Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150 Skylease GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 130.000 km |
- 10.000 km
Na 10.000 km mijn eerste review. Ik heb de auto halverwege maart besteld en hem eind juni mogen ophalen.
Bij het kiezen van de 6 waren er voor mij 2 concurrenten. De vernieuwde Mondeo en de Passat. De Mondeo vond ik met de nieuwe neus erg mooi geworden, maar na een proefrit vond ik het interieur tegenvallen(Bediening airco op scherm is voor mij echt not done en de hopen plastic met het gat achter de display ook). Ook de motor en het rijgedrag vond ik nogal anoniem in vergelijking met de 6. Bleven over de Passat en de 6. Allebei op hun eigen manier mooi, maar de financiën, het uiterlijk van de 6 en zijn rijgedrag gaven uiteindelijk de doorslag. De Passat werd uiteindelijk 60 a 80 euro netto duurder ivm de opties die ik er persé op wilde hebben(passagiersstoel volledig elektrisch verstelbaar).
Dus de 6 gekozen met als achteraf opties:
- Achteruitrijcamera
- Automatisch inklapbare spiegels.
- Luxe matten en rubberen mat in de klep ivm honden.
- Extra aluminium afwerking buiten en binnen.
- Nog wat overige kleine dingen.
Na 10k kilometer ben ik zeer tevreden met de auto. Na aanvankelijk wat minpuntjes zijn deze compleet weggevallen tov het comfort en het rijgedrag. Ook het uiterlijk staat me nog steeds erg aan en ik ben iedere keer blij als ik naar de auto loop.
Absolute pluspunten:
- De volledig elektrisch verstelbare stoelen zitten enorm comfortabel en na een rit van ruim 12 uur zat ik nog steeds vrij comfortabel.
- Comfortabele en ruime achterbank.
- De navigatie is enorm snel.
- De motor, ook boven de 100 krijg je die heerlijke turbodruk in je rug en de motor nodigt uit om schakellui te rijden vanaf de 90/100 km/u.
- Het rijgedrag, ik vind de Mazda enorm scherp sturen en erg rustig aan voelen op lange rechte stukken. Kortom, sensationeel in de bochten maar toch ook weer heerlijk rustig als je het nodig hebt.
- De volledige LED verlichting geeft 's nachts goed zicht op de weg.
Minputen:
- Windgeruis. Aan de bestuurderskant gaat het nog wel maar vooral aan de passagierskant vind ik deze nog steeds op het kwaliteitsniveau van een B/C segmenter zitten.
- Bose geluidsinstallatie, deze valt wat mij betreft echt tegen. Deze is nauwelijks beter dan een standaard VW installatie. Ik snap niet waarom Mazda en Bose hieraan begonnen zijn.
- Ik had er niet opgelet bij de aankoop, maar de auto heeft geen opbergvak onder de passagiersstoel en ook geen gekoeld handschoenenkastje. Jammer nadat deze standaard zaten op mijn laatste 2 auto's maar niet onoverkomelijk natuurlijk.
- Het verbruik. Nou betaalt mijn werkgever de brandstofkosten, maar ik blijf het toch belangrijk vinden. Helaas krijg ik het verbruik over 10k kilometers maar niet onder de 5,8l/100km. Ondanks af en toe een stoplicht sprintje rijdt ik over het algemeen vrij rustig maar toch wil het maar niet naar beneden. Laatst had ik zelfs een rit waarbij ik gewoon 126 reed maar het verbruik op de 8,7l/100km bleef staan. Nou las ik ergens iets op het internet over regeneratie van het roetfilter oid maar toch vind ik dit tegenvallen. Ik had gehoopt iets minder vaak aan de pomp te staan.
Maar zoals al gezegd, na 4 maanden rijden ben ik zeer tevreden. Alle minpunten zijn wat mij betreft kleine luxe probleempjes en sterker nog, al deze items zijn wat mij betreft in het niet gevallen door het enorme comfort en het heerlijke rijgedrag wat de auto biedt. Ik stap iedere rit met enorm veel plezier in de auto en na de rit teleurgesteld omdat ik uit moet stappen. Zoals het er nu naar uitziet zou ik de volgende keer zeker de 6 weer bestellen. Of wellicht toch de Superb? Met 2 honden en kids wordt ruimte toch snel schaars. Ook in een 6.
