Mazda 929 Coupé 2.0 LTD (1983)

autoreview

Mazda 929 Coupé

Signalement

Uitvoering929 Coupé 2.0 LTD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf1983
KM-stand bij aanschaf89.500 km
KM-stand laatst89.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Back to the future

  • 89.500 km

Na een aantal maanden in een probleemloze en uiterst betrouwbare Golf te hebben gereden, begon het mij toch weer te jeuken. Geen lol aan zo'n ding. Daar ik vroeger een tijd lang met veel plezier in een Mercedes W123 230 coupe heb gereden, ging ik weer op zoek naar een leuke klassieker. Het liefst dan ook nog iets apparts.
Bij Jansen Cars en Classics vond ik mijn Mazda 929 Coupe. Weinig gelopen, geen roest en volledige documentatie! Ik was op slag verliefd.

De auto is in Frankrijk geleverd in 1983. In datzelfde jaar krijg hij al zijn tweede eigenaar. Het overschrijf bewijsje van de fabrieksgarantie (12 maanden) zit nog bij de boekjes. Ik mag mijzelf dus de trotse derde eigenaar noemen.
De auto was voor die tijd erg luxe: 4 elektrische ramen, cruise controle, in hoogte verstelbare stoelen. Als optie zit er op de mijne een radio-cassettespeler met 4 speakers.

Problemen tot nu toe:
Het zonnedakje lekte. Was op te lossen met wat kit en een nieuw rubbertje. Kostte 20 euro. Verder moesten de banden wegens het lange stilstaan opnieuw geballanceerd worden. De motor bokte ook nog wat maar dat ging vanzelf over na een rit van zo'n 100km.
Binnenkort staat een grote beurt gepland.

De auto is een genot om mee te rijden. Niet te hard afgeveerd, heerlijke stoelen en lekker stil. Het interieur was voor die tijd erg futuristisch met z'n digitale toerenteller enzo. Het is een klassiek voorbeeld van hoe we in de Eighties dachten dat de toekomst eruit ging zien.
De ouderwetse carburateurmotor levert 90pk wat voldoende is voor de auto.

Binnenkort zal ik wat foto's toevoegen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.