Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

autoreview

Mazda 323 FastBreak 1.5i GLX (2000)

Signalement

Uitvoering323 FastBreak 1.5i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf96.700 km
KM-stand laatst206.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto.

  • 97.000 km

Aangezien mijn vorige auto total loss was, heb ik een Mazda 323 gekocht. Ik zocht vooral op japans en hoefde niet perse weer een Honda (hoewel het een prima auto was)

De Mazda 323 1.5 GLX Fastb. scoort wel veel beter op luxe en comfort. Hierbij een kleine opsomming van de uitrusting;
- airco
- cruise control (ingebouwd John Gold Cruise AP-300)
- CV afstandbediening (ingebouwd, deze had het niet standaard raar genoeg)
- mistlampen voor/achter
- elektrische ramen voor
- inklapbare achterbank en passagierstoel
- heel veel opbergvakken voorin!
- bestuurdersstoel met 3 knoppen te verstellen (hoogte zitvlak, lengte)

Vergeleken met mijn Honda is dat een vooruitgang op bijna alles.

Deze auto heeft 88 pk en in theorie zou ik dat moeten merken in vergelijking met de Honda (114 pk) Op lagere snelheden is het inderdaad te merken, maar eenmaal boven de 120 km durf ik de Mazda zelfs pittiger te noemen. (160 km en geen plankgas!)Het gewicht van beide auto is 1050 kilo, dus daar zit het hem niet in.

Minpuntjes
- Het verbruik is wel duidelijk hoger. Fabrieksopgave van 1 op 14 heb ik nog niet gehaald buiten de snelweg, de Honda haalde dat makkelijk.

- De Mazda trekt verder op langere stukken weg licht naar rechts, dit schijnt bij Mazda geaccepteerd te zijn. Het is overigens geen ergernis.

- met mijn lengte 1.99 m is het vaak behelpen in auto's. In de Honda zat ik te laag, maar kon ik mijn linkervoet wel strekken (geen schuin plateau) In de Mazda zit dat plateau er wel. De uitgebreide 'tuning' op de stoel maakt veel goed.

Verder geen technische problemen (zou ook niet mogen na 300 km.) Updates volgen z.s.m.

Het blijft Japans...

  • 100.000 km

3 maanden verder en ook 3000 km verder. Tot zover geen technische problemen gehad, integendeel! Dat was met mijn Honda wel anders (hoewel dat kleine dingen waren)Enige bezoekje aan de garage was voor de winterbanden.

Zoals al eerder was vermeld is deze auto, voor mij althans, een stap vooruit qua uitrusting. De airco werkt afdoende, hoewel dat moeilijk te testen valt als het buiten niet warm is. De elektrische ramen, spiegels, cruise control, temp. meter en afstandsbediening werken prima.

Wat mij erg goed bevalt zijn de legio aan opberg mogelijkheden, bijv. de bekerhouders.

De ruimte binnen is goed te noemen en ik zit veel beter dan in de honda civic. De stoel is goed te verstellen naar een goede zit. Achterin is er minder ruimte voor mijn gevoel, maar dat zal blijken volgende zomer als er op vakantie gegaan word.

Verder is de auto een leuke verschijning met de lichtmetalen velgen. Op de uitlaat zit een chromen opzetstuk die een aardig geluid produceert. (niet asociaal!)

Dan de prestaties; hoewel ik de topsnelheid niet heb getest, heb ik wel de indruk dat hij de 177 KM p/u van mn Honda moet kunnen verbeteren ondanks de 25 PK minder. Het koppel is ook prima mits er toeren gemaakt worden. Daar was de honda toch beter in.

Nadelen t.o.v de Honda VTEC zijn er eigenlijk niet, behalve dan het verbruik. De mazda houdt van toeren maken en dat resulteert in een verbruik van 1 tank op 650 km (1 op 14 max)dat is een stap terug bij de tank.

