Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mazda
  • 323 FastBreak

Mazda 323 FastBreak 2.0 DiTD GLX (1999)

autoreview

5
Mazda 323 FastBreak 2.0 DiTD GLX (1999)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering323 FastBreak 2.0 DiTD GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf169.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 28 januari 2008

Mjn vorige auto (Nissan Sunny DLX 1992) kwam wegens ernstige roestvorming helaas niet door de APK. Dus tijd voor iets anders. Veel gesurft op WWW. Ik wilde een moderne diesel had de voorkeur voor een VW Golf, Peugeot 306/307, Toyota Avensis of stiekum een BMW 3-serie of Audi. Het garagebedrijf waar ik de Sunny liet keuren wees mij toen op deze 323F bij een ander autobedrijf.

De proefrit verliep OK, maar bij stevig doortrekken verscheen vanaf 3000 TPM een stevige rookontwikkeling in de achteruikijkspiegel. Te lang stilgestaan in de showroom dacht ik nog. Verder ’bungelde’ aan de voorzijde onder de auto een stuk beschermplaat. Maar het bleek niets ernstigs. Ik had verder een goede indruk en een paar dagen later heb ik de auto gekocht.

De 323F is vanzelfsprekend een stuk moderner dan de Sunny. Airco, mistlampen voor, black panel display, hoogte verstelbaar stuur, toerenteller, electrisch bedienbare ramen aan de voorzijde en de vlottere DITD-krachtbron. Allemaal luxe die ik niet had in de Sunny. Daarbij vind ik de auto er stijlvol en modern uitzien en rijdt ie prettig. Schakelen, remmen, sturen en de bediening van de auto. Het is allemaal dik in orde.

De binnenruimte is met die stoffen motiefjes op de stoelen typisch Japans, en ik vind het allemaal OK. De stoelen zitten lekker en geven goede steun. Ook bij lange ritten!! De achterbank is in twee delen opklapbaar. De rugleuning van de bijrijderstoel kan horizontaal ingesteld worden om lange voorwerpen te vervoeren. Verder is het dashboard praktisch en heeft extraatjes als bekerhouders en een opbergvak in de middenconsole. Allemaal super dus.

Het gecombineerde verbruik schommelt zo rond de 1:19. Best netjes. Ik probeer wel zo veel mogelijk anticiperend te rijden, snel doorschakelen, en de bandenspanning te controleren. Momenteel zitten er Vredestein T-trac`s op. De banden aan de voorzijde moesten regelmatig met lucht ’bijgetankt’ worden. Lek waren ze ook niet. Vreemd genoeg valt het leeglopen nu wel weer mee. De banden vul ik bij tot 2.3 bar. De voorbanden waren, door normale slijtage, aandachtspunten bij de APK in oktober 2007.

Vanwege de forse garagerekening (zie problemen) zijn uit kostenoverwegingen de achterbanden gewisseld met de voorbanden. Deze zijn opnieuw uitgelijnd. Na een paar maanden was de fut ook uit de voorbanden. Bij regenachtig weer slipten de voorbanden bij normaal optrekken al door, dus ik zag de bui ook hangen als je eens stevig moet remmen. Bij de Sunny voldeden budgetbandjes best wel goed. Vol vertrouwen heb ik er een setje Marshals ondergezet. Die truc ging dus niet door, de Marshals waren geen echte verbetering t.o.v. de oude Vredesteins. Een paar weken later zijn de Marshals naar de achterwielen vertrokken, en nu zitten er Michelin Energy H banden voorop. Wat een verschil in geluidsnivo, wegligging en comfort. En op banden ga ik niet meer bezuinigen.

De kofferruimte is redelijk voor dit type auto. Vergeleken met de Sunny sedan valt het wel wat tegen. Maar in de 5 -deurs 323 past wel een 8-delig drumstel incl. kruk, bekkens, standaards en de drummer met een lengte van 192 cm. Prettig dat de forse binnenruimte van de auto de relatief kleine kofferruimte compenseert.

Al met al.......op naar de 3 ton!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PROBLEMEN

  • 28 januari 2008

Echte (grote) nadelen zijn er eigenlijk niet. Een nadeel is dat de auto op snelweg vrij ’onrustig’ stuurt. Ik bleef maar corrigeren op de snelweg. De wagen heeft blijkbaar een vrij gevoelige besturing. Ik heb al hier en daar gelezen dat het een typisch 323 kwaaltje is. De Sunny vond ik fijner en directer sturen. In eerste instantie meende ik dat het aan de voorbanden lag die regelmatig leeg liepen.

