Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD 129pk Business (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.2 CiTD 129pk Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 188.540 km |
Aflevering:
Na enige vertraging (bestaande navigatiesysteem moest uit mijn vorige auto worden overgebouwd) dan toch de Mazda op 26 oktober 2010 opgehaald bij de dealer. Na 11 jaar Peugeot voel je het verschil direct: veeeel stugger maar ook een beter gevoel over wat de auto doet. Al direct na het overschrijden van de maximum snelheid - hoe kan het anders met een 2.2 en 340 NM - voelde ik onbalans in de achtertrein. Eerdaags even terug voor nabalanceren. De lichtmetalen wielen zijn voorzien van plaklood. Staat beter en het lichtmetaal wordt niet gerampeneerd maar is wel moeilijker om goed te balanceren.
De eerste kilometers uiteraard als een kat in een vreemd pakhuis. Alles weer uitpluizen waaronder de audioinstallatie. Die kan in geen geval op tegen de Clarion in de Peus. Evenwel goed mee te leven (6 speakers). De zitpositie is goed en de stoel en het stuur zijn in voldoende posities instelbaar. En wat een ruimte!! Ik was een grote auto gewend (de Mazda is nog net 1.5 cm. langer) maar deze auto verslaat de 407 zowel op interieur- als bagageruimteruimte met mijlen. Lengte zegt dus niet alles. Belangrijker is hoe je de hoeveelheid ruimte benut.
Over de prestaties kan ik kort zijn: uitstekend. Zes versnellingen (ik vergeet de 6e steeds) en een berg trekkracht. Steeds weer kan ik het niet laten om even door te gassen. Wel met beleid gezien de maagdelijke kilomterstand. De diesel hoor je nauwelijks. Afrolgeluiden vallen ook mee, kortom een stille reisgenoot. Met deze motor is goed te leven. Voorlopig heb ik even niet meer de drang om de techniek te laten chippen. hoewel.. alles went een keer.
Wat opvallend is dat het vermogen over een relatief kort toerenbereik beschikbaar is. Boven de 3500 toeren doortrekken is zinloos. Je merkt dat de trekkracht dan afneemt. Kwestie van vlot schakelen dus.
Het brandstofgebruik gemiddeld tot dusver is 6.3 liter/100 km. ofwel net geen 1:16. Da's knap voor 1.5 ton en 2.2. liter inhoud. Of de opgegeven waarden kloppen moet nog blijken. Binnenkort voltanken en de calculator erbij.
Al met al tot dusver een positieve indruk van deze auto. Comfortavbel, ruim, goed in elkaar geschroefd (al zit de stuurhuisbekleding ten opzichte van het hart van het stuur niet helemaal in het midden) en uitstekende prestaties. Kan een gelukkig huwelijk gaan worden. Binnenkort volgen er wat foto's van deze Clearwaterblue metallic 6.
Over betrouwbaarheid en kosten is nog weinig te zeggen. Heb ik even op goed gezet. De toekomst zal dit uitwijzen.
- 14.240 km
UPDATE
Inmiddels zijn de eerste 10.000 km ruim gepasseerd en niet geheel en al zonder problemen waar ik zo op terug zal komen. Wat bevalt aan de auto is de wegligging en motor. Behalve dat de Mazda stuurt als een scheermes wil íe ook best vooruit. Weliswaar is 129 PK nu niet echt asfaltsmeltend maar die 340 NM voel je toch echt wel (en zeker als je voorheen met een 1.6 109 PK/240 NM hebt gereden. Na goed 5000 km. besloot ik, terugkerend uit Brussel op een stille zondagochtend even los te gaan. Net boven de 160 naar de zesde versnelling en volgas. De auto bleef goed trekken. Dat ging blijkbaar toch met enig geluid blijkens het feit dat bij het passeren van de grens 2 Nederlandse politievrienden omkeken vanaf hun geparkeerde zwarte bus. Een poging tot afremmen lukte maar deels. Ik was de driepoot langs de vangrails ter hoogte van het benzinestation Hazeldonk reeds - te hard - gepasseerd. 10 Dagen later kassa!! Het viel me nog niet eens tegen. 27 Km. te hard na correctie. Mazzel gehad. Volgens de GPS wijkt de teller 4 tot 5 km p/u af. Volgende keer beter opletten, of niet zo hard rijden........'
