Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 TS+ (2015)

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 TS+ (2015)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 165 TS+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 6 Sportbreak G 2.0 TS+

  • 6.300 km

Dit verslag betreft de 2 liter benzine met 165 pk in TS+ uitvoering, met als extra optie de navigatie. Wat bij de dealer opvalt is dat je de auto niet kan "samenstellen" zoals je wilt, maar dat je moet kiezen uit één van de uitvoeringsniveaus. Opties zijn er (behalve de navigatie) bijna niet. En wil je geen spuitbus maar een echt reservewiel, dan betaal je € 700,= extra. Dat vind ik belachelijk. Toen ik de auto net opgehaald had, zei de navigatie voortdurend "route herberekenen". Thuis een update doorgevoerd en sindsdien werkt de navigatie (van Navteq) prima. Je krijgt actuele verkeersinformatie die ook klopt met wat je op de weg ziet. Drie jaar gratis updates zijn inbegrepen. Met je stem navigatie-opdrachten geven werkt prima en vind ik ook heel erg handig.

Vormgeving (binnen/buiten) en functionaliteit: Mensen maken opmerkingen dat het een mooie auto is om te zien. Daar ben ik het mee eens. Het interieur ziet er ook prima uit. Het heeft een luxe uitstraling. Het scherm van het MZD-connect systeem (Instellingen voertuig, audio, telefoon en navigatie)zit bovenop het dashboard. Dit is prettig; je hoeft je ogen niet van de weg af te halen. Met de "joystick" op de middenconsole is het ook allemaal prima te bedienen; het went heel snel. Na één keer de telefoon gekoppeld te hebben via bluetooth, wordt die daarna meteen herkend zodra je in de auto stapt. De audio (ook USB) onthoudt ook alle instellingen en gaat netjes verder met het muzieknummer waar je gebleven was. Het audiosysteem op de TS+ is een standaard systeem met 6 speakers. De geluidskwaliteit is gemiddeld. Het is niet slecht maar ook niet om over naar huis te schrijven. Deze uitvoering heeft rondom led-lampen; alleen de richtingaanwijzers zijn nog gloeilampen. De hoogte-instelling van de led-dimlichten gebeurt automatisch en ze draaien ook mee in de bochten. Het is een mooie brede bundel van helder wit licht; prima.

Rijgedrag: De auto ligt als een blok op de weg en gaat als op rails door de bocht. Je voelt wel wat er onder de wielen gebeurt, maar het wordt allemaal heel behoorlijk gedempt. Het is niet zo'n auto die alle oneffenheden van het wegdek gladstrijkt en verdoezelt. Ondanks dat je voelt wat er gebeurt, is het comfortniveau verrassend hoog. Ook bij het rijden krijg je een luxe-gevoel. Dit komt omdat de auto fijn stuurt, direct reageert, de meeste oneffenheden zodanig dempt dat je er geen last van hebt. Hij heeft dus een hele mooie balans tussen goede rij-eigenschappen en comfort. Op een goed stuk wegdek is het allemaal heel comfortabel; spoorwegovergangen en stootvoegen bij viaducten worden ook probleemloos gladgestreken. Wat is de grens? Als het wegdek echt slecht is, met kuilen (pot-holes) en grote oneffenheden, dan voel je dat in het interieur. Over het geheel genomen is het een heel fijn onderstel. Ook mijn passagiers waren dik tevreden. Bij een volle kofferbak en passagiers achterin, behoudt de auto zijn goede rij-eigenschappen (je merkt weinig van de belading). De motor is heerlijk soepel (pakt goed op, ook bij lage toerentallen) en volledig vrij van resonanties. Op de Duitse autobahn is het zo'n auto waarmee je ongemerkt harder gaat rijden zonder dat je het in de gaten hebt. De versnellingsbak is prima, maar voelde in het begin, en ook nu nog bij koude motor, soms wat "hakerig". Ik heb het idee dat dit wel beter wordt nu de auto enigszins ingereden is.

Rijgeluiden: De motor is bij normale toerentallen mooi gedempt. Trek je wat verder door, dan hoor je een sportieve brom (klinkt prima ;-)). Op een ZOAB-snelweg is hij mooi stil. Ook op de Duitse autobahn weinig rijgeluiden; bij constante snelheid hoor je de motor en de wind nauwelijks. Maar: Bij ruw wegdek ontstaat een laag gonzend geluid in de auto dat moeilijk thuis te brengen is. Eerst weet je niet waar het vandaan komt. Laat je het gas los, dan is het er nog steeds. Mijn conclusie: Geluiden van het onderstel op ruw wegdek zijn niet optimaal gedempt, en het zijn deze geluiden die bepalen hoe stil of lawaaiig het is in het interieur. Daardoor kan het zijn dat je op een ruwe provinciale weg bij 80 km/u meer geluid in de auto hoort dan bij 120 km/u op een goed stuk snelweg! De kwaliteit van het wegdek bepaalt de hoeveelheid geluid in de auto. Dat is jammer want dat doet enigszins afbreuk aan het luxe-gevoel dat de auto je geeft. In Duitsland was de auto heerlijk stil, maar in Zweden - waar het wegdek vaak wat ruwer is - kwam er soms meer lawaai binnen dan je zou verwachten van een auto in deze klasse. Als Mazda dat nog zou weten te verbeteren, zou het een bijna perfecte auto worden.

