Mazda 5 (2008)

autoreview

Mazda 5 (2008)

Signalement

Uitvoering5
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst46.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 5 2.0 CDVi Active (110pk)

  • 36.000 km

Mazda 5 2.0 CDVi Active (110pk) 02/2008 (model 2009)
2de hands gekocht op 36.000 km.


Dit is een Belgische review.

36.000 km (1ste kennismaking):
Onze vorige wagen (Seat cordoba vario 1.9 SDI van 1998 met 178.000km) was nog in goede staat. We misten echter het comfort van airco en een stevigere motor. Niet dat de cordoba tekort schoot maar met 4 personen in de wagen een inhaalmanoeuvre doen was behoorlijk riskant. En met de komst van een hete zomer waren we op zoek naar iets anders.
Mijn voorkeur ging uit naar een Mazda 5 of 6. Mede doordat er een goede Mazda garage bij ons in de buurt is. Mede door de positieve reviews die ik hier al heb gelezen. Mede door de indruk die ik heb gekregen dat Mazda een degelijk en kwalitatief merk is. En nog betaalbaar ook.
Na enkele weken zoeken was een 2de hands 6 naar onze smaak niet te vinden. (Ik wilde eentje van het vorige model van de laatste facelift). Bij een autohandelaar hadden we keus uit 3 mazda 5-en. Uiteindelijk de jongste gekozen tevens de enige die van de laatste facelift was. De overige 2 hadden wel een trekhaak. De onze niet, jammer maar dan ben je zeker dat ie nog nooit ‘getrokken’ heeft.
Ik was bang voor het verbruik die een mpv met zich meebrengt maar aangezien wij maar 10000km/jaar afleggen (beiden met de trein naar ons werk) hebben we dit nadeel maar aanvaard.
Ik vind de facelift van de 5 goed geslaagd aan de voorkant. Hij ziet er sportiever uit. De achterkant vind ik ietsje minder. Vooral door de flachy achterlichten. Nu ben ik er al volledig aan gewend en let ik er niet meer op. Enkel als we de wagen zoeken op een parking vallen ze eigenlijk wel nog handig op.
Na een proefrit meteen de knoop doorgehakt. Onze eerste indruk met de wagen was goed. Vooral de schuifdeuren vonden we super. Ook de hoge zit was ideaal. Het interieur oogt sober en solide. Een beetje donker maar we waren niets anders gewend. Het dasch van de seat was helemaal pikzwart.
De rit van de garage naar huis was geweldig. Wat een verschil met de seat. Het optrekken was een enorm verschil. De 5 is natuurlijk ook van een heel ander niveau.
Persoonlijk vind ik de wagen heel goed uitgerust. Alu-velgen, privacy glass, autom. airco, cruise control, autom. lichten en ruitewissers, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, audiobediening
aan het stuur,… Dit zijn allemaal dingen die niet op de cordoba zaten dus luxe is het wel voor ons.


Intussen heb ik ook enkele bedenkingen:

*Geen boordcomputer die het verbruik weergeeft. Dit vind ik wel een gemis.
*Het verbruik van de wagen is inderdaad heel wat hoger. De cordoba verbruikte ±5L gemengd gebruik. Nu is dit zeker 2,5L meer. Ik heb er mij al bij neergelegd. Het is een grotere wagen, meer pk, is veel zwaarder en mede door de partikelfilter verbruikt hij meer.
*De kunststof van de deurbekleding en het dasch is heel krasgevoelig. Jammer dat Mazda dit niet heeft gewijzigd na de facelift.
*De rolgeluiden van de voorbanden bij 50-80 km/h. De 2 voorbanden zijn nog de originele Toyo’s en die maken veel herrie. De achterbanden (Vredestein) hoor ik niet zo.


Deze dingen van andere Mazda 5 gebruikers heb ik ook al gemerkt:

*De handrem moet je volledig aantrekken anders bolt ie ervandoor.
*Vooral mijn vriendin komt dit tegen: bij het gebruik van de richtingaanwijzers activeert ze soms ongewild de grootlichten.
*Het gebeurt soms dat je de on/off knop van de clima raakt met de kneukels als je in 1ste of achteruit schakelt.
*De korte zit van de stoelen. Op de bestuurdersstoel valt dit mee maar op de passagiersstoel vind ik het storend. Deze stoel kan je ook niet zoveel aanpassen als de bestuurdersstoel.
*De plaats van de mp3 aansluiting en de sigarettenaansteker is echt wel slecht gekozen. Die zit veel te laag.
*Weinig ventilatie achterin. Er is slechts 1 uitblaasmond onder elke voorzetel op de voeten van de achterzittende gericht.


38.000 km
Tijdens een rit begint het lampje van de dpf te flikkeren. Na het lezen van de handleiding moest ik dus direct bij een officiële dealer een controle laten uitvoeren. Dit heb ik dan ook maar gedaan. Onze garagist heeft mij direct gerustgesteld. De verkoper aan wie ik de wagen heb gekocht is geen officiële Mazda verdeler en heeft dus bij het onderhoud de DPF functie niet gereset.
De garagist zei dat de partikelfilter een betrouwbaar Japans systeem is die dus zichzelf ‘kuist’ zonder externe additieven. D.w.z. enkel met diesel. Dus de partikelfilter reinigt zichzelf door het inspuiten en ontbranden van mazout. Daardoor het iets hogere verbruik dan bij andere wagens blijkbaar.

42.000 km
Rit naar de Vendée in Frankrijk zonder problemen. 130Km/h op cruise control gaat vlotjes. Het verbruik blijft redelijk stabiel tss de 7 en 7,5 l. Wij missen eigenlijk nog een 12V aansluiting voor de 2de zitrij. Deze in de koffer zit te ver en als je geen splitter hebt dan moet je constant wisselen tss. Gps en dvd-speler.
Onze buren hebben onlangs een nieuwe mazda6 gekocht. Dit is natuurlijk een nieuwe wagen maar het interieur ziet er wel veel beter uit. Veel zachtere materialen enzo… De 6 staat toch nog een stapje hoger den de 5 blijkbaar. Echt wel een prachtige wagen die 6. Wie weet voor de volgende …

Dit blijft een zalige auto.

  • 46.000 km

- Geen probleem bij klein onderhoud: olie + oliefilter vervangen. Nieuwe updates installeren e.d. Dit alles koste 117€ werk inbegrepen. Het enige die ik duur vond was de speciale DPF-olie.
- Achterbanden cuppen maar er is niets aan te doen denk ik want banden hebben rijrichtingsaanduiding. Wachten tot ze versleten zijn dus. Als iemand tips heeft voor een goede band die bij de 5 past?
- We ondervinden dat de koppeling heel stroef is. Dit is was altijd al zo maar het viel ons extra op nadat we in enkele files verzeild geraakt zijn.
- Auto maakt soms vreemd 'turbine'geluid bij het starten bij koude temperaturen. Dit gepaard met gasgeur. Dit zal de dpf-filter wel zijn.

Verder blijft het een super auto die heel moduleerbaar is.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.