Het meubilair zit stevig maar goed. Ik stap in ieder geval na enkele uren niet "gebroken" uit de auto ondanks een gevoelige rug. Binnenruimte is voldoende, zeker achterin. Vakantiebagage kan ik ook goed kwijt. Alleen dat ontbrekende reservewiel houdt me bezig. Wat als ik een band aan flarden rijd? Dan sta ik dus mooi vast en moet ik hulp inroepen. Maar hopen dat dat niet ('s nachts) gebeuren zal.
Tot zover eigenlijk niets dan lof. Ook de kleur bevalt me steeds beter. Dankzij de waxoilbehandeling blijft de lak lang vrij van vuil en da's prettig met circa 1000 km. per week.
Na 2500 km. eens olie gepeild. Droge peilstok!!! Terug naar de garage (nadat ik 1 liter had gevuld/50 % op de peilstok). Geen bijzonderheden en men verzekerde mij dat er olie was gevuld voor aflevering. Overigens - aan de late kant - peilde ik onlangs wederom: peilstok droog!! Ging 1 liter in tot 80% op de peilstok. Diesels kunnen wat olie gebruiken maar zeker bij een Japanner verwacht je dat eigenlijk niet en moet dat toch afnemen met het stijgen van de kilometers. Puntje van aandacht.
Na 6000 km (2x wasstraat hoge druk/geen borstels) miste ineens een deel blanke lak van de linker achtervelg. Slordig. Wiel wordt vervangen. 7000 KM: Bij vorst haakte de bak als een gek. De eerste versnelling was amper in te leggen. Eenmaal warm ging het allemaal wel maar de eerste versn. bleef een zorgenkind. Retour dealer: na overleg met de importeur nwe. olie in de bak. Gevolg: eerste en tweede versnelling waren zwaar onwillig bij vorst. Wederom geklaagd. Garage checkte de klachten en de bak en heeft inmiddels besloten een nwe bak te monteren. Dat gebeurt eerdaags.
De rare trilling in de auto boven 100 km p/u en sterker boven 130 km p/u blijft aanwezig. Balanceren biedt geen soulaas. De suggestie dat de banden wellicht iets ovaal waren (zou zichzelf oplossen) acht ik niet aanemelijk. Wordt dus ook gelijk naar gekeken. Ikzelf denk simpelweg aan een setje foute banden. Kan wel eens gebeuren. Niet zeuren dus en nieuw rubber eronder. De klacht bestaat immers al vanaf kilometer 1.
Tenslotte nog eens de autoradio. Dramatische ontvangst. Het passeren van een vrachtauto is al voldoende om de ontvangst te storen. Komt door de antenne van de GPS en met name voor de ontvanger van fileinfo. die nadien werd ingebouwd. Deze is aangesloten op de autoradioantenne Lekker dan. Moet worden gewijzigd want het irriteert behoorlijk.
Tja... de 6 is dus niet helemaal vlekkeloos zo blijkt. Gevalletje maandagochtend? Ik hoop van niet. Ik vind het een puike auto en hij heeft nog steeds mijn volle vertrouwen. Maar even afwachten hoe e.e.a. verloopt na het bezoek aan de garage die me overigens zeer ter wille is. Klachten worden serieus genomen en terugbellen gebeurt daadwerkelijk.
Het verbruik van de 2.2. schommelt een beetje maar komt ongeveer uit op circa 1:16,5. Niet slecht want er moeten hoe dan ook 2200 cc's worden gevuld met dure diesel, zesde versnelling of niet.
Wordt vervolgd.
UPDATE
- 17.650 km
Recent ging de 6 terug naar de dealer vanwege de malleur met de versnellingsbak. Na ruim 2 dagen kon ik de auto weer ophalen met een nieuwe bak. Het verschil bleek direct merkbaar. Hier en daar de eerste kilometers nog wat stug maar nu, na ruim 1000 km. schakelt de Mazda als een echte Japanner: duidelijk, soepel en met korte bewegingen. Geen gekraak meer. Wel houd ik het idee dat schakelen van 1 naar 2 net effe anders verloopt als de overige verzetten: alsof er een klik extra tussendoor gaat. Dat maakt dat ik toch wat voorzichtig doorschakel van 1 naar 2. Verder keurig opgelost. Oh ja, gelijk nieuw achterwiel. Daarvan was immers blanke lak vanaf gebladderd.
