Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 Dynamic (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Een nieuw begin
- 3.500 km
Enthousiast als ik was geraakt voor de Sky-Active techniek van Mazda toch maar eens naar de showroom gegaan. Aangezien ik eerder een Mazda-2 en een MX-5 gereden had (de eerste een fijne auto maar als bi-fuel dramatisch omdat de kleppen steeds gesteld moesten worden hetgeen de onderhoudskosten tot grote hoogten deed stijgen, de tweede een heerlijke auto, maar met een gezin niet echt praktisch) eigenlijk gevallen voor de CX-3. Voor mezelf had ik minimaal een TS+ in gedachten, maar de Dynamic had met een korting van 2695,- Euro en bovendien uit voorraad leverbaar een zeker zo aantrekkelijke uitrusting. Mijn vrouw wilde perse stoelverwarming. Deze doet het met 3 standen en een groot gebied waarbij ook je rug verwarmd wordt prima en wil ik inderdaad ook niet meer missen.
Daarnaast de volgende kenmerken:
7-inch multimediasysteem en navigatiesysteem met DAB+ radio
Lichtmetalen velgen (mooier dan op de TS+)
Climate Control
Lane Departure Warning
Parkeersensoren achter
Licht- en regensensor
Dodehoek-detectiesysteem
Vooral dat laatste is geweldig fijn: als je achteruit vanuit een naast elkaar liggend parkeervak wegrijdt, waarschuwen optische en geluidssignalen in de beide achteruitkijkspiegels voor kruisend verkeer achter de auto. Zelfs een voorbijrennende hond wordt gedetecteerd! Ook fietsers en voetgangers.
Het interieur is bijzonder fraai afgewerkt al zijn er wel veel harde plastic onderdelen in verwerkt. Maar ja, zolang je er niet op klopt heb je daar eigenlijk geen last van...
Verder geen rammeltje of kraakje en bijvoorbeeld de knoppen van de klimaatregeling lijken gemaakt om een eeuwigheid mee te gaan. De stoelen zitten prima met een (net) voldoende lange zit (ik ben 1.77 m) en goede steun in de rug. De hoofdsteun zit tamelijk dicht achter je hoofd, maar uit veiligheidsoverwegingen is dat de ideale plek. Wat ik wel mis is een middenarmsteun.
De portieren sluiten met een solide geluid/gevoel en de motor draait stationair zo goed als onhoorbaar en geheel trillingsvrij. De koppeling grijpt heerlijk aan, de versnellingspook gaat soepel en trefzeker door de versnellingen en het stuurgevoel met het kleine dikke lederen stuurtje is heerlijk.
Dan de motor: uiteraard ben ik nog met inrijden bezig, maar je voelt het enorme potentiëel van de 2-liter. Vanaf 1100-1200 toeren pakt hij als een diesel op om zelfs bij 55 km/uur in de 5e versnelling zonder enige brom of gesputter moeiteloos te versnellen. Tussen 2000 en 3500 toeren lijkt de trekkracht dan iets minder (maar nog altijd ruim voldoende) om zo rond de 4000 toeren opnieuw een flinke duw in je rug te geven. Met deze motorkarakteristiek lijk je in een auto uit een hogere klasse te rijden, zeker omdat de hele auto maar 1130 kg weegt. Hij gedraagt zich daardoor lichtvoetig en behendig. Door de behoorlijk stugge, maar toch nog wel comfortabele vering helt de auto amper over in de bochten en kun je rotonde's messcherp aansnijden.
Op de snelweg maakt hij door de 6e versnelling weinig toeren en is het lang vol te houden. Na een eerste rit over 350 km stapte ik zelfs frisser uit dan uit al mijn vorige auto's! (Zelfs de laatste VW Golf-6)
Het benzine verbruik bleef daarbij ondanks de extreem lage temperaturen van de afgelopen tijd en het feit dat alles nog ingereden moet worden heel schappelijk: de eerste tankbeurt 1 op 16 en de 2e tankbeurt 1 op 14,9 (waarbij in Belgie snelheden van 125-130 kruissnelheid)
Inmiddels (ook) in Belgie een fraaie afneembare trekhaak laten monteren voor een prijs die ruim de helft lager lag dan officieel bij de Mazda. (!)
Als het weer beter wordt zal ik proberen wat foto's bij te voegen. Bij meer kilometers ook een volgende uitbreiding.
De sterren houd ik voorlopig maar op 4, behalve de prestatie's die vind ik er boven uit gaan.
