Mazda 6 2.0 S-VT Touring (2008) #2

autoreview

Mazda 6
Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6Mazda 6 SportBreak

Signalement

Uitvoering6 2.0 S-VT Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een auto met identiteitscrisis

  • 125.000 km

Intro:

Na mijn vorige auto, zie review Opel Vectra, wilde ik eigenlijk weer een andere betrouwbare auto zonder gezeik. Alleen iets moderners dan, met cruise control en uit een ander land. Eigenlijk wilde ik Volvo proberen maar na vele reviews gelezen te hebben toch eerst een Mazda proberen. Dat is ook de reden dat ik nu reviews schrijf. Ik heb hier op Autoweek er veel aan gehad en hoop hiermee ook anderen te helpen. Het is even flink schrijven maar mijn filosofie is "Doe minimaal 1 goede daad per dag". In mijn vorige review schreef ik al dat het even flink was twijfelen tussen hart en verstand. Dankzij de reviews was de BMW F10 520 diesel uit 2010 tot 2015 afgevallen, ik wilde geen gejank met gebroken kettingen. De strijd ging nu tussen de dikke Audi A5 coupé 3.0 diesel quattro en de 9 jaar oude met 125 000 km Mazda 6 sedan 2.0 uit 2008 benzine. Het verstand won dus. Het werd de Mazda. Hoewel verstand, natuurlijk ben ik een liefhebber van auto 's en de Mazda is ook een imposante auto. Het nieuwe model vanaf 2008 is uitzonderlijk goed ontworpen. Erg mooi. Zwart met 17 inch velgen. Als ik helemaal voor verstand was gegaan zou het een VW Polo 1.4 tdi geworden zijn en dat zou voor mij 200 euro per maand goedkoper zijn. Maar met het hele gezin en vakanties is het dan behelpen en ik hou gewoon van mooie auto 's. Het uiterlijk waardeer ik op 9.

Comfort:

De auto weet eigenlijk niet wat hij wil zijn. Hij ziet er uit als een comfortabele snelle zakensedan. Snel is hij best wel maar comfortabel op lange afstanden niet. De vering is te stug maar dit merk je dus pas op lange afstanden na 50 km en verder op de snelweg. Hij glijdt niet lekker over het asfalt zoals de Opel Vectra dat wel deed. In de stad valt het mee en vind ik het niet erg. Het vreemde is dat ondanks de stugge vering hij over drempels gaat of ze bijna niet bestaan waar de Opel klappen kreeg. Alleen de koffie morst wel in de bekerhouder en daar had de Opel weer geen last van. Heel vreemd allemaal.

Schakelen, koppelen, ergonomie is een dikke 10. De auto is zeer maar dan ook zeer rijk uitgerust! Je komt niets te kort.

Dan het geluid. De motor hoor je eigenlijk niet en daardoor valt het bandgeruis erg op of het bandgeruis is echt zo luid door de slechte isolatie. Na de aanschaf van bijna de stilste banden blijft het opvallen en best storen. Ik realiseer me achteraf dat ik dit ik ooit in veel ergere mate heb meegemaakt in een leenauto. Dat was een jaar oude BMW 123 diesel van de dealer met 18 inch, brede banden en M-onderstel. Ik dacht toen wat een vreselijke windgeluid van rechtsachter van het dak... Maar het waren dus de winden.
De wind bij de Mazda, op zich valt mee of het moet met een bepaalde kracht uit een bepaalde hoek komen.

Dan het meest vreemde. De auto trok naar rechts op de snelweg. Achteraf had ik er over gelezen. Na 50 meter trek je al naar rechts. Na uitlijnen en andere banden werd het iets beter. Nu trok het pas na 100 tot 200 meter naar rechts. Dit heb ik bij geen enkele auto meegemaakt. De BMW 's e36 en de eerste e46's waren zoekerig weet ik nog maar dit is weer iets nieuws. Alle reviews hadden het over naar rechts trekken. Maar... dit klopt niet helemaal; de auto trekt naar waar de afwatering is en dat is naar rechts. Dit is in Nederland in 90% zo op de snelweg. In België ook maar de afwatering is wat steiler daar dus je moet daar constant tegensturen naar links. Soms is de snelweg veel rechter en heb je nergens last vanen de afwatering loopt soms de andere kant op naar links en dan merk je dat het probleem niet zit in het naar rechts trekken maar naar de afloop trekken. Het is irritant maar het went een beetje en valt ook wel mee.