Bij 20.000 km. volgt de eerste onderhoudsbeurt. Gelijk die irritante onbalans - want die zit er echt!!!- laten nazien. Boven de 110 begint de narigheid. Niemand voelt het maar ik dus wel! 't Is te zien ook op het nav.scherm dat op het dashboard is gezet en trilt.
Verder geen bijzonderheden te melden. Het verbruik (diesel) is gedaald naar gemiddeld 1:16.5/1:17. De buitentemperatuur is zonder twijfel van grote invloed. Binnen enkele weken volgt een snelle trip naar Zd. Frankrijk. Eens zien hoe de 6 zich dan houdt. Zekerheidshalve een extra litertje olie meenemen....
UPDATE
- 53.350 km
Het heeft even geduurd voordat deze update werd toegevoegd. Tussentijds - omstreeks 30.000 km - volgde ook al een "tussenstand" maar om mij onbekende reden werd deze niet geplaatst. Enfin, nu dus wat ervaringen over langere tijd. Na de ellende met de versnellingsbak en ander ongerief heeft de 6 geen slag verkeerd gedaan. Inmiddels diverse snelle trips naar het zuiden van Frankrijk en Noord Italië gemaakt met volle bepakking en 4 volwassenen. Foutloos en met een gemiddeld gebruik tussen 1:16 en 1:17. Gemiddelde snelheid op de autowegen omstreeks 140. Niet slecht voor een auto die leeg bijna 1.5 ton weegt.
Kraakjes blijven achterwege en het zitmeubilair is stevig maar blijft goed aanvoelen. De vloermatten slijten snel. Motorisch geen manco's van enige aard of het moet het olieverbruik zijn. Ondanks de gevorderde kilometerstand - dus ingelopen - blijft de olie verdwijnen. Lekkages zijn er niet. Het peilsystem van Mazda behelst een kruis op de peilstok. Na verloop van tijd vullen residuen de oliehoeveelheid en zou het peil dus stijgen tot aan het merkteken (kruis). Dan is service nodig. Bij mijn auto wordt dit kruis nooit bereikt: u raadt het al, met de olie verdwijnen ook de residuen. Het gebruik bedraagt ongeveer 3/4 liter op 10.000 km, niet overdreven dus en mee te leven. Na snelle autobahnritten wel checken. Ben ik niet gewend van Japanse motoren. De dealer begrijpt het ook al niet.
Wegligging blijft top. De auto is goed te plaatsen en blijft scherp. Het Bridgestonerubber zit nu op 3 mm en zal binnenkort worden vernieuwd. Vind de banden af en toe wat rumoerig. Misschien toch Michelin laten monteren.
Is er verder nog wat te klagen? Jawel. ROEST!! De chromen wielbouten gingen tussentijds tot tweemaal toe roesten. Zijn vervangen door de dealer en - uiteraard - onder garantie.
Trillingen blijven - voor mijn auto een heikel punt. Ik blijf van mening dat de auto resoneert boven de 130 km p/u. Je voelt en hoort het. Diverse monteurs hebben proefgereden maar namen niets waar. Met de hand op de versnellingspook voel je in 4 en in 6 een resonantie. Als ik naar 5 terug schakel en doortrek tot boven 130 km. p/u is de klacht er in mijn beleving niet. Toch jammer. De Mazda is een fijne wagen die uitnodigt een beetje door te rijden. Door onder de 125 km p/u te blijven is de auto trillingvrij. Het went deels. Ik hou de stille hoop dat met het wisselen van banden een deel van de klachten weg is hoewel alle wielen op "nul" zijn gezet. Zelf denk is dat bij het wisselen van de versnellingsbak er iets niet helemaal goed is gegaan of zit. De dealer weet het ook niet en ik heb er zo zachtjes aan genoeg van om er weer over te beginnen.