Voorlopig met veel plezier en naar genoegen verder rijden. Hopelijk is de auto zo probleemloos als de reputatie van Mazda doet vermoeden!
ruim 5000
- 5.170 km
Na ruim 5000 km is het al wat meer je auto geworden en vallen er kleinere dingen op die eerst niet zo duidelijk waren. Op zich nog zeer tevreden, vooral na de laatste tankbeurt die een gemiddelde aangaf van ruim 1: 17 ! Kijk, daarmee lijkt de Sky-Active technologie niet alleen theoretisch maar ook in de praktijk te werken. Daarbij moet wel aangetekend worden dat ik bewust wat zuiniger heb gereden, maar heel veel meer dan de schakelindicator te volgen hoef je er eigenlijk ook niet voor te doen. Het blijft wonderlijk dat je met 60 km/uur al in zijn 6 kan rijden en dan ook nog soepel kan versnellen zonder terug te hoeven schakelen, maar het rijdt wel heel ontspannen en draagt vast bij aan het zuinige verbruik.
Wat in de praktijk wel hinderlijk is zijn de forse buitenspiegels. Met name de rechter neemt veel zicht weg in de (re) buitenhoek achter de A-stijl. Het lijken wel "Afrikaanse-olifant-oren" Van mij had dat best kleiner gemogen.
Wat ook lastig is, is het feit dat het Infotainment systeem zo langzaam opstart, waardoor je als je achteruit wilt steken pas na een minuut gebruik kunt maken van het dode-hoek-detectiesysteem. De mijne heeft geen achteruitrijcamera, maar ik neem aan dat die ook pas aan het eind van de hele opstartcyclus een beeld geeft?
Ook jammer is dat het infotainment direct uit gaat als je de motor met de start/stop knop uit zet en je een bestemming in de navigatie pas kan invoeren als de motor gestart is. Nog even muziek "naluisteren" als je stil staat zit er dus niet in.
Het iets "kleverige" stuurgevoel rondom de middenstand, wat ik in een andere review beschreven zag, herken ik ook, maar echt storend is het niet.
Over de airco heb ik dan weer geen klachten: een prettige uitstroom die zichzelf op de juiste temperatuur houdt, zonder hinderlijke aan/uit-schakelmomenten (zoals wel bij onze eerdere auto's) en gezien de momentane verbruiksmeter niet tot nauwelijks invloed heeft op het benzineverbruik. Netjes!.
Ook de lichtopbrengst (met lenstechniek) bevalt mij prima: ik zou niet weten wat led- of xenon techniek daar nog aan toe zou kunnen of moeten voegen?
Enige "mankement" tot nu toe is dat met koud weer een paar keer het symbooltje van de adaptieve c/c (of collission warning?) ging branden, maar ook weer uit ging. Heb ik elders ook gelezen.
Verder geen klachten, dus op naar de 10000 km.
na een geslaagde vakantie met Caravan
- 11.000 km
Onverwacht toch wat meer gereden in de vakantie dan gedacht: ruim 3500 km, grotendeels met een caravan van ruim 1100 kg erachter. En dat gaat eigenlijk boven verwachting goed.
Het is opvallend (en bij al mijn mijn eerdere auto's nooit zo haalbaar, zeker de kleinere turbomotoren niet) dat je gewoon vanuit het stationair toerental door de koppeling voorzichtig op te laten komen met deze toch gewichtige trein van je plek komt. Dat voelt buitengewoon relaxed. Met mijn eerdere TDI en DCI auto's had je in het middentoerengebied wel meer koppel (en dus trekkracht) maar moest je vaker met een slippende koppeling en meer gas wegrijden. Ook valt me op dat waar eerder de start-stop functie niet meer werkte wanneer er "iets" aan de trekhaak hing, dit nu wel gewoon functioneerde. Ook de Hill-hold functie is een welkom extra.
Wel valt op dat dankzij (of als gevolg van?) het korte overstek achter de achteras en de toch wel behoorlijk stugge (achter)vering elke oneffenheid in het wegdek door de caravan behoorlijk duidelijk en stoterig wordt doorgegeven aan de autostoel. Misschien komt dat ook omdat de veerkarakteristiek van auto en caravan niet helemaal lekker bij elkaar passen?
Ondanks de zeer hoge buitentemperaturen hoorde ik de koeling van de motor nauwelijks aanslaan en kon de airco het interieur prima op een aangename 22 graden houden.
Het brandstofverbruik nam, vooral op de heenweg met flinke tegenwind, wel dramatische vormen aan: zo rond de 1: 9. Gelukkig stond daar (zonder caravan) toerend door het landschap weer een verbruik van tussen de 1: 17-18 tegenover.
