Mazda 6e 258pk 68.8 kWh Takumi Plus (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 6e 258pk 68.8 kWh Takumi Plus |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 15 km |
| KM-stand laatst | 2.250 km |
De eerste 500km
- 500 km
Exterieur en interieur:
Afgelopen week de Mazda 6e Takumi Plus opgehaald bij de dealer. Omdat ik voor de Takumi Plus gekozen had, is deze standaard voorzien van de bruine Alcantara en Nappa lederen bekleding. Je moet er van houden, maar samen met de Deep Crystal Blue, leek me dit een mooie combinatie ten tijden van bestellen. Ik heb de auto in Juni besteld en destijds reed er nog geen demo auto rond. Het live bekijken van de kleurcombinatie was dan ook niet mogelijk.
Tot vorige week dan, toen ik de auto voor het eerst in deze kleuren combinatie kon zien. Ik ben heel blij met deze combinatie. Het geeft een warme uitstraling, sjiek, maar niet over de top. Ik ga de auto zakelijk rijden en wat mij betreft sluit de auto goed aan bij mijn functie.
Rijervaring:
Inmiddels ben ik 500km onderweg en valt me vooral op hoeveel soepeler deze auto zich voortbeweegt in het verkeer. Mijn vorige auto was niet electrisch, maar wel een automaat: Peugeot 508SW uit 2020. Het remmen, optrekken en de stilte in de auto zijn voor mij wel echt pluspunten tegenover de Peugeot. Ik kan dit helaas niet vergelijken met andere Mazda's, maar het voelt degelijk en direct aan. Ook de commentaren van auto reporters dat het stuur te licht zou zijn in de normale stand kan ik niet echt plaatsen, deze voelt hetzelfde als in de Peugeot en lijkt ook niet minder direct.
Voor wat betreft de actieradius van de auto ben ik vooral positief verrast. Ik ben op kantoordagen 55km per dag enkele reis onderweg, dus per dag minimaal zo'n 110km. Hiervan is ongeveer de helft snelweg en de andere helft 80 en 50 wegen. De eerste 500km heb ik een gemiddelde van 15,2kw/100km gereden. Het is nog niet erg koud geweest de afgelopen week, maar ook geen 20gr warm. Ik rijdt veel op cruise control waarbij ik de snelheid instel op 5km harder dan de toegestane snelheid op snelwegen en n-wegen.
EV laden:
Hier kan ik kort over zijn. Ik heb de auto 1x thuis kort geladen aan een thuislader om te kijken of deze het gehele uur constant bleef. Deze bleef stabiel 10,5KW/u. Gisteren getest bij een snellaad station van 250KW. Ik had de accu niet voorverwarmd, aangezien ik onderweg naar huis bedacht om eens het laden te testen. De eerste paar minuten kwam de laadsessie niet voorbij de 45KW waarbij deze na 5min verhoogde naar 140KW/u. Dit heeft de lader volgehouden tot 75% van de accu, hierna zakte deze naar 110KW/u en ben ik met ongeveer 100KW/u gestopt met laden bij een accu percentage van 85%.
Zijn er dan geen minpunten?
Uiteraard wel.
- Gevoelig scherm?
Zo heeft het scherm op de middenconsole (het grote scherm) al enkele krassen. Wanneer het scherm in de donkere stand staan zijn deze niet zichtbaar (auto opgehaald toen het schemerig was en in het weekend vooral gereden in het donker). Op zondag vielen mij de krasjes echter duidelijk op toen het scherm in dagrij-verlichting stand stond en direct op maandag richting de dealer gereden. Deze gaven aan dat er maandag nog een persoon langs ging komen met, zoals zij het zeiden: Oneffenheden op het scherm. Ze hebben foto's genomen van het scherm en de krassen (Deze zijn in de juiste stand zelfs zichtbaar op de foto's) en deze zijn naar Mazda NL gestuurd. Benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.
- Hulpsystemen
Er zijn hulpsystemen welke ze wat mij betreft in de volgende update direct mogen elimineren. (of standaard uit laten staan als ik hiervoor kies).
* Snelheidsassistent, welke telkens (gelukkig hele zachte) geluidsmeldingen maakt. Elke keer weer als je boven de toegestane snelheid komt.
* Luchtvochtigheidsmeting. De auto start automatisch de ontwaseming zodra de auto de luchtvochtigheid te hoog vind, wat natuurlijk fijn is, maar dat hoeft de auto wat mij betreft niet door de auto heen te schreeuwen. Er klinkt nu nogal luid door de auto: "Luchtvochtigheid in de auto is relatief hoog, Automatische ontwasemingsstand wordt ingeschakeld". Uhmmm ja, bedankt Mazda.
Ik ga proberen om over een kilometer of 1000 nogmaals een review te schrijven. Mochten er voor die tijd vragen zijn, dan zal ik proberen deze ook te beantwoorden.
1 Maand Mazda 6e
- 2.250 km
Ondertussen 1750km verder onderweg met de Mazda. Allereerst blijf ik het vreemd vinden dat een heleboel redacteurs en auto reviewers blijven klagen over de auto. Ik heb toch sterk het vermoeden dat hier de achtergrond van de auto (chinees) meespeelt. Ik kan hier namelijk kort over zijn, de auto rijdt ontzettend soepel en is stil. Stiller dan de Peugeot en wat mij betreft ook een beter onderstel dan de Peugeot, ook al had die een adaptief onderstel. Maar goed, hier zal het vooral gaan om welke auto's je gereden hebt en waar je voorheen uitgestapt bent.
Ook de opmerkingen over "alles zit in het scherm en ik wil fysieke knoppen want dit werkt niet" is zo'n copy/paste gedrag van veel personen. Probeer het eens en je komt erachter dat het helemaal niet zo lastig is en al helemaal niet minder snel dan fysieke knoppen. Dit omdat de meest gebruikte functies gewoon beneden in het scherm direct aan te klikken zijn en je voor de temperatuur geen menu in hoeft, maar je gewoon op de temperatuur kunt klikken en de temperatuur kunt aanpassen. Dus ipv de knop vastpakken en draaien, druk je nu en schuif je je vinger. En ja, dat gaat goed tijdens het rijden, net als een fysieke knop heb je die locatie snel in je systeem zitten en ga je daar net zo makkelijk met je hand heen als naar een fysieke knop. Ook andere functies zijn via snelmenu's of swipen snel te vinden en als je eenmaal doorhebt waar ze zitten, is het echt geen probleem.
Tot nu toe ook geen problemen ondervonden met de ruitenwisser functies die missen op de "stengel" bij het stuur. De ruitenwisser reageert zeer goed op druppels en gaat tot nu toe ook niet overdrijven bij een vieze ruit. Ook is het zo dat je de ruitensproeier wel activeert bij de stengel en dat je daar ook je ruitenwisser 1x mee activeert. Het is een 2-traps knopje. indrukken is 1x ruitenwisser activeren, duurdrukken is ruitensproeier activeren. Dus ook op die manier kun je (buiten dat je gewoon 1 sneltoets op het stuur instelt voor de ruitenwisser modus) snel je ruit schoonmaken.
Ondertussen de auto ook in mindere weeromstandigheden gereden. De temperatuur is rond het vriespunt geweest en daardoor ook iets meer inzicht gekregen in het verbruik. Deze is iets gestegen naar 16,5kWh per 100km en actieradius is gezakt van 450km naar 390km wanneer de auto volledig geladen is. Al met al valt me dit nog niet tegen.
Wat me wel tegen valt en daar ben ik nu iets actiever mee aan het testen, zijn de laadsnelheden. Bij een snellaadstation (1x Fastned 300kW en 1x Allego 300kW) haal ik maar snelheden tot ongeveer 75kW. Wanneer ik thuis laad of op het werk, dan haal ik 6kW. De instellingen in de auto staan goed en de laadpalen geven allemaal meer vermogen. Ik weet niet of iemand hier ervaringen mee heeft? Maar wellicht is het verstandiger om bij de dealer een test te laten doen?
Ik zal de komende tijd flink wat kilometers maken en in december zullen de winterbanden geplaatst worden. Eind december zal ik de nieuwe bevindingen hier plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Mazda 6e Takumi Plus Long Range 80 kWh | Dit jaar nog rijden 17% bijtelling | Stoelverwarming/verkoeling | Stuurverwarming | Panoramadak | Adaptive cruise-control | Tan-nappa leder interieur | 360-Camera | SONY-premium audiosysteem |
- 2025
- 0 km

Mazda 6e Takumi Plus 68.8 kWh | 360° Camera | Warmtepomp | Sony audio | HUD
- 2025
- 1 km

Mazda 6e Takumi 68.8 kWh Demo
- 2025
- 5.100 km
Lees ook

Zo gaan onze elektrische middenklassers met kou om: updates Mazda 6e en VW ID7

Tegen de Mazda 6e bewijst Tesla Model 3 dat het behalve goede EV ook een goede auto is

Test: Mazda 6e - Veel EV, weinig Mazda

Met deze Japanse compacte hybride SUV's met de kop eraf kun je nog jaren zorgeloos rijden