Linker spatscherm voorzijde vertoont roest: een stevige kiezel trok een kras waarvan ik dacht dat ik deze wel kon wegpoetsen. Niet dus en maar zo gelaten. Nu, in het najaar blijkt dat met de lak ook de grondlak werd weggekrast. Beginnende roets in het hart van de kras: volgende week dus overspuiten (net zo als de achterbumper en voorbumper afgelopen zomer, 2x parkeerfoutje en uiteraard eigen schuld).
Tenslotte de wisinstallatie van de achterruit. Een vuile ruit reinigen? Vergeet het maar. Los van het feit dat de installatie achter een minimaal straaltje produceert, zwiept de wisser vanuit ruststand direct het eerste beetje water weg. Eer het tweede straaltje over de ruit heeft kunnen lopen, is de wisser al weer terug. Gevolg: een vieze streperige en zo goed als droge ruit. Ik heb de installatie al eens laten nazien. Niets mee aan de hand aldus de dealer die overgens erkent dat de wisinstalaltie van de achterruit onder de maat presteert. Ongelukkig ontwerp. Puntje van aandacht voor Mazda dacht ik zo.
Resumerend een fijne en vooral snelle reisauto. Afgelopen zomer in Duitsland even "los gelaten" op de autobahn. Ik moest uiteindelijk na enkele minuten weer inhouden voor ander verkeer maar toen stond de naald op 215 km p/u. Een aangehaakte Opel Astra moest lossen vanaf 190 km p/u. Een voor mij rijdende 3.0 TDI Audi liep uit...Tja, altijd baas boven baas.
Nu de winter maar eens zien door te komen. Airco en verwarming zijn in ieder geval dik in orde en hulde voor de snelle ontwaseming van de zijspiegels waarachter een verwarmingselement is gemonteerd dat volgens mij bij inschakeling gelijk op volle sterkte werkt. Wordt vervolgd.
UPDATE
- 60.250 km
Weer een aantal duizenden kilometers verder en relatief weinig bijzonderheden te melden. Op km. 54000 werden de voorwielen voorzien van verse Bridgestones. Da's voor mij best snel. Normaliter houd ik het zo'n 65000 km. uit met voorbanden. Tja, 340 nm op de voorwielen probeer je wel eens en dat kost toch rubber. De achterwielen werden gebalanceerd en dat was het. De inmiddels zo goed als geheel verdwenen rubbertjes op de metalen pedalen heb ik nog steeds niet. (staan blijkbaar al 40.000 km. in bestelling!!). Kreeg deze week wel een berichtje van de dealer dat er een terugroepactie is voor ondermeer mijn auto. De distributieketting moet worden vervangen. Da's dus ruim een dag werk voor de monteur. Binnenkort na mijn vakantie maar even een afspraak maken. Zo'n ingreep kort voor een flinke trip is wat mij betreft vragen om narigheid. Je weet maar nooit. Die paar duizend kilometer houdt íe het nog wel vol. Verder geen klachten. Wel is de bekleding van de zitting van de bestuurderstoel wat gaan plooien. Even in de gaten houden dus. Gemiddeld gebruik over de afgelopen periode ruim 1:16.
UPDATE
- 89.220 km
Inmiddels weer een fiks aantal kilometers verder en werd het tijd voor een hernieuwde update. Wat is er zoal de laatste 8 maanden gebeurd. Bij een terugroepactie werd de distributieketting vernieuwd. Verder weinig aan gemerkt. De bekleding van de bestuurderstoel ging wat plooien maar is niet erger geworden de laatse tijd. Wel begint nu de laklaag van de lederen stuurwielbekleding te bladderen. Het verschijnsel is me bekend maar niet bij deze kilometerstand. Gewoonlijk zie soortgelijke slijtage pas na - pak e'm beet - 150.000 km. Beetje slordig nu. Heeftnaar men zegt te maken met intrekkend zout /zweet van de handen. Ook de bekleding van de versnellingspook vertoont soortgelijke sporen en dat terwijl er voornamelijk snelwegkilometers worden gemaakt. Toch een puntje van kwaliteit...
