Mazda 6 Sport 2.0 Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 Sport 2.0 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een aantal jaren in een Mazda 626 2.0i 16V GLX uit 1994 te hebben gereden (de teller stond inmiddels op 290.000km) heb ik begin 2005 een nieuwe Mazda6 Sport 2.0 Executive aangeschaft. De auto is standaard voorzien van onder andere 16’lichtmetalen velgen, climate control, lederen bekleding, electrisch verstelbare bestuurdersstoel, electrisch verwarmbare voorstoelen, xenon koplampen. Al met al een zeer complete wagen voor een redelijke prijs. De 6 heeft veel te bieden: een ruim interieur, een kofferbak van 492 liter en goede rijeigenschappen. De besturing is direct, de wegligging uitstekend. De 2.0-liter motor (141 pk/181 Nm) trekt er behoorlijk aan en is, tenminste als je je enigszins beheerst, redelijk zuinig (een gemiddeld verbruik van 7,5 liter / 100 km is haalbaar.
Update 14 september 2005:
Inmiddels 20.000 km met de Mazda gereden.Bij deze kilometerstand is de eerste reguliere onderhoudsbeurt uitgevoerd. Slechts de olie én het oliefilter is vervangen. Verder geen problemen.
Updat 19 september 2005:
Sinds begin januari 2005 dus 20.000 km met de Mazda6 Sport Executive gereden en ik moet eerlijk zeggen tot volle tevredenheid. De 2.0 liter motor presteert naar behoren en is, bij een beheerste rijstijl, tóch nog redelijk zuinig (gemiddeld 1 op 12). Ook na een langere rit (> 900 km) stap je redelijk fit uit. De cruise en climate control functioneren perfect terwijl het lederen zitmeubilair ook een duit in het zakje doet. Minpuntje blijft het geluid van de motor en wind- en bandengeluid. Voor mij niet écht storend, maar stil is de ’6’ niet. Wat verder bevalt is de ’karakuri’ knop waarmee de achterbank én de rugleuning met één handbeweging vlak komen te liggen. Perfect. Overigens ook het formaat van de kofferbak van 492 liter brengt je niet gauw in de problemen. Ik heb tot op heden nog niets hoeven laten staan. Kortom, een perfecte reiswagen.
Update 2 januari 2006
Inmiddels rijd ik precies één jaar in m’n Mazda6 2.0 Executive. De teller staat inmiddels op 25.716 km. Op 14 september 2005 heeft ’ie (bij 20.000 km) z’n eerste beurtje gehad waarover verder geen bijzonderheden zijn te melden. Het is zoals onlangs in Autobild over de Mazda6 werd geschreven: deze auto heeft alleen benzine en olie nodig, verder niets. Kortom, enig probleem heb ik in het afgelopen jaar niet gehad. Ik hoop dat dat voorlopig zo blijft.
Update 8 maart 2006
Inmiddels staat de teller, 14 maanden ná aankoop (nieuw) op 30.000 km. Tot nu toe ben ik welgeteld één keer (afgezien van de bij 20.000 km. uitgevoerde servicebeurt) tussentijds bij de dealer geweest voor een kapot relaitje. In februari 2006 weer heen en terug naar Oostenrijk gereden. Ditmaal mét winterbanden. Ook nu weer, geen centje pijn. Tijdens de vakantie voor het eerst een klein beetje olie bijgevuld.
Update 17 augustus 2006
De teller staat inmiddels op 41.096 km. Dit betekent dat de eerste ’grote beurt’ (onderhoudsinterval is 20.000 km) is uitgevoerd. In het kader van de reguliere inspectie (olie, oliefilter etc.) behoefde slechts het wisserblad van de achterruitwisser te worden vervangen. Verder geen bijzonderheden.
Update 11 januari 2007
De kilometerteller is inmiddels, op de kop af 2 jaar ná datum aanschaf, de 50.000 km gepasseerd. De Mazda6 bevalt nog steeds goed alhoewel de geluidsisolatie beter moet. Opvallend is wél dat het geluidsniveau bij een snelheid van 130 - 140 km/h láger is dan wanneer je 120 km/h rijdt. Voordeel van de kort op elkaar schakelende vijfbak is dat in de vijfde versnelling de Mazda6 nog flink doortrekt.
Update 25 november 2007
De teller staat, krap 3 jaar na aanschaf, op precies 70.000 km (de auto is van 8 januari 2005). Zo’n 25.000 km per jaar heb ik met de Mazda6 afgelegd en ik moet zeggen dat dat prima is bevallen. De garantie verloopt over krap 1 maand maar in de afgelopen 3 jaar heb ik daar gelukkig géén beroep op hoeven te doen. Naast het sportieve design bevalt vooral de betrouwbaarheid van deze 6 en zijn grote gebruiksgemak. Vier man plus bagage (495 liter!)gaan er met gemak in. Met de karikuri-knop klap je de achterbank in een oogwenk om en verdwijnen ook langere stuks bagage gemakkelijk in de auto. Doordat het stuur op velerlei manieren is te verstellen is een fijne werkplek, in combinatie met de elektrisch in hoogte te verstellen bestuurdersstoel, snel gevonden. Het gemiddelde verbuik valt mij zeker niet tegen (7,4 l/km) voor een 2 liter. Wat wél blijft opvallen is het feit dat de 6 bij 120 km/h toch behoorlijk veel toeren draait (3500 rpm) waardoor ’ie minder stil is dan ik had verwacht. Gelukkig went alles en staan er veel positieve zaken tegenover. De 6 is behoorlijk pittig, zelfs in de vijfde versnelling, en met het directe stuurgedrag voelt dat erg prettig aan. De nieuwe 6 zal ik volgend jaar zeker gaan bekijken maar voorlopig rijd ik nog even door. Zowel van binnen als van buiten ziet ’ie er nog perfect uit.
Update 4 juni 2008
Inmiddels rijd ik alweer 3 1/2 jaar in de Mazda 6. De kilometerteller staat op ruim 81.000 km. In de tussenliggende periode hebben zich geen noemenswaardige problemen met ’de 6’ voorgedaan. Wat mij betreft maakt de Mazda 6 zijn reputatie van probleemloze kilometervreter dan ook absoluut waar. Ook de kwaliteit van de wagen overtuigt: zowel aan het in- als aan het exterieur is mijn ’6’ zijn leeftijd absoluut niet aan te zien. Wat eveneens overtuigt, ook op de langere afstanden, is het comfort van de 6. De bediening is gemakkelijk en probleemloos. De ergonomie van met name de bestuurdersplaats is top zodat iedereen er vlot een fijne zitpositie vindt. Ook de bagageruimte van bijna 500 liter is altijd handig terwijl op de achterbank, als het moet, voor 3 personen plaats is.
Update 6 maart 2009
De teller is inmiddels de 100.000 km gepasseerd zodat onlangs een tussenbeurt diende te worden uitgevoerd. Daarbij zijn de zomerbanden (weer) gemonteerd, is de motor- en versnellingsbakolie vervangen alsmede de ruitenwisserbladen vóór. Verder is er niets aan het handje. Kosten: EUR 515 (bij Mazda dealer). Tot nu toe is nog geen enkel onderdeel vervangen. Zoals een lezer van Autobild onlangs terecht opmerkte: de Mazda 6 heeft alleen olie en benzine nodig.
PROBLEMEN
Geen.
Update 14 september 2005:
Het enige probleem dat zich gedurende de eerste 20.000 km heeft geopenbaard is een kapot relaitje waardoor de (nadien ingebouwde) mistlampen uitvielen. Dit is op eenvoudige wijze verholpen.
Update 2 januari 2006:
Tot kilometerstand 25.716 heeft zich (nog) geen enkel probleem voorgedaan. Ben inmiddels met de Mazda6 naar Duitsland (2 x), Frankrijk en Oostenrijk geweest en heb ook daar geen enkel probleem ondervonden.
In november 2005 heb ik winterbanden laten monteren en heb ik de speakers laten vervangen door betere exemplaren. Na de montage van tweeters is ook de audioset compleet.
Update 8 maart 2006
Inmiddels 30.000 km gereden en nog steeds (hopelijk blijft dat zo) geen enkel probleem ondervonden. De in november 2005 aangeschafte winterbanden (Vredestein Snowtrac ll) bevallen uitstekend en hebben hun waarde tijdens de wintersportvakantie in Oostenrijk inmiddels bewezen.
Update 17 augustus 2006
Opnieuw: geen! In het kader van de 40.000 km. beurt is slechts het wisserblad van de achterruitenwisser vervanger. Wel beginnen de Bridgestone Potenza banden te ’cuppen’.
Update 11 januari 2007
Tot op heden nog steeds géén noemenswaardige problemen gehad (ik klop het maar gelijk af!). Inmiddels een kleine (kosten EUR 237) én een grote beurt (kosten: EUR 480.-) achter de rug. In twee jaar tijd dus EUR 717 aan onderhoud. Gelet op het resultaat van de door Autobild in december 2005 gepubliceerde duurtest van de Mazda6 verbaast dat eigenlijk niet. Maar toch.....
Update 25 november 2007
Gelukkig nog steeds geen! Begin januari 2008 vervalt, na 3 jaar, de garantie. Ik heb er, gelukkig maar, géén enkele keer een beroep op te hoeven doen. Dat geeft toch wel aan dat de 6 een betrouwbare auto is. Wel heb ik inmiddels de achterbanden laten vervangen. Deze ’cupten’ bij het leven hetgeen behoorlijk irritant is. Momenteel zijn de winterbanden weer gemonteerd dus laat de winter maar komen! Op naar de 100.000!
Update 4 juni 2008
De ’6’ heeft inmiddels zijn 2e grote beurt (d.w.z. bij 80.000 km.) achter de rug. De remolie is vervangen evenals de ruitenwisser van de achterruit. Verder natuurlijk de motorolie en het oliefilter. Kosten: EUR 495,- (incl. BTW). Sinds de vorige onderhuidsbeurt (augustus 2007 bij kilometerstand 60.000 km.) heb ik de dealer niet hoeven te bezoeken in verband met tussentijdse reparaties o.i.d. Kortom, wat mij betreft is de Mazda 6 een zeer betrouwbare auto. Hopelijk houdt ’de 6’ zich ook de komende periode goed.
Update 6 maart 2009.
De teller staat inmiddels op iets méér dan 100.000 km. Ik rijd er inmiddels ruim 4 jaar in en ik moet zeggen dat de '6' zich een waardig opvolger van de 626 heeft getoond. Ik heb de wagen begin januari 2005 nieuw gekocht en gedurende de periode tot heden ben ik slechts voor de gebruikelijke tussen- en grote beurten bij de dealer geweest. Als het op betrouwbaarheid aankomt dan kan ik niet anders zeggen dan dat de Mazda 6 daar zéér goed op lijkt te scoren. In de afgelopen 4 jaar dat ik de Mazda nu heb is er niet één 'buitenplanmatig' bezoek aan de dealer geweest en behoefde er nog geen enkel onderdeel te worden vervangen. Chapeau! Op naar de volgende 100.000 km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.