Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 74.000 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
CX-3 GT-M 2017
- 76.290 km
Er zijn nog niet zoveel reviews van de CX-3 ondanks dat je ze best veel ziet. Dat had ik voorheen niet door, maar eens je er zelf één hebt let je daar meer op zeker?
Door een herstructurering verloor ik mijn vorige job + de bijhorende bedrijfswagen en moest ik van de ene dag op de andere ‘terugvallen’ op mijn MX-5. Dat klinkt niet als een straf maar na 2 weken had ik het wel bekeken. Niet enkel is die roadster uiteraard vreselijk onpraktisch maar het is een Sport uitvoering met een erg straffe ophanging. Als tweede auto voor erbij voldoet die perfect, als eerste auto werd het al snel een kwelling. Ik had dus op korte termijn een andere dagelijkse auto nodig. De shortlist qua merken bestond uit Mazda, Toyota, Honda (in die volgorde). Dit is gebaseerd op goede ervaringen met deze 3 merken in het verleden. Belangrijkste eisen waren een automaat (geen CVT) + adaptieve cruise control + lane keep warning + blind spot monitoring, naast de gebruikelijke comfort en veiligheidszaken die ik zo gewoon was uit mijn Volvo V60. En dan… wordt de spoeling wel heel dun zeker gezien mijn budget en ik de MX-5 graag wilde houden. Na 1,5 jaar kon ik die namelijk verkopen met een winst van enkele 1000’en € in de gekke automarkt van 2022, maar dan had ik geen cabrio meer… Verkopen en een ouder exemplaar terugkopen kon, maar daar zou ik niet echt gelukkig van worden.
Het occasion aanbod van de specialist waar mijn vorige en huidige MX-5 vandaan kwamen dagelijks bekeken en daar zag ik een 2017 CX-3 2.0 staan die - behalve de automaat dan - alles had wat ik wou. Optie genomen & een paar dagen nadien de deal gesloten. Een import uit Duitsland met sluitende Mazda onderhoudshistoriek.
Welke uitvoering het is kan ik gek genoeg niet zeggen, wel is het de topversie die op de Duitse markt is geleverd. Het uitrustingsbeleid van Mazda is namelijk nogal verwarrend voor hetzelfde bouwjaar en ik heb de indruk dat het van land tot land verschilt, je kan er echt geen lijn in trekken. 1 of 2 zone climate control, wel of geen stuurverwarming, 16”/18” wielen, wel/geen parkeersensoren voor/parkeercamera enz. Ik kom hier verder nog op terug.
Naar analogie met mijn andere reviews heb ik er de autotesten uit die periode bijgenomen om de plus- en minpunten verder uit te werken.
(+) Geslaagde lijn
Dat is natuurlijk persoonlijk, ik word er verder koud noch warm van. Voor het segment valt het wel mee maar een CX-5 vind ik een stuk fraaier geproportioneerd maar die viel buiten het budget tenzij een instapversie. Opvallend is dat de CX-3 gebaseerd is op de Mazda 2 en niet op de 3 zoals de naam doet vermoeden. Het platform is wel opgerekt met 21 cm in de lengte en 7 cm in de breedte waardoor de auto zowat tussen 2 segmenten bengelt (427 cm). Veel kleiner dan een Qashqai is de CX-3 namelijk niet. Leuke details zijn de 18” wielen en de stoere dubbele uitlaten.
De kleur was wel een dingetje, ik wil sowieso geen witte auto, Mazda’s Machine Grey doet me teveel denken aan een vuilniszak en de signature kleur van het merk Soul Red is wel mooi, maar voor mij te opvallend. Het mooie maar onopvallende Titanium Mica Flash deed me terugdenken aan het Titanio Grigio van mijn Alfa 159SW en dat is het dus.
(+) Erg soepele en stille aandrijflijn
Dat kan ik enkel bevestigen, in de basis is dit hetzelfde blok als mijn MX-5 en dat hoor je duidelijk bij een koudstart, maar hier is het dwarsgeplaatst en uiteraard met voorwielaandrijving. Mazda doet zoals geweten niet aan downsizing en hier ligt dus gewoon een 2 literblok in dat de auto fluisterstil en enorm soepel doet voortbewegen. Vooral die stilte is opmerkelijk (komende uit een moderne diesel, wat een tractor in vergelijking). Je kan de auto erg schakellui rijden maar desgewenst kan het blok tot 6.700 toeren draaien (en zet dan zijn keel fors open). Daar zie ik de lol bij mijn MX-5 wel van in maar in dit geval niet. De koppeling is vederlicht en de bak schakelt snel en trefzeker al moest ik me wel aanpassen na 4 jaar een automaat + de handbak van mijn roadster gewoon zijnde, leek dit wel de hendel van een bulldozer. Snel vooruitgaan kan (0-100 rond de 8,5 seconden, op YT zelfs 8,2 gezien), maar ja… Ik rij er vlot mee en het LT-verbruik van de boordcomputer stond op 6,7l/100 km toen ik de auto kocht en dat is nu gezakt naar 6,4L, dus dat zal het wel ongeveer wel zijn.
