Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 16.000 km |
eerste indruk
- 200 km
Na in totaal 6 jaar Yeti begon het bij mij als autoliefhebber toch weer een beetje te kriebelen, niet omdat het moet maar omdat het kan ;-). Rationeel gezien kon onze Yeti natuurlijk nog jaren lang mee maar toch de afgelopen maanden rond gekeken naar andere nieuwe auto's. We hadden een aantal voorwaarden:
- recent model.
- compact qua maatvoering (de meeste auto's worden steeds groter en breder, niet echt handig in het dagelijks verkeer en met parkeren)
- moet beschikken over nieuwe veiligheidssystemen, LED verlichting en natuurlijk vijf deuren zodat we met ons gezin van drie personen en bagage er fatsoenlijk in passen.
- een hogere zit (cross-over) dan normaal, zijn we aan gewend en dan wil je niet meer "liggen" in een lage auto.
- fatsoenlijke afwerking van binnen (niet te veel harde en goedkope plastics) en buiten (geen "blikkerige" portieren).
- stoer uiterlijk!
Uiteindelijk bleven er voor ons twee auto's over, de Fiat 500X en de Mazda CX-3. Met alle twee hebben we een proefrit gemaakt. De Fiat reedt op zich goed maar is erg zwaar en heeft een net wat minder soepele koppeling en versnellingsbak. Met mijn 1,89 meter zat ik achterin met mijn hoofd tegen het dak (in de Mazda niet) Daarnaast schijnt de afschrijving hoger te liggen en is hij ondanks de grotere motor dan de Mazda minder snel. Qua ruimte in het interieur verschillen de twee auto's niet erg veel van elkaar.
Uiteindelijk zijn we voor de Mazda gegaan. Kijkend naar de uitvoeringen moest het minimaal een TS+ worden. Ik vond de 16" velgen echter een beetje te iel ogen (meerprijs voor 18" velgen was duur!) en daarnaast biedt de GT-M echt alles wat je maar kan bedenken! De keuze was dus gemaakt.....
Uitrusting GT-M:
Standaard beschikt de Mazda over o.a.:
- volledige LED verlichting (veel beter dan halogeen verlichting!)
- stoere 18" velgen, auto is niet oncomfortabel. Voelt beter dan de Yeit met 17" velgen. Ook minder afrolgeluid dan in de Yeti.
- (namaak) leder met stoelverwarming, is praktisch met schoonmaken en ziet er chique uit
- parkeersensoren achter en achteruitrijcamera (en 7" scherm). Je wilt niet meer anders als je dit hebt gehad, erg duidelijk zicht!)
- Bose geluidsinstallatie met 7 speakers en DAB+ (erg mooi geluid, wel jammer dat de radio uitgaat als de motor wordt afgezet!)
- smart Keyless entry (even wennen maar wel handig)
- zo ongeveer alle veiligheidssystemen naast ABS, ESP en 6 airbags die je kan bedenken (lane departure, city brake, dode hoek detectiesysteem, adaptieve cruise control, automatisch dimmend groot licht, waarschuwingssysteem bij achteruitrijden (kruisend verkeer), hill launch, bochtenverlichting). Vooral de dodehoek assistent is handig. De meeste systemen zijn overigens allemaal uit te zetten.
- head up display (erg handig)
- automatisch airco, start stop systeem etc. etc. etc.
Omdat de CX-3 pas sinds mei 2015 bij ons in Nederland leverbaar is zie je ze nog niet veel rondrijden (ik hou overigens niet van 13 in een dozijn auto's (Golf, Focus, Polo etc.) die je op elke straathoek ziet staan). Als je een CX-3 ziet is het meestal een witte.
Omdat de auto standaard al erg compleet is hebben we alleen mica lak (meteor grey) als optie bijbesteld (staat ook mooi en chique bij de donkergrijze velgen!). Wij vinden de CX-3 een stoere verschijning om te zien (ook in combinatie met de haaievin op dak, de donkere ruiten vanaf de B-style en de twee uitlaatpijpen aan de achterkant). Al behoorlijk wat complimenten gehad van andere mensen!
De sd kaart van het navigatiesysteem hebben we terug verkocht (695 euro) aan de Mazda dealer omdat je na een paar jaar voor de updates moet gaan betalen en omdat we net een nieuwe TOMTOM hadden aangeschaft (dit werkt toch gebruiksvriendelijker dan de meeste ingebouwde systemen plus dat we gratis vier keer per jaar een kaartupdate krijgen). De losse kabel en TOMTOM in de auto nemen we dan maar voor lief.
