Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring II (2005)

autoreview

Mazda 6 SportBreak
Mazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 SportBreakMazda 6 - interieurMazda 6 - interieur

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring II
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds 2 weken heb ik deze Mazda in lease. Heb nog even getwijfeld tussen deze en een Avensis, maar vind de Mazda toch mooier en je ziet hem net iets minder.
Ik heb hem in het zwart, en hij staat op mooie lichtmetalen velgen wat de auto wel echt afmaakt. Van binnen is hij mooi lichtgrijs bekleed, hoop alleen dat de stof niet te snel vies wordt.

Ben voorlopig erg tevreden over de prestaties, had in tests gelezen dat het verbruik tegen zou kunnen vallen maar dat heb ik niet gemerkt. Zit veel op de snelweg en haal volgens de boordcomputer gemiddeld 5,8 per 100km, en dat zit ik meestal rond de 140 op de cruise control. Wel op shell V Power, misschien dat het toch scheelt.

Heb een mp3 speler laten installeren, snap nog steeds niet waarom zo’n complete auto standaard met een radio geleverd wordt. Maar de radio voldoed goed, goede ontvangst van de radio en ook het geluid is goed om aan te horen. Helemaal weg ben ik van de cruise-control, heb er al wel vaker mee gereden maar deze werkt perfect, pakt hem goed op en houdt de snelheid erg goed vast. Ook de bediening op het stuurt werkt goed, goed verlicht ook in het donker, geld trouwens ook voor de stuur bediening van de radio.

En dan de ruimte, in de Mondeo (toch geen kleine auto) zat ik lekker maar in de 6 toch een stukje comfortabeler. En het grote voordeel, er kan nog net iemand achter mij zitten, in de Mondeo gewoon niet. Ben niet erg klein, 1,98, maar zit toch erg prettig achter het stuur.

Al met al ben ik behoorlijk tevreden met deze Mazda, nou nog hopen dat hij zo goed blijft bevallen en de betrouwbaarheid ook goed blijkt te zijn.


Update 35000 kilometer: En eigenlijk is er niets nieuws te vertellen. Verbruik zit volgens de boordcomputer nu op zo’n beetje 6,2 per 100km, zelf controleer ik het eigenlijk nooit, dit is wel bij een behoorlijk pittige rijstijl. Auto bevalt nog steeds goed, het is een prettige reisgenoot voor de snelle ritten.

Update 125000 kilometer: Een laatste update over de Mazda, nog 15000 en hij wordt geruild voor een Mondeo Titanium.
Auto bevalt me nog steeds erg goed, heb ook erg getwijfeld of ik niet nog een leasetermijn voor een Mazda 6 zou gaan, volgens mij nog steeds een van de meest onderschatte auto’s in zijn klasse. Maar wil uiteindelijk toch iets anders, misschien over 3 jaar weer terug naar een vernieuwde 6.
De Mazda heeft me nog niet in de steek gelaten, laatste tijd wat flinke ritten achter de boeg, even een weekendje naar Wenen een een weekendje naar Berlijk. Heerlijke reisgenoot op de duitse autobahn. 180 als cruisesnelheid werkt perfect, verbruikt wel behoorlijk wat diesel maar comfort is nog steeds erg goed. Ook in het dagelijks gebruik heb ik er geen klachten over, en het interieur ben ik ook nog steeds niet beu, het ziet er alleen naast de nieuwe Mondeo wel wat verouderd uit.
Als er iemand in deze klasse op zoek is naar een nieuwe wagen kan ik hem van harte aanbevelen, de 120pk diesel geeft je altijd voldoende vermogen. Vind het ook nog steeds knap dat Mazda zo’n hoog koppel uit deze motor haalt, andere merken halen dit pas met de 150pk diesel.
Volgende week gaat hij nog een keer mee op en neer naar Zuid-Frankrijk en dan komt het afscheid dichtbij.

Update 165000 kilometer,
onverwacht voor mezelf toch nog een update, de Mazda was geleased voor 140000 kilometer, deze zijn echter zo snel bereikt dat de looptijd even verlengd is. Inmiddels druk bezig met zoeken naar de vervanger een nieuwe 6 Sportbreak GT-M of een Mondeo station Titanium, over de weken gaat de bestelling eruit.

Maar terug naar de Mazda, de 165000 inmiddels bereikt dus. De auto blijft het goed doen, verbruik blijft gelijk. Over het rijden en comfort ook niets te melden, zit nu echt in de laatste kilometers en verwacht dat hij het gewoon lekker blijft doen.


Het zit erop, de laatste update, 6 Mei heb ik mijn nieuwe 6 gekregen. Hij is inmiddels terug naar de leasemaatschappij. Tot de laatste kilometers is hij het goed blijven doen. De laatste kilometers deed alleen helaas de airco het zo goed als niet meer, vond het voor een weekje niet meer de moeite dat nog te laten maken.

PROBLEMEN

Nog een problemen, maar heb dan ook nog niet meer dan 2400km gereden.

Update 35000 kilometer: Geen problemen, een beurt gehad bij de 20000km kosten zijn bij mij onbekend, maar er was niets bijzonders.

Update 80000 kilometer: Sinds kort komt er een vervelend kraakje van de afdekking van de kofferbak, stukje papier heeft het voorlopig verholpen, verder nog steeds een perfecte wagen. Wel zijn er 10000 kilometer geleden nieuwe voorbanden om gekomen, Michelin Premacy, lijken een stuk stiller te zijn dan de Bridgestones.

Update 165000 kilometer: 1 probleempje gehad rond de 140000kilometer, bij een koude motor sloeg hij een enkele keer af. Heeft 2 garage bezoeken gekost maar uiteindelijk is het verholpen. Terug komend probleem is de hoogte verstelling van de bestuurdersstoel, aangezien ik zelf bijna 2 meter ben en mijn vriendin nog geen 1.70 wordt deze nogal eens gebruikt. Maar helaas werkt hij niet goed meer, voorheen is hij hiervoor 2x bij Mazda Tilburg geweest, die het niet gemaakt krijgen. Tegenwoordig ga ik naar een dealer in st Oedenrode, deze geeft aan dat het geheel vervangen zou moeten worden maar ik heb nog geen tijd gehad om hem hiervoor weg te brengen.
Sinds November ligt er ook een nieuw set winterbanden op, Kleber’s, deze bevallen wel minder goed dan de Vredestein Snowtrac die ik hiervoor had. Het grip lijkt een heel stuk minder, vooral in snelle bochten op de snelweg heeft hij meer de neiging om te glijden.
Hoop dat dit echt de laatste update was, en dat ik er binnenkort een kan plaatsen van een nieuwe 6 of Mondeo.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.