Nu ik het daar toch over heb: roest aan de binnenzijde van de kofferbakklep. De dealer zou het opnemen met de importeur: nooit meer wat van gehoord natuurlijk. 't Is dat het geen privéwagen is want anders.... Zegt helaas iets over de lakdikte die volgens andere reviews aan de dunne kant schijnt te zijn (en de scherpte van de dealer). Eerder al werd het linker voorscherm overgespoten vanwege roestvorming. Dat was het gevolg van rondvliegend grind dat een kras had veroorzaakt. De toplaag was weg en gelijk roestvorming.
Ook het lakwerk op het lichtmetaal begint sporen van veroudering te tonen ondanks dat het lichtmetaal regelmatig door mij wordt vertroeteld. Dit terwijl de wielen na circa 10.000 km al eens zijn gewisseld aan de achterkant. Mmmm. Benieuwd hoe dat er na nog eens 90.000 km uit zal zien want zolang/zover moet ik nog.
Kwalitatief laat de Mazda dus nogal wat steekjes vallen. De dealer ook trouwens. Recent werd bij een beurt volledig gebalanceerd. Geen verbetering en daarom naar de locale bandenboer gegaan. Deze heeft bijgehouden wat er niet klopte. Gemiddeld 20 gr. per wiel tekort en dat terwijl een nieuw balanceerapparaat zou zijn gebruik!. Moet je daar nog wat over zeggen? Ben ik dus ook al niet echt tevreden over. Ik heb toch jaren Peugeot gereden maar ondanks de slechte naam van franse producten als het om kwaliteit zou gaan, ben ik dit niet tegen gekomen.
Enfin, wellicht andere dealer benaderen voor verder onderhoud. Heb ik zelf in de hand en kan ik de Mazda niet aanrekenen.
Over de techniek van de 6 niets dan goeds. Hij heeft me nog nooit laten staan en geen slag verkeerd gemaakt. Starten en gaan. De 320 Nm van de 2.2. spreek ik regelmatig aan en bevallen goed. Enkele maanden terug even 215 km. p/u op de teller gehad. Toen was de koek wel op. Motor en rij-eigenschappen verder dik in orde bij een keurig gebruik van - de laatste tijd - 5.4 liter per 100 km. op lange stukken autobahn zakt dit verbruik naar 6.4 liter maar dan praten we over gemiddelden van 150 a 160 km p/u met volle bepakking. Nog niet slecht dacht ik zo.
Volgende week nieuwe achterbanden. Deze zijn ovaal geworden en hebben de neiging tot cuppen. Mag ook wel na bijna 90.000 km. Oh ja: bij de laatste beurt op 80.000 km werden blokken en schijven vervangen aan de voorzijde vanwege trillingen bij stevig afremmen. Remt nu weer strak. Verder dus helemaal niets ernstigs.
Resumerend stel ik dat het met de techniek wel goed zit bij Mazda. Alleen de afwerking laat toch wel te wensen over. Zou de nieuwe 6 (mooi kar trouwens) dit euvel ook hebben?.
Wordt vervolgd.
UPDATE
- 109.650 km
Inmiddels alweer een flink aantal kilometers verder dus tijd voor een tussenverslag. Bij de 100.000 beurt is weinig bijzonders uitgevoerd. De 6 is still going strong. Het olieverbruik blijft beperkt tot circa 1/4 tot 1/2 liter per 10.000 km, afhankelijk hoeveel haast ik heb. Daar kom ik later nog op terug. Het brandstofverbruik - ook gedurende de huidige kou - schommelt rond de 1 op 17. Zal te maken hebben met de vele snelwegkilometers. Uiteindelijk ben ik vanwege de mindere ervaringen toch overgestapt naar een andere dealer en ik moet zeggen: dat gaf resultaat. Direct andere voorbanden en een hoop getril en gedreun minder. Dat kreeg de vorige dealer niet voor elkaar. De auto rijdt als geheel ook een stuk prettiger.
Omstreeks 80.000 km werden de remschijven voor vervangen vanwege trillingen. Dat euvel steekt nu weer de kop op. Bij het afremmen hobbelt de auto. Ik behoor toch niet tot de rijders die het rempedaal stilstaand voor een verkeerslicht halstarrig ingedrukt houden. Enerzijds zeer hinderlijk in de avond voor achteropkomend verkeer en anderzijds bij een flinke remmanoeuvre bakken de remschijven dan lekker door tussen de aangedrukte remklauwen met mogelijk kromtrekken tot gevolg. Desondanks waarschijnlijk weer krom. Komt bij de 120.000 beurt wel weer.