Rijden:
De CX-3 rijdt als een hot hatchback (gaat als de brandweer). De 120 pk motor is meer dan genoeg voor deze relatief lichte auto (in 9 seconde naar de 100 en een top van 192 km per uur) is meer dan voldoende om lekker mee te komen in het verkeer. Na een klein motortje met turbo terug naar een grote 2.0 16v motor maar dan wel met skyactiv technologie. Deze motor verbruikt op papier niet meer dan van onze Yeti, heeft meer koppel (204 nm tov 175 nm) en je voelt geen turbogat meer.
Daarnaast gaat zo'n grotere motor waarschijnlijk langer mee omdat deze minder heeft te lijden dan een kleine motor met turbo. Het eigenwijs vasthouden van Mazda aan grotere motoren spreek mij wel aan. In de lease zie je weinig Mazda's omdat de bijtelling te hoog is dus ze worden vooral aan particulieren verkocht. Jammer want het zijn mooie auto's. De versnellingsbak schakelt erg soepel, de Mazda voelt snel aan, de motor is stil en overhellen doet de CX-3 niet. Dat laatste komt natuurlijk ook mede omdat de auto met zijn hoogte van 1,54 meter een stuk lager is dan de concurrentie.
Interieur:
Minder ruim dat de hoekige Yeti, we missen wel de handige opbergvakjes, bakjes en lades van de Yeti. Ook is de CX-3 qua ruimte niet geschikt voor gezinnen met twee of meer lange pubers. Onze dochter vindt nog wel een comfortabel plekje op de achterbank. Voor langere mensen is het wat krapper, ik kan wel prima achterin zitten achter mijn vrouw (1,72 meter) maar achter mijzelf moet ik de knieën naast de stoelleuning plaatsen. De kofferbak is ook kleiner dan de Yeti, maar hij is wel handig van vorm en meet 350 liter. We hebben de flexplank voor de dubbele bodem uit de auto gehaald, zo hebben we meer ruimte en diepte in de kofferbak. Ook kunnen we de bank in twee delen neerklappen dus met de vakanties zou het moeten passen.
De voorstoelen zitten perfect, goede zijdelingse steun en heerlijk met die stoelverwarming als het iets kouder is.
De zitpositie is niet zo hoog als in de Yeti maar nog steeds wel hoger dan gemiddeld. Minpunt vind ik wel dat de passagiersstoel niet in hoogte is te verstellen (is ook niet als optie leverbaar).
Het afwerkingsniveau is niet slecht maar er worden minder zachte materialen gebruikt als in de Yeti. Toch ziet het er niet goedkoop uit, mede omdat we voor de GT-M uitvoering hebben gekozen. Ook is Mazda naar mijn smaak een klein beetje doorgeslagen met het gebruik van te veel verschillende materialen (aluminium look, carbon look, pianolak etc.) maar dat is natuurlijk persoonlijk. Al met al doet het toch rijk aan, mede door de donkere bekleding.
Exterieur:
Hiervoor verwijs is naar de items hiervoor. Wij vinden het in ieder geval een mooie en stoere auto om te zien. In het echt vind ik deze auto nog mooier dan op de foto's, mooie strakke (tijdloze) lijnen (niet teveel hobbels en bobbels) en een gave rechtopstaande chromen gril, lijkt bijna wel een beetje een neus van een sportwagen, ook door zijn lange motorkap.
Na relatief vier rationeel gekochte Skoda's nu meer een emotionele aankoop gedaan met deze Mazda. Ik ben persoonlijk niet zo'n liefhebber van de styling van de meeste
Japanse merken maar Mazda is daar een positieve uitzondering op, eigenlijk vind ik alle modellen die ze nu in het gamma hebben goed geslaagd qua uiterlijke. Je zou bijna zeggen mooier kan het bijna niet worden......Mazda wordt niet voor niets het Alfa uit Japan genoemd natuurlijk.
Dealer:
De Mazda dealer uit Apeldoorn (familiebedrijf) heeft op ons een goede indruk gemaakt. Geen opdringerige commerciële verkopers. Ze nemen de tijd voor de klant. De auto zag er bij aflevering netjes uit, was ook in de waxoyl gezet. Toen we de auto kwamen ophalen werd uitgebreid vertelt hoe alles werkte etc. Afspraken worden netjes nagekomen en vragen keurig beantwoord. Hopelijk blijft het positieve gevoel ook in de toekomst. Voorlopig laat het hier even bij. Als er wat noemenswaardigs te melden is laat ik weer van mij horen!
