Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
Kiezen was niet veel werk
- 9 km
De keuze in ons bedrijf is niet reuze. Je rijdt of in een Volvo V60 D4 of een Mazda 6 Wagon Skyactive-D2.2 Premium edition. Nu reed ik met redelijk veel plezier in de V60, even los van de gebruikelijke EGR ellende. Maar door een ernstige blessure moest ik switchen naar een automaat om mobiel te blijven. Ook kreeg ik regelmatig klachten van de (volwassen) achterpassagiers over het zitcomfort achterin de V60. Verder een heerlijke auto. Leuk toeval is dat er op autoweek.nl een video staat die de Mazda6 en V60 D4 direct vergelijkt. O.b.v. de positieve test heb ik mij als trouwe Volvo rijder laten overhalen tot een weekend testrijden en dat gaf eigenlijk wel de doorslag. Een veel modernere ruimere, goed sturende en comfortabeler auto dan de V60. Het feit dat de Mazda netto €5000 goedkoper uitkwam (onze auto's worden aangekocht) en de collega's zeer tevreden zijn over de garage (St. Michel in Woluwe St. Pieter) gaf al gauw de doorslag.
Daar ik toch wat dringend de wagen nodig had, kon ik niet wachten op de door mij gewenste Soul Red kleur (4-6 maanden levertijd) en heb ik een Parelmoer witte genomen, een kleur die me 100% meevalt.
Auto is zeer compleet uitgerust t.o.v. de Kinetic V60 met als extra's oa LED lampen, bochtverlichting, stoelverwarming, dodehoekassistent, DAB radio, inklapbare spiegels, 17" wielen, privacy glass en nog wat speeltjes.
Grappig detail is dat in 1977 de Mazda3 mijn vaders eerste auto was en ik er nog steeds stijlkenmerken in terug zie. Zelf heb ik eerder twee MX5's gehad (een NA en een NB/FL).
Eerste indruk
- 6.600 km
Na ruim een maand in bezit en 6000+ km tijd voor een eerste indruk. De Mazda6 werd keurig afgeleverd door garage St Michel en is in de tussentijd niet gespaard met een paar lange ritten in Europa en Scandinavie.
Als eerste een woordje over het G-vectoring systeem. Dit is een complex systeem wat motorkoppel en stuurcommando's aan elkaar koppelt en wat het systeem ook precies doet, het doet het uitstekend. De Mazda is werkelijk uistekend goed in een bocht te zetten en verhoogt absoluut het rijplezier. Ook in de bergen merkte ik dat ik de auto minder 'zwabbert' dan de V60.
40 pk minder voel je wel (de D4 had 190pk) maar in combinatie met de automaat merk ik dat ik zowieso rustiger rijd en minder vermogen vraag. In volle belading snel inhalen op een provenciale weg gaat goed, maar houd niet over. Kwestie van wennen. Automaat is een vrij standaard zes traps. Licht aanwezig en manueel terug te schakelen indien nodig (handig in bergen). Er zijn verfijndere automaten op de markt dat is zeker. Ik ga dit een beetje in het oog op houden.
In het algemeen ben ik zeer tevreden over het rijcomfort. Onderstel is zeer comfortabel afgesteld wat het rijden over de voornamelijk Belgische wegen erg prettig maakt. Opvallend is het aanmerkelijke lagere motorgeluid in de cabine, ondanks dat er mijns inziens meer toeren gemaakt worden dan in de V60. Wel valt me op dat steenslag en bandengeluid harder doorklinkt, ik denk dat de afwerking in de wielkasten wat minder is. Zitcomfort is goed in orde en met name achterin stukken beter zowel in zitting als voetruimte. Voorin mis ik de Volvo stoelen wel een beetje. Al moet ik zeggen dat ik na een rit van 1100 km er redelijk vers uitkwam. AC is goed in te stellen, blaast erg hoog in de automaat stand, maar dat is bij te regelen.
Laadruimte is voorzien van een handig scherm wat aan de achterklep vastzit, daardoor opent het vanzelf als je de achterklep opent. Ook zitten er 2 uitklapbare haakjes in en kan je de stoelen platleggen door aan een grendel te trekken. Erg handig.
Aspirant kopers raad ik de Bose radio aan. Omdat ik een stock auto afnam zat het er niet in en daar heb ik een beetje spijt van. De standaard radio is niet slecht en zelfs voorzien van DAB+, maar de Bose is beter. Navigatie is de gebruikelijke fabrieksellende. Het voldoet, maar na een paar dagen had ik de TT op mijn telefoon al weer meelopen. Slecht opgedateerd en zeer slechte verkeersbegeleiding. Is in het drukke midden Europese verkeer gewoon niet genoeg. Wel een mooi scherm, beetje tablet achtig. Touch screen als je stil staat en via een muis achtige bediening als je rijdt, werkt uitstekend!
