Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2015)

autoreview

Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2015)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst154.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Welkom

Na bijna 4 jaar trouwe lease-dienst was het tijd voor een opvolger van mijn Lexus CT200h. Om even een lans te breken voor deze Japanse concullega: wat heb ik genoten de afgelopen 4 jaar! De luxe, de heerlijke strakke wegligging en de automaat gaan zeer gemist worden...

Een nieuwe CT zat er voor mij niet in, er is gezinsuitbreiding op komst dus de zoekfilter werd op stationwagons met 20% bijtelling ingesteld. De keuze is groot in het D-segment, maar ik was goed verwend de afgelopen 4 jaar dus een 'kale' 3-serie of een Audi A4 Avant met stof en wieldoppen voldeden niet aan de eisen. De overgebleven kanshebbers:

- Ford Mondeo
- VW Passat
- Mazda 6

Op de IAA in Frankfurt in alle auto's gezeten en hierna het lijstje ingekort en aangevuld tot de Skoda Superb en de Mazda 6. Kort door de bocht: de Ford (interieur) en de VW (exterieur) waren mij echt te saai. De Skoda was voor mezelf ook een verrassing omdat ik geen hoge pet op had van het Tsjechische merk. De Superb is echter een volwassen auto geworden met een heel eigen gezicht die zeker niet onder doet voor z'n Duitse broertje. Sterker: kwa exterieur vind ik 'm veel mooier dan de Passat. De dealer vertelde me later dat er veel A6 rijders voor de Superb komen en die redenatie snap ik.

Dan de Mazda, kwa exterieur stond ie al vanaf de introductie in 2013 op mijn 'mooiste-stations' lijstje, maar over het interieur was ik minder te spreken. Tot afgelopen mei/juni! Wat een pareltje :-)) Prachtige afwerking, mooie materialen, goed multimedia systeem. Het totale plaatje was perfect. Stiekem was de keuze al gemaakt, maar toch ook even proef gereden in de Skoda om achteraf geen spijt te hebben. De Skoda is met afstand de ruimste en dat merk/voel je. Je hebt echt het gevoel in een gigantische sloep te rijden. Niet dat de Skoda echt log was, maar dynamisch wil ik 'm ook niet noemen. De Mazda was ook met het rijden de perfecte compromis. De ruimte van een station maar het gevoel dat je in een dynamische hatchback rijdt, wauw! Over de motor ook niets dan lof. De keuze was gemaakt!!

Op 9 december werd mijn Mazda 6 Sportbreak Skylease GT 2.2D 150pk afgeleverd aan de zaak :-) In de winter krijgt hij 17" sloffen en in de zomer de 19" Dark Bright Silver wielen van de GT-M versie. Verder nog wat accessoires in de vorm van verlichte dorpelbeschermers en een achteruitrijcamera om 'm helemaal compleet te maken.

De eerste plezierige kilometers zijn gemaakt en de eerste indruk is zeer positief. Even wennen aan de handbak, omdat ik van een automaat kwam, maar het voelt zeer goed aan allemaal. Als er iets meer kilometers op de teller staan volgt een uitgebreid verslag en nog wat foto's.

Betrouwebaarheid en gebruikerskosten kan ik nog weinig over zeggen dus die zal ik even op voldoende zetten.

Voor nu:
+ Wauw-effect, blijft een echte head-turner
+ Motor is een pareltje :)
+ Afwerking van binnen is echt top, doet niet onder voor de 'premium' merken
+ MZD connect werkt perfect!
- Achteruitrijcamera staat een beetje raar, even navraag bij dealer doen
- Ik mis een knopje om de auto van binnen af te sluiten (het liefst zelfs automatisch)

Eerste ervaringen

  • 4.000 km

De eerste plezierige kilometers in mijn Mazda heb ik inmiddels achter de rug. Hoog tijd dus voor een update en wat nieuwe foto's.

Motor
Omdat ik dus vanuit een automaat kwam heeft het me even tijd gekost om te wennen aan de handgeschakelde bak. Inmiddels voelt het weer alsof ik nooit anders heb gereden. Het fijne aan deze motor vind ik het enorme bereik waarin het koppel aanwezig is. Je hebt nooit het gevoel iets aan vermogen in te moeten leveren. De schakelindicator vind ik af en toe wel wat irritant. Deze 'dwingt' je vaak ergens rond de 1100-1200 toeren te gaan rijden, en dat rijdt gewoon niet zo prettig (in sommige situaties). Dit doen ze natuurlijk om het verbruik laag te houden, maar gaat soms ten koste van het rijplezier.
Verbruik
Over het verbruik gesproken: eerlijk gezegd valt me dit toch wat tegen. Het schijnt na de eerste 5.000km nog iets te zakken, maar momenteel zit ik op 6.0L/100km. Volgens de leasemaatschappij iets onder landelijk gemiddeld (6.1L), maar ver weg van de door Mazda beloofde 4.2L/100km. De 19" wielen zijn sinds een week ingewisseld voor het wintermetaal van 17", dus ik ben benieuwd wat dat voor het verbruik gaat doen.

Onderstel
Over het onderstel kan ik niet anders dan laaiend enthousiast zijn. Echt zeer goed afgesteld allemaal. Zelf geef ik de voorkeur aan strak geveerd en hoewel de Mazda niet zo hard is als mijn vorige auto is 'ie toch stevig en dynamisch. Met een station van dit formaat kun je uiteraard ook niet zo'n enorm strakke vering hebben. Ik zou het typeren als sportief met de neiging naar comfortabel. Ik merk zelf dat er bijna geen sprake is van onderstuur, ook niet als je een bocht met iets hogere snelheid neemt. Erg knap voor zo'n grote auto. In de autobladen wordt het vaak de perfecte balans tussen comfortabel en dynamisch genoemd en daar ik me helemaal in vinden!

Interieur
Over het interieur wordt ook veel gesproken wanneer je autobladen open slaat. Het afwerkingsniveau is echt hoog, nette materialen en een logische indeling. Er is goed leentjebuur gespeeld bij BMW (positie van het nav-scherm), Audi (MMI-achtige bediening en knoppen climate control) en Mercedes (gebruik van RVS in interieur). Het gevoel dat je krijgt is (daar gaan we weer…) erg Premium, maar wie goed kijkt ziet (en vooral voelt) zeker de verschillen met de grote Duitse merken. Enfin, dat mag ook wel voor dat prijsverschil. De stoelen zitten als gegoten: sportief maar geen kuipstoel, een tikje comfortabel maar geen zachte troep. Zitpositie is voor mij erg goed (1.74m) maar ik kan me voorstellen dat langere personen iets minder prettig zitten. Beenruimte achterin is zeer ruim, ook hier geen klagen. Wel vind ik het nogal donker in de auto: wanneer je 's avonds rijdt en je hebt een drinkbeker ofzo in de middenconsole is het echt goed zoeken. Een subtiel lampje voor de middenconsole dat in andere auto's wel aanwezig is ontbreekt helaas.

Licht & zicht
De LED-verlichting is heel prettig, en ook het meedraaien in de bochten ervaar ik als een dikke plus. Met name in gebieden zonder straatverlichting merk ik een flink verschil met m'n vorige auto (ook al had deze ook LED). Het algemene zicht vind ik zelf gewoon goed, de A-lijsten vind ik hierbij soms wat storend maar niet heel erg. De achterruit is voor mij groot genoeg, ik was kleiner gewend. Wel heb ik daarnaast nog een achteruitrijcamera. De achteruitrijcamera is achteraf ingebouwd en die staat heel slecht afgesteld. Niet zo net gedaan door de garage waar 'ie afgeleverd is. De dealer waar de auto nu in onderhoud is gaf aan dat het zeker zo niet hoort en gaat binnenkort kijken of hij iets kan verbeteren. De Blind-Spot-Detection werkt ook erg prettig, niet iets om 100% op te vertrouwen maar het is zeker een goede hulp in het snelweg-verkeer. Daarnaast doet deze bij het uitparkeren ook dienst om voetgangers/auto's die achter andere geparkeerde auto's vandaan komen te detecteren. Ideaal!

Entertainment
Het zogenaamde MZD-Connect entertainment systeem van Mazda werkt enorm goed. Mooie interface en ook echt intuïtief. In deze uitvoering is deze gekoppeld aan een Bose audiosetje. In het begin was het even wennen, de klankkleur was anders dan ik gewend was (ik mis de lage tonen) maar ik begin het steeds meer te waarderen. De speakers zijn echt enorm zuiver en komen onder iets hogere volumes erg goed uit te verf. Bij lagere volumes mis ik een beetje body in het geluid, met name door het ontbreken van de lage tonen. Volop mogelijkheden voor externe bronnen overigens, 2x usb, bluetooth en een aantal apps die samenwerken maakt het compleet. De navigatie is overzichtelijk en pakt logische routes. Ook de integratie met de telefoon (iPhone) is erg goed, recente oproepen en het telefoonboek worden allemaal netjes overgezet.

Prijs-kwaliteit
Mijn vorige review begon ik met uit te leggen hoe ik bij de Mazda was uitgekomen. Na de eerste kilometers wil ik daar nog even op terugkomen. Het sluit een beetje aan bij het wel/niet premium verhaal van het interieur. De auto zoals ik deze rijd, met alle opties, kost ongeveer €42k. Pak ik een brochure van een Audi A4, een BMW-3, VW Passat of Mercedes C-klasse erbij en stel ik een vergelijkbare auto samen, dus met dezelfde opties en vergelijkbare motor dan kom ik op bedragen uit waarvan ik echt ga duizelen. Dan hebben we het over auto's van €50k-€70k, en dan overdrijf ik geen cent. Kijk ik dan naar de afwerking en het rijplezier dan ben ik ervan overtuigd dat ik een enorm goede keuze heb gemaakt en dat de Mazda met afstand de beste prijs-kwaliteit verhouding biedt!

Samenvattend stap ik elke dag met een enorme grijns op mijn gezicht in de auto. Ik krijg er veel complimentjes over en de hoofden draaien nog altijd om :) De bouwkwaliteit voelt goed, al kan ik daar natuurlijk echt pas iets over zeggen over een jaartje ofzo. Als er over een paar maanden weer wat meer km op de teller staan meld ik me weer.

Samenvattend plus/min:
+ De looks, ik draai me minimaal nog 2x om als ik wegloop van de auto
+ Fantastisch onderstel
+ Prijs-kwaliteit is enorm goed
- Jammer dat hemelbekleding wit/beige is, zwart had 'm echt afgemaakt
- Tijdens het rijden mis ik een subtiel interieurlampje om de middenconsole te verlichten
- Alle deuren moeten met het knopje bij de deurhendel op slot

Luxe went snel

  • 22.000 km

Inmiddels staat er na ongeveer 8 maanden zo'n 22.000km op de teller. Hoog tijd dus om iedereen hier van een update te voorzien. Ik zal een beetje dezelfde onderwerpen aanhouden als in mijn vorige review.

Motor
Inmiddels ben ik helemaal gewend aan de heerlijk 6-bak van de Mazda. De vermogensopbouw is mooi verdeeld, onderin voldoende trekkracht maar voor mijn gevoel begint het feest pas bij de 3000tpm. Dan is je de diesel uiteraard wat aanweziger maar merk je ook duidelijk meer vermogen. Rustig rijden gaat dus goed afgewisseld met af en toe goed doortrekken :) Verder geen onrustig geloei of bokkig rijgedrag, elke dag een genot!

Verbruik
Waar ik de vorige keer schreef dat het verbruik me wat tegen viel is dit ook een beetje bijgetrokken. Ok, ik haal de door Mada beloofde 4.2L/100km niet, maar 5.8L/100km met gemak (en een sportieve rijstijl) en wanneer ik echt mn best zou doen daalt dit makkelijk naar 5.4L/100km. Niets te klagen dus. Ik merk weinig verschil tussen mijn 17" wintervelgen en de 19" zomervelgen, maar ik denk dat dit er met name mee te maken heeft dat het verschil teniet wordt gedaan door het verschil in buitentemperatuur. In de zomer is ie logischerwijs iets zuiniger, maar de 19" wielen heffen dit dus op.

Onderstel
Het onderstel vind ik nog altijd heerlijk! Echt mooi strak geveerd en snijdt de bochten mooi aan. Het is denk ik ook een beetje waar je voorkeur ligt en wat je gewend bent. Kom je van een Franse auto dan zal het echt schrikken zijn: oneffenheden in de weg voel je gewoon goed. Je krijgt er echter een heerlijke strakke wegligging voor terug, en daar geniet ik van.

Interieur
Inmiddels heeft de reden voor de grote d-segmenter zich ook aangediend; sinds afgelopen maart is ons gezin uitgebreid. Ik wist niet dat je met een kleine zoveel spullen mee moest slepen, maar met de Mazda is dat absoluut geen probleem. Voldoende ruimte in de kofferbak maar ook achterin. Wel heb ik in de achterbak nog extra led-verlichting laten plaatsen. Dat is écht nodig want de enige lampjes die er standaard in zitten zijn niet heel fel en zitten bovendien in de klep, dus helpen niet veel als je iets uit de kofferbak wilt halen.

Licht & zicht
Een klein puntje van kritiek gaat naar de manier waarop de verlichting van het interieur en koplampen met elkaar samenwerken. Zet je het dimlicht aan dan dimt de verlichting van het dashboard en navigatie, en bij geen gebruik van de koplampen is deze logischerwijs weer feller. Klinkt goed toch? Helaas is er echter geen tussenweg… Rijd je dus overdag tijdens een flinke bui dan springen de lichten aan maar dimt ook alles binnen. Omdat het buiten eigenlijk nog niet donker genoeg is kun je vervolgens bijna niets van je navi aflezen. En wil je vanwege mist of laagstaande zon toch met dimlicht rijden dan krijg je hetzelfde verhaal. Mooier was geweest als de interieurverlichting met iets meer standen was gekoppeld aan de lichtsensor. Mijn vorige auto had dit wel, wat tot gevolg had dat de verlichting van de instrumenten wel fel bleef als de auto het nodig vond om overdag het dimlicht aan te doen. Het is een klein detail, desalnietemin wilde ik het even vermelden.

Entertainment
Eerder gaf ik al dat het navi systeem MZD Connect erg goed werkt en veel opties biedt. Inmiddels heb ik er al vele uurtjes mee mogen rondrijden en heb ik ook wel wat kritiek. In de basis is het systeem fantastisch: veel mogelijkheden, heldere menu's en echt gebruikersvriendelijk. De kritiek zit 'm er dan ook niet in hoe het werkt, maar hoe snel het werkt. Vooral bij het starten van de auto duurt het echt een tijdje voor ik door mijn muziek kan bladeren of bijvoorbeeld iemand kan bellen. Wanneer ik al een gesprek aan het voeren ben dan maak ik dit eerst af voor ik de auto start, omdat het overschakelen vaak te lang duurt of de mis gaat… Het voelt een beetje alsof je een top-class software systeem probeert te draaien op een iets verouderde pc (de kenners begrijpen vast wat ik bedoel). Had Mazda nou net €100 meer uitgegeven aan iets meer geheugen en een snellere processor dan denk ik dat het systeem nog véél meer tot z'n recht zou komen. Eenmaal opgestart is de snelheid overigens redelijk, al zie je hier en daar nog wel een hickup in het navigeren tussen de verschillende menu's. Merkbaar is dat het MZD Connect pas een jaartje oud is en nog in de kinderschoenen staat. Ik hoop dat men door gaat met ontwikkelen en dat eventuele updates ook voor bestaande auto's beschikbaar komen, een beetje vergelijkbaar met een nieuwe versie van het OS van je telefoon. Ook hier dus wat ruimte voor verbetering.

Conclusie
Terugkijkend naar de laatste maanden zit hier een enorm tevreden Mazda rijder. Natuurlijk zijn er puntjes van kritiek zoals je hierboven hebt kunnen lezen maar niks onoverkomelijks. Het feit dat ik kan zeuren over interieurverlichting en een wat traag reagerend navi systeem zegt eigenlijk al dat het 'm echt in de kleine details zit. Daar is zeker nog wat verbetering te halen voor de volgende facelift. Daarnaast is het gewoon nog elke dag genieten als ik in de auto rijdt en van de auto wegloop, dat minimaal 2x omdraaien is nog niet veranderd. Ik krijg ook nog altijd veel complimentjes van anderen en heb ondertussen al een aantal mensen van de VAG garage naar de Mazda garage kunnen verleiden nadat ze mijn auto in levende lijven hadden gezien.

Plus/min:
+ Ruimte, luxe én een sportieve auto, een zeldzame combi (jaja tenzij je voor een RS6 gaat ;) )
+ Fantastische motor en onderstel, dít is een echte rijdersauto
- Entertainment systeem soms onstabiel en wat traag
- Komt ie weer: automatische vergrendeling blijft een gemis…

Tweaks & verbeteringen

  • 42.000 km

Mijn Mazda heeft inmiddels haar eerste kaarsje uitgeblazen, op 9 december was ze al weer een jaar de mijne ;) Hoog tijd om jullie even te updaten over een aantal zaken.