Ok. Dus vering, bandengeruis en wegtrekken zijn niet optimaal voor de langeafstandrijdende snelwegrijder. Gelukkig maken de uitrusting, de stille motor en de ergonomie dingen goed en ik geef een overall waardering van 7,5 voor comfort.

Prestaties:

De 147 pk 2.0 ltr is ruim voldoende. Met 0-100 in 9,9 seconde en een top van 215 km/h kom je weinig tekort. Op de snelweg en heuvelop kan je vanaf 80 km/h altijd en probleemloos in de 6 rijden en nog vlot accelereren ook als het moet. Ik had eigenlijk ook een sportievere motorgeluid verwacht in de hogere toeren maar helaas is dat niet het geval. Voor de prestaties een 8.
Hij rijdt dus wel sportief. Ik vind het een auto in een identiteitscrisis. Hij ziet er comfortabel uit maar dat is hij niet helemaal. Hij is wel erg sportief te rijden maar daar heb ik hem niet voor gekocht en zo zag hij er ook niet uit.

Verbruik:

Ik rij dus bijna alleen snelwegkilometers op een rustige tempo. Daarmee haalde ik in het begin 1:14 gemiddeld. Dat was even schrikken. Na de oude Opel Vectra waar ik gemiddeld makkelijk 1:16 reed had ik met de modernere Mazda iets van rond de 17 verwacht. Na enkele tienduizenden km 's rijd ik zo rond de 1:15,5. Dat is al beter. Blijkbaar was de vorige eigenaar weer een korteafstandrijder en is met mijn rijstijl iets 'losgekomen'.

Kosten en betrouwbaarheid:

Aangeschaft bij 125000 km en nu op 228000 km in 3 jaar. I.t.s.t. de afgeschreven Vectra heb ik me bij deze veel duurdere 6 wel goed aan de onderhoudsschema gehouden. Om de 15000 km een beurt (twee keer per jaar) en 1 keer per jaar apk waarbij er iedere keer niets was. De auto reed vanaf het begin wel een beetje raar; als je er op lette. Als je uit een bocht kwam kwam het stuur niet helemaal terug. De garage kon het niet vinden maar bij iedere beurt vroeg ik er om en uiteindelijk dachten ze dat de fuseekogel van de draagarm niet goed was omdat er een roestspoor uit kwam. En dat was ook het probleem dus. Ik dacht een kleinigheid maar bij Mazda was het geval dat die fuseekogel een geheel was met de draagarm. Heel de draagarm moest worden vervangen. Een originele vervanging was 800 euro! Gelukkig kon mijn kundige, klantvriendelijke, meedenkende garage om de hoek een goede imitatie voor 500 euro monteren. Er was nog een goedkopere voor 300 euro maar dat raadde de monteur niet aan. Nog steeds veel geld voor een klein onderdeeltje wat kapot was. Maar ja, ik heb toen niet alleen bij de aanschaf maar ook bij dit euvel gemerkt dat Mazda een bijna premiummerk is met ook dure onderdelen. Maar goed. Hierna deed het stuur niet meer vaag. Kwam weer lekker terug na de bocht.
Nog een klein puntje was het kraken van de vering (?) Volgens de monteur waren het rubbers van de stabilisatorstangrubbers en was er niet veel aan te doen maar hij zou het invetten. Het probleem was hiermee grotendeels weg.
Dus in 108 000 km slechts 1 fuseekogel, wat gepiep dat minder werd na invetten en dat was het. Ik heb nog nooit zo een probleemloze auto gehad. Daarom geef ik voor betrouwbaarheid een 9,9. Als ik de reviews lees van BMW-, Mercedes- en Audirijders heb ik het met ze te doen. Maandelijks naar de garage met WEER een probleem... Als je geen gezeik wil koop een Japanner. Voor mijn gevoel wel een Mazda, Toyota/Lexus of Honda. Dat lijken me de besten.

