Mazda 323 FastBreak 2.0 DiTD GLX (1999)

autoreview

Mazda 323 FastBreak 2.0 DiTD GLX (1999)

Signalement

Uitvoering323 FastBreak 2.0 DiTD GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf169.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mjn vorige auto (Nissan Sunny DLX 1992) kwam wegens ernstige roestvorming helaas niet door de APK. Dus tijd voor iets anders. Veel gesurft op WWW. Ik wilde een moderne diesel had de voorkeur voor een VW Golf, Peugeot 306/307, Toyota Avensis of stiekum een BMW 3-serie of Audi. Het garagebedrijf waar ik de Sunny liet keuren wees mij toen op deze 323F bij een ander autobedrijf.

De proefrit verliep OK, maar bij stevig doortrekken verscheen vanaf 3000 TPM een stevige rookontwikkeling in de achteruikijkspiegel. Te lang stilgestaan in de showroom dacht ik nog. Verder ’bungelde’ aan de voorzijde onder de auto een stuk beschermplaat. Maar het bleek niets ernstigs. Ik had verder een goede indruk en een paar dagen later heb ik de auto gekocht.

De 323F is vanzelfsprekend een stuk moderner dan de Sunny. Airco, mistlampen voor, black panel display, hoogte verstelbaar stuur, toerenteller, electrisch bedienbare ramen aan de voorzijde en de vlottere DITD-krachtbron. Allemaal luxe die ik niet had in de Sunny. Daarbij vind ik de auto er stijlvol en modern uitzien en rijdt ie prettig. Schakelen, remmen, sturen en de bediening van de auto. Het is allemaal dik in orde.

De binnenruimte is met die stoffen motiefjes op de stoelen typisch Japans, en ik vind het allemaal OK. De stoelen zitten lekker en geven goede steun. Ook bij lange ritten!! De achterbank is in twee delen opklapbaar. De rugleuning van de bijrijderstoel kan horizontaal ingesteld worden om lange voorwerpen te vervoeren. Verder is het dashboard praktisch en heeft extraatjes als bekerhouders en een opbergvak in de middenconsole. Allemaal super dus.

Het gecombineerde verbruik schommelt zo rond de 1:19. Best netjes. Ik probeer wel zo veel mogelijk anticiperend te rijden, snel doorschakelen, en de bandenspanning te controleren. Momenteel zitten er Vredestein T-trac`s op. De banden aan de voorzijde moesten regelmatig met lucht ’bijgetankt’ worden. Lek waren ze ook niet. Vreemd genoeg valt het leeglopen nu wel weer mee. De banden vul ik bij tot 2.3 bar. De voorbanden waren, door normale slijtage, aandachtspunten bij de APK in oktober 2007.

Vanwege de forse garagerekening (zie problemen) zijn uit kostenoverwegingen de achterbanden gewisseld met de voorbanden. Deze zijn opnieuw uitgelijnd. Na een paar maanden was de fut ook uit de voorbanden. Bij regenachtig weer slipten de voorbanden bij normaal optrekken al door, dus ik zag de bui ook hangen als je eens stevig moet remmen. Bij de Sunny voldeden budgetbandjes best wel goed. Vol vertrouwen heb ik er een setje Marshals ondergezet. Die truc ging dus niet door, de Marshals waren geen echte verbetering t.o.v. de oude Vredesteins. Een paar weken later zijn de Marshals naar de achterwielen vertrokken, en nu zitten er Michelin Energy H banden voorop. Wat een verschil in geluidsnivo, wegligging en comfort. En op banden ga ik niet meer bezuinigen.

De kofferruimte is redelijk voor dit type auto. Vergeleken met de Sunny sedan valt het wel wat tegen. Maar in de 5 -deurs 323 past wel een 8-delig drumstel incl. kruk, bekkens, standaards en de drummer met een lengte van 192 cm. Prettig dat de forse binnenruimte van de auto de relatief kleine kofferruimte compenseert.

Al met al.......op naar de 3 ton!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PROBLEMEN

Echte (grote) nadelen zijn er eigenlijk niet. Een nadeel is dat de auto op snelweg vrij ’onrustig’ stuurt. Ik bleef maar corrigeren op de snelweg. De wagen heeft blijkbaar een vrij gevoelige besturing. Ik heb al hier en daar gelezen dat het een typisch 323 kwaaltje is. De Sunny vond ik fijner en directer sturen. In eerste instantie meende ik dat het aan de voorbanden lag die regelmatig leeg liepen.

Bij de laatste APK zijn rondom de auto nieuwe stabilisatorrubbers gemonteerd, die waren helemaal vergaan!!! Verder nog een stabilistorstangetje vervangen. Het onrustige sturen is stukken minder geworden.

Omdat onbekend was wanneer de laatste distributieriem was vervangen en de wagen al ruim 2 ton had gelopen is er bij de APK de distributieriem vervangen.

De lichtopbrengst van de koplampen op de weg vind ik tegenvallen. De lampen zijn goed afgesteld. Ik denk wel eens in het donker op een verlichte weg : ’zijn ze nu wel aan?’ Bij eerstkomende mogelijkheid gaan er fellere lampen in. Geen neon dingen. Gewoon halogeen.

Irritant vind ik de sterke rookontwikkeling bij tussensprints of als de moter meer dan 3000 toeren draait. Om er toch wat aan te doen zijn alle filters vervangen, nieuwe olie erin, en zijn er per tankbeurt flesjes moterreiniging aan toegevoegd. Dat helpt wel voor een periode, maar na verloop van tijd zit ik weer met de oude situatie.

Dat de turbo gaat werken vanaf ongeveer 2500 toeren en dan de uitlaat ’schoon’ blaast was mij al bekend. Bij vergelijkbare auto`s uit dezelfde jaargang lijkt het allemaal wel mee te vallen.

Nieuwe info maart 2008:

Afgelopen februari is de ontbrekende beschermplaat erondergezet. Was niet echt nodig, maar het ’hoort’ erop, dus......

Het stuurgedrag is sterk verbetert. De wagen rijdt veel strakker. Ik heb een tijdje in een Suzuki Alto gereden. Nu ik weer in de 323 rijdt merk ik echt hoe goed de wegligging is. Echt geen klachten meer.

Verder nog gebruikte wieldoppen op Ebay gekocht. Tsja, het oog wil ook wat. Een van de oude doppen was namelijk onder het rijden vertrokken met onbekende bestemming....

Begin maart hoorde ik een slippend geluid uit de moter komen. het bleek uit de waterpomp te komen. Verder bleek dat op enkele nokken van de nokkenas kleine beschadigingen zaten. De smering was op die plekken onvoldoende. Dus er kon ook een nieuwe nokkenas en tuimelaars in. Als bijkomende voordeel is het rauwe geluid van de moter verdwenen. De zwarte rook is zo goed als verdwenen. Ook bij stevig doortrekken. De wagen rijdt zelfs beter als vanouds en ik heb volledig vertrouwen in de auto. Het was een forse reparatie, maar die dingen gebeuren, helaas. Maar er is ook wat voor terug gekomen......

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.