Tot nu toe heeft de Mazda me niet laten staan, starten is lopen en er gaat eigelijk niets kapot. Echte rammels zijn er ook niet of het moet de zooi in het riante dashboardkastje zijn dat verschuift.
Wel denk ik dat de auto gevoelig is voor roest. De binnenzijde van de achterklep toont roest van binnenuit.Is het tweede roestprobleempje al. Dunne laklaag heb ik me laten vertellen
De krasgevoeligheid van het gebruikte materiaal in de auto valt mee hoewel het reinigen van het zachte materiaal op het dash meestal leidt tot rare streepvorming, zelfs wanneer je droge doek gebruikt. Jammer, staat wat slordig en is lastig te verwijderen.
Gisteren iets opmerkelijks meegemaakt dat ik toch de komende zal blijven checken. Na circa 10.000 km. de oliepeilstok gelicht: He-le-maal droog!!! Drie keer gepeild: bleef kurkdroog. Snel een 1/4 liter bijgevuld en een nieuwe fles olie gehaald bij de dealer. Auto 20 minuten laten afkoelen en weer olie gepeild: keurig op niveau!!!?? Nog maar eens drie uur laten staan en weer gecontroleerd: niveau oké. Snap ik dus niets van. Je zou toch zeggen dat de olie,eenmaal onderin het carter gezakt, zich goed laat meten. Zeer vreemd. Ik houd dat in de gaten. Stel je voor: met 130 km. p/u ineens wegvallende oliedruk! Misschien vanwege de vorst dat e.e.a. zich moeilijk,laat meten. Iemand daar ervaring mee? Verder geen veranderingen of bijzonderheden. De auto is snel, behoorlijk stil, ruim en niet al te dorstig voor een 2.2. Wordt vervolgd.
UPDATE
- 123.800 km
Recent werd de 120.000 beurt uitgevoerd. Was nodig ook aangezien er al weer bijna 24000 km's onder de wielen door waren gegaan. Net voordat ik een afspraak maakte bij de dealer deed zich het eerste technische manco voor: op het dashboard lichtte een oranje lampje op. Waarschuwing voor dieselresidu in de olie. Verversen was dus nodig aangezien de smering gevaar kon lopen. Volgens de dealer had ik te lang gewacht met de service-interval. Ik was nota bene krap 3000 km over de limiet. Enfin. In de garage werd de knipperende lamp middels een reset het zwijgen opgelegd waarna ik 2 weken later terecht kon voor de onderhoudsbeurt. Direct gevaar voor malheur was er niet aldus de monteur.
Met 80.000 waren de remschijven voor al vervangen. Aangezien ik al weer vanaf 110.000 km trillingen bij het remmen waarnam werden de schijven nu afgedraaid en de remblokken vervangen. Onbegrijpelijk want na snelle remacties laat ik bij stilstand bij voorbeeld voor een verkeerslicht altijd het rempedaallos zodat de schijven niet kromtrekken door hitte omdat de blokken daar tegenaan blijven drukken. De enkele noodstop die wordt gemaakt mag niet van invloed zijn. Achter werden de remklauwen schoongemaakt. Rondom volgde nog balanceren. Boven 130 km p/u trilde de achterbank en dat was voelbaar in de hele auto.
De 6 blijft olie gebruiken al beperkt zich dat tot minder dan 1 liter op 10.000 km. Is dus te overzien en is vooral zichtbaar/meetbaar na snelle lange ritten.
Verder functioneert alles zoals het moet zijn. De bak blijft het goed doen al is bij een koude start de tweede versnelling een heikel punt. Komt vaker voor heb ik inmiddels vernomen. De klacht verdwijnt na opwarming van de motor en bak (olie).
Het brandstofgebruik blijft beperkt tot een constante 5.5 a 6.0 liter per km al geeft de boordcomputer steevast 0.5 liter per 100 km te weinig aan. Zolang je daar rekening mee houdt is er niets aan de hand. Omstreeks 900 a 950 km tanken.
