Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 Skylease+ (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 120 Skylease+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Keuzes maken
Voor de volledigheid van dit review schrijf ik eerst een stuk over het traject dat vooraf ging aan de levering van de Mazda 3, geen interesse? Begin dan bij hoofdstuk ‘Eerste 1.000 km’.
Vorige auto’s:
- Mercedes C 180 W202 Classic
- Opel Astra G 1.6i Sport
- VW Golf MK6 1.6 TDI 105pk Highline (zakelijk)
- Opel Astra H 1.7 CDTi 125pk Cosmo
- Citroën DS3 1.6 E-HDI 92pk Business (zakelijk)
Met nog een aantal korte niet noemenswaardige tussendoortjes heb ik bovenstaande auto’s gehad. De voorkeur voor Duitse degelijkheid is er wel in te herkennen, dat ter zijde. De DS3 is totaal niet mijn ding (het is Frans en te onpraktisch voor iemand met gezin), maar dat was een pouleauto dus geen keus. In het laatste half jaar van dat contract was het eindelijk tijd om zelf een nieuwe zakelijke auto uit te zoeken.
Ik rij ongeveer 35.000 km per jaar en het budget laat een middenklasser toe en als ik het goed aanpak nog wat ruimte voor opties en accessoires. Wat vind ik belangrijk aan een auto: praktisch voor een gezin (station is niet direct nodig, we doen amper autovakanties en kids zijn nog klein), looks, rijke uitrusting, rijplezier voor aankomende 4 jaar, het liefst geen uitvoering die je op elke hoek van de straat ziet. Geen hybride, Ford en geen Franse auto’s, niet mijn ding.
Genomineerden:
- VW Golf 2017
- Seat Leon 2017
- Mazda 3 2017
- Opel Astra
- Audi A3
- BMW 1 serie
- Volvo V40
- Skoda Octavia
Skoda en Volvo vielen al redelijk snel af, ik ken al te veel mensen met de Volvo die bovendien al snel te duur wordt als je ook iets aan de looks wil doen. De Skoda mist wat mij betreft een ziel, maar is wel lekker ruim. De prijzen van een goed uitgeruste Golf, Audi A3 en 1 serie schoten al snel omhoog… en dat al met een 3-pitter 1.0 TSI bij de eerste 2. De Seat, Mazda en Opel blijven over. Het laatste model van de Mazda 3 heb ik altijd al een schitterende auto gevonden die je maar al te weinig ziet in NL, er is dan ook wel duidelijk sprake van een stiekeme voorkeur naar de Mazda 3 met zijn atmosferische 2.0 liter blok.
Ik ben voor alle 3 auto’s naar de dealer gestapt met mijn verhaal en dat viel me flink tegen kan ik zeggen… Bij zowel Seat als Opel dealers word je nog net niet weggekeken als je verteld dat het om een zakelijke auto gaat, erg onaangenaam. Op enige korting op accessoires hoef ik dan ook echt niet te rekenen gaven beide aan. Zelfs een kledinghanger was al te veel gevraagd. Uiteindelijk toch gaan rijden met beide auto’s en dat beviel prima. De Opel heeft een schitterend werkend infotainment systeem en de Leon blijft stoer, maar beide auto’s gaven mijn geen “wauw” gevoel achter het stuur. Bij de FR uitvoering van de Leon kwam er een lichte glimlach op mijn gezicht, maar ook niet meer dan dat.
De Mazda!
