Mazda 323 FastBreak 1.8i GLS (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 323 FastBreak 1.8i GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
Eerste km's
- 116.000 km
Achtergrond:
Sinds ik vader ben geworden van een gezonde zoon en we uitzicht kregen op het kopen van ons eerste huis, zijn we bewust gaan snijden in onze kosten. Daarom besloot ik mijn schitterende Seat Leon Topsport te verkopen, aangezien ik hiermee geld vrij kon maken en kosten kon gaan besparen. De vraag was echter; welke auto moet de Leon vervangen? Natuurlijk werd dit een auto van een ander kaliber dan de 220 pk sterke cruiser wat ik had.
Enkele voorwaarden had ik echter wel:
- Minimaal dezelfde bagageruimte inhoud als de Seat
- In vaste lasten (benzine, wegenbelasting en verzekering) beduidend goedkoper per maand
- Veilig genoeg om met vrouw en kind mee op reis te kunnen
- Betrouwbaar en goedkoop in aanschaf
- 5-deurs
Na in Excel 15 verschillende auto’s op kosten te vergelijken hield ik de Mazda 323 Fastbreak en de Honda Civic Aerodeck als opties over. Het is de Mazda geworden, puur omdat ik een degelijk exemplaar met lage km-stand kon vinden. Dan moest ik de kleur echter maar voor lief nemen...
De 323 stond er mooi bij. Geen schade, deukjes of roest en met een pas vervangen distributieriem. De koop was snel rond en nadat afgelopen zaterdag de Leon werd opgehaald (snik) heb ik de Fastbreak gelijker tijd voor de deur kunnen zetten.
Nu na enkele dagen rondrijden in deze auto vallen mij een paar zaken op.
Positief:
- Rijd goed. De 1.8 met 110 pk trekt best aardig en de auto blijft mooi stabiel in de bochten. Het gedrag is beter dan dat ik verwacht had.
- Veel slimmigheidjes zoals een verschuifbare achterbank, de leuning van de bijrijdersstoel die neer kan en een simpel systeem van lusjes waarmee zittingen makkelijk plat kunnen.
- Comfortabel en minder rumoerig op de snelweg als dat ik bij andere reviews las.
- Veel zicht rondom
- Prettige airco
- Kinderwagen en Maxi-Cosi gaan er makkelijker in dan in de Leon, mede door de lagere tildrempel van de kofferbak.
Negatief:
- Het koppelingspedaal zit vrij hoog en is zeker met koude motor errug wennen.
- Gebonk van de voortrein bij het op snelheid nemen van kleine verkeersheuvels (wellicht de schokdempers?)
- De kleur maakt van deze auto echt een “ouwe-lullen” bak.
- Veel kiertjes in het interieur waar jarenlang vuil in is opgehoopt.
In eerste instantie ben ik dus best tevreden met mijn keuze. De komende weken ga ik de auto pas echt leren kennen. Ik verwacht geen fantastische prestaties maar hoop wel een stukje fun-factor terug te winnen bij deze auto. Prioriteit is nu om winterbanden te scoren voor deze auto.
Wintersport ervaring
- 122.000 km
Inmiddels zijn we weer wat km's en een half jaar verder. Enkele weken geleden zijn we naar Oostenrijk op vakantie geweest met deze auto. Daarvoor de auto nog even laten nakijken door mijn vaste monteur. Hij kon geen punten ontdekken die aandacht nodig hadden. Wel viel op dat de schijfremmen er als nieuw uit zagen. Waarschijnlijk zijn deze ooit geslepen om roestvorming te verwijderen. Verder is de auto ook van onder keurig.
De rit naar Oostenrijk en terug verliep voorspoedig. 150 kmph is geen probleem tussen alle dure Duitse wagens. Vanaf 160 en hoger wordt de voorkant wel wat licht. Tevens viel me op dat de airco veel vermogen vraagt van de motor; die moet helling op echt uit als je wilt versnellen van 100 naar 120 kmph.
Tevens was de verschuifbare achterbank ideaal voor de verhouding in ruimte voor onze zoon en de bagage. Ook de neerklapbare bijrijdersstoel is een super optie; met de leuning neergeklapt ontstaat er een "tafeltje" waardoor het verschonen van luiers ons makkelijk werd gemaakt gedurende de pauzes onderweg.
Technisch gezien heeft de auto het super gedaan. Geen olie verbruikt en geen moment twijfels gehad over de motor. Wel is de auto erg lawaaig en op lange ritten is de zitting niet super confortabel. Echter, gezien het bouwjaar mogen we niet klagen.
Waar we wel over mogen klagen is het verbruik! Gemiddeld gezien in de afgelopen maanden haal ik op een tank 1:10 waarmee deze auto gelijke trend houdt met mijn vorige sportieve Leon Topsport. Op de snelweg rijden we gemiddeld 1:12 wat daarmee zelfs minder zuinig is ten opzichte van de Leon. Dit valt mij zeker tegen.
Wellicht dat de grotere motor (1.8 i.p.v. de 1.5 die je meestal tegenkomt) hier de oorzaak van is. In andere reviews lees ik trouwens betere verbruikscijfers (1:15), dus er moet toch een andere oorzaak zijn. Uiteraard heeft rijstijl hier invloed op, maar ik geloof niet dat ik de meest onzuinige chauffeur van Nederland ben.
Hopelijk heeft de lange rit naar Oostenrijk de motor zo goed los gereden, dat de Mazda hierdoor zuiniger zal worden. Sinds een week rij ik weer op de zomerbanden. Misschien dat dit het verbruik positief beinvloed.
Doet wat ie doen moet
- 129.000 km
Weer eens een update plaatsen. De 323 doet het nog altijd prima. Ik heb in de afgelopen 6 maanden slecht een keer een probleem gehad waar de auto eigenlijk niks aan kon doen. Het bleek dat ik de auto heb gekocht met de verkeerde wielbouten op de wielen.
Dit resulteerde in een vreselijk gebonk/geklop van de voortrein. Uiteindelijk bleek 1 wiel een millimeter los te zitten. Ongelofelijk hoeveel kabaal dit maakt!
Gelukkig niks kapot gereden en met nieuwe bouten (met dank aan Vakgarage Leiderdorp) kon ik weer veilig verder.
Het verbruik is verder het grootste issue, al moet ik zeggen dat deze gaandeweg verbetert. De 323 heeft er best wat pit bij gekregen en is duidelijk sneller dan toen ik hem kocht. Altijd fijn als je het gemiddelde koekblik voorblijft bij het opgaan op de snelweg. Uiteindelijk geloof ik de acceleratiecijfers (1-100
Ingeruild
- 139.000 km
Morgen neem ik afscheid van de Mazda. Hij wordt ingeruild voor wat anders.
Concluderend kan ik zeggen dat 1,5 jaar sturen in deze auto geen straf is gebleken. De 323 is zeer betrouwbaar en praktisch in gebruik. Denk verder de vreselijke kleur weg en het is nog een mooi model ook...
Echter zijn er ook wat zaken opgevallen die aantonen dat de auto wel in de vorige eeuw is ontwikkeld:
- Stoelen geven geen steun. Lange stukken zijn pijnlijk gebleken voor mijn onderrug.
- Relatief veel rammeltjes
- Gehorig. Motorgeluid vind ik geen bezwaar, maar bandengeruis is overmatig hoorbaar
- Hoog verbruik. Gemiddeld 1:11 / 1:12
- Schokdempers voor zijn te zwak voor de zwaardere 1.8 motor.
Al met al voor de time-being een goede keus geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.