Verbruik ligt na 6600 km op ca 6,1l/100 km. Ik verwacht dat dat nog wat verbeterd, maar door de automaat niet op het niveau van de Volvo zal komen (5,6l/100km). Een puntje van irritatie is de kleinere brandstof tan. Kon ik met een volle tank ruim 1200 km op pad in de V60, in de Mazda haal ik nog niet de 900 km. Toch een dingetje met veel km's. Ook het tankje van de ruitenwisservloeistof is niet erg groot bemeten en mist een waarschuwingslampje. Onhandig, want leeg is dan leeg.
Nog ergernissen ? Niets van het type waarvoor ik direct terug moet maar die bij een beurt wel even aangestipt moeten worden:
- heel licht rammeltje in het dashboard. Kan het niet vinden.
- het passenger airbag lampje brandt irritant fel, mag voor mij uit.
- ruitenwisser achter blijft in rust iets te hoog staan
- bestuurderstoel kraakt een beetje.
Veilig de winter in
- 12.000 km
Bij 12,000 km de garage in voor een winterbanden wissel en een wintercheck. Ook gelijk even de gelegenheid geven om een paar irritatiepuntjes op te lossen. Netjes een automaat ruil auto gekregen zonder te vragen, ik ben zeer content met mijn Mazda garage, zeer vriendelijk en service gericht.
De rammel in het dashboard bleek mijn zonnebril te zijn, die in het daarvoor bedoelde vakje in het dak lag te tikken tegen het plastic. Matig afgewerkt van binnen. Ik stop hem maar weer in de obligate koker. Ben er overigens niet helemaal van overtuigd, omdat ik op slecht wegdek nog steeds wel een rammeltje uit de rechterdeur hoor komen. Maar het is minder dat is een feit dus zie het wel even aan.
Gemidddeld verbruik tot aan de banden wissel was 6.2l/100 km. Echter nu een maand later met kouder weer en winterbanden zie ik dat stijgen naar 6.4l/100 km. Wel merk ik dat het toerental iets gezakt is op de snelwegen, dus inrijden heeft blijkbaar nog steeds wel effect.
Verder zeer tevreden van de auto. Rijcomfort, rust en strakke besturing zijn echt te roemen, alsmede de ruimte in het interieur. Ook de automaat doet rustig zijn werk op de achtergrond.
Ik blijf de actieradius van minder dan 1000 km irritant vinden, ik sta nu zeker 2x per week aan de pomp, waar dat voorheen eigenlijk nooit gebeurde. De navigatie is gewoon prut. De 'nieuwe A4' tussen R'dam en Den Haag is bij de laatste update eindelijk een feit geworden, 3 jaar na opening! Mazda rekent 50€ per jaar voor traffic updates wat gewoon belachelijk is. Wayz en TT doen het werk beter, heb ik wel mijn telefoon weer aan het dashboard moeten hangen, wat ik niet super leuk vind, maar soit.
20,000 km onderhoud
- 20.600 km
Op het risico af dat dit het saaiste verslag ooit wordt .. er is niets te melden. 5 liter olie, een filter, software geupdate en een schroefje aangedraaid en klaar. Keurig gehaald en gebracht door de garage. Viel me wel op dat de motor aanmerkelijk soepeler was na terugkeer.
Verbruik is in de winter inmiddels gestegen naar 6.5l/100 km, weliswaar op winterbanden. Valt me wat tegen voor zo'n moderne motor. De navigatie heb ik inmiddels helemaal afgeschaft, ik rijd weer op TomTom. Bij een nieuwe auto zou ik voortaan opteren om het geld in een geluidssysteem te steken en zo mogelijk niet in de navigatie. Simpelweg verspilling van geld als er geen accurate verkeersbegeleiding op zit.
Nog wel een observatie mbt de 150 pk 2.2 diesel motor. Die voldoet uitstekend op de Belgische/Nederlandse snelwegen waar ik 90% van de km's maak, maar als je veel km buiten de snelwegen maakt (bijv. provinciaal) dan raad ik toch een sterkere motor aan of potentieel chip/tuning. In combinatie met de automaat vind ik hem niet echt pittig in acceleratie, wat bij een inhaalmanouvre wel eens slecht uitkomt. Maar goed, zoals gezegd kom ik uit een D4 Volvo, dus ik was wat verwend.
25,000 km de lente is begonnen
- 25.000 km
Vandaag het winterseizoen officieel afgesloten met de wissel naar de zomerbanden. Het totaal verbruik gedurende de winter periode was 6,5l/100 km.
