Mazda 323 FastBreak 1.8i GLX (1998)

Mazda 323 FastBreak 1.8i GLX (1998)

Uitvoering323 FastBreak 1.8i GLX
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2000

Mijn 323 Fastbreak 1.8 GLX bevalt mij uitstekend. Ik heb de auto gekocht met 15000 Km op de teller, en ben inmiddels op ruim 120.000 vrijwel probleemloze Km`s uitgekomen. De auto is straf maar niet oncomfortabel geveerd. De hoofreden om voor deze auto te kiezen was de binnenruimte (zeker achterin.)De 323 heeft namelijk de grootste wielbasis in zijn klasse (260 cm), en dat is binnenin merkbaar. De auto heeft een sportieve wegligging, dus snel een paar mooie bochten pakken is geen probleem. Het geluidsniveau blijft mooi binnen de perken (behalve boven de 130Km, maar is ook dan niet storend). Bij hogere snelheden wordt de neus wat zweverig, wat wellicht is te wijten aan het lage gewicht van de auto (1090 Kg). De kofferbak is niet echt ruim, maar redelijk vol te stouwen als de hoedenplank wordt weggelaten (en als we op vakantie gaan,dan is de dakkoffer een uitkomst). Deze auto is zwart metallic, en voorzien van mooie Speedline spaakvelgen. Zonder deze opsmuk ziet de 323Fastbreak er wel suf uit, maar ik ben tevreden over de looks van mijn auto.

Voordelen
-Ruim, en redelijk comfortabel
-Leuke snuit (vooral in zwart, komt het chroom van de
grille en koplampen er mooi uit)
-Sportieve wegligging
-Komt vrijwel altijd zonder problemen door de APK (m.b.t technische mankementen)
-Betrouwbaar
-1.8 redelijk sterk indien op toeren gehouden, maar geen
strepentrekker

Min(der)
-Verbruik (gem:1/10)
-Muisgrijze interieur (typisch Mazda)
-Afwerking van interieurdelen zoals een deurbekleding die niet overal even mooi aansluit.
-Rammeltjes en kraakjes (zo nu en dan)
- Stoelzittingen aan de korte kant (ben zelf 1.89 Mtr)
- Carrosserie redelijk stijf, maar geen degelijke plof te horen als een portier wordt dichtgegooit.

Schakelaartje t.b.v de achteruitrij verlichting, maar dat was een kleinigheidje. (Mazda onderdelen zijn wel prijzig, maar ja er gaat ook weer niet vaak iets stuk).