Qua rij-eigenschappen blijf ik uitermate tevreden. Behalve dat de motor er met 320 nm nog steeds als een beer aan trekt - ook in de 6e versnelling - is de Mazda tot op hoge snelheid heerlijk stil. Ga maar na: bij 140 km p/u 2300 toeren p/m. De nieuwe 6 heeft nog eens 21 pk meer. Benieuwd hoe dat rijdt.
Tussentijds moest de auto naar de spuiter vanwege een lelijke krasschade rechtsachter en rechtsvoor. Dader onbekend. Wat nu in ergere mate de kop op steekt is ROEST!! Niet alleen de binnenzijde van de achterklep maar nu worden de blazen ook zichtbaar op de dakdragers. De dealer komt hier binnenkort op terug. Toch een zwak punt die laklaag van Mazda. Ik denk er nog ongeveer 1 jaar mee te rijden en als de roestschade niet wordt hersteld vallen de stukken er tegen die tijd af. Het gaat dan wel om een bedrijfsauto maar zo afgeleefd hoeft ie er ook weer niet uit te zien. Zal een geval overspuiten/lakgarantie worden.
Veder geen bijzonderheden te melden. Nog dagelijks rijd ik met plezier rond in deze Japanse bak. Op dus naar de 140.000 km.
UPDATE
- 156.300 km
Inmiddels al weer enkele tienduizenden kilometers verder en tussentijds ook nog een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Er valt weinig nieuws te melden. Omstreeks 130.000 km. werden de voorbanden vervangen en dat al na circa 30.000 km. Dat is me nog niet eerder gebeurd binnen de 50.000 km. De dealer kon het ook niet verklaren. Ben in ieder geval niet anders gaan rijden. Enfin, de Bridgestones van achter naar voren - zaten er nog maar 20.000 km. op - en achter vers rubber. Opnieuw gebalanceerd en gelijk nieuwe remschijven/blokken. Tussentijds schijven al eens afgedraaid vanwege trillingen maar de klacht kwam terug. Waren omstreeks 80.000 km ook al eens vervangen.
Verder is er nog geen lampje kapot gegaan. De bestuurdersstoel kraakt iets maar dat is dan ook alles. Het verbruik blijft schommelen tussen 1:17 en 1:18. Binnen de bebouwde kom alles in de derde versnelling, ook rotondes, - met dank aan het hoge koppel - en op de snelweg ergens tussen de 130 en 140 km. p/u. Olieverbruik nihil. Hoef ik in ieder geval niet meer bij te vullen.
Heikel punt blijft de te dunne lak. Zoals ik al eerder aangaf steekt roest de kop op: dakdrager en binnenzijde 5e deur. Inmiddels beginnen ook de lichtmetalen velgen puisten te vertonen terwijl toch juist die met regemaat door mij worden gepoetst. De dealer legde de klacht al eerder bij de importeur. Het blijft echter stil van die kant. Puntje van kritiek. Naar verwachting nog 20.000 km en dan gaat deze (bedrijfs-)auto er uit. De nieuwe 6 is toch wel erg mooi. Te zijner tijd maar eens meenemen in een vergelijk.
UPDATE
- 159.900 km
Wederom een tussenverslag over de 6. Recent een 160.000 km. beurt laten uitvoeren. Er was zowaar eindelijk eens wat kapot gegaan! Onlangs brandde een lampje van de kentekenplaatverlichting door. Daarnaast was er speling opgetreden in het frame van de bestuurderstoel. Oh ja, ook de batterij van de afstandbediening van de contactsleutel was aan zijn einde. Kortom, relatief weinig mis dus. Daar dacht Mazda Papendrecht iets anders over. Het lampje en de batterij waren eenvoudigweg te vervangen. Het stoelframe moest echter worden gelast. Overkomelijk vond ik. Verder niets aan de hand. Geen kraakje of anderszins akelig defect. Verbruik blijft schommelen rond de 1:17 a 1:18 ook al doet de boordcomputer je per 100 km. een halve liter brandstof minder beloven.
