Mazda 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-G 2.5 192 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 121.000 km |
Mazda 6 GTM 2,5 Sportbreak 2016
- 69.000 km
-Intro-
De afgelopen 10 jaar heb ik 4 auto’s in mijn bezit gehad. Deze Mazda 6 is mijn 4de auto en al mijn 3de Mazda 6. Vorige auto’s:
2010 – 2014. Toyota Corolla Sedan uit 2001 1.6 Benzine
2014 – 2016. Mazda 6 II Hatchback uit 2008 2.0 Benzine
2016 – 2020. Mazda 6 III Sedan uit 2013 2.2 Diesel
2020 – Heden. Mazda 6 III GTM-Sportbreak uit 2016 – 2.5 Benzine
De keuze was eigenlijk vrij snel gemaakt.
Ik was opzoek naar een betrouwbare Station-Wagon die minimaal 1500kg mocht trekken i.v.m. de caravan.
Japans, Koreaans, Zweeds of Duits, tot de 100k gelopen, een automaat was ook een must en als het even kan… niet geïmporteerd. (Ja, dat is tegenwoordig echt een uitdaging!)
Een Ford Focus Station uit 2018 Nieuwe generatie, vond ik ook een mooie auto. Die zie je echter al veel rijden en de afschrijving op de focus is een stuk forser tegenover een Mazda.
Een Volvo V60 zie je ook al erg veel, daarnaast zijn de Volvo’s zwaar! Dit scheelt al snel 30 Euro per maand tegenover een Mazda 6.
Een Audi A4 of een BMW 3 serie was ook nog een mogelijkheid, maar ik ben toch wel erg geschrokken van een onderhoudsfactuur van een vriend met zijn Audi A4 stationwagon. Daarnaast de Mazda-Benzine motoren zijn gewoon bijzonder betrouwbaar gebleken en doen niet onder tegenover de Duitsers.
-Te koop aangeboden-
Een Mazda 6 2.5 GTM uitvoering, automaat, stationwagon en de trekhaak er al onder. 69k op de teller. Bij de Mazda dealer in Nieuwegein (waar de auto ook onderhouden is)
Eigenlijk niets meer te wensen! De auto is zo goed als full-option, dus mocht ik nog iets wensen, dan zit het er zeer waarschijnlijk in.
Panoramadak, Stoelverwarming voor en achter, Stuurverwarming, Adaptive CruiseControl, Climate Control, Adaptieve bochtenverlichting (LED), Bose Geluidssysteem, Elektrisch verstelbare stoelen. Achteruitrijcamera, witte leren bekleding Noem maar op…
Snel een afspraak gemaakt voor een proefrit en de dag erna gelijk een bod gedaan! De auto reed gewoon formidabel en de auto is naar mijn idee, zeer goed behandeld. Op de witte leren bekleding was niet aan te merken. Het zag er als nieuw uit!
Inmiddels heb ik de auto 1 maand in bezit en er ruim 1500km mee gereden en kan er wat meer over vertellen.
-Exterieur-
Tja, over smaak valt niet te twisten. Ik vind zelf donkerblauw een ouwe-opa kleur, maar in dit geval vind ik het prachtig! De Gun-Metal GTM-Velgen passen perfect bij Dark-Blue Metallic en dit is naar mijn idee gewoon een prachtige combi. Goed gedaan vorige eigenaar! Het gaat om het facelift model van de 3de generatie Mazda 6. Aan de buitenkant zijn de verschillen niet groots maar wel positief. De lak is ook nog in prima staat.
-Interieur-
Hier is wel een hoop in veranderd. Het dashboard is vrijwel volledig herzien en er is een ander stuur (dit laatste is pas na Q3 2016 op gang gekomen)
Het navigatiesysteem zit nu in een rechtopstaand display touchscreen en is niet meer verworven in het dashboard. Wat er een stuk moderner uitziet! Het scherm is misschien wat klein tegenover concurrenten, maar het voldoet prima.
