Mazda 323 FastBreak 1.5i GLS (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 FastBreak 1.5i GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 164.000 km |
Na een jaar rijden mijn conclusie - prima auto
- 147.000 km
Dit is mijn eerste auto. En als het kan een blijvertje.
Reden:
Een veelzijdige auto met alle opties die ik nodig heb om prettig van A naar B te komen.
1. Veelzijdigheid: Naast 30k aan reiskilometers van huis naar werk in het afgelopen jaar. Ook met 2 personen naar zuid Frankrijk geweest. Achterbank omlaag en de spullen er in. W.o. 2 vouwfietsen en alles wat nodig is om te kamperen. De auto voldoet ook prima met 5 man, zelfs als ze lang zijn past het (net). En natuurlijk boodschappen.
Normaliter heb ik een vouwfiets in de achterbak. Maar met achterbank omlaag past mijn racefiets er ook zonder probleem in.
2. Wegligging
Uiterst comfortabel. Stabiele auto met goede wegligging. Icm met goed verstelbare stoel is het prima reizen. Op 1 dag 1600 km afgelegd met 2 man, zonder last van rug en leden. Enkel onderstuur ondervonden in de bergen onder hogere snelheid in bochten.
3. Volledige auto:
Qua prijs heb ik voor mijn gevoel een hoofdprijs te pakken. Er zit alles op wat handig/nodig is. Airco, mistlampen, ABS, elektrische ramen zijn allemaal aanwezig.
4. Uiterlijk:
Een tijdloos, bescheiden model met een stoer randje (de achterspoiler). Je kunt je niet storen aan elementen en vorm.
5. Prijs:
Voor € 1700 een auto op de kop tikken bij een dealer met 107.000 gereden kilometers vind ik zeer redelijk.
6. Gebruikskosten:
Lage aanschafprijs, lage wegenbelasting, degelijke auto met weinig reparatiekosten tegenover matig verbruik, maakt deze auto tot een goedkoop en zorgeloos gebruiksvoorwerp.
7. Allrounder
Nergens iets gevonden wat ik mis. Voldoende vermogen, geen storende elementen en geen narigheden. Betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk. Voldoende accessoires.
Nadelen bij gebruik:
Het enige wat ik minder aan de auto vind is het verbruik en het motorbokken.
1. Verbruik:
Voor het gebruik staat 1 op 13,3 als fabrieksopgave. En ik zie dat veel autoritten bij anderen dat het verbruik nog hoger ligt. Gezien ik graag zuinig rijd, kan ik het verbruik opkrikken naar (nu: 1 14.7). Dat is 10% zuiniger dan de fabrieksopgave. De enige reden waarom ik deze auto weg zou omruilen is een auto die zuiniger rijdt.
(Reden voor mijn verbruik: houd snelheid zo constant mogelijk, ruim tevoren uit laten rollen bij kruisingen, afslagen snelwegen, afstand houden met voorligger, max 110 km/h op autosnelweg wanneer mogelijk (ideale kruissnelheid, vanwege weinig hoeven in te halen, meest ontspannen rijden en meest tijd/kosten efficiënt reizen), 2 maandelijks banden op spanning, rustig weg rijden tot motor warm is.
Bokken motor:
Bij rond de 120 km/h (bij tegenwind) en in 1e versnelling (bij koude motor vaker) gaat de motor af en toe bokken. Even gaspedaal los en er weer op heft het bokken weer op. Dit kan af en toe hinderlijk zijn. En soms ongewenst met bv. willen inhalen.
Boven de 4000 toeren is dat voorbij. Zodoende rijdt de auto ook prima bij hogere snelheden, al accelereert de auto dan niet zo snel. Dit vond ik in het begin eng. Motorprobleem? Nu ben ik het gewend en houd ik er rekening mee en is het geen hinder. Ik vind het zelfs eigenlijk wel leuk. Deze auto heeft zodoende een eigen trekje. En laat zien dat het een auto is. En niet een vervoersmiddel is dat geen `ziel` heeft. Zoals de huidige auto`s die helemaal elektronisch zijn. Waar alles helemaal feilloos is.