Pluspunten;
+ mooie auto
+ luxe uitrusting
+ comfort

Minpunten
- beetje traag van start bij lage toeren
- lust wel een slok benzine

Al met al zeer tevreden!

Halfjaar in dienst

  • 105.000 km

ALweer een halfjaar met deze Mazda op pad, waaronder een trip naar Luxemburg in Siberische omstandigheden! De winter heeft de auto prima overleeft. Altijd gestart zonder haperingen. De airco condensor heeft het wel begeven, maar deze was dan ook nog orgineel uit de fabriek en dus 10 jaar oud. Gratis vervangen onder de BOVAG garantie. De dempers voor kraken wel, maar dat schijnt geen kwaad te kunnen. Het valt mij verder op dat het plaatwerk van zeer goede kwaliteit is. Er is geen roestplekje te bespeuren! Dat was met de Honda Civic wel anders.


Kijk erg uit naar de zomervakantie met deze auto. Ben benieuwd of ik dan alles in de auto kan krijgen.
------------------------------------------------------------------
Problemen;
- condensor airco vervangen (garantie)
- krakende vering (iets minder na invetten)


Tot nu toe geen kosten gemaakt voor onderhoud!

Eerste reparatie

  • 108.400 km

De Mazda bevalt me nog steeds uitstekend. Ondanks dat hij minder pit heeft dan mijn vorige auto en meer verbruikt (1 op 13 +/-)

Het langzame optrekken is verholpen door een nieuwe luchtmassameter. Hij rijdt nu weer lekker vlot, prestaties + *!
(kosten totaal 190 €)

Verder een gratis airco- check laten doen bij zo'n fastfitter (bijna vakantie) en die beweerden dat de compressor nagenoeg kaduk was. Mijn eigen garage vindt dat onzin aangezien de airco prima koelt (en daar gaat het om)
Ik laat het dan ook maar zo, aangezien een nieuwe compressor al gauw rond de 850 € gaat zitten. Zolang het koud wordt vind ik het prima en ik geloof mijn eigen garage toch iets meer dan zo'n "fastfitter"

we zullen het wel zien in de vakantie..

Problemen;
- luchtmassameter
- bij optrekken licht tikken geluid voorin. garage kan het niet vinden. homokineten in orde. verder alleen hoorbaar als je alles in de auto uitzet (radio, blower etc)

15 maanden in dienst

  • 118.000 km

de auto is alweer 15 maanden in gebruik en bevalt nog steeds uitstekend! enige wat er vervangen moest worden waren de beide ruitenwisser bladen voor (2 x 12,5 €) en het rechter dimlicht (0 €)

Enige wat jammer is dat de airco weigert te werken omder + 4 graden.. ben verwend aan het snelle ontwasemen.

al met al: top auto!

Problemen:
- rechter dimlicht vervangen
- 2x ruitenwisserbladen vervangen

2,5 jaar in bezit

  • 138.000 km

De laatste update is alweer een tijd terug, dus tijd voor een update. Al met al ben ik nog zeer tevreden over de auto. Ik rijd er wel veel minder mee i.v.m. de hoge benzineprijs en als ik rijd doe ik rustig aan. Op de snelweg tussen de 90- 100 km en op de cruisecontrol scheelt met deze auto toch behoorlijk. In principe heb ik de auto alleen nodig voor privé, het werk is te fietsen en nog gezonder ook.

Nu over de auto zelf. Voor de zomer van 2011 is de radiator gesneuveld. Dit klinkt erger dan het in de portemonnee voelde, gelukkig maar. Twee weken geleden sneuvelde de kachelmodule, deze is vervangen door een gebruikt exemplaar waarmee de schade een paar tientjes was. De elektrische raambediening bij de bijrijder was ook stuk. Dit bleek slechts het knopje te zijn.

Binnenkort de airco weer na laten kijken en de zomerbanden er weer onder. In juli weer een APK en een beurtje dus dan weer een update.