Bij de laatste APK zijn rondom de auto nieuwe stabilisatorrubbers gemonteerd, die waren helemaal vergaan!!! Verder nog een stabilistorstangetje vervangen. Het onrustige sturen is stukken minder geworden.

Omdat onbekend was wanneer de laatste distributieriem was vervangen en de wagen al ruim 2 ton had gelopen is er bij de APK de distributieriem vervangen.

De lichtopbrengst van de koplampen op de weg vind ik tegenvallen. De lampen zijn goed afgesteld. Ik denk wel eens in het donker op een verlichte weg : ’zijn ze nu wel aan?’ Bij eerstkomende mogelijkheid gaan er fellere lampen in. Geen neon dingen. Gewoon halogeen.

Irritant vind ik de sterke rookontwikkeling bij tussensprints of als de moter meer dan 3000 toeren draait. Om er toch wat aan te doen zijn alle filters vervangen, nieuwe olie erin, en zijn er per tankbeurt flesjes moterreiniging aan toegevoegd. Dat helpt wel voor een periode, maar na verloop van tijd zit ik weer met de oude situatie.

Dat de turbo gaat werken vanaf ongeveer 2500 toeren en dan de uitlaat ’schoon’ blaast was mij al bekend. Bij vergelijkbare auto`s uit dezelfde jaargang lijkt het allemaal wel mee te vallen.

Nieuwe info maart 2008:

Afgelopen februari is de ontbrekende beschermplaat erondergezet. Was niet echt nodig, maar het ’hoort’ erop, dus......

Het stuurgedrag is sterk verbetert. De wagen rijdt veel strakker. Ik heb een tijdje in een Suzuki Alto gereden. Nu ik weer in de 323 rijdt merk ik echt hoe goed de wegligging is. Echt geen klachten meer.

Verder nog gebruikte wieldoppen op Ebay gekocht. Tsja, het oog wil ook wat. Een van de oude doppen was namelijk onder het rijden vertrokken met onbekende bestemming....

Begin maart hoorde ik een slippend geluid uit de moter komen. het bleek uit de waterpomp te komen. Verder bleek dat op enkele nokken van de nokkenas kleine beschadigingen zaten. De smering was op die plekken onvoldoende. Dus er kon ook een nieuwe nokkenas en tuimelaars in. Als bijkomende voordeel is het rauwe geluid van de moter verdwenen. De zwarte rook is zo goed als verdwenen. Ook bij stevig doortrekken. De wagen rijdt zelfs beter als vanouds en ik heb volledig vertrouwen in de auto. Het was een forse reparatie, maar die dingen gebeuren, helaas. Maar er is ook wat voor terug gekomen......

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mazda 323? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 323
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 323 specificaties
  • Mazda 323 occasions
  • Mazda 323 video's
Advies en informatie
  • Mazda 323 tests
  • Mazda 323 gebruikersreviews
  • Mazda 323 index
PREMIUM
Mazda 2 Hybrid - Test

Mazda 2 Hybrid - Test

Het mag een unicum worden genoemd: Mazda heeft twee totaal verschillende 2’s in de etalage....

Lees meer
 

Mazda 323 reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    2
    • 16 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 1.8i GLX (2000)

    Mazda 323 FastBreak 1.8i GLX (2000)

    8
    • 7 november 2014
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 1.8i GLS (2000)

    Mazda 323 FastBreak 1.8i GLS (2000)

    11
    • 26 november 2013
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    • 12 april 2013
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLS (2001)

    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLS (2001)

    3
    • 24 februari 2013
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 2.0 D LX (1998)

    Mazda 323 FastBreak 2.0 D LX (1998)

    • 18 maart 2010
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

    6
    • 8 november 2009
meer reviews
Mazda 323 FastBreak (1999 / 463.439 km) - Op de Rollenbank

Mazda 323 FastBreak (1999 / 463.439 km) - Op de Rollenbank

42

Mail van Nathan van Assen: of we interesse hebben in de Mazda 323 voor Op de Rollenbank. Met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323 sedan (1993) - Liefhebber Gezocht

    47
    • 25 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 (1995)

    Mazda 323 (1995)

    5
    • 2 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    Mazda 323C (1997) - In het Wild

    30
    • 22 november 2021
  • Achtergrond
    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst Japanse Japanner was

    Waarom de eerste Mazda 323 toen de minst...

    33
    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    Mazda 323 1.8i GLX (1994)

    8
    • 18 april 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    Mazda 323 1.3i Millionaire (1995)

    3
    • 30 november 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016)

    2
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    Mazda 6 2.5 S-VT GT-M (2008)

    2
    • 6 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    Mazda 6 1.8 Exclusive (2008)

    6
    • 5 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    • 31 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden