Mazda 323 F 1.5i GLX (1998)

autoreview

Mazda 323 F 1.5i GLX (1998)

Signalement

Uitvoering323 F 1.5i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf276.029 km
KM-stand laatst282.900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onverwacht fijne auto

  • 276.350 km

De Mazda 323F. Hoe zal ik het omschrijven..

Ik ruilde hem met mijn vorige auto (Opel Astra), de Mazda had wat mankementen. Ik had het plan om de Mazda voor export aan te bieden, en dan weer iets anders voor mij zelf te kopen (ik keek al naar lpg-g3, maar naar een nette orginele Civic of weer een Astra).

Toen ik op een avond verder weg moest, toch de Mazda meegenomen in plaats van de 1984'er Ford Sierra die ik had. In eerste instantie verbaasde ik me over de zit. Ik heb rugklachten en ik had verwacht dat een lage auto extra klachten zou veroorzaken, maar niets is minder waar. Na een rit van 200km klim ik er vrijwel moeiteloos uit.

Toen heb ik besloten de auto te gaan repareren, en hem daarna voorlopig zelf te houden.

Mankementen / Aandachtspunten

Zoals ik in het vorige stukje al schreef, had de auto toen ik hem in bezit kreeg wat mankementen.

- Stotteren/inhouden onderin de toeren
- Raam bestuurdersportier zit te hoog
- Ramen voorportieren bekrast (323F kwaal)
- De airco is kapot
- Diverse kapjes in het interieur missen

De gas installatie kreeg vrijwel meteen de schuld van alle problemen.

Toen ik - de eerste keer dat ik hem mee nam naar vrienden verder weg - weer terug ging naar huis besloot ik terug te rijden op benzine, en ik ontdekte dat de auto op benzine precies dezelfde problemen vertoonde. Ik leg mijn proriteit bij het in orde maken van de motor; de gas installatie werd als oorzaak uitgesloten.

Nog eens op onderzoek uit onder de motorkap, toen een poging tot afstellen niets opleverde kwam ik al snel tot mogelijke oorzaken:
- Ontsteking verkeerd afgesteld of kapot
- Lambda sonde kapot
- Gasklephuis/stappenmotor defect

Wat me ook meteen opviel, was de lucht inlaat slang (tussen de luchtmassameter en het gasklephuis). Deze was op meerdere plaatsen gescheurd; dit was (slecht) gerepareerd met ducttape. Ook dit bleek een 323F kwaal te zijn, de slangen drogen uit en scheuren. Kosten? 100 euro bij de dealer.

Zoals ik stiekem al wel had verwacht, hielp het vervangen van deze slang niet. Op mijn werk (ik ben monteur) de auto aan de CO-tester gezet, het CO was (op LPG maar ook op benzine) te hoog. Vervolgens andere lambda sondes geprobeerd, ook dit haalde maar weinig uit.

Vervolgens ben ik naar de sloop gereden, daar een redelijk jong uitziende ontsteking van een 323F afgehaald. Toen ik de ontsteking van mijn auto demonteerde, viel me op dat de ontsteking nat was. Olie..

Een kort belletje naar de plaatselijke Brezan, een nieuwe rotor en verdelerkap besteld, deze gemonteerd op de ontsteking die ik op de sloop had gekocht, en vervolgens dit setje in de auto ingebouwd. Het stotteren/inhouden was spontaan verdwenen.

Op dit moment heeft de Mazda nog wat moeite om (bijvoorbeeld bij een stoplicht) gecontroleerd terug te zakken naar het stationair toerental, hij blijft vaak te hoog in de toeren draaien. Soms klapt hij ineens omlaag naar het afgestelde stationaire toerental. Voorlopig lijkt een defecte stappenmotor hiervan de oorzaak te zijn.

Aangezien ik een kit achtige aanslag in het gasklephuis heb gevonden, ben ik van plan om - in plaats van alleen een stappenmotor - het complete gasklephuis (dus incl. stappenmotor)te gaan vervangen. Op het moment van schrijven moet dit nog gebeuren. Uiteraard plaats ik het zodra ik deze dingen vervangen heb.


De overige mankementen ga ik daarna ook een voor een aanpakken.

Problemen..

  • 282.900 km

Tijdens een ritje 2 weken terug ineens een brand luchtje, en de auto had geen vermogen meer. Toch even geswitched naar benzine, en ja hoor, de auto had alle vermogen. Na een paar kilometer weer op LPG over geschakeld, weg vermogen. Verder op benzine..

De volgende dag langs gas bedrijven, de diagnose was simpel. De LPG pomp was kapot, de tank moest compleet vernieuwd worden. De prijsopgaven varieerden van 6-700 tot 1000 euro excl. btw. Toen ik vroeg of ombouw naar een ringtank mogelijk was, werd dit bedrag nog eens met 500 euro verhoogt.

Teleurgesteld terug naar huis, in combinatie met de andere wachtende reparaties werd dit toch te gek en moest ik een andere auto maar overwegen.

Ik stond op het punt de Mazda leeg te ruimen, toen ik werd gewezen op Diana Autoservice uit Assen. De tipgever is de held van de dag, want dit bedrijf heeft mijn LPG tank gereviseerd, zodoende was mijn auto voor 300 euro weer klaar, bovendien kreeg ik 2 jaar garantie. Iets waar ik de gasbedrijven ook niet over gehoord heb! Kortom zeer tevreden met het werk wat dit bedrijf geleverd heeft!

Inmiddels zijn de eerste 800 kilometer op gas alweer een feit, en ga ik me concentreren op de laatste aandacht puntjes van de auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.