Verbruik: Ik ben een rustige rijder. Ik heb de auto ook bewust zorgvuldig ingereden (De eerste 1000 km niet meer dan 3000 toeren en ook het gaspedaal niet verder dan halfweg. Verder niet te lang op één snelheid of toerental rijden). Ondanks dat je op internet leest dat dit bij moderne auto's niet meer nodig is, is mijn ervaring dat je een hierdoor een stille en zuinige auto krijgt die geen olie verbruikt. Bij 6300 km laat de peilstok zien dat ook deze auto geen olie verbruikt. In de inrijperiode heb ik expres wat lange ritten gemaakt met een mix van stad, buitenweg en snelweg. Mijn rijstijl is "het nieuwe rijden" (vroeg schakelen, bij +/- 2500 tpm) en ik houd me aan de maximumsnelheid. De eerste tank heb ik 5,9 liter op 100 km verbruikt (het verbruik volgens de boordcomputer was precies hetzelfde als wat ik bij de pomp zelf heb geregistreerd). Voor een 4,80 meter lange benzine-auto vind ik dat een prima cijfer. Daarbij dus de kanttekening dat er geen korte ritten bij zaten. De fabrieksopgaaf is gemiddeld 6,0 liter per 100 km. Tijdens de vakantie heb ik één tank zelfs 5,8 l/100km gehaald. Verder nog enkele keren 5,9 of 6,0. Bij kortere ritten en veel koude starts neemt het verbruik echter flink toe, maar dat is logisch. Mijn conclusie is dat de skyactiv techniek van Mazda doet wat Mazda belooft. Ik heb liever een atmosferische 2 liter motor dan een 1,4 liter met turbo. Omdat ik de levensduur van die turboblokken niet vertrouw, heb ik de Passat, Mondeo en Superb links laten liggen en voor de Mazda gekozen.

Pluspunten:
- Mooie auto (van buiten en van binnen)
- Uitstekende rij-eigenschappen
- Luxe gevoel en comfort (op goed wegdek)
- Goede led-verlichting
- Fijn MZD-connect systeem met goede controller en scherm bovenop het dashboard
- Gunstig benzineverbruik

Minpunten:
- Lawaaiig op ruw wegdek
- Als het wegdek echt slecht is, voel je de schokken in de auto
- Audiosysteem van gemiddelde kwaliteit (niet slecht, maar gezien de luxe die de auto uitstraalt, verwacht je gewoon méér).
- Er zijn nauwelijks opties; je moet een uitvoeringsniveau kiezen wat het best bij je wensen past.
- Geen reservewiel maar een spuitbus, en reservewiel alleen te krijgen tegen een meerprijs van ongeveer € 700,=!

Update: Het blijft een hele fijne auto

  • 14.100 km

Na bijna een jaar ben ik zeer tevreden over de auto. Hij is nog wat soepeler gaan rijden en heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Al met al rijdt hij zeer comfortabel. De vorige keer schreef ik over lawaai op slecht wegdek maar de afgelopen periode heb ik geconstateerd dat ik maar zelden slecht wegdek tegenkom en dat de auto op de meeste Europese snelwegen (en zeker op de Franse tolwegen) heerlijk stil is. Het is voor ons de perfecte reisauto.

Het benzineverbruik varieert met de omstandigheden. Tijdens een zomerse vakantierit haal ik vrij makkelijk de fabrieksopgave (6.0 ltr/100 km) maar in de winter met meer korte ritten gaat het richting 7.0 ltr/100 km). Nog steeds netjes voor een 2 liter benzine.

De navigatie functioneert goed. Hij is van Navteq maar de kwaliteit is zeker vergelijkbaar met een los TomTom apparaat. Als ik een minpunt moet noemen is het dat er minder vaak updates worden uitgebracht dan bij TomTom, maar daarbij teken ik gelijk aan dat je dat niet merkt op de weg; meestal klopt het heel aardig. Alleen in hele grote steden zijn soms de situaties gewijzigd, maar daar had ik bij TomTom ook last van. Wat jammer is, is dat je maar drie jaar gratis updates krijgt, want ik ben van plan langer met deze auto te gaan doen ;-). De muziek via de usb werkt prima.

Het is een heerlijke auto die ik zonder enige twijfel opnieuw zou kopen.

Het blijft een heerlijke auto

  • 27.000 km

Weer een jaar verder. De auto is zeer betrouwbaar en nu goed ingereden. Hij lijkt nog een stukje comfortabeler geworden ;-). Na een update van de navigatie vertoonde de navigatie wat kuren (bleef af en toe hangen). Toen via de dealer een update van de MZD-systeemsoftware gekregen. Daarna alles weer perfect. Bij een mix van langere en kortere ritten is het verbruik ongeveer 6,4 liter/100km.

Geen bijzonder heden, nog steeds zeer tevreden

  • 45.000 km

De auto is nu 3,5 jaar en er komen geen updates meer voor de navigatie. Dat is jammer. Kijken hoe lang het duurt voordat het storend wordt. Alles werkt verder zoals het hoort en er zijn geen bijzonderheden te melden. Behalve de onderhoudsbeurten zijn er nog geen kosten geweest. Bij zeer lage temperaturen een wat hoger benzineverbruik, maar dat lijkt mij normaal. Auto blijft zeer betrouwbaar; ik heb nog nooit twee keer op de startknop hoeven drukken, hij start altijd meteen, ook als het koud is. Prima auto, warm aanbevolen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.