2 dingetjes die wel opgelost moesten worden.
- Kromme remschijven voor (automaat kwaal?), deze zijn vervangen.
- nieuw interieur filter (n.a.v. smog stank in het interieur)
Ik denk dat allebei onder garantie zijn gedaan, want er was geen factuur in de auto aanwezig toen ze hem op mijn werk weer afleverden.
de eerste paar 100 km zitten er al weer op en ik zie de boordcomputer nu op 6.4l/100 km staan.
Een stuur, een stoel en een beurtje
- 41.500 km
Ik vrees dat niet de spannendste review ooit gaat worden. Inmiddels zijn we op de 40.000 km aangekomen. Tijd voor regulier onderhoud dat dan ook weer keurig door mijn garage werd uitgevoerd. Wel twee zaken die eruit sprongen; mijn stuurwiel was kompleet afgesleten, met name links onder was het leer zeer beschadigd en kleurloos. Na overleg vooraf met de garage is dit onder garantie vervangen. Waarschijnlijk goedkoop kippenleer geweest. Manuele hoogteverstelling van de bestuurdersstoel heeft het begeven. Daarvoor moet de auto terug, op zich geen probleem want ze komen hem netjes halen/brengen.
Winterbanden liggen er inmiddels weer op en het verbruik heeft zich op de zomer rond de 6.3/100km gestabiliseerd.
Klein detail; het lijkt erop dat de software die de benzinemeter en bereikindicatie aanstuurt is opgedateerd. Dit was zelden over de 900km te krijgen bij een volle tank, maar van de week stond deze ineens op 1300km bij tanken. Let's see ...
Een schade, een beurt en mee op vakantie
- 65.000 km
Tja na meer dan 15 jaar schadevrij rijden moest het er een keer van komen. Een zware werkweek, een verkeersopstopping en een vermoeide, ongeconcentreerde kop en ik dacht dat ik nog wel ergens langs kon. Niet dus. Ik riste de rechterzijkant van de auto open aan een metalen paaltje et voila ... €2600 aan herstelkosten, gelukkig verzekerd en zonder al te veel drama. Wel weer complimenten voor Mazda dealer St Michel in Woluwe-St-Pierre; ze namen gelijk even kostenloos een paar krasjes elders op de auto mee en ik had weer een splinternieuwe wagen en mijn zomerbanden terug op de auto. Tijdens de winter is het verbruik wederom gestegen naar 6.4l/100km.
Een paar andere overwegingen in de tussentijd. Ik heb definitief besloten om weer TomTom op mijn telefoon te zetten. Het Mazda navigatie systeem is gewoon waardeloos, ik neem ook niet meer de moeite om het zelf op te dateren. Nadeel is dat ik nu 2 schermpjes in mijn auto heb, wat ik niet fraai vind maar gelukkig kan het Mazda scherm uit. Wel moet ik dat na iedere rit weer opnieuw instellen. Het standaard geluidssysteem vind ik wat matig persoonlijk en ik moet telefoongesprekken echt op max volume zetten, wat iedere keer weer schrikken is als ik zelf bel en de beltoon hoor. De wielbakken zijn erg gevoelig voor steenslag, je hoort werkelijk alles. Het sproeitankje geeft geen waarschuwing dat hij leeg is of raakt, ik sta dus op de meest onhandige momenten zonder. Ik heb nu mar een 5 liter kan achterin gegooid. De beperkte actieradius blijf ik ervaren als storend, ik sta echt iedere 800 km aan de pomp. Aan de positiefe kant de stilte in het interieur, het mooie dashboard en de rustige automaat. Met de 150 pk ben ik voldoende geholpen op de wegen in de lage landen .. maar een beetje meer was leuk geweest.
Door omstandigheden werden de vakantieplannen last-minute gewijzigd en mocht de Mazda voor het eerst mee op vakantie. Snel nog even een 60k beurt kunnen regelen zonder bijzonderheden (zoals gebruikelijk). Ongevraagd werd wat steenslag in de voorruit gerepareerd, wat ik netjes vond en hopla de Mazda mocht mee op een rit naar Zuid Europa. Heen over de peage en terug over de binnenwegen. Wat hebben we daar geleerd?
- het verbruik stabiliseerd zich wederom op 6.2l/100km maar met een fietsenrek achterop schiet dit een volle liter omhoog richting de 7.2/100km.
- de Mazda hangt wat door bij zware belading en 2 fietsen achterop, de verlichting wordt automatisch bijgesteld maar het ziet er iets minder fraai uit. Ook gaat hij iets meer deinen, maar dat is hem vergeven.