Kosten tot nu toe:
Nieuwe accu: 80 euro
1e onderhoud na 10.000 km: 120 euro
2e onderhoud (APK) na 30.000 km: 520 euro (vervangen van een wiellager oid. wat een vrij kostbaar element was... :( )
nieuwe ruitenwissers: 75 euro
motorolie/schoonmaakmiddel/wasserette/ruitensproei: 30 euro
1 jaar rijden nu:
ca 830 euro aan onderhoud
1700 aanschaf
3500 brandstof
300 euro wegenbelasting
400 verzekering
6700 euro voor 1 jaar rijden met 35000 km afgelegde kilometers.
Verwachting volgend jaar:
6000 euro (incl. 1000 euro afschrijving)
vertrouwen in mijn medemens weer wat vergroot
- 168.500 km
De laatste tijd ben ik steeds combi ritjes aan het maken met mijn Mazda 323 en mijn racefiets. Deels uit economisch oogpunt, deels uit een stukje milieubewustzijn, deels een stressreducer. Daarnaast kom ik altijd heerlijk fris op mijn werk.
Ik zet mijn wagen dan neer op een P+R plaats en ga dan langs de filerijdende wagens naar mijn werk, wat overigens geen tijdsverlies oplevert.
Nu wil het zijn dat ik even geleden ineens een briefje had op mijn ruitenwisser voor vertrek richting huis.
Een juffrouw bleek iets te ver te zijn achteruit gereden en zodoende mijn voorkant te hebben geraakt. (ik keek om mij heen en verder rondom mijn auto geen enkele bezette parkeerplek. Ik dacht nog even. Dat is knap! Uitgerekend mijn auto getoucheerd! En direct erna, typisch... ben je bewust bezig, maar je daar voor lappen...) Enfin kentekenplaat was eraf gereden en een olielek onder mijn auto. Zonder het briefje was dat mij onopgemerkt gebleven en had zodoende ineens zonder motorolie (of in dit geval hydraulische olie voor de stuurbekrachtiging) gezeten. Wat tot meer schade of ongelukken kunnen leiden. Na een kort gesprek met deze sympathieke dame was alles onderling geregeld.
Zo kan het dus ook.
:)
Na twee jaar
- 164.000 km
Okee ondanks dat ik dit wat later heb geschreven (eind april `14), wil ik even terug gaan op het moment dat ik mijn auto 2 jaar in mijn bezit heb.
Met de 2e APK + grote beurt kwamen er wat extra kosten bij. De remleidingen waren namelijk aan vervanging toe. Dat grapje met nog wat ander onderhoud (o.a. de beide stabilisatorstangen, die voorheen al als puntje van aandacht aangegeven waren zijn ook vervangen). Dit grapje kostte me zoǹ 950 euro. Zo na Kerst was dat even slikken. Iets meer dan ik had verwacht.
Ook de banden waren tegen vervanging aan, maar konden nog door de keuring.
Het bokken van de motor was helaas niet verholen na het vervangen van de bougies. De luchtverdeler zal dus waarschijnlijk niet helemaal goed zijn dus...
Ik bedacht me later. Die banden gaan ook best wel lang mee. Ze waren verre van nieuw op het moment dat ik mijn Mazda had aangeschaft. En daarbij inmiddels al zo`n 60.000 km mee gereden. Hoe lang zouden die mee kunnen? Welja, diverse sites wordt gesproken van tussen de 40-80 k. Stilletjes wens ik dat de vorige eigenaar en ik met zuinig gebruik elk dus nu minimaal 80 k hebben gereden met hetzelfde setje banden (160 k lijkt me onhaalbaar = 4x rond de wereld!!).
Betreft het rijden. Ik vertrouw mijn auto volledig. Dat geeft zoveel plezier en zodoende hoop ik dat deze auto nog lange tijd mij niet zal teleurstellen.
Tot nu toe nog steeds alles kunnen doen. Racefiets in de auto, het past 5 grote heren, met 2 man een vakantie in Frankrijk met alle meuk van tent, vouwfietsen, tafel en stoelen en een heleboel meuk passend IN de auto, heeft een trekhaak (eindelijk ook nu gebruikt), de luxe van airco, abs en electrische ramen voor, zonder verdere electronische meuk (fijn dat het gaspedaal nog met een draadje direct verbonden is met de motor), rijdt comfortabel en soepel.
En het bokken geeft toch ook iets eigens aan de auto. Niet koud te hard gas geven, en met tegenwind niet rond de 120 km/h rijden (bij 110 of 130 bokt ie niet)
Komende tijd wat minder rijden ivm met meer tijd voor studie en minder tijd voor werk. :) Zo blijft het autorijden ook nog een feest en geen sleur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.