De laatste maanden ben ik, geïnspireerd door verschillende forums, aan de slag gegaan om een aantal kleine ergernissen aan mijn Mazda aan te passen. Het gaat dan met name om zaken in het MZD connect systeem. Via een USB-stickje is het mogelijk om enkele settings aan te passen om het geheel wat sneller te maken en meer naar m'n hand te zetten. Ik heb het volgende aangepast:

- andere achtergrond afbeelding
- geen disclaimer meer met opstarten
- geen leeg album plaatje als deze er niet is (bijv. bij radio)
- doorscrollen in het hoofdmenu (dus na instellingen kom je weer links bij applicaties uit)
- weghalen veiligheidsmelding bij achteruitrijcamera
- muziek pauzeren bij MUTE, wanneer je afspeelt vanaf usb/cd

Je zou ook nog het touchscreen kunnen inschakelen tijdens het rijden, maar dat heb ik achterwege gelaten. Zelf gebruik ik het sowieso nooit, doe alles met de knop (vieze vingers op je scherm...).

Naast de handige updates merk ik ook dat het MZD systeem een paar seconden sneller opstart! Dat is mooi meegenomen.

Het interessantste stukje moet nog komen, namelijk het verhelpen van mijn allergrootste gemis in de Mazda: Automatische deurvergrendeling bij rijden.
Op een ander forum vond ik meer informatie over de mogelijkheid om dit toch in te schakelen. Het blijkt een software setting te zijn, die bij Europese modellen om een onverklaarbare reden is uitgeschakeld en waardoor deze optie niet beschikbaar is in het menu van het MZD systeem. Helaas is een USB stickje hier niet voldoende, dus een extra kabeltje besteld en aan de slag gegaan....

Ik zal jullie niet langer in spanning houden: Het werkt perfect!!!
Heb er nu binnen het deurvergerendeling menu een optie bij waarbij ik de functionaliteit aan/uit kan zetten.
De Nederlandse vertaling is wat ongelukkig maar het komt er op neer dat de auto op slot gaat bij >20km/h en weer van het slot gaat zodra ik de auto uit zet. Perfect! Ongelofelijk waarom Mazda ervoor kiest om deze optie niet standaard aan te bieden in Europese modellen...

Verder weinig te melden, alles loopt nog als een zonnetje! De wintervelgen zitten er weer onder, wat zorgt voor iets meer comfort. De motor laat je nooit in de steek en hoe langer ik er in rij hoe beter we op elkaar afgestemd raken ;) Ik geniet nog steeds elke dag van elk ritje, en ze blijft een lust voor het oog. Nog altijd een enorm tevreden Mazda rijder dus!

Alweer 90,000km verder

  • 132.000 km

Al een hele poos geen tijd gehad om een update te geven over mijn ervaringen met de Mazda 6. Nu het bijna tijd is voor een vervanger voel ik me toch geroepen om hier nog wat te plaatsen voor mogelijke toekomstige berijders :)

De afgelopen 1,5 jaar (sinds laatste update) heb ik met veel plezier gereden in de Mazda. Geen grote problemen ervaren, en gelukkig nooit stilgestaan. Enige puntje is dat ik ongeveer bij 80.000km een trillend stuur had bij remmen bij hoge snelheden op de snelweg. Dit bleek te liggen aan kromme remblokken (nee niet de schijven, maar echt de blokken). Uiteindelijk zijn ze in overleg met de importeur onder coulance vervangen en was het euvel opgelost, pluim dus voor de Mazda Garage (Hensgens Roermond).

Dan even iets over het dealerschap van Mazda. Heb de auto bij 2 verschillende dealers in onderhoud gehad. Laat ik beginnen met zeggen dat ik altijd goed en correct te woord ben gestaan en goede service heb gehad, daarover dus geen klachten. Wel is het verschil met de Lexus garage, maar ook met bijvoorbeeld Volkswagen of Audi merkbaar in die zin dat de ervaring in de garage daar ook een iets betere beleving is. Denk hierbij aan een mooiere showroom, betere wachtruimte en een gepoetste auto na elke beurt. Al met al uiteraard geen zaken die de beslissing om een Mazda te rijden mogen beinvloeden, maar wél aandachtspunten voor Mazda Nederland als zij zich echt meer onder de zogenaamde Premium merken willen mengen. Het gaat immers ook om een stukje merkbeleving!