Met open armen werd ik ontvangen bij de Mazda dealer. Ook toen ik vertelde dat het om een zakelijke auto ging gaf de verkoper geen krimp. Net zo enthousiast werd ik verder geholpen. Na even met elkaar gepraat te hebben stelde hij voor om een afspraak voor een ritje te maken als het 2017 model binnen was. Nee, hij had het niet over een testrit van een uur… Ik mocht de auto (GT-M) in de ochtend ophalen en aan het einde van de middag weer terugbrengen! Dat noem ik service, ik hoefde alleen zelf wat benzine in het ding te gooien als ik hem weer inleverde. Fijne ervaring! Over het rijden zelf kun je in ongeveer elke review op YouTube terugvinden dat het een uitstekend rijdende auto is en ik beaam dat. Ik heb echt genoten van elke kilometer met de Mazda, een liefhebbersauto met een ziel. Qua accessoires en prijs zouden we er wel uitkomen melde de verkoper, toen ik vertelde dat ik nog wel wat extra’s in gedachte had voor “mijn” Mazda. De keus was gemaakt, niet alleen vond ik de Mazda de mooiste in zijn segment… hij rijdt ook beter. De dealer zag mogelijkheden om de auto naar mijn wens af te leveren en ik gunde hem de verkoop. Ja, de Mazda is duurder in de lease. Het scheelde € 40,- per maand in vergelijking met een Leon van ongeveer dezelfde fiscale waarde. De gunfactor voor een liefhebber zat bij mijn werkgever gelukkig wel goed.
Ten opzichte van het 2012-2016 model is er niet heel veel veranderd aan het uiterlijk Mazda, maar toch hebben ze in mijn ogen precies de juiste dingen veranderd. Design van het stuur, lelijke handrem eruit, betere resolutie en weergave van Active Driving Display, Led-koplampen, achterbumper en de neus is iets cleaner. De GT-M uitvoering is super, maar ik heb gekozen voor de Skylease+. Deze is fiscaal veel aantrekkelijker en al meer dan compleet.
De kleur is Snowflake White Pearl geworden... Tja, vrouwen hebben er ook wat over te zeggen en die van mij vond Soul Red niet mooi (onbegrijpelijk). Voor een hatchback gekozen, dat sportieve past meer bij me dan de zakelijke uitstraling van de sedan. Aanpassingen achteraf: Hoogglans zwarte wrap op het dak en spiegels, 18 inch GT-M wielen er op en deze hoogglans zwart laten spuiten. Ik heb uiteindelijk afgezien van de Eibach verlaging kit, dat zou puur voor de looks zijn want ik vond het ding al geweldig op de weg zitten. Mooie deal gemaakt met de dealer om de aanpassingen mogelijk te maken.
Mazda Hoogwerf in Vlaardingen, bedankt! Levering zoals van te voren afgesproken op 26 mei 2017 en met een glimlach van oor tot oor de auto uit de showroom gereden.
Eerste 1000 km
- 1.000 km
Redelijk snel kon ik wennen aan de bediening van het infotainment systeem, na 100 km kon ik de knoppen al zonder te kijken vinden, ook op het stuur. Die centrale draaiknop in het middenconsole is fijn, werkt simpel en accuraat. Klimaatinstallatie bedienen blijft gewoon goed kijken waar je op drukt, maar dat is in andere auto’s ook niet anders. Bij het koud starten draait de motor inderdaad wat hoger, zakt snel weer terug naar normaal. De auto rijdt prettig, bijna vertrouwd. Ik mis voor m'n gevoel wel wat power onderin, waarschijnlijk omdat ik nu gewend geraakt ben aan de turbomotoren van tegenwoordig. Trek je door richting 4000 toeren (met een prettige roffel) maakt hij dat helemaal goed, waar de kleine turbo gedreven motoren het op moeten geven. Met 120 pk en 88 kw is het geen racemonster, maar hij gaat prima mee met het verkeer. De auto ligt strak op de weg met de 18 inch wielen. Geen trillende vullingen, gewoon comfortabel genoeg en snel door de bocht te halen zonder het gevoel dat hij wil gaan ondersturen. Zal dat het G-Vectoring systeem zijn? Geen idee, ik heb geen vergelijkbaar materiaal.
Ik heb de Michelin Pilot Sport 3 banden er op. De banden leveren veel grip, maar het afrolgeluid in de auto valt toch iets tegen op slecht wegdek. Ze maken een stuk meer geluid dan de Energy Savers van Michelin op onze privéauto. Neem ik voor lief, de perfecte band bestaat nog niet, dus je verliest altijd wel op een onderdeel. Korte versnellingsbak voelt heerlijk sportief. Fijne zithouding, goede stoelen (niet zo goed als de sportzetels in de DS3).