Ook met (extreme) hitte ging, net als eerder met de vrieskou, een aantal keren zomaar het waarschuwingslampje van de "collission-warning)" op het dashboard branden, maar evenzovele keren ook weer vanzelf uit... Dat is dan ook het enige "smetje" op het verder vlekkeloos functioneren van de auto.
aanvulling
- 12.900 km
Toch nog even een paar aanvullingen. Allereerst las ik een review van een Renault Captur bezitter die er over klaagde dat elke keer als hij plaats nam in de auto een programma zoals bv Spotify helemaal opnieuw ingesteld moest worden.
Hoe zit dat dan in de CX3 vroeg ik me af? Welnu: geen probleem. Ik had thuis op een ander apparaat muziek afgepeeld en toen ik dit gestopt had en in de auto stapte, startte na luttele seconden het laatst beluisterde nummer vanzelf op, daar waar ik in huis gebleven was. Aangezien ik in veel reviews uitgebreide verhalen over de infotainment-systemen lees maak ik er maar even melding van. Ook heb ik in de instellingen ontdekt dat je de geluidssterkte toename met een hogere snelheid meer of minder progressief kunt instellen. Ook wel handig.
Vervolgens een opmerking over het rijden met de caravan:
We zijn onderweg geweest met een caravan van leeg 900kg en beladen ongeveer 1090 kg (incl E-bike er op) Dit ging boven verwachting goed, hoewel de kogeldruk af en toe te hoog was, gemeten met zo'n indrukbare weegstok. Grotendeels in de 5e versnelling (dat doe ik ook een beetje om de tandwielen van de 6e wat te ontzien) regelmatig toch ook in de 6e en soms in de 4e versnelling.
Dan nog een opmerking over de gekozen brandstof.
In Duitsland heb ik een keer noodgedwongen E10 Euro 95 moeten tanken. Ik had de indruk dat de motor daar toch niet helemaal lekker op liep, maar het was wel ook erg warm met temperaturen tot 39 graden!.
Dezelfde ervaring had ik eigenlijk ook, maar in iets mindere mate toen ik een soort superbenzine tankte met 98 oktaan. Eigenlijk loopt hij op gewone Euro 95 het lekkerst. Ik ben benieuwd of ook anderen die ervaring hebben. Echt zuiniger reed de auto ook niet met de dure 98 benzine. Een ervaring die ik met eerdere auto's wel had op zgn "Super Plus" of "Ultra" of hoe ze ook allemaal mogen heten.
De laatste 4 tankbeurten (na de caravanvakantie) laten overigens een gemiddelde zien van 5,95 liter per 100 km, ( 1 : 16,8) , de boordcomputer geeft dan 5,8 aan. Daar ben ik zeer tevreden over! Zeker omdat dit met een rijstijl is die tussen normaal en zuinig in ligt. Eigenlijk doe je dat automatisch, want de schakelindicator geeft precies aan in welke versnelling je moet rijden...
de 30000 voorbij
- 34.500 km
Inmiddels vele duizenden kilometers verder en ook de 2e jaarbeurt achter de rug. De auto bevalt nog steeds prima. In diverse beschrijvingen van deze auto komt nogal eens de opmerking naar voren dat de vermogensontplooiing wat zwak zou zijn. Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat men daar nou eigenlijk mee bedoelt: ik heb nooit eerder een auto gehad die zo lekker aan het gas hangt en juist die constante vermogens opbouw vanaf zo'n 11-1200 toeren, maakt het rijden met deze auto zo relaxed..!
Als je dan flink in de toeren doortrekt komt de grootste trekkracht inderdaad hoger in het toerental-bereik, maar in de praktijk is dat eigenlijk helemaal niet nodig. Zoals al eerder gezegd kun je in de stad zonder enig gemor 50 rijden in de 5e versnelling. De motor draait dan schitterend rond en áls je dan vlotter wil versnellen schakel je met de boterzacht schakelende bak gewoon even terug naar 4. So what?
Wat ik wel een beetje raar vond was de opmerking van het garagebedrijf dat de toestand van de remvloeistof gecontroleerd zou worden en als de indruk was dat die de volgende beurt (nooit verder weg dan bij 50.000 km) niet zou halen, deze dan ook meteen ververst zou worden... (?!) Dat leek me wel èrg vlug bij een auto van amper 2 jaar oud met nog geen 33000 km op de teller. Achteraf bleek dit dan ook niet nodig. Verder waren er geen bijzonderheden.
We rijden helemaal tevreden verder en hopen dat de "Corona-crisis" de volgende caravan-vacantie niet in de weg staat...
40,000 km
- 39.984 km
Door het hele "Corona gebeuren" de laatste maanden aanzienlijk minder gereden. Bovendien deze zomer niet met deze auto maar met onze andere de vacantie kilometers afgelegd.