+++ problemen +++
- radiator gesneuveld (130 €)
- kachelmodule kapot (55 €)
- raambediening (25 €)

Eerste pech! APK + kleine beurt. (34 maanden)

  • 139.927 km

De auto heeft me voor het eerst laten staan. De accu heeft het in het voorjaar begeven. Gelukkig woon ik dicht bij mijn garage en is het afgehandeld zonder pechhulp oid. Schade 100,-

De airco functioneerde steeds slechter, koude middel was 40% op. Bijvullen was de oplossing.

Volgende week ga ik op vakantie naar Zuid- Frankrijk en staan er ruim 3.500 km op de planning. Gelukkig kwam de auto zonder problemen door de APK en werd er bij het beurtje niks gevonden.

Vanaf nu ga ik ook het verbruik van deze auto bijhouden. Mijn rijstijl bevat bijna alleen snelwegkilometers en het "Nieuwe rijden" en met een maximale snelheid van 110 km op 3500 RPM. Meestal rijd ik 100 km. Ik ben benieuwd in hoeverre ik de fabrieksopgave van 1/13,3 gemiddeld en 1/15,9 buiten de bebouwde kom kan verslaan.

++++problemen++++
- accu 100€
- aico 75€
- stabilisatorstang 30 €
- ruitenwisser achter 13€

Na zomervakantie 2012

  • 143.487 km

Net terug van 12 dagen zon in Zuid- Frankrijk. Meer dan 3300 km weer op de teller en wat ervaringen rijker. De vakantie heb ik gebruikt om het verbruik van de auto is te toetsen. Elke tank tot de rand gevuld en karren maar. In de hele vakantie heb ik de 13,3 gemiddeld kunnen verslaan. Het valt op dat vanaf 110 km het verbruik fors toenam. De airco heb ik nagenoeg constant gebruikt dus daar zou nog wat winst te behalen zijn.

Over de airco gesproken: het was de eerste keer in 3 jaar tijd dat ik er ECHT dolblij mee was. De airco was prima in staat temperaturen rond de 35-38 af te koelen. De airco kost wel merkbaar vermogen bij het optrekken. Dit is niet echt prettig als je vlot moet optrekken. De auto was beter af geweest met wat meer koppel/pk.

De cruisecontrol blijft een ideaal middel om relaxt te rijden op de snelwegen. Snelheid blijft goed constant en reageert prima.

Helaas heb ik wel een tweetal kleine problemen van deze auto ontdekt. De stabilisator stangen slijten enorm snel. Door de hoge temperatuur begon er een achter te kraken. Dit gebeurt toch erg vaak en hoewel het niet een ramp is (slechts op lage snelheden hoor je het) zie ik het als de achilleshiel van deze auto. Gelukkig zijn ze niet heel duur en kan het mijn positieve kijk op deze auto niet erg verpesten. Een tweede nadelig punt is de bijrijdersstoel. In tegenstelling tot de bestuurdersstoel is deze niet uitgebreid aan te passen en zorgt dit voor een pijnlijke zit bij langere ritten. Voor mij als chauffeur geen probleem, maar toch een nadeel.

Hoewel ik zo min mogelijk rijd met de auto, zal ik het verbruik en de review blijven updaten.

Pluspunten:
- verbruik redelijk gunstig
- airco krachtig

Minpunten
- zit bijrijder
- stabilisatorstangen slijtage
- mist vermogen bij gebruik airco


PS de vorige foto's werkten niet goed, vandaar nieuwe foto's.

UPDATE: Grote beurt

  • 153.000 km

Alweer een jaartje verder. Afgelopen week een grote beurt + APK. Remschijven/ klauw vervangen, airco afgevuld, bougies en meer kleine zaken. Gelukkig geen al te grote problemen. 500 € aan onderdelen en 225 € aan wpt. Toch meer dan verwacht, maar eigenlijk valt het over 4 jaar heen gezien wel mee met de reparatiekosten.