- 32.000 km
Nog steeds erg tevreden met de 6. Doordat de klant tegenwoordig erg dicht bij huis zit worden er aanzienlijk minder kilometers mee gereden. Begin dit jaar echter wel een wintersport vakantie naar Oostenrijk achter de rug. Geen enkel probleem, ook tijdens een sneeuwstorm stuurt en rijdt het allemaal heerlijk en voel je je erg zeker achter het stuur. Nu de late zomer vakantie eigenlijk ieder type weg achter de rug. Zwitserland, daarna het zuiden van Toscane en nu in Beieren. Het blijft opvallen hoe enorm lekker de auto stuurt en rijdt. Ook zwaar beladen geeft die geen kick in de bergen of de bochtige Italiaanse wegen. Het rijgedrag, het comfort en het uiterlijk(binnen en buiten) vind ik nog steeds absolute pluspunten. Het windgeruis heb ik eigenlijk totaal geen last meer van. De geluidinstallatie vind ik eigenlijk ook wel meevallen.
Het verbruik is de laatste 15.000 kilometer constant rond de 5.7 / 100 km. Iets beter dan de eerste 20 en ik moet zeggen dat ik bij het stoplicht toch redelijk weg rijdt en over het algemeen goed doorrijdt. Dus ben iets positiever over het verbruik.
Is er dan niks negatiefs te melden? Jazeker, de lak is wat mij betreft zwaar onder de maat. Bij het minste of geringste springen er stukjes van de lak af. Echt zwaar teleurstellend voor een laklaag die ruim 800 euro extra moest kosten.
Verder ben ik niet te spreken over het MZD Connect verhaal van Mazda. Ook al werkt het systeem goed, er zijn wat mij betreft een aantal zware minpunten bij het verhaal van Mazda over hun innovatieve en up to date MZD Connect systeem:
- De updates laten erg lang op zich wachten, ik rijdt nu met een update van 2015 en heb dus al bijna een jaar geen update meer gehad.
- Je weet helaas niet van te voren of er een update klaar staat. Het is iedere keer je kaart in je pc/laptop steken, de MZD Connect app opstarten en hopen dat er een update klaar staat. Nu dus al een jaar niet meer.
Ook de service bij Mazda Nederland is om te huilen. Bij mijn aankoop werd er geadverteerd met de achteraf achteruitrijcamera die exact hetzelfde werkt als het af fabriekssysteem. Dat is op z'n zachts gezegd niet waar, het is alleen een camera die daarnaast ook nog eens een erg beperkt zicht geeft naar achteren. De mijne voorziet inmiddels grotendeels de straat naar achteren (90% weg 10% horizon) dankzij de efforts van mijn lokale dealer maar ik weet van andere 6 rijders dat zij slechts tot 3 meter achter de auto kunnen kijken. Waardeloos voor een optie die 650 euro extra moest kosten. Vanuit Mazda Nederland totaal geen reactie op gehad, je wordt gewoon afgewimpeld. Het staat volgens mij inmiddels niet meer op hun site, via google kun je het verhaal echter nog wel op wat andere sites terugvinden. Hetzelfde bij het MZD Connect systeem. Je krijgt alleen een antwoord terug dat er inderdaad van te voren niet te zien is of er een update klaar staat en er wordt niet op in gegaan dat de kaarten behoorlijk achterlopen(ook na een laatste update). Vooral dat je van van te voren niet kunt zien of er een update is ergert me enorm, kom op zeg, het is 2016 en we leven niet meer in het modem tijdperk. Maar wellicht ben ik te veeleisend.
Kortom, perfect is het allemaal niet. Maar het comfort en rijden maken echt enorm veel goed. Of de volgende weer een 6 wordt weet ik niet, ik heb het inmiddels veranderd naar misschien. Ik vind up to date navigatie wel erg belangrijk. Daarnaast wil ik graag mijn auto netjes houden, ook al is die niet van mezelf, maar die laklaag maakt me dat erg lastig.
2,5 jaar onderweg
- 61.000 km
Inmiddels de auto alweer zo'n 2,5 jaar in gebruik. T/m de winterbanden ging het eigenlijk best goed en heerlijk mee gereden. Na de bandenwissel was het echter weer feest. De auto was volledig uit balans. Op hoge snelheid in bochten begon deze zelfs opzij te springen. Het was alsof je non stop over hoogte verschillen en hobbels reedt. In eerste instantie werd het probleem door zowel de leasemaatschappij als de dealer niet serieus genomen. Na wat escalaties ging de leasemaatschappij volle bak er mee aan de slag.
Na de derde keer werden de toyo's(helaas alleen voorkant) vervangen door de zachtste michelins. Dit bracht het probleem terug naar ong 85% van wat het was, maar zeker de algehele onbalans was absoluut niet opgelost. Na de 6e keer bij de garage/dealer te hebben gestaan(in 5 weken tijd) en de tweede keer dat chef werkplaats mee gereden had constateerde deze dat de auto behoorlijk uit balans was en niet veilig was om mee te rijden. Het treurige was dat ik vervolgens bij het inplannen om uit te lijnen, balanceren(forced oid) wederom in een discussie kwam in hoeverre niet veilig "niet veilig" betekent. Vind ik nog steeds zeer kwalijk. Over de werkplaats ben ik zoals altijd zeer tevreden, enthousiaste mensen die je probleem serieus nemen en proberen het op te lossen.
Gelukkig is het probleem nu weer grotendeels verholpen, zoals in zoveel reviews al aangegeven, op de zomerbanden voel je wel iets te veel voor een auto in deze klasse maar daar kan ik prima mee leven aangezien de auto weer enorm strak op de weg ligt. Nu inmiddels de afgelopen 3 weken zo'n 6000 kilometer door Europa heen getourd en dit gaat enorm goed. Bergen, autobahn, alles rijdt subliem.
Er beginnen wel wat kleine dingetjes nu te ontstaan, handgrepen achter los. Lederen bekleding begint wat te rafelen aan de bestuurderskant en de kraakjes rondom alle geluidsboxen beginnen toe te nemen. Waarschijnlijk normaal voor 2,5 jaar. Ook van de navigatie vind ik dat deze toch van erg weinig updates wordt voorzien. Maar het blijven wat mij betreft kleine minnetjes zolang het rijplezier zo enorm hoog is.
Toch heb ik een ster van comfort afgehaald. Dat bandenverhaal vind ik echt een nachtmerrie en Mazda NL(of BE?) en de dealers ook. Het kost te veel moeite om eindelijk eens serieus naar het probleem te kijken, of er nou een discussie met de leasemaatschappij is over onderhoud of niet.
Begin dus toch al sluiks wat om me heen te kijken en ik weet nog niet of het weer een 6 wordt. Ik wil de frequentie van het garagebezoek namelijk flink omlaag. Ik heb ook niet veel behoefte om iedere keer meewarig aangekeken te worden als ik kom met een bandenprobleem. Toch vind ik het nog steeds een heel mooie auto, de mooiste in zijn klasse en las ik dat ze bij de nieuwe CX-5 wat veranderd hebben waardoor er minder trillingen/weggedrag zou terug komen maar het (sportieve) stuurgedrag hetzelfde is gebleven. Met de volgende zou ik dan wel opteren voor de 175PK GT-M, maar die heeft weer standaard 19" dus ik weet het niet. We zullen zien, zou alleen nog de Passat overwegen maar vind deze wat saai algeheel, alleen de binnenkant vind ik erg mooi. Een klasse hoger is de V90 wel een zeer mooie auto geworden, maar heeft een stuk minder bagegeruimte en met de tweede op komst en 2 honden is een grote kofferbak een absolute must. De A6 en 5-serie zijn inmiddels zo aan de prijs dat ook met een eigen bijdrage ze te duur zijn geworden. Maar we zullen zien, wellicht veranderd er nog wat de komende 1,5 jaar of komt er toch nog een sportbreak voor de XE of Guilia, maar ik ben bang dat dat wishfull thinking is.