- in de bergen is het een heerlijke stuurauto, veel beter dan de Volvo V60. Zeer stuurvast en licht als een blok op de weg. Wel wat ruzie gehad met de automaat over keuzes op bergpassen en met name bij afdalen in manueel moeten zetten.
- nu we wat meer echte lange afstanden gereden hebben (normaal beperkt zicht dit tot max 2 - 3 uur per rit) vallen de stoelen wel door de mand. Die zijn echt niet te pruimen op dagen dat we lange ritten moesten maken. Allebei viel het ons op, en allebei kwam er krakkemikkig uit. Met heimwee denken we terug aan onze Volvo's en dit zou voor mij een reden zijn om geen Mazda te kiezen.
Concluderend; een fijne, betrouwbare reisgenoten die zoals alle reisgenoten af en toe een steekje laat vallen. Daar valt, m.u.v. de stoelen, over het algemeen goed mee te leven. Het blijft een prachtige wagen om te zien en dat helpt dan ook wel weer. We gaan door naar de 80,000 km al zou het goed kunnen zijn dat ik voor die tijd van baan wissel en ik het einde van het contract niet haal met deze wagen .. als het even kan zou ik wel graag in deze (D) klasse blijven rijden, de rust en ruimte is echt wel een zegening boven een goed uitgeruste C klasse wagen is mijn mening.
Eindverslag
- 68.000 km
Vandaag heb ik afgescheid genomen van de Mazda. Er diende zich onverwachts de kans voor om deze om te ruilen voor een nieuwere Volvo V60 D4 Momentum Geartronic dus dat vond ik ook wel weer leuk. Het niet-meer-zo-kinderachtige kind is het huis uit, dus wat minder zitruimte achterin is geen probleem. Stiekem had ik wel een beetje heimwee naar de V60 en verandering doet rijden.
Daarom hierbij mijn eindoordeel:
De minpunten:
- Het verbruik van 6.3/100 km, gecombineerd met een kleine dieseltank. Een bereik van max 850 km voordat ik weer aan de stinkende dieselpomp stond. Ter vergelijk, na 1000 km heb ik de V60 tank nog niet leeg (nog ca 150 km over) en die verbruik gemiddeld 5,4l/100 km.
- De navigatie; die mogen ze ook gewoon weglaten wat mij betreft. Rommelig en niet up-to-date en waardeloze verkeersbegeleiding.
- Bijgeluiden in de wielkasten; opspattend grind, steentjes ed laten zeer luid van zich horen, geen bijzondere afwerking in de wielkasten. Zowieso vond ik het wat rumoerig in het interieur qua wind/banden geluid.
- De stoelen (stof); eerlijk is eerlijk, ik had ze in eerst bij de boter en vis staan, want ze voldoen .. een mager zesje. Op de gemiddelde zakelijke rit prima, op de langere rit wat mij betreft niet toereikend. Leer schijnt beter te zijn. Volvo is daar echt de standaard, en laat ik die nu net weer gaan rijden :-)
Boter noch vis hebben we ook:
- de automaat; doet prima zijn werk maar blinkt nergens in uit.
- de motor; 150 pk doet lekker zijn werk, komt mee met het dagelijks verkeer, maar geen strepentrekker. Na inrijdperiode redelijk laag in toeren; 2250 RPM bij 120 km/u maar de kick down is wel echt een KICK down.
- De standaard stereo; valt mee te leven maar neem die Bose als het even kan.
En we eindigen met een positieve noot:
- Betrouwbaarheid; Dik in orde, heeft me nooit laten staan, heeft ook niet de bank gekost bij de servicebeurten.
- de bediening van het multimedia systeem met de draai/druk knop. Dat zou een industry-standaard moeten zijn. TOP!
- Comfortabel onderstel; geen gezeur over sportief. Hij rijd strak als het moet, maar over de Belgische wegen (bekend om hun ingebouwde 3D effecten) is hij heerlijk comfortabel.
- Besturing is strak, fijne stuurauto in de bergen.
- Stoelverwarming; in 3 standen een zegening. Zou verplicht moeten worden.
- Dodehoek assistent; het is fijn dat er is .. en als het er niet is, dan mis je het gelijk.
- Leder afgewerkt interieur, dat is wel fijn .. als is de klokkenwinkel een beetje 1996.
- De mooie witte parelmoer lak, die zo lekker schittert als hij net gepoetst is, dat ga ik wel missen in mijn parking.
- De ruimte ... prima voor 4 volwassen en bagage om mee op reis te gaan.
Tot slot wil ik de garage nog eens roemen. Wat mij betreft de beste die ik lange tijd heb meegemaakt. Vriendelijk, behulpzaam en altijd vrolijk. Een dikke pluim voor de mannen van St Michel in St. Woluwe bij Brussel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.