13 februari 2016
Voor de liefhebbers een aantal foto's toegevoegd!
update
- 6.000 km
Inmiddels hebben we de CX-3 nu één jaar. Tijd voor een korte terugblik op het afgelopen jaar. De Mazda rijdt heerlijk sportief en voelt snel aan. Je kunt zonder gevaar voor eigen leven (of die van anderen) een inhaalactie uitvoeren. Ook hoeven we bij het stoplicht niet meer altijd op de rechterbaan te gaan staan zoals bij de Yeti. Met de CX-3 rijdt je de meeste petjes er wel uit ;-) Met de 120 pk heb je eigenlijk nooit het gevoel vermogen te kort te komen. Het uiterlijk van de auto vind ik nog steeds erg mooi, wat mij betreft veruit de mooiste in zijn klasse op dit moment. Inmiddels zie je er ook wat meer rondrijden maar omdat het t.o.v. de concurrentie een relatief prijzige auto is, valt de CX-3 mogelijk niet binnen ieders financiële bereik. Wat ook erg goed bevalt zijn het dodehoekwaarschuwingssysteem, de DAB radio (geen gekraak meer en helder geluid), de achteruitrijcamera en de adaptieve cruise control. De rijbaan assistent vinden we wel irritant. Bij wegen waar de strepen niet midden op de weg staan maar meer aan de zijkant hoor ik regelmatig gebrom uit de speakers omdat het systeem daarop reageert. Gelukkig kan het worden uitgezet. T.o.v. de Yeti hebben we wel wat ruimte ingeleverd maar het is ons alleszins meegevallen. We zijn twee keer met zijn drietjes een weekje op vakantie geweest en alle bagage en inzittenden konden zonder problemen mee aan boort. Zoals eerder aangegeven hebben wij de onderste hoedenplank (flexplank) er meteen vanaf het begin uitgehaald, dan heb je één redelijke ruimte voor de bagage. Als we dat niet hadden gedaan, dan hadden we zeker niet alle spullen zonder problemen meegekregen. Eenmaal zijn we zelfs met vier volwassen en één kind een dagje weggeweest. Ook dit ging met een beetje inschikken zonder al te veel problemen. Kortom met een gezin bestaande uit drie personen en bagage heb je eigenlijk niet veel meer ruimte nodig. Met meer kinderen een wieg of kinderwagen die ook mee moeten, kun je beter kijken naar een andere auto.
Maar zijn het dan alleen maar halleluja verhalen geweest het afgelopen jaar? Nee, niet helemaal. Toch een aantal relatief kleine probleempjes gehad:
- na een klein jaar gingen er wat waarschuwingslampjes branden (o.a. i stop en adaptieve cruise control). Volgens de dealer, waar we toevallig in de buurt waren, was het niet problematisch. We konden onze weg gelukkig vervolgen en bij de eerste onderhoudsbeurt zouden ze het natrekken. Alleen het lampje van de i stop is nog blijven branden daarna.
- de cv maakt soms een bijgeluid bij het portier rechtsachter bij het sluiten van de deuren.
- de radio bleef regelmatig spontaan last houden van de verkeersinformatie die inbrak, ondanks dat we dit op uit hadden staan.
- er zat een irritante rammel in het dashboard rechtsvoor.
- het start stop systeem heeft bij onze Mazda vanaf het begin nooit gewerkt (i stop).
- één van de lmv was helaas beschadigd geraakt, waarschijnlijk door een stoeprandje.
Al deze punten hebben we gemeld bij de jaarbeurt. Volgens de dealer was de accu niet helemaal goed en was dit de oorzaak voor een aantal van de bovengenoemde problemen (lampjes, i stop en verkeersinfo radio). Ze hebben er een nieuwe accu ingezet. Wat betreft de cv bleek het motortje van het rechterachterportier niet helemaal goed te zijn. Er wordt een nieuwe besteld omdat ze deze niet op voorraad hadden. Het portier is overigens wel gewoon zonder problemen te vergrendelen en te ontgrendelen.
De rammel in het dashboard was vermoedelijk het gevolg van het dashboardkastje. Deze hebben ze gedemonteerd en opnieuw weer gemonteerd. De beschadigde velg hebben we waarschijnlijk zelf op ons geweten maar de dealer heeft de velg zonder kosten inclusief band gewisseld met die van de demo met minder kilometers op de teller. Dat vond ik wel erg netjes, ondanks dat deze velg ook al wel twee kleine krasjes had zag ik later maar dit was minder erg dan de beschadiging op onze eigen velg (lak eraf).
Kortom, tevreden hoe de dealer het allemaal tot nog toe (onder garantie) heeft opgelost. Wel een klein beetje teleurgesteld over het aantal zaken die zich voor hebben gedaan in het afgelopen jaar (de auto heeft ons overigens niet in de steek gelaten dus de sterren laat ik maar even ongewijzigd). We hebben hiervoor vier nieuwe Skoda's gehad en daar hebben we dit soort zaken nooit eerder bij de hand gehad. De betrouwbaarheid van de CX-3 valt tot nog toe dus een beetje tegen. Hopelijk blijft het hier voorlopig bij. Of e.e.a. nu allemaal definitief opgelost is, zullen we de komende tijd moeten afwachten. Als er weer wat te melden is, volgt er wel weer een update.