Eigenlijk nog onverminderd tevreden. Met een schuin oog wel eens naar de CX30 gekeken, maar als ik de tests en reviews lees en dan vooral naar het praktijkverbruik van de Sky-Active X kijk denk ik: ach, daarmee ga ik er in elk geval niet op vóóruit. In het begin van het jaar had ik een paar tankbeurten waarbij ik vooral erg veel in de stad had gereden en toen was het verbruik zodanig opgelopen dat ik me stiekem afvroeg of de dealer bij de vorige service beurt aan het motormanagement wat had veranderd...
De laatste keer echter, met een langere rit naar Frankrijk en terug, waarbij ik in België toch flink had doorgereden, was het gemiddeld verbruik een nette 1 op 17,2. Dat heeft niet in de laatste plaats met het prettig lage voertuig gewicht te maken. Met de bovengenoemde CX 30, die maar liefst ruim 200 (!) kg zwaarder is, zie ik in de praktijk toch niet dergelijk fraaie verbruikswaarden en het is ook maar de vraag of die net zo heerlijk "lichtvoetig" rijdt als mijn CX3.
Wat bovendien prettig is, is het restprofiel van de Bridgestone banden.
Ik weet nog goed dat de dealer een kleine 20.000 km geleden tegen me zei: "Nou meneer, de voorbanden gaan misschien nog 10.000 km mee"..
Ik heb het net nagemeten: er zit nog een kleine 4 mm profiel op.
De zoveelste inschattingsfout van de dealer....
Als enig minpuntje van de auto heb ik nog steeds regelmatig, vooral met regenachtig weer, dat de linker spiegel met een oranje waarschuwingslampje waarschuwt voor een voertuig in de dode hoek, terwijl er in de verste verten dan geen medeweggebruiker is te bekennen...
Maar dat is dan ook de enige opmerking.
Verder geniet ik nog steeds van elke gereden kilometer, vooral op de (franse) binnenweggetjes...
En España
- 45.000 km
Omdat ik nu voor het eerst een echt lang traject met de auto gereden heb, even een toevoeging. Want het was natuurlijk afwachten hoe dat zou uitpakken. Ik ben namelijk in 2 dagen naar Zuid Spanje gereden en ik moet zeggen, zelfs de eerste dag (ruim 1200 km achter elkaar) is niet tegen gevallen. Uit voorzorg wèl met oordopjes in (niet omdat de auto zo rumoerig is, maar gewoon om mijn gehoor te beschermen) maar het is eigenlijk behalve de barre weersomstandigheden prima verlopen. In België sneeuw en mistig weer en in bijna heel Frankrijk zwaar bewolkt en veel regen...
Dan merk je goed wat het voor- en nadeel is van wel of geen ZOAB! Met name in Frankrijk komt dat volgens mij nergens voor en dientengevolge ben je vermoeider van het getuur in al dat opspattende water, dan van de feitelijke autorit.
Het verbruik viel me eigenlijk nog mee: in Frankrijk met constant 135 op de teller een gemiddelde van 1 : 13,5 en in Spanje, waar je maar 120 km/u mag: 1 : 14,7 Beiden daadwerkelijk gereden kilometers t.o.v. getankte liters.
Waar ik al eerder een melding van gemaakt heb, en dat valt me nu ook echt weer op: hier in Spanje kennen ze (alleen) Euro 95 met maar 5% ethanol toevoeging en daar rijdt deze Mazda merkbaar lekkerder op!. Daarnaast heb ik hier rondrijdend in best bergachtig gebied met deze brandstof weer erg mooie verbruikswaarden: over de hele laatste tank 5,75 liter per 100 km, de beste waarde tot nu toe in al die drie jaar tijd (bijna 1 : 17,4!)
Afijn, ik weet dus dat deze B-segmenter ook prima en best comfortabel zulke lange afstanden aankan... De opmerking die ik nogal eens lees dat deze auto zich zo "stuiterig" op de weg gedraagt kan ik beslist niet onderschrijven, maar ik moet wel zeggen dat ik me gelukkig prijs met "slechts" 16 inch velgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M Line
- 2017
- 81.031 km

Mazda CX-3 2.0 SKYACTIVE-G 120 GT-M AUTOMAAT TREKHAAK CRUISE CONTROL CLIMATE CONTROL NAVIGATIE BLUETOOTH TELEFOON APPLE CARPLAY/ANDROID RIJSTROOKSENSOREN DODEHOEKSENSOREN ACHTERUITRIJCAMERA ZEER MOOI !! Brgl
- 2018
- 138.211 km

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M Camera | Head Up | Leder | Stoelverw
- 2018
- 86.952 km