Mazda 6e 258pk 68.8 kWh Takumi Plus (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 6e 258pk 68.8 kWh Takumi Plus |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 15 km |
| KM-stand laatst | 500 km |
De eerste 500km
- 500 km
Exterieur en interieur:
Afgelopen week de Mazda 6e Takumi Plus opgehaald bij de dealer. Omdat ik voor de Takumi Plus gekozen had, is deze standaard voorzien van de bruine Alcantara en Nappa lederen bekleding. Je moet er van houden, maar samen met de Deep Crystal Blue, leek me dit een mooie combinatie ten tijden van bestellen. Ik heb de auto in Juni besteld en destijds reed er nog geen demo auto rond. Het live bekijken van de kleurcombinatie was dan ook niet mogelijk.
Tot vorige week dan, toen ik de auto voor het eerst in deze kleuren combinatie kon zien. Ik ben heel blij met deze combinatie. Het geeft een warme uitstraling, sjiek, maar niet over de top. Ik ga de auto zakelijk rijden en wat mij betreft sluit de auto goed aan bij mijn functie.
Rijervaring:
Inmiddels ben ik 500km onderweg en valt me vooral op hoeveel soepeler deze auto zich voortbeweegt in het verkeer. Mijn vorige auto was niet electrisch, maar wel een automaat: Peugeot 508SW uit 2020. Het remmen, optrekken en de stilte in de auto zijn voor mij wel echt pluspunten tegenover de Peugeot. Ik kan dit helaas niet vergelijken met andere Mazda's, maar het voelt degelijk en direct aan. Ook de commentaren van auto reporters dat het stuur te licht zou zijn in de normale stand kan ik niet echt plaatsen, deze voelt hetzelfde als in de Peugeot en lijkt ook niet minder direct.
Voor wat betreft de actieradius van de auto ben ik vooral positief verrast. Ik ben op kantoordagen 55km per dag enkele reis onderweg, dus per dag minimaal zo'n 110km. Hiervan is ongeveer de helft snelweg en de andere helft 80 en 50 wegen. De eerste 500km heb ik een gemiddelde van 15,2kw/100km gereden. Het is nog niet erg koud geweest de afgelopen week, maar ook geen 20gr warm. Ik rijdt veel op cruise control waarbij ik de snelheid instel op 5km harder dan de toegestane snelheid op snelwegen en n-wegen.
EV laden:
Hier kan ik kort over zijn. Ik heb de auto 1x thuis kort geladen aan een thuislader om te kijken of deze het gehele uur constant bleef. Deze bleef stabiel 10,5KW/u. Gisteren getest bij een snellaad station van 250KW. Ik had de accu niet voorverwarmd, aangezien ik onderweg naar huis bedacht om eens het laden te testen. De eerste paar minuten kwam de laadsessie niet voorbij de 45KW waarbij deze na 5min verhoogde naar 140KW/u. Dit heeft de lader volgehouden tot 75% van de accu, hierna zakte deze naar 110KW/u en ben ik met ongeveer 100KW/u gestopt met laden bij een accu percentage van 85%.
Zijn er dan geen minpunten?
Uiteraard wel.
- Gevoelig scherm?
Zo heeft het scherm op de middenconsole (het grote scherm) al enkele krassen. Wanneer het scherm in de donkere stand staan zijn deze niet zichtbaar (auto opgehaald toen het schemerig was en in het weekend vooral gereden in het donker). Op zondag vielen mij de krasjes echter duidelijk op toen het scherm in dagrij-verlichting stand stond en direct op maandag richting de dealer gereden. Deze gaven aan dat er maandag nog een persoon langs ging komen met, zoals zij het zeiden: Oneffenheden op het scherm. Ze hebben foto's genomen van het scherm en de krassen (Deze zijn in de juiste stand zelfs zichtbaar op de foto's) en deze zijn naar Mazda NL gestuurd. Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
- Hulpsystemen
Er zijn hulpsystemen welke ze wat mij betreft in de volgende update direct mogen elimineren. (of standaard uit laten staan als ik hiervoor kies).
* Snelheidsassistent, welke telkens (gelukkig hele zachte) geluidsmeldingen maakt. Elke keer weer als je boven de toegestane snelheid komt.
* Luchtvochtigheidsmeting. De auto start automatisch de ontwaseming zodra de auto de luchtvochtigheid te hoog vind, wat natuurlijk fijn is, maar dat hoeft de auto wat mij betreft niet door de auto heen te schreeuwen. Er klinkt nu nogal luid door de auto: "Luchtvochtigheid in de auto is relatief hoog, Automatische ontwasemingsstand wordt ingeschakeld". Uhmmm ja, bedankt Mazda.
Ik ga proberen om over een kilometer of 1000 nogmaals een review te schrijven. Mochten er voor die tijd vragen zijn, dan zal ik proberen deze ook te beantwoorden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.