Inleveren
- 130.000 km
Het is al een poosje terug sinds mijn laatste review. Ik ben vrij druk geweest en er niet eerder aan toegekomen. Maar na ruim 4 jaar ga ik over 2 weken de Mazda inleveren. Het is overall voor mij een goede ervaring geweest. Het voortdurende banden/trillingprobleem heb ik uiteindelijk maar genegeerd en de ervaring leert dat het probleem na een maand doorrijden na de bandenwissel minder wordt. Na 4 jaar loopt het systeem ook af en toe vast en dan blijft er enkel een zwart scherm over. Gelukkig gebeurd dat slechts 1 en hooguit 2 keer per maand. Verder heeft de auto mij nooit in de steek gelaten. 1 keer is die afgevoerd na een rood lampje, maar dat kwam met name doordat een niet merkgarage de verkeerde motorolie had gebruikt. Hierdoor was het filter verstopt komen te zitten. Dat neem ik de 6 niet kwalijk. Hij heeft het, ook op vakanties in gebergtes en t/m de voet van de laars van Italië van -20 t/m +40 graden altijd uitstekend gedaan en nooit een krimp gegeven. Het was een fijne metgezel op vakanties en met een hond en 2 kinderen konden we prima zonder dakkoffer vooruit. Toch vind ik het niet erg om hem over 2 weken te moeten inleveren. Uiteindelijk zijn mijn 2 grootste minnen:
- De lak is erg kwetsbaar, ook het metaal van de deuren deukt erg snel
- Het trillen na een bandenwissel is ronduit irritant, gelukkig wordt het na een maand doorrijden wat minder
En laten we positief eindigen met mijn grootste plussen:
- Fijne reisauto die uitnodigd om lekker te sturen
- Genoeg ruimte en rijbereik voor vakanties
- Heerlijke motor
- Ik vind persoonlijk de navigatie erg prettig werken
Na het inleveren ga ik in oktober mijn nieuwe auto ophalen. Ik heb dit keer een niet hele praktische keuze gemaakt als het gaat om de vakanties. De opvolger is namelijk niet een 6 geworden maar de nieuwe BMW 3. Ik vond de Mazda nog steeds mooi maar stiekum had ik gehoopt dat er een echt nieuwe versie was gekomen en daarnaast wilde ik meer vermogen en hoopte ik dat de 2.5T naar Europa zou komen. Op een uitgebreide facelift na is dat dus niet gebeurd. Na rondzoeken heb ik uiteindelijk anderhalve maand geleden de knoop doorgehakt nadat ik voor de nieuwe 330i touring was gevallen. Zoals gezegd qua ruimte minder praktisch, maar voor de vakanties verzinnen we wel een oplossing en in het dagelijkse leven is die groot genoeg. Als ik een paar maandjes met de nieuwe auto rij zal ik wel weer een review plaatsen. Ondanks dat de opvolger niet weer een Mazda 6 is geworden blijf ik een grote fan van Mazda. Ik zal dus het nieuws blijven volgen rondom Mazda en dan met name de ontwikkeling van de nieuwe 6 cilinder Skyactiv-X motor.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line / Nederlandse Auto / Eerste Eigenaar / trekhaak / Parkeercamera / Parkeersensoren / Lederen bekleding / Stoelverwarming voor / Stuurverwarming / Electrische verstelbare stoelen voor / Bestuurdersstoel met geheugen / Keyless Entry & Start
- 2017
- 85.704 km

Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 GT-M Line
- 2018
- 65.253 km

Mazda 6 Sportbreak 2.5 SkyActiv-G 192 GT-M / 1e eig / Voll. historie / Schuifdak / Leder / Navigatie / Automaat
- 2018
- 72.781 km