Verkoop of toch niet...:

Voor mijn gevoel kan de Mazda nog een miljoen km mee maar voor de afstanden die ik rij is een diesel voor mij voordeliger te rijden en ook makkelijker aan te schaffen.
Een kleine auto of een elektrische/hybride zou nog voordeliger zijn maar te klein of te duur.
Met een lange vakantierit voor de boeg naar Italië wilde ik alvast een begin maken met besparen. In de wachtrij om te kopen stond de Zweedse Volvo. De handelaren boden als inruil tussen de 2000 en 5000 euro voor de Mazda. Wat een verschil. Sommige handelaren sporen niet of ze hebben er geen verstand van. Ik maakte eerst een proefrit in een Volvo V40 2.0 D4 diesel. Dat viel zwaar tegen. Even stug of zelfs nog iets stugger dan de Mazda. Zelfs met de 16inch velgen helemaal niet comfortabel op de snelweg. In vele reviews heb ik hier slechts 1 keer over gelezen. Dan maar een V60 D4 uit 2014. Zwaarder en meer wegenbelasting maar hopelijk comfortabeler. De prijs afgesproken en toen een proefrit. Maar dat viel ook tegen. Net zo stug als de Mazda, weliswaar geen bandengeruis maar meer windgeluid. De algehele ergonomie was ook stukken minder. Schakelen en koppelen waren ook niet om naar huis te schrijven. Het was niet versleten of zo maar gewoon een produkteigenschap. Toen besefte ik pas hoe goed Mazda is. En ook begreep ik niet hoe Volvo in 1 adem genoemd wordt met de Duitse drie. Zwaar overgewaardeerd. Het is minder, minder dan Mazda, nog minder dan de Opel Vectra uit 2000. Na deze ervaring staat Volvo voorlopig niet meer op mijn verlanglijst. De vakantie naar Italië ging dan ook met de Mazda, probleemloos en ik blijf er voorlopig ook mee doorrijden.

Ik heb begrepen dat de Mazda 6 en Mazda in het algemeen na 2019 stukken beter zijn geworden. Bandengeruis, vering en rechtuitrijden zijn geperfectioneerd. Mijn volgende auto ooit wordt een 6, 3, CX-30 of CX-5 vanaf 2019. Mercedes, BMW staan niet meer hoog op mijn verlanglijst als dagelijkse auto.
Maar een speciale BMW wel als tweede auto. Inmiddels heb ik een auto voor erbij gekocht. Een BMW e46 330 Cabriolet uit 2001. Hier ga ik ook een review over schrijven.

Verkocht en conclusie

  • 260.000 km

Al langer irriteerden mij de benzinekosten. Bovendien ben ik van mening dat je met de tijd moet meegaan anders raak je hopeloos achter en profiteer je niet van nieuwe nuttige snufjes. Vanwege de lange afstanden die ik rijd toch overgegaan naar een bereikbare diesel van ongeveer 15 K. Een goede hybride, elektrische of lpg was financieel niet binnen bereik.
De Mazda is verkocht bij 260 K. Totaal 160 K mee gereden.

Betrouwbaarheid:
Op de fuseekogel na was er bijna niets meer aan kapotgegaan. Voor de rest alleen maar slijtageonderdelen (8 banden, 2 remblokken) en normaal onderhoud klein en groot.
Enkele duizenden km 's voor verkoop is helaas de airbagmodule defect gegaan. Hier een goede gebruikte voor geplaatst samen met een grote beurt. Op de dag van verkoop kwam ik erachter dat de rechterkoplamp stuk was en de selectieschakelaar voor de spiegels alleen werkte als je het extra indrukte en vasthield tijdens verstellen. De koplamp snel vervangen maar de spiegelschakelaar geen tijd meer voor. Wel netjes doorgegeven. De nieuwe koper (particulier) is een spekkoper. Nieuwe beurt, nieuwe banden en lage prijs.
Dus een uiterst betrouwbare en economische auto.
Van de nieuwe auto zal ik t.z.t. een review schrijven want de zoektocht was best bijzonder.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens