Mazda 6e 258pk 68.8 kWh Takumi (2025)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 6e 258pk 68.8 kWh Takumi |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 17 km |
| KM-stand laatst | 2.000 km |
6e, maar dan niet van een zure journalist
- 500 km
Heb inmiddels 2 weken de 6e in bezit. Dat had wat voeten in aarde, want Mazda heeft bij het lesje marketing op school niet echt opgelet. Demo auto's waren te laat, het was niet duidelijk wanneer de boot aan kwam met alle auto's erop en als klap op de vuurpijl hadden ze niet bedacht dat de EU en Chinese software niet goed samengaan.
Maar uiteindelijk toch de sleutels gekregen van de kleine snelle accu met zwart interieur (Takumi). Natuurlijk in Mazda-rood.
Ben zelf geen Mazda gewend, dus zo zuur als de journalisten stond ik er niet in. Ik was op zoek naar een Tesla, maar dan niet een Tesla omdat ik die van binnen te klinisch vind en van buiten ook wat gedateerd vind. Dus toen ik een jaar geleden de eerste foto's van de 6e zag, was ik gelijk om.
Inmiddels de eerste kilometers gemaakt en ik moet zeggen dat het een leuke auto is, die bovendien (vind ik) bloedmooi is. De vormgeving aan de buitenkant, vooral met de welvingen aan de zijkant vind ik erg geslaagd. De achterkant moest ik even aan wennen, maar ook dat vind ik wel mooi. De auto is erg lang (langer dan mijn vorige Corolla SW), maar de proporties zijn gewoon goed.
Heb behalve mijn auto hem nog niet in het wild gezien, dus ik dacht ik schrijf een review. Zeker omdat ik vond dat de berichtgeving rondom deze auto nogal negatief was, terwijl het in mijn ogen echt een schot in de roos is van Mazda. Een mooi vormgegeven sedan met betrouwbare en bewezen (Chinese) technologie. Niet dat ik enthousiast ben over China, maar ja, als daarmee de kinderziektes daar blijven is dat voor mij een plus.
Pluspunten:
-Zuiniger dan gedacht (16 kW/100 km is haalbaar);
-Veel sneller dan benzineverkeer;
-Afwerking binnen en buiten heel mooi, vooral de verlichting 's nachts;
-4 langere ritten gemaakt, WLTP range lijkt aardig in de buurt te komen (herfst-omstandigheden);
-Stoelen zitten prima en hoofdruimte ruim genoeg (1 m 95 bestuurder);
Minpunten:
-Bemoeizucht van rijhulpsystemen (50 km bord - is afremmen). Kan wel uit, maar is wel een boel genavigeer;
-Onderstel van de auto - oneffen wegdek voel je veel beter dan in de Corolla;
-Stom puntje, maar laadklep is een beetje 'omhoog' georienteerd, waardoor bij regen er regen in het vakje komt waar de laadklep en stekkers zitten. Geen idee of dat kwaad kan, maar lijkt me iets dat voorkomen had kunnen worden;
Een 6e in het wild gezien!
- 2.000 km
Vandaag voor het eerst een andere 6e in het wild gezien. Toch leuk, ook in de zelfde kleur. Prachtig ding, kan niet anders zeggen.
Heb met verbazing de (negatieve) review met dubbeltest gezien tegen de model 3. Afgelopen weekend nog in een model 3 gereden, en naast dat die een beroerd onderstel had en veel minder ruimte had, vind ik dat nog steeds een saaie verschijning die bovendien overal te vinden is.
De menustructuur is blijkbaar nog steeds een issue, maar is volgens mij in elke auto zo en heb er zelf geen last van. Alles wat ik nodig heb kan ik snel vinden, maar heb eigenlijk amper wat nodig.
Kleine minpuntjes:
-De navigatie van Google Maps toont geen 'richtingpijlen' in de HUD, terwijl de eigen, mazda navigatie dat wel doet. Gebruik zelf altijd Maps, omdat ik dat op m'n telefoon van tevoren kan invullen, dus dat is jammer.
-De portieren hebben niet echt handles, maar kun je ook niet handig open maken / beetpakken, dus je pakt snel de lak / raam, waardoor daar vieze vingers op komen.
Pluspunten:
-Nog steeds helemaal happy als ik in de auto stap :)
-ACC en lane assist werken echt prima.
-Ook de bemoeizucht van de snelheidsborden valt wel mee, af en toe houdt de auto in als er op de snelweg een 80-bord wordt gezien, maar zo abrupt als in andere auto's is het zeker niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Zo gaan onze elektrische middenklassers met kou om: updates Mazda 6e en VW ID7

Tegen de Mazda 6e bewijst Tesla Model 3 dat het behalve goede EV ook een goede auto is

Test: Mazda 6e - Veel EV, weinig Mazda

Met deze Japanse compacte hybride SUV's met de kop eraf kun je nog jaren zorgeloos rijden