Knoppenbediening is duidelijk en praktisch, hier is Mazda gewoon goed in. Het middenconsole waar de bediening van het multimedia/navigatiesysteem mee verbonden is, doet precies wat het moet doen. Ik heb het touchscreen alleen gebruikt op het moment dat ik een adres moet invullen ter navigatie.
Het headsupdisplay geeft geen overbodige informatie. De maximumsnelheid, Een dodehoek signaal en of de Radar/Camera een auto voor je heeft gespot. Het enige wat ik mis is een indicatie hoe hard het voertuig voor je rijdt. Ik rij regelmatig in de Volvo van mijn vader waar dit wel het geval is, hiermee kun je anticiperen op eventueel onnodig remmen van je Adaptive Cruisecontrol. (Kom hier laten op terug)
Het leer voelt degelijk en luxe aan, zowel de stoel en stuur verwarming verwarmen snel!
Het Bose geluidssysteem vind ik voldoende. Ik ben zelf best een beetje Audiofiel en daarom misschien ook kritisch, het geluid is zuiver, maar met name hoge tonen laten te wensen over. Even weer de Volvo van mijn vader er mee vergelijken waar een Harman-Kardon systeem in zit en dat mag echt bestempeld worden als ‘’Premium’’.
Wat mij aan het pre-facelift model erg stoorde was het ‘’rolgeluid’’ Mazda heeft hier duidelijk wat mee gedaan. De geluidsdemping in het interieur is stukken beter dan voorheen. Dit viel gelijk op tijdens de proefrit.
-Motoriek-
De 2.5 4 Cilinder met 192pk klinkt prachtig en past naar mijn idee perfect bij het rijgedrag van de auto.
Stiekem vind ik het wel jammer dat het geen 6 cilinder is, wat met die inhoud best mag. Maar ag, qua vermogen kom je niets te kort. In de 1ste versnelling kan de auto het vermogen eigenlijk niet kwijt, op alleen de voorwielen. Vol gas vanuit stilstand resulteert dan eigenlijk altijd in een wheelspin. Nou ben ik benieuwd of dit ook nog het geval is zodra het wat warmer is buiten en de banden goed opgewarmt zijn. (Dunlop Sport Maxx RT2) Time will tell!
Top snelheid heb ik nog niet geprobeerd, maar op papier moet de auto 220 halen. Ik twijfel daar niet aan.
De motor maakt gebruik van een 6 traps automaat waar ik erg over te spreken ben. Er is vaak kritiek’ op de automaten van Mazda, voornamelijk omdat ze ‘’ouderwets’’ zijn. Het is de eerste keer dat ik een Mazda automaat bezit en heb met best wel een aantal automaten kennisgemaakt (DSG, Multitronic, Geartronic) Deze automaat voelt de rijder perfect aan en het gedrag van de automaat is dan ook goed voorspelbaar. Als je rustig rijdt dan voel je de schakelmomenten vrijwel niet.
-Rijgedrag-
Een genot! Ik moet bekennen dat ik de limieten niet heb opgezocht, hier zal ik mijn bevindingen nog over delen.
De Mazda duikt vastberaden in elke bocht en geeft je het gevoel dat alles onder controle is. De vering is vrij stug, maar niet oncomfortabel stug. Dit past ook wel bij het toch wel sportieve karakter van de auto.
De Lane Control Assistant vind ik wat dominant, dit kan je natuurlijk uitzetten. Maar dit zal je dan tijdens elke rit moeten doen. Toch vind ik het ook wel wat luxe bieden. Even een flesje opmaken op de snelweg en de Mazda blijft prima tussen de lijntjes. Wel snel weer de handjes aan het stuur, want je wordt gewaarschuwd!