(+) Wegligging en comfort
Dat kan ik niet zo direct beamen; misschien dat het voor de klasse wel OK is maar ik vind het door de hoge zit (zelfs op de laagste stand), de stoelen met weinig zijdelingse steun, het erg lichte stuur en de gevoeligheid voor zijwind allemaal wat incoherent samenhangen. De stilte tot 120-130 km/h is wel indrukwekkend, dan steekt er windgeruis de kop op. De ophanging is niet hard of soepel op zijn Frans maar doet wat ze moet doen. Verstelling van de lendesteun mis ik wel, op dat vlak heeft de V60 me wat verwend gemaakt.
(+) Uitrusting
Het is indrukwekkend welke uitrusting mijn CX-3 heeft in acht nemende dat het de basis SUV/crossover is van Mazda en alweer uit 2017 dateert : leer, adaptieve cruise control, blind spot monitoring, rijstrookassistent, achteruitrij camera, cross traffic warning, heads up display, 18” wielen, keyless entry, DAB & Bose stereo met een joekel van een subwoofer onderin de koffer, privacy glass, navigatie, full LED, zetel- en stuurverwarming (werkt super trouwens), dimmende spiegels, voice control…
De adaptieve CC werkt overigens erg goed, zit op het niveau van mijn vorige Volvo V60 MY2018 – de stereo is top maar de interface van het multi media systeem is voorspelbaar nogal 2017’ish. Jammer genoeg geen Apple Carplay of dimmende spiegels, wat mijn MX-5 wel heeft. Kan als retrofit maar > 350€. Bediening via een iDrive achtig systeem werkt perfect.
Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn – er zijn uiteraard ook een aantal minpunten.
(-) Minieme koffer met Bose audio
De koffer is al niet van de grootste en heeft een dubbele bodem, die heb ik er de eerste dag al uitgekieperd want gaat nergens over, het geeft een ruimte die grofweg een vuist hoog is, maar voor welke toepassing, een laptoptas schuift er niet eens tussen? Dus nu nog een enkele bodem. Echter, daaronder gaat de subwoofer schuil van de Bose audio en die heeft zonder overdrijven de grootte van een halve emmer (hoogte en doormeter). De koffer is dus ronduit krap. Interieurruimte valt mee, met 4 personen van rond 180 cm kan je vrij comfortabel zitten. Mijn exemplaar heeft geen armsteun voorin & da’s jammer, extra bergruimte en comfort. Een vrij dure retrofit is wel mogelijk.
(-) Zicht rondom
Dat is door de hoge & oplopende gordellijn en het pricacy glas echt belabberd te noemen. De technologie helpt een handje bij het achteruit rijden met de camera – had ik nooit eerder, ik vind de resolutie en de hulplijnen bij het parkeren best OK - en samen met de backup warning is het wel te doen, maar ik vond mijn vorige V60 ondanks dat die een stuk groter was veel overzichtelijker. Ik heb ook geen parkeersensoren voor, die mis ik echt want ik zit graag zo laag mogelijk.
(-) Dashboard / gebrekkige ergonomie
Een centraal geplaatste grote toerenteller en 2 digitale klokken links en rechts, wat kan er mis mee zijn? Kort gezegd : alles. De uitwerking hiervan door Mazda is gewoon bizar slecht. In een klein hoekje rechts onderaan de toerenteller zit de digitale snelheidsmeter. De digitale klok links toont enkel de tripmeter en een gigantisch grote schakelindicator, groter dan de snelheidsmeter. Er is geen temperatuurmeter, enkel een blauw lampje dat na 1-2 km rijden uitgaat. De digitale klok rechts toont de boordcomputer en de benzinemeter. Gelukkig verhelpt het heads up display het nog wat, maar die is van het goedkope type met een opklapbaar scherm. Bevat wel veel info en is scherp van resolutie.
Knop op het stuur links bedient het display rechts, superfragiel stangetje in het dashboard rechts bedient het linker display, waarom... Je stapt weg van de auto en die gaat keyless zelf op slot maar als je ermee wegrijdt moet je de deuren zelf handmatig sluiten (lock switch in de deur) & weer openen als je de motor uitzet. Bijzonder onhandig. Startknop zit verstopt achter het stuur en is zowat de enige knop die niet verlicht is. Het is klungelig, maar, de kwaliteit van de materialen en de assemblage is erg goed. De rode contrast stitching in de zetels en op het dashboard is echt netjes gedaan, alle knoppen voelen degelijk aan
Conclusie :
Zou ik zelf een CX-3 kiezen als lease auto? Nee, liever iets chiquer dan, als de baas het betaalt. Maar als privé aankoop heeft het wel zin. Mazda zet in op grotere auto’s (lees : met meer marge) en er komt dus geen opvolger van de 2 (intussen een Yaris kloon) / CX-3. Omdat niet iedereen zijn budget navenant meegroeit denk ik dat deze kleine SUV zijn waarde goed zal behouden mede dankzij de reputatie qua betrouwbaarheid van Mazda. De CX heeft voor zijn compacte formaat veel luxe / tech aan boord en ik heb intussen een trekhaak laten installeren @fietsenrek voor de MTB’s, zo wordt ie ook wat meer praktisch.