Tot dusver eigenlijk een probleemloze auto waar weinig mis mee is. Alleen die laklaag...., daar heb ik echter al genoeg over gezegd. Tenzij er tussentijds nog bijzonderheden zijn te melden volgt volgende keer een eindverslag aangezien op relatief korte termijn de vervanging van de 6 in zicht komt.
EINDVERSLAG
- 188.540 km
Wederom een dikke 30.000 km verder en binnen enkele dagen neem ik afscheid van de 6. Tussentijds is er weinig te melden geweest. Een vervroegde beurt (175.000 km) vanwege 2 vakantietrips naar Italië leverde geen bijzonderheden op. Behalve vers rubber aan de voorzijde en 2 nieuwe lampen (dim-/grootlicht). Oh ja, ook tussendoor nog nieuwe stadslampjes. Op het vastlassen van een stoelgeleider is er dus de afgelopen jaren op die weerbarstige en kort na levering vervangen versnellingsbak na he-le-maal niets voorgevallen buiten dan regulier onderhoud. Technisch bezien een dikke pluim voor de Mazda. Foutloos! Wel is de auto gevoelig voor trillingen in de remmen. Gemiddeld om de 20.000 km. schijven afdraaien en om de 50.000 nieuwe exemplaren.
De afgelopen zomerperiode wederom 2x richting Italië gereden. 4 Volwassenen en volle bagageruimte. Airco aan en in beide gevallen gaf de boordcomputer een gemiddeld gebruik aan van 4.7 l/100 km. Dat ding is iets te optimistisch. Zoals al eens eerder heb aangegeven jokt ie 0.5 l/100 km. aldus de calculator. Dat betekent dus een feitelijk gebruik van 5.2 l/100 km. ofwel dik 1:19. Waar mogelijk hield ik snelheden aan van tussen 140 en 150 km p/u. En dat voor een auto van ruim 1.5 ton.
De 2.2. diesel trekt nog steeds als een lier. Het zou me gezien de prestaties van het apparaat niets verbazen als er meer inzit dan 129 pk. Olieverbruik over de laatste 50.000 nihil. Ook na terugkeer uit Italië niets te hoeven bijvullen.
Gebruikerssporen vallen mee al is wel hier en daar een krasje zichtbaar op harde kunststof delen (dashboardkastje en tunnelconsole). Verder eigenlijk weinig. De bekleding van de bestuurdersstoel plooit een klein beetje en de toplaag van het lederen stuur vertoont wat slijtplekken. Niet zo gek na bijna 190.000 km.
Tussentijds proefgereden met de nieuwe 6 en deze begin juli 2014 besteld. Rijdt formidabel en nog stiller en sneller. Kleur Soulred en Skylease uitvoering (sportbreak). Daarnaast nog wat extra accessoires laten monteren waaronder extra verlichting bagageruimte en voetenbak. Tevens ook een reservewiel (thuiskomer) laten meeleveren. Zit ik in geval van nood nooit zonder en hoef ik wellicht bij nacht en ontij niet te hannesen met een spuitbus.
Als ik zo de reviews eens lees is het nog maar de vraag of deze nieuwe 6 zuiniger omspringt met dieselolie als mijn huidige. We gaan het meemaken. Een review over de nieuwe 6 volgt te zijner tijd.
Is er dan niets te klagen over de 6? Technisch bezien niet. Maar - en ik heb het al meerdere malen benoemd - die roest! Steenslag op motorkast en dak (hoe is het mogelijk) leidt inmiddels tot roestplekjes. Diezelfde sporen aan de onderzijde van de 5e deur (binnenzijde) beginnen zich uit te breiden. Heb deze waterpokken maar even bijgewerkt met lak. De lakkwaliteit is dus wat mij betreft de enige smet op het blazoen. Ik vermoed dat de Mazda door mijn werkgever zal worden verkocht en wordt geëxporteerd. De nieuwe eigenaar kan er technisch bezien nog jaren mee vooruit. Wat mij betreft is deze Mazda voor mij gevoelsmatig niet de mooiste auto die ik ooit reed (zie mijn review van ooit een Peugeot 406 Break ) maar wel de beste. Dat het hem verder goed moge gaan. 7 Oktober 2014 lever ik hem in.......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.