De Adaptive Cruise Control vertoond zenuwachtig gedrag. Ik heb het idee dat de auto erg laat beslist om op de rem te trappen en niet netjes aansluit of gas mindert. Tevens mis ik hierbij een snelheid indicatie van het voortuig voor je. Dit bemoeilijkt het anticiperen. Ga ik er voorbij, of blijf ik voor die 5kmpu verschil er lekker achter hangen?...
-Verbruik-
Tja. Ik kom van een 2.2 diesel af met een gemiddeld verbruik van 1 op 19. Helaas ga ik dat met deze Mazda niet redden. Tot op heden rijdt de auto ongeveer 1 op 13. Voor een 2.5 liter motor vind ik dat prima. Je kiest bij een 2.5 natuurlijk ook niet voor het zuinige verbruik.
-Problemen en overige opmerkingen?-
1tje… de zijspiegel sloot sinds vorige week niet meer goed. Bekend probleem blijkbaar. Even WD40 op het motortje gespoten en de spiegel sluit weer. Geen punten aftrek hiervoor.
Ik verheug mij al op de 1ste kampeer vakantie met de auto. Het is gewoon een genot om in deze auto te rijden. Ik heb inmiddels 3 Mazda 6’en in bezit gehad en elke auto wordt iedere keer een beetje beter. Ook al is het maar een facelift vergeleken met mijn vorige 6, de auto is er op elke punt op voorruit gegaan. Misschien was ik wat minder enthousiast als ik voor de instap motor had gekozen. (2.0 met 145pk) maar dat heb ik dan ook bewust niet gedaan.
Over een half jaar een update!
2,5 jaar later
- 103.000 km
Ruim 30.000 km Later.
Voor de eerste keer met de Caravan op vakantie geweest met de Mazda (Frankrijk).
De auto trekt de caravan prima! (1300 kg beladen) Niet harder dan 105kmh gereden.
De Mazda is geen zwaargewicht, dus in mijn optiek veel harder dan 100kmh rijden is niet zonder risico.
De automaat doet zijn werk prima, kiest de juiste versnelling bij het terugschakelen en gaat zich niet zenuwachtig gedragen met 1300kg trekgewicht erachter.
Motorisch kom je ook gewoon niet te kort. Ik was in gesprek met een mede kampeerder over de steile helling voor de camping ingang. Hij had wat moeite om daar op te komen met zijn Combi. Hier had ik totaal geen last van.
Bijzonderheden of mankementen?:
Nee, bijzonder saai eigenlijk. Er ging niets kapot, geen vreemde geluiden. De auto start en presteert altijd als je het van hem vraagt.
Van de adaptive cruise-control ben ik nog steeds geen fan en geluidsisolatie in de auto heeft Mazda ook nog terrein te winnen. Het is al beter dan vorige generaties. maar... boven de 100kmh is wind/rol geluid ''erg'' aanwezig.
3,5 jaar Later
- 121.000 km
20.000 Km later,
Voorlopig laatste update.
De Mazda 6 uit 2016 blijkt gewoon een erg betrouwbare auto. Waar ik bij mijn vorige mazda's nog wel eens rem problematiek had, kan ik de Mazda 6 uit 2016 daar niet op betrappen.
De orginele remschijven uit 2016 zitten er nog onder. Ik heb mede daarom ook de kosten aangepast van 4 naar 5 sterren.
De auto heeft nu 4 beurten gehad en los van de interieur/luchtfilter is er nooit iets aan vervangen en hij rijd nog als toen ik hem kocht. (voelt als nieuw)
1 Minpunt wil ik wel toevoegen, ook om potentiele kopers te waarschuwen:
De GTM velgcoating laat werkelijk overal los. Hier hebben meer Mazda's last van, ook uit het verleden. Jammer en in mijn optiek slordig van Mazda. Dit hebben ze nog niet goed onder controle.
Ik laat mijn velgen opnieuw coaten bij de winterbanden wissel. Tot op heden nog weinig extra kosten gehad aan de auto en motorisch gaat hij ongetwijfeld nog even mee, dus vind de investering wel te verantwoorden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.