Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 S (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-G 2.0 145 S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 19.000 km |
KM-stand laatst | 63.000 km |
Stiekem erg fijne auto
- 25.000 km
De afgelopen jaren heb ik heel wat verschillende type auto's mogen bezitten. Sinds een aantal maanden heb ik het genoegen om in een Mazda 6 Sportbreak GTM-line (benzine en handgeschakeld) te mogen rijden. Omdat ik verder van huis ben gaan werken had ik op korte termijn een grotere en comfortabelere auto nodig. Liefst een gebruikte i.v.m. direct rijden. De belangrijkste overwegingen om voor de Mazda te gaan waren de luxe uitrusting, de aanschafprijs (zelf betalen), het comfort i.c.m. ook een vleugje sportiviteit en een niet te opvallend voorkomen. Ik heb ook over een CX5 nagedacht, maar de nieuwe was nog te duur en de oude 2e hands eigenlijk ook best duur. Dus daarom de 6. Ik heb de auto nu 2 maanden in mijn bezit en ben 5000KM verder. Tot op heden heb ik nog geen moment spijt gehad, sterker deze auto had ik eerder moeten doen. Hiervoor reed ik 3 jaar in een Mercedes C180 en daarvoor 6 jaar in een E200CDI. Deze auto's gebruik ik als vergelijking om tot onderstaande plus en minpunten te komen:
+ luxe uitvoering met goede stoelen (beter dan in C180)
+ stuur en stoelverwarming zijn heerlijk
+ bose-speakers geven mooi geluid (aanrader)
+ motor trekt er lekker aan, gelukkig geen turbo (persoonlijk vind ik dit veel fijner, ook een reden om voor de Mazda te gaan. Voor mij geen klein blokjes met turbo's meer)
+ comfortabel (beter dan mijn vorige C180)
+ nodigt ook uit tot sportief rijden (minder dan C180)
+ soms tovert de 6 dan zelfs een lach op mijn gezicht
+ geen problemen met trillen stuur (zoals in andere reviews)
+ verbruik ongeveer 7L / 100 KM (benzine)
+ 3 pubers passen achterin (18-15-12)
+ veel ruimte in de koffer, past met gemak een fiets in
+ bediening audio op velerlei manieren = goed
+ geen premium merk en lekker onopvallend
+ laag eigen gewicht 1295 kg, dat maakt de auto best snel
+ lage verzekerings- en mtbkosten door lage gewicht
+ veel bergruimte in interieur
+ stuur erg goed verstelbaar en komt ver interieur in
Minpunten zijn er ook
- onderstel soms onrustig o.a. grote oneffenheden
- op hogere snelheden minder strak (Vergelijk C180)
- navigatie brengt je er, maar google maps is veel beter
- onoverzichtelijk, maar gelukkig met camera (erg handig)
- geen imposante verschijning, niemand gaat opzij
- deuren gaan niet automatisch op slot bij wegrijden
In de afgelopen maanden uiteraard nog geen enkele storing mogen ondervinden. Veel sterren op 4 of 5 gezet, maar na 2 maanden en 5000 km kan ik daar natuurlijk nog niet veel over zeggen.
lekkere kar om mee onderweg te zijn
- 39.000 km
Bijna 20.000 kilometer verder en het lampje voor onderhoud is gaan branden (40.000 beurt). Op de boordcomputer kon ik lezen dat ik nog 800 kilometer te gaan heb. Binnenkort een afspraak maken, dan kan een gelijk wat kleine dingetjes laten repareren....tenminste zo ging dat voorheen. Nu heb ik helemaal niets te repareren. Ik ga voor onderhoud, alleen voor onderhoud. Bijna saai.
De auto bevalt overigens nog erg goed. Het is een fijne een auto om mee te rijden en met vooral als de weg daar gelegenheid toegeeft. Ik heb wel wat moeten wennen aan de voorwielaandrijving. Ik ging te vaak te vroeg op het gas, maar ondertussen weet ik dat beter te doseren. Ik kan nu ook beter omgaan met de soepele voortrein. In het begin schrok ik daar een beetje van. Ik lees dat auto journalisten vaak positief zijn over het rijgedrag van de Mazda. Zij hebben natuurlijk meer vergelijkingsmateriaal als ik, maar ik moet zeggen dat ook zeer te spreken ben over het rijden. Voor iedereen die in deze klasse shopt zou ik willen aanraden vooral te gaan rijden met de auto. Het is gewoon een lekkere kar om mee onderweg te zijn.
midlife crisis
- 63.000 km
Mijn tweede midlife crisis is in aantocht en ik ben als een blok gevallen voor een scherp geprijsde MX-5 RF. De 6 daarom ingeruild. De Mazda 6 was een hele goede auto en ik heb daarom hoge verwachtingen van dit kleine zusje.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak Automaat 2.0 Sky-G 165 Luxury /Dealeronderhouden/Navi/ECC/Adaptive/Keyless/360 camera
- 2018
- 87.207 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease GT 1e EIG_LED_LEDER_PDC V+A_BOSE.
- 2017
- 137.441 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease Drive - Dealer onderhouden
- 2018
- 121.825 km