Mazda 6e 258pk 68.8 kWh Takumi Plus (2025) #2

autoreview

Mazda 6e 258pk 68.8 kWh Takumi Plus (2025)

Signalement

Uitvoering6e 258pk 68.8 kWh Takumi Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst6.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 6E – Beauty met Brains

  • 6.500 km

Het is zover: ik mocht weer een nieuwe leaseauto bestellen. Na 4,5 jaar in mijn Audi e-tron – een fijne maar qua actieradius beperkte auto – was het tijd voor iets nieuws.

Hoewel ik bij de Mazda 6E meteen viel voor zijn prachtige binnen- én buitenkant, was dat zeker niet de enige reden om hem te kiezen. De lagere bijtelling, de gunstige leaseprijs en het feit dat de 6E standaard is uitgerust met een warmtepomp (iets wat de ID.7 níet heeft) wogen zwaar mee.

Ik heb zelfs serieus moeten nadenken over het ontbreken van stoelmassage, want dat doet Volkswagen in de ID.7 opvallend goed. Maar uiteindelijk bleef het knagen: de ID.7 is rationeel, logisch, praktisch — maar ik vind hem simpelweg niet mooi.

En dus koos ik niet voor de volledig rationele optie, maar bewust voor een auto die zowel beauty als brains heeft. Een auto die op sommige punten een kleine gebruiksaanwijzing vraagt — maar dat heb je wel vaker met beauties, zowel in de mensenwereld als in de autowereld.



De zoektocht

Ik heb een brede blik gehouden en veel modellen de revue laten passeren.

Tesla Y

Rijdt briljant. Maar het uiterlijk? Een “ei” op wielen. Razendsnel afgevallen.

Xpeng G6

Fantastisch om te rijden, minstens zo goed als de Tesla. Maar hij lijkt rijdend teveel op een grote motorhelm. Dus nee.

Xpeng G9

Mijn droomauto. Maar door bijtelling en leasekosten rationeel onhaalbaar.

KGM Torres EVX

Technisch verrassend goed. Alleen:
• voorwielaandrijving kan het vermogen niet aan,
• stoelen zijn matig op lange ritten,
• leasemaatschappijen vinden hem niet courant → daardoor juist duur.

Leapmotor C10

Een echte positieve verrassing. Goede software, mooie balans, nergens minder dan een 7 of 8. Maar: de klik, de liefde, bleef uit.

Volkswagen ID.7

Toen Volkswagen €10.000 van de prijs afhaalde, werd deze ineens heel aantrekkelijk. Binnenruimte en comfort uitstekend. Met juiste opties is de vering goed te krijgen.
Ik had zelfs al bijna getekend — de getekende order lag klaar om gescand te worden.



Maar toen kwam Autoweek met de rubriek “De basisuitvoering van…” de Mazda 6E.
En toen was het gebeurd.



De klik

Eén foto was genoeg. Verkocht.
Wat een beauty. Zeker in Gesmolten Koper. De binnenkant in de Takumi Plus maakt het helemaal af: warm, stijlvol, zen.

Autoweek was kritisch, buitenlandse media juist positief. Ik nam de sleutel dus met gezonde spanning in ontvangst.

Inmiddels heb ik de auto zes weken, en heb ik er 6.500 kilometer mee gereden. Niet voorzichtig, niet zuinig, maar gewoon zoals ik altijd rijd — veel snelweg, stevig tempo. Dat maakt de ervaringen des te relevanter.



1. Uiterlijk & interieur: een echte verleider

De Mazda 6E is een auto waar mensen naar kijken.
Ik krijg meer complimenten dan ooit — opvallend vaak van vrouwen. Het lijkt dus echt een womanizer.

Binnenin is het nóg mooier. Materialen, kleuren, afwerking: het is premium zonder protserig te worden. De Takumi Plus is een kleine zen-lounge.



2. Ruimte

Voor een sedan:
• Voorin zit je uitstekend.
• Drie personen van ±1,80 m passen achterin prima (op de middelste plek na).
• Koffer is goed.
• De frunk is verrassend groot.
• Dankzij het panoramadak kun je als langere bestuurder tóch stoplichten zien wanneer de dakrand in beeld hangt.



3. Rijgedrag: sportief verfijnd

De eerste dagen moet je wennen aan het directe gaspedaal en de directe remdruk. Maar na een week kun je perfect doseren.
• Bochtengedrag: uitstekend.
• Vering: steviger dan de e-tron met luchtvering, maar vergelijkbaar met BMW of Alfa Romeo — voor mij een compliment.
• Geluidsisolatie: zeer stil; bijna Lexus-niveau.



4. Actieradius & laden (praktijkervaring)

Omdat ik in zes weken tijd veel kilometers heb gemaakt, grotendeels op de snelweg, is dit een realistisch beeld:
• Praktische actieradius: ca. 360 km
• Gemiddeld verbruik: 18,7 kWh per 100 km
• Snelladen: probleemloos tot 165 kW
• Thuisladen: maximaal 9 kW

Dat laatste is geen verrassing, maar wel iets om rekening mee te houden. Snelladen onderweg gaat soepel en voorspelbaar, en in de praktijk kom ik nooit in de knel.



5. Infotainment & bediening

Er is veel gezegd over de bediening van de Mazda 6E, maar eerlijk:
• Na een paar weken went het prima.
• Minder intuïtief dan Tesla, Xpeng of Leapmotor.
• Maar absoluut niet zo dramatisch als sommige reviews doen vermoeden.

De ADAS-waarschuwingen zijn opvallend rustig en subtiel. Dat maakt het rijden ontspannen.

Hoofdsteunspeakers: de geheime superpower

Mazda verdient een prijs voor dit idee:
• Navigatie zachtjes alleen in jouw hoofdsteun.
• Telefoongesprekken idem.
• Zelfs ADAS-piepjes zijn gedempt en niet irritant.

Dit is de eerste auto ooit waarbij ik geen behoefte voel om waarschuwingen uit te schakelen. Hulde.



6. Bekende minpunten

Geen fysieke ruitenwisserknop

Klopt. Maar instelbaar via voorkeursknop — werkt uitstekend.

Geen echte one-pedal driving

Regen werkt goed; net geen Audi-niveau, maar ruim voldoende.

Stuurbediening bij achteruitrijden

Bij éénhandig achteruit sturen raak je soms per ongeluk een voorkeursknop. Even wennen.

Microfoonkwaliteit bij telefoneren

Hier moet Mazda aan werken.
De tegenpartij hoort je matig → schoolcijfer: een 5.



Conclusie

Ik koos uiteindelijk niet voor de rationeel perfecte ID.7, maar voor een auto die mij simpelweg blij maakt. En die tegelijk zuinig, stil, comfortabel én gunstig in de kosten is.

De Mazda 6E is een beauty met brains.
Een auto met karakter, flair en klasse — en hier en daar een kleine gebruiksaanwijzing.
Maar dat hoort bij beauties, in de mensenwereld én in de autowereld.

En eerlijk gezegd: ik zou hem zo weer bestellen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.