijvullen, niet verontrustend.
Absoluut geen heimwee naar Citroën, die ons ook goed beviel. Service van de Mazda dealer Terpstra in Groningen is top! Onduidelijkheden over de bediening wordt of plaatste, per mail/ telefonisch opgelost. Keurig bericht voor up-date navigatie (Dank Steven!)
Enige "negatieve" resultaat is dat mijn vrouw veel meer in de CX3 wil rijden maar ook dat is makkelijk bij feestjes e.d.!
Binnenkort voor de 1e beurt.
2017: De planning is dat de CX3 ons naar Hongarije en Italië gaat brengen.

20.000 km beurt en andere zaken

16-02-2017: Wel de 1e 20.000 km zitten erop en die zijn zeer voorspoedig geweest. Veel (comfortabel)rijplezier, een verbruik tussen de 1: 15 tot 18 (rustig rijden), en 1 (bediening) probleem, in Hongarije, ondervonden welke per e-mail duidelijk werd uitgelegd/ opgelost door de technici van Mazda Terpstra. Ze weten waar ze over spreken.
Wat een mooie/fijne/comfortabele auto. Wel paar bekeuringen rijker. Je hebt niet in de gaten dat je snel te snel rijdt maar ja, ik moet beter op de teller letten en beheerster met mijn rechter voet omgaan.

24-03-2017: De winterbanden zijn inmiddels voor de zomerbanden zijn verwisseld (Precies een jaar oud).

8-5-2017: Achteruitcamera in laten bouwen (zag het in een andere Mazda) is wel een zinvolle investering m.i.

12-05-2017: 1e "pech" geval, spijker in voorwiel, bandenspanning censor bleef maar "lawaaien" en lampje branden, spijker eruit, prop erin en de Mazda rijdt weer als een tierelier.
Over een aantal weken gaan we naar Hongarije en Italië. We zien de reis met vertrouwen tegemoet.

Afscheid van de Mazda cx3 ts+ (Nwe GTM terug)

De ts+ (handgeschakeld), 14 maanden oud, bevalt tot nu prima. Alleen de vrouw zou liever een automaat hebben. (Haar eigen auto is ook automaat).
Onze gedachte was dat zal wel een kap geld kosten om nu een automaat aan te schaffen. Toch maar even langs Typisch Mazda te Groningen.
n.a.v. onze verhaal was de reactie: "Ga eerst maar een dag(deel) met een demo automaat rijden". Sleutels gekregen en karren maar.
De vrouw was al snel tevreden en ik ben er ook tevreden over.
Bij terugkomst moesten we maar gaan praten. Het bedrag wat de ts+ nog waard was viel ons zeker mee. Tuurlijk het kost geld...., daarna onderhandelen over welk type. Het werd een GT-M automaat, bouwjaar 2017 voorraad auto.
Van de GT-M maak een nieuwe verslag van.
De ts+ staat nu te wachten op een nieuwe eigenaar die er een geweldige auto aan zal beleven!

Vervolg GT-M automaat

De Mazda GT-M automaat heeft zich prima gehouden. Verbruik over 40.500 km: 7.1 liter op 100 km. Netjes lijkt mij.
De vrouw heeft veel kilometers gereden (is erg makkelijk op z'n tijd).
Tijdens de gehele periode naar Mazda Typisch Terpstra geweest voor: 20.000 en 40.000 km beurt en wisseling zomer/ winterbanden en anders om. Opslag van de banden bij de firma.
Ook deze auto heeft ons erg voldaan.

Tijdens de presentatie van de nieuwe Mazda 3 werden we aangesproken door de verkoopleider (Steven) van Typisch Terpstra. Hij vroeg: " Mag ik een bod op jouw auto brengen"? Ja dat mag maar we zijn nog niet aan een andere toe...…….
Even later vroeg Steven of we mee wilden lopen om de offerte te laten zien. Mijn vrouw (het kost waarschijnlijk weer een " bak" geld……..) bleef stil!!!!!!! en afgesproken dat we er over na willen denken.
De offerte was een Mazda cx3, automaat, kleur: eternal blue mica en leerpakket/ elektrische bestuurdersstoel. Auto moest wel bij een collega Mazda dealer weg komen. Steven zou bellen. Steven belt: De auto is beschikbaar. Later op de dag terug gekomen en de koop gesloten, nadat we een skipe plaat achter er bij kregen (zat ook op de "oude" automaat). Direct transport voor de auto met de collega dealer geregeld. De auto zal op 29 maart 2019 afgeleverd worden.
Toch nog (LED) verlichte dorpelbeschermers besteld.

Wij zijn tevreden klanten en weer kennis gemaakt met Mazda Typisch Terpstra.