Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SkyActiv-G 2.0 165pk GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 19.000 km |
KM-stand laatst | 29.000 km |
Na 10.000 KM.
- 29.000 km
Inmiddels bijna een jaar geleden de zes jaar oude Mazda6 II ingeruild voor het jongste model (pre-facelift). Al vanaf het moment dat de eerste foto's van dit model naar buiten kwamen was iedere vorm van twijfel om naar een ander merk of type uit te kijken (als dat er al was...) volledig verdwenen. Het ontwerp (vooral de Sedan) vind ik een zeer geslaagde mix van elegantie, sportiviteit en kracht. Eigenlijk stond ook al vast dat het een GT-M in de kleur Soul Red moest worden, liefst met Off White interieur.
Na enig geduld en zoekwerk kwam er een twee jaar oude in deze configuratie op de radar met slechts 19.000 km op de teller. Een eerlijk inruil bod voor de vertrekkende 6 deed de rest.
De wagen heeft als extra een subtiele achterspoiler, rood verlichte Mazda6 sierlijsten op de dorpels en extra interieur verlichting bij het voeten compartiment.
De grootste merkbare verschillen met de vorige generatie Mazda6 zijn het iets comfortabelere onderstel en een meer volwassen interieur.
Na bijna een jaar in bezit en 10.000 km afgelegd, vind ik het tijd om de eerste balans op te maken.
Sowieso nog geen seconde spijt gehad van deze aanschaf, en dat zegt eigenlijk direct genoeg.
Rijden doet de 6 zeer prettig. De 165pk zijn voldoende om heerlijk vlot mee te komen in het verkeer. En ook tijdens de zomervakantie op iets minder vlak terrein als ons Nederland lijkt de krachtbron het er erg makkelijk vanaf te brengen. Dit met 4 personen aan boord en iedere liter van de kofferbak gevuld met bagage. Het versnellingsmechanisme schakelt strak en soepel, zij het dat bij een koud mechanisme de 3e versnelling zich met wat moeite laat inleggen.
De 19 inch wielen staan de auto mooi, en al heb ik geen vergelijk met 17 inch, vind ik de auto er niet oncomfortabel door. Ik onderschrijf de vaker gemelde kritiek dat de achteras wat harder is afgeveerd dan de voorkant. Dit valt vooral binnen de bebouwde kom op. Op de snelweg vind ik de strakke wegligging zeer fijn en vertrouwenswekkend aanvoelen.
Het is niet moeilijk om een prettige houding te vinden op goed verstelbare en snel te verwarmen stoelen. Op ieder van de twee sleutels is één stoelinstelling te programmeren. Een prettig iets met een beduidend kortere echtgenote….
Alle bedieningen in de auto zijn vanzelfsprekend (mede vanwege het feit altijd Mazda gereden te hebben..)
Het centrale display kan schakelen tussen audio/telefoon/navigatie ook bepaalde instellingen van de elektronica van de auto kan je hierin aanpassen. Aansturing van deze functies kan via spraak, touch screen of de bedieningsknop/muis op de middentunnel. De laatste vind ik persoonlijk het prettigst.
De Tomtom navigatie heb ik met een live abonnement. Hierdoor is altijd actueel de verkeersinfo te verkrijgen en kan de route hierop worden aangepast. Ook het zoeken naar een bepaalde bestemming kan via Live waarbij ook beknopte info (als het een bedrijf of instelling betreft) kan worden weergegeven zoals telefoonnummer, www etc. Ook het weerbericht voor de komende 5 dagen voor de bestemming of huidige locatie kan worden opgevraagd.
Het startstop systeem in de 6, i stop bij Mazda, werkt prima. De auto is zeer snel bij de les als het koppelingspedaal wordt ingedrukt. Mooi ook om te zien op de display in de klokkenwinkel is hoe het I-Eloop systeem presteert. Dit systeem regenereert energie bij gas los of remmen, slaat dit op in een condensator en gebruikt dit o.a. tijdens I stop situaties om de elektrische systemen van stroom te voorzien.
Het RVM systeem waarschuwt via een lampje in de linker- of rechterbuitenspiegel voor voertuigen die potentieel in de dode hoek achter de auto zijn. Een zeer fijne hulp tijdens het wisselen van rijstrook op de snelweg. Geef je tijdens een detectie richting aan, dan wordt je met een klein piepsignaal extra gewaarschuwd.
De grootlicht assistent werkt mooi als er in een donker gebied wordt gereden. In de overbelichte randstad zelden gebruikt. Het feit dat de koplampen met de stuurbewegingen meedraaien is zeer prettig en is m.i. effectiever dan de aan- en uitschakelende breedstralers waarmee enkele andere merken de rijrichting extra bij willen lichten.
Lane departure warning gebruik ik alleen tijdens wat langere snelwegritten. Het werkt foutloos en maakt het autorijden daardoor veiliger. Buiten de snelweg weerhoudt het je ervan soepel over de weg te bewegen en staat het systeem al snel op non-actief.
Mazda’s hebben nooit bekend gestaan om hun stilte in het interieur. Ik vind echter dat er een zeer grote stap is gezet tussen het vorige model Mazda6 en de huidige. Geholpen door een 6 bak houdt de motor op snelwegtempo zich sowieso meer op de achtergrond. Bandengeluid vind ik niet storend aanwezig. Wel ietwat storend vind ik het windgeruis op snelwegtempo. Aan de voorkant vind ik het meevallen, maar vanaf de bestuurderstoel heb ik het idee dat er bij het rechter achter portier meer geruis vandaan komt dan links. De garage heeft hier al naar gekeken en nieuwe rubbers gemonteerd. Vind het niet of nauwelijks verbeterd.
Het verbruik van de wagen zit op dit moment op 1 op 13,9 wat ik een prima score vind met wisselende stads en snelwegkilometers. (zie verbruiksmonitor).
Binnenkort de eerste beurt plannen. Ik zal op dit forum verslag hiervan uitbrengen.
Tot op heden zeer blij met deze beauty voor de deur die zeer regelmatig mensen hun nek doet draaien…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.