Mazda 6 2.0 CiTD Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 2.0 CiTD Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 16 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
ERVARINGEN
Dit is het begin van een review,over de door mij aangekochte mazda 6 2.0 CiTD executive (heb hem nog niet in bezit)
Vanaf januari 2008 ben ik aan het rond kijken voor een anderen auto, ik wilde weer eens iets anders.
De keuze ging uitendelijk tussen de audi a3 of a4 bmw 1 of 3 serie en de mazda6
De a3 viel gelijk af vond het model in het echt niet zo mooi
De bmw 1 serie viel ook af stuurt goed maar elke hobbel in de weg voel je gelijk in je nek voor bmw rijders misschien lekker maar niet voor mij,voelt wel aan als een veilige auto.
De 3 serie 118I viel ook af vond hem te stug, maar stuurt super strak.
Dus de keuze ging tussen de mazda 6 en de audi a4.
Van de audi heb ik in de 2.0 diesel en de 1.8 tfsi beide reden super met name de 1.8 tfsi vond ik verbazing wekkend goed comfort goed onderstel een combinatie van toch sportief rijden en comfort.
Van de mazda heb ik in de 1.8 en de 2,5 motor gereden de 1.8 reed lekker aleen de banden maakten veel lawaai en ik vond de motor iets te krap bemeten,toen de 2.5 geprobeerd geen banden herrie(stond een ander merk banden op) heerlijk stil super versnellings bak stuk ruimer als de audi a4 maar merkte niet echt dat er 170pk onder de kap zat,moet wel zeggen dat ik hem tijdens de proefrit niet echt op zijn staart heb getrapt,jammer dat er geen turo in de 2.5 zit.
Keuze was moeilijk maar heb gekozen voor de mazda 6 aleen met een diesel moter,prijs verschil tussen de 2.5 en de 2.0 liter diesel en het feit dat een diesel over het algemeen lekkerder rijd heeft mij doen besluiten om een diesel te nemen ipv de 2.5 benzine moter.
De audi a4 1.8 tfsi had eigenlijk mijn voorkeur maar wil ik die een beetje aankleden als de mazda dan was ik rond de € 50.000 kwijt,en wat mij het meest irriteerde aan de prijssteling bij audi was dat je bijna € 600 moest betalen voor een gedeelde achterbank.
De komende maanden zal ik deze review updaten met mijn ervaringen met mijn mazda 6
update 16-03-2008
mazda 6 bestel op 18 februari 2008 vermoedelijke leveringsdatum stond op 12 juni 2008,maaaaaaaaaaaaar morgen(17-03-2008) heb ik hem al
update 24-03-2008
zo de 1e 600km zitten erop, rijd echt super,even wennen aan de knoppen en de rest spreekt voor zich.
verbruik bij normaal rijden volgens de boordcomputer 6 liter per 100 km en dat zijn ritten in dorpen steden en snelweg dus best ok
Ook goed is de dealer die bij 1000km gratis even alles kosteloos nakijkt.
Update 26-03-2008
Helaas word mijn revieuw steeds afgekeurd waarom weet ik niet,moet een nieuwe aanmaken of zo
PROBLEMEN
geheugen functie electrische bestuurdersstoel komen we niet uit,ook de monteur van de dealer niet even na laaten kijken als die 1000 km erop zit
ruim een jaar gereden
- 30.000 km
Zo eindelijk weer een revieuw na 1 jaar.
De mazda 6 gisteren een beurt gehad dacht dat de beurt bij 30000 km moest maar hoort bij 20000 km gedaan te worden foutje van mij.
Hoe rijd de mazda 6 nu met weinig worden gewoon fantastisch strak op de weg redelijk fel alleen in de 6e versnelling niet zo.
Je hebt veel gevoel met wat de auto doet zonder dat het oncomfertabel wordt.
De knopen op het stuur waar je bijna in elke test over hoort dat ze wat ielig zijn , vind ik niet van toepassing na enige gewenning functioneert het goed.
Het verbruik valt mij ook erg mee 5,8 liter per 100km bij een gemiddelde snelheid van 81 km per uur (volgens boordcomputer)
Had alleen last dat de auto beetje naar rechts trok is nu opgelost
ervaringen tot op heden
- 60.000 km
Na enige tijd weer een revieuw, in december winterbanden erop gezet rijd goed verbruik is nog steeds 5,8 liter per 100 km
In januari alleen langs de kant gestaan lampje van de diesel filter bleef branden op advies van het instuctie boekje ongeveer 10 km met 2500 toeren gereden maar toen begon het lampje te flikkeren, het instuctie boekje zegt dan dat je zo snel mogelijk de auto moet stoppenzo gezegd zo gedaan, auto is opgehaald en naar de desler gebracht,was niets aan de hand alleen bij de laaste beurt is er een software update geweest en dit lampje word nu ook gebruikt als waarschuwing dat de auto een beurt nodig heeft(wie heeft dat op die mannier verzonnen)
Voor de rest rijd heerlijk zuinig 5,8 liter per 100 km
nog steeds tevreden
- 90.000 km
Nu na bijna 90000 km weer een revieuw van de mazda 6 , aut rijd gewoon heerlijk met winterbanden en zomerbanden geen verschil in gebruik nu volgens de boordcomputer 5,7 l per 100 km vind ik toch netjes,
Tot op heden geen problemen gehad behoudens het ene lampje voals ik al zei in mijn vorige revieuw.
Volgende week moet hij weer voor een beurt, maar ik verwacht geen rare bijzonderheden.
De auto rijd comfortabel,geen piepjes en kraakjes in dachbord,wat meestal wel gebeurd na een paar jaar,schakelt soepel.
conclusie nog steeds zeer tevreden
tijd voor een update
- 105.000 km
het is weer tijd voor een update van de mazda 6.
tot op heden totaal geen problemen , de auto rijd echt heerlijk.
onderhoud alleen de beurten , het enige wat tegen viel waren de nieuwe zomerbanden , schrok hier echt van , maar zijn dan ook behoorlijke sloffen op deze uitvoering , na wat gesteggel met de dealer over de prijs van de banden compromis bereikt, dus weer opgelost.
Verbruik meet ik niet echt maar volgens de boord computer 5,6 liter per 100 km , lijkt me heel erg netje.
volgend jaar mezelf eens bezinnen over een andere auto , na 4 jaar gaat huj er meestal wel uit .
Ben zeer benieuwd naar de cx 5 die hoog op verlanglijst staat
update
- 113.000 km
Zo weer eens een update van mijn mazda 6
Auto rijdt nog steeds prima , net weer een beurt en apk gekeurd , en eigenlijk waren er geen bijzonderheden.
Bij 120000 km moet de distributie riem vernieuwd worden , hebben andere mazda bezitters ervaringen betreffende de kosten hiervan???
Auto rijd strak , geen rammeltjes , en bevalt nog prima
het verbruik volgens de boordcomputer 5.6 liter/100km ben ik zeer tevreden over.
Ben wel gaan praten voor een nieuwe cx 5 , maar schrok erg van de restwaarde die ik terug kreeg voor de mazda 6 dus blijven we gewoon nog een jaartje of zo doorrijden.
tot de volgende update
Afscheid genomen
- 130.000 km
Na bijna 5 jaar auto aan de handel verkocht, ivm de belachelijke lage inruilprijs bij de dealer.
In deze 5jaar heeft de Mazda zich bewezen als een fijne auto
In deze 5jaar heb ik wel4xlangs de kant gestaan 3x ivm lampje wat ging branden betreffende de katalysator , maar word teven ook gebruikt voor waarschuwing dat de auto onderhoud nodig heeft, zie ook mijn vorige review
De 4e keer was er iets met de turbo .
Al met al toch redelijk tevreden qua auto , maar ben niet voornemens weer een Mazda te kopen , dit toch wel om de hoge afschrijving .
Het verbruik volgens de boord computer 5,6 liter per 100km , vind ik zeer goed voor een auto van ruim 1500 kg .
Geen rammeltjes , een super bose installatie , en veel rijdersplezier zijn toch wel de pluspunten , als negatief ervaar ik de hoge afschrijving, tegenvallende onderhoudskosten.
Mijn volgende auto word een outlander phev ja ja ook ik heb gekozen voor een auto zonder er te hebben in gereden (wel met de gewone outlander) reed prima , maar de keus hoofdzakelijk gemaakt ivm 0 procent bijtelling , de diverse subsidies die je als zelfstandig ondernemer krijgt.
De outlander komt pas in augustus dus ik rij tijdelijk in de auto van mijn vrouw, wel ff wennen maar is niet anders
Ik houd u op de hoogte van de outlander als ik hem heb
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.