Inmiddels al een paar keer de switch van winter- naar zomervelgen gedaan, en alhoewel de wintervelgen (17") meer comfort bieden (betere demping en lichter sturen) gaat mijn voorkeur toch uit naar de zomervelgen (19") omdat de wegligging daarmee echt haarstrak is. Het is echt genieten geblazen als je op vakantie in Oostenrijk of Italië de bochtige bergweggetjes mag nemen en merkt hoe heerlijk deze auto stuurt. Van de zomer gaan we het nog een laatste keer meemaken.

De tand des tijds begint wel aardig te trekken aan het MZD Connect systeem. Deze lijkt langzamer te worden en vaker vast te lopen of niet goed op te starten dan de eerste jaren. Het verbaast me dan ook dat exact hetzelfde systeem nog altijd wordt gevoerd in de nieuwe 6 en CX5. Gelukkig lijkt er iets nieuws op komst zoals te zien is in de nieuwe 3, maar dat is ook echt broodnodig.

Binnenkort gaat de zoektocht beginnen naar een opvolger voor mijn 6, en daar ben ik nog niet helemaal uit. De 'nieuwe' 6 is naar mijn smaak te weinig veranderd om deze weer 4 jaar te gaan rijden en blijft zoals eerder gezegd wat achter op het gebied van infotainment. Ook is ie in prijs echt enorm gestegen (8k duurder voor exact hetzelfde model), waardoor ie in een prijssegement komt waar ook andere leuke alternatieven mogelijk worden.

Ik eindig dan ook niet zozeer met de vraag of ik nog een keer een Mazda 6 zou gaan rijden maar met de vraag of ik de Mazda 6 zou aanbevelen aan anderen? Dat is een volmondig ja! Ik heb genoten van elke kilometer in mijn 6 en ik ben er van overtuigd dat ik dat de komende maanden zal blijven doen. Als je een auto zoekt die betrouwbaar is, met een geweldige motor, geen 13 in een dozijn en vooral met fantastische rijeigenschappen voor een auto in zijn klasse dan moet je bij de 6 zijn.

Einde van een tijdperk

  • 154.000 km

De tijd is aangekomen voor een laatste afsluitende review van mijn Mazda. Na 4 jaar trouwe dienst wordt ze over een paar weekjes afgelost. Hierbij breng ik jullie nog een laatste keer van mijn bevindingen op de hoogte.

Even wat praktische zaken als ik terug kijk op de afgelopen 4 jaar: Mijn gemiddeld verbruik is 1 op 18. Volgens de fabriek moet dit 1 op 23,5 zijn maar het landelijk gemiddelde ligt op 1 op 16,5. Niet verkeerd voor zo’n grote zware auto, al is het verschil met de fabriek natuurlijk groot. Ik houd van doorrijden en ben er van overtuigd dat iemand die er echt een sport van maakt met gemak 1 op 20 moet kunnen halen. Het hoge verbruik uit zich met name bij snelwegritjes van boven de 120 kmh. Wie zich hier dus in houdt kan zeker wat besparen.

Naast de eerder genoemde problemen met trilling in het stuur en de multiriem is er nooit iets voorgevallen met de auto. Met het vele gebruik en bijna 160000km durf ik de betrouwbaarheid dan ook zeker 5 sterren te geven.

Wat een beetje jammer is, is dat sinds twee maanden de coating van mijn velgen los begint te laten. Hierdoor ontstaan er wat doffe plekken op de normaal glanzende velgen. Het deert mij nu niet omdat ik weet dat er een vervanger aan komt, maar als particulier zou ik hier absoluut niet blij mee zijn. Het gaat overigens niet om kleine plekjes aan de randen van de velg, maar echt grote plekken verdeeld over de velg. Het is mij een raadsel hoe zoiets kan gebeuren.

Kwaliteit van het interieur blijft erg goed, slijtage op de lederen stoelen is minimaal en na 4 jaar kraakt of piept het nog nergens. Na elke poetsbeurt heb ik nog altijd last van het omkijksyndroom, voor een model dat in de basis 7 jaar oud is vind ik ‘m nog altijd prachtig.

Samenvattend: Het waren 4 fantastische jaren! Heb echt genoten van elke kilometer, met name op vakantie en in de bergen is het een heeeeerlijke auto. De strakke wegligging, fijne schakelbak in combinatie met de bochtige wegen en meer dan voldoende trekkracht uit de 2.2 diesel hebben ervoor gezorgd dat elk ritje daar (en hier ook) een plezier was.

Voor nu ga ik de overstap maken naar een ander merk en een heel ander type auto maar ik sluit niet uit dat ik ooit weer bij de 6 terugkeer. Adieu mijn liefste!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.