Auto bevalt nog steeds prima, al zou een iets hogere zitting prettig zijn. Het plan is om de in ieder geval nog een jaar door te rijden en dan kijken of het kostentechnisch nog rendabel is om met deze auto door te rijden.

Still going strong

  • 181.000 km

Bijna twee jaar geen verslag. Ook weinig te melden, want de auto rijdt nog steeds prima. Door een verhuizing rijd ik nu wel flink meer (90 km) per dag, waarvan bijna alles snelweg is. Verbruik ligt rond de 1/13. In mei moet hij weer voor een APK en grote beurt. Ik ben benieuwd hoe duur dit gaat worden. Voor mijzelf heb ik een limiet van 1200 € in gedachten. Na een check in de administratie heb ik de afgelopen jaren ('12-'14) slechts 1651 € betaald aan onderhoud op 46.000 km. Dat is 0,035 € euro per kilometer, niet slecht voor een auto die toch al op leeftijd raakt/is.
Gebruikskosten: +*
Betrouwbaarheid: +*

De auto blijkt ook een prima gezinsauto te zijn. De kleine van 8 maanden past er met al zijn 'troep' (bedje, wagen, maxicosi etc.) prima in.

Nog steeds erg tevreden met deze auto! In mei volgt een update

In goede staat

  • 183.300 km

Vandaag de grote beurt en APK gehad, vanwege de verhuizing nu bij een nieuwe garage, dus altijd spannend wat ze daar wel of niet vinden. De titel verraadt het al wel een beetje: de auto verkeerd volgens de garage nog in goede staat (met name de bodem!). Toch moest er naast het reguliere "grote beurt gebeuren" wat vervangen worden:
- airco controle + koudemiddel bijvullen
- remblokken voor versleten.
- ruitenwissers voor versleten.

kosten: 476,-

En weer APK gekeurd voor een jaar! Voor mij was deze onderhoudsbeurt het moment om te bepalen of de auto nog rendabel is om mee door te rijden. Het antwoord daarop is ja. De garage gaf wel aan dat op korte termijn (4000-5000 km) de distri. riem vervangen moest worden en dat de achterbanden ook niet meer alles waren. De planning is om dit aan het einde van de zomer te gaan doen.

Enige waar ik nog over twijfel is de vervanging van de CV motortjes: deze werken niet meer voldoende, waardoor de autodeuren CV niet meer goed werken op afstand. Dit vervangen kost al snel 200-300 €. Even nog over nadenken.

Top 3 voordelen van deze auto:
- goedkoop (wegenbelasting 35€, onderhoud 4,5 ct per km, 1 op 13,5 acceptabel)
- relatief luxe auto (zeker met cc ingebouwd)
- compact en toch ruim

Top 3 nadelen van deze auto:
- lage zit
- lomp qua toerental, weinig pit motor
- energielabel G is donkerrood.

Onderhoud up to date

  • 188.800 km

Vanwege de KM stand was het tijd voor een distributieriem- wissel. Gelijk de volgende zaken mee laten nemen:

2 x achterband
2 x stabilisatorstang achter (gekraak bij warmte)

kosten 540 €. Auto is nu weer volledig bij qua onderhoud. Begin 2016 ga ik me oriënteren op een opvolger.

Deeltijdpensioen

  • 206.000 km

Om kort te gaan: het afgelopen jaar ruim 22.000 gereden en geen centje pijn aan deze auto. APK + kleine beurt achter de rug en geen problemen! Het blijft een zeer betrouwbare auto. Door gezinsuitbreiding en het aantal km per jaar toch op zoek naar een andere auto voor het dagelijkse woon-werkverkeer: het is een volvo v50 d2 geworden! Dit betekent dat de mazda als 2e auto wordt ingezet (en dus niet veel meer zal rijden)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.