update 9.900 km
- 9.900 km
We hebben de CX-3 inmiddels zo'n 21 maand in ons bezit. Wat is opgevallen sinds de laatste update? De Mazda bevalt nog steeds goed, de rijeigenschappen zijn goed en de auto is snel genoeg. Ook hebben we een aantal autovakanties achter de rug met ons drieën en we hebben de bagage en inzittenden iedere keer prima mee kunnen krijgen. De ruimte is voor ons dus voldoende. Persoonlijk vind ik het nog steeds een erg mooie auto om te zien, lekker sportief in de GT-M uitvoering. De ANWB heeft de CX-3 dit jaar uitgeroepen tot meest waardevaste auto in zijn segment. Dat is in ieder geval prettig om te weten. Welke zaken vielen negatief op de afgelopen periode?
- de radio-ontvangst viel regelmatig weg waardoor het systeem steeds opnieuw opstart. De radio heeft een software update gehad toen we naar de garage teruggingen voor een terugroepactie.
- naar de garage terug geweest voor een terugroepactie voor vervanging van de achterklepdempers.
- er zit nog steeds een kraakje in de rechter A stijl voor.
- het start/stop systeem werkt nog steeds niet. Volgens de garage komt dat omdat de accu niet vol genoeg is omdat wij te weinig kilometers rijden. Maar ook tijdens de vakanties, waarbij de auto dagelijks voor langere afstanden werd gebruikt, werkt het systeem niet. We laten het maar rusten.....Wat mij verder is opgevallen dat de CX-3 in het buitenland wel leverbaar is met een schuif/kantel dak af fabriek maar in Nederland niet. In Nederland staan er overigens wel een paar te koop met schuifdak maar dat is volgens mij import. Verder geen noemenswaardige zaken eind januari volgend jaar krijgt de CX-3 weer een onderhoudsbeurt bij de dealer. Als er weer wat te melden is maak ik weer een update.
update 16 februari 2018
- 11.400 km
Even een korte update over de afgelopen periode. Eind januari deed de CX-3 helemaal niets meer. Mijn vrouw wilde met de auto weg om boodschappen te gaan doen. De deur van de auto ging nog wel open maar toen ze die sloot en op de startknop drukte om weg te rijden deed ie helemaal niets meer en zat ze opgesloten want de deur ging ook niet meer open. De koplampen knipperden alleen nog en verder deed niets het meer! Gelukkig had ze een telefoon bij zich om het mobiliteitsnummer te bellen. Na een half uur wachten kwam er een monteur die een apparaat op de accu aansloot. Na nogmaals de startknop te hebben ingedrukt sloeg de motor weer aan. Geen prettige ervaring. Japanse auto's worden geroemd om hun betrouwbaarheid maar onze voorgaande vier Skoda's waren wat dat betreft toch betrouwbaarder. Voor dit akkevietje hadden we al een afspraak gemaakt voor een jaarbeurt (o.a. olie verversen en weer verlenging van de mobiliteitsgarantie) bij de Mazda dealer. Deze afspraak was begin februari. Uiteraard toen doorgegeven dat we dit probleem hebben gehad. De monteur zag geen bijzonderheden bij het uitlezen van de computer en ook de accuspanning was in orde. Leek een spontane storing. Dit is wel een nadeel van alle hedendaagse auto's bomvol elektronica. Je hebt geen raamslingers meer om de ramen te openen en geen autosleutel om het portier nog handmatig te openen. De jaarbeurt leverde verder geen bijzonderheden op. Door dit voorval zal ik de betrouwbaarheid met 1 ster verminderen. Ik ben benieuwd of een andere CX-3 rijder bovengenoemde ervaring ook wel eens heeft meegemaakt of dat we toch een Japanse maandagochtend auto hebben gekocht. Op dit incident na bevalt de auto op zich prima, hij rijdt lekker en alles zit erop en eraan. Ook vind ik deze auto nog steeds 1 van de mooiste in deze klasse. Wat mij wel meer opvalt is dat ik de motor op de snelweg lawaaiiger ervaar dan onze vorige Yeti. Hopen dat we niet nog meer van dit soort verrassingen voor de kiezen krijgen. Gelukkig hebben we weer een jaar mobiliteitsgarantie en zit er ook nog een jaar fabrieksgarantie op deze auto.
Update 30 juni 2018
- 13.100 km
Een paar weken geleden deed de airco het in eens niet meer. Meteen de dealer gebeld. Die gaf aan dat waarschijnlijk de airco condensor stuk is. Dit schijnt volgens de garage vaker voor te komen bij dit model.
Gisteren is de airco condensor onder garantie vervangen.
Verkocht!
- 16.000 km
We hebben de CX-3 ingeruild op het nieuwste model CX-3 (update juli 2018)!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.