Een beetje extra peper
- 78.100 km
De Mazda is naar een tuning bedrijf met dyno gegaan. Zonder voor- en nameting vind ik dit soort zaken/uitgaven namelijk zinloos...
De standaard 120 PK versie - het was wel iets meer zo bleek, wat me niet verwonderde want een slak is het niet - is puur softwarematig gelimiteerd (wellicht om fiscale redenen), in bepaalde landen levert krek dezelfde motor met dezelfde ECU gewoon 150 PK.
Na de tuning levert de 2 liter nu 165 PK / 220 Nm. Dit heeft 550€ gekost, maar wat mij betreft het geld waard. Het is in de basis hetzelfde blok als een MX-5 en die perst er nog wat meer uit, dus is er zeker nog voldoende marge want die blijven ook heel.
De praktijk : het rijdt een heel stuk vlotter als je dat wil en ook voor een rustiger rijder is er een voordeel, je kan steeds een versnelling hoger rijden terwijl er nog wel voldoende trekkracht is om te versnellen. Impact op het verbruik? Geen idee, hoeveel ie verbruikt hangt 1/1 samen met hoe enthousiast je het gaspedaal indrukt.
Korte tussentijdse update MEI/'23 : ook mijn auto had last van de slecht oprollende gordels achter, daar is door een mede-forummer een topic over aangemaakt op het forum en daar staat mijn verhaal beschreven in geuren en kleuren. Samengevat : een dure herstelling, maar alles is netjes opgelost in garantie door Mazda waarvoor hulde. Verder had ik een probleem met de inklapbare spiegels, ik gebruikte die eerlijk gezegd nooit tot ik bij het nemen van een parkeerticket per abuis de knop van die spiegels indrukte ipv de zijruit LV... de spiegel rechts klapte met zeer veel tegenzin in & met nog meer misbaar weer uit. Volgens mijn garage ook een zwak punt bij Mazda maar omdat het 9/10 'user inflicted' is (iemand tegengelopen, carwash, bevroren en dan de boel forceren...) doet Mazda hier - terecht - lastig over. De garage niet, het motortje is keurig onder garantie vervangen, best een klusje want de hele deurbekleding moet eraf.
Toen de auto daar toch stond heb ik hem een jaarbeurt laten geven, die heeft me een zeer billijke 150€ gekost inclusief BTW. Olie die ze gebruikt hebben is Valvoline Synpower XL 5W30. Binnenkort naar de jaarlijkse autokeuring!
Korte tussentijdse update JUN/'24
Zo, de CX-3 heeft weer zijn jaarlijkse keuring gehad (probleemloos) en dat wil zeggen dat ie intussen al 2 jaar in mijn bezit is. Dat was bij de aanschaf niet de bedoeling maar soms lopen zaken nu eenmaal anders in het leven.
Veel kilometers doet hij niet door een combinatie van deeltijds werken & thuiswerken + 1x/week met het OV (marktdag -> geen parking). Maar hij is wel nodig/nuttig, dat merkte ik vandaag weer eens toen ik de boodschappen amper in de koffer van de MX-5 kreeg GEPROPT.
Ik ben nog steeds erg tevreden over de CX-3; ik heb mijn initiële review snel herlezen en de (+) en (-) blijven onverkort geldig in mijn ervaring nu na 2 jaar.
Problemen? 1x een valse foutmelding gehad over te lage bandenspanning, er bleek niks aan de hand en de fout gereset - sindsdien ligt er wel een bandenspanningsmeter in de koffer.
AUG/2024 - ingeruild op een CX-30
- 84.000 km
Vanochtend de CX-3 ingeruild op een maatje grotere CX-30 met 2.0 Skyactiv-X (180 PK) en automaat, ik had ze op de parking van de garage naast elkaar gezet en de de CX-30 ziet er een stuk "volwassener" uit.
Geen Duitse import deze keer maar een oorspronkelijk in België ingeschreven auto die fanatiek onderhouden werd (jaarlijks lucht- en interieurfilter vervangen hahaha) bij een officiële merkdealer.
Is een uitvoering zoals je in Europa niet vaak vindt met een volledig lederen interieur EN - belangrijk als cabrio rijder - een glazen schuifdak! En een elektrische kofferklep, dat miste ik stiekem wel na de 3 Touring en de V60. Voor de rest zit alles erop en eraan wat normaal is in dat segment.
Enige nadeel : ik moet door de vakantie / achterstand bij de autokeuring er nog circa 3 weken op wachten. Nu ja een straf is dat nu ook weer niet want de CX-3 bolt meer dan prima. Ik was niet zinnens die 2+ jaar te houden & heb er niet zoveel kms mee gereden door een veranderde werksituatie (deeltijds, dichter bij huis, telewerk...) , maar nu ik het gegeven van een bedrijfswagen voorgoed vaarwel heb gezegd, wou ik wel iets groter en luxer + automaat. Maar een CX-3 kan ik echt wel aanbevelen in die klasse, prima auto waarop niet zoveel valt af te dingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.