Het interieur is uitgerust met mooi materiaal (voelt premium aan) en straalt rust uit, anderen zullen dit wellicht wat saai noemen. Kofferbakruimte is meer dan voldoende, fijne insteek. Lichtopbrengst van de Led-koplampen is top, maar ik ben niets gewend want dit is m’n eerste auto met Xenon of Led. Ik ben een liefhebber van goed geluid. Dus als ik ergens van baalde t.o.v. de GT-M, was het de Bose installatie die niet op de Skylease+ zit. Ik ging er dan ook van uit dat ik de speakers zelf zou vervangen en een versterker zou inbouwen, maar ik ben positief verrast door de standaard speakers, klinkt echt prima. Wil niet zeggen dat het te vergelijken is met het kraakheldere geluid van de Bose. Dat is nog steeds een klasse apart. In dat opzicht jammer dat Mazda niet aan opties doet, anders was dat er een voor mij geweest.
Ik kan over het verbruik nog niet zoveel zeggen. 1e keer tanken was 34,01 liter met 480 km op de teller. Ik ben ontzettend blij met de auto, stap er iedere keer met een glimlach op af en ik baal dat ik uit moet stappen als ik op m’n bestemming aangekomen ben.
Wat tegenvallers?
Ja, toch wel een paar noemenswaardige dingen.
- Bij rustig rijden (file) en soms ook bij schakelen houdt de auto af en toe terug waardoor hij gaat “schokken”, onprettig. Dit zit rond de 1200-1300 toeren. Ik heb een redelijk vaste voet en kan altijd snel wennen aan handelingen in een onbekende auto (chauffeur geweest), dus ik denk niet dat het met mijn pedaalgevoel te maken heeft. Mijn vrouw heeft overigens exact hetzelfde met de auto… nog even aankijken, misschien nog wat inrijperiekelen. Ik schakel altijd bij elke kans (nu iets meer dan normaal) goed terug om ook een beetje pit in de motor te krijgen. Hopelijk helpt het ook hier tegen.
- Ik heb nu al een paar keer gehad dat mijn telefoon niet direct verbinding maakte, hierdoor gaat hij automatisch FM radio afspelen i.p.v. Spotify op hetzelfde volumeniveau en dat is iedere keer even schrikken, vervelend. Ik heb andere systemen gehad waarbij het volumeniveau per input verschilde. DS3 had dat ook wel eens, dus het kan aan mijn Iphone 6S liggen natuurlijk.
- Bij het ingedrukt houden van de ‘Open’ en ‘Dicht’ knoppen had ik verwacht dat de ramen netjes omlaag en omhoog zouden gaan, maar helaas. Jammer, anno 2017.
- De auto heeft een knop bij de deurhendel waarmee je de auto van binnen op slot kan doen. Trek je vervolgens aan de deurhendel gebeurt er niets, eerst de knop weer terug halen dan pas kan je de auto uit. Werkt niet prettig, andere fabrikanten doen dit beter.
- Waarschuwingslampje is i.c.m. het Smart City Braking System tijdens het rijden 2 keer aangegaan, beide keren zonder verkeer voor me. Ging na enkele minuten weer uit. Vreemd. Ook de dode hoek sensor ging een keer spontaan aan de slag terwijl er niemand te bekennen was. Ook dat duurde enkele minuten.
- De wrap is netjes gedaan, maar niet in het gevraagde hoogglans zwart. De wrapper heeft zelf gekozen voor zijdeglans, omdat dit wat minder krasgevoelig is in de wasstraat legde de dealer uit. Ik heb gemeld dat dat geen probleem voor mij is. Een auto was je niet in een apparaat, maar op de hand met goeie spullen! Ze wilden eerst even peilen of zijdeglans mij ook beviel en zo niet gaan ze het kosteloos opnieuw doen in hoogglans. Afspraak wordt gemaakt en ik krijg keurig een leenauto van de dealer mee.
- Het zal door de hoogglans zwarte wielen i.c.m. de parelwitte kleur komen, maar wat een bekijks met deze auto zeg… dat had ik niet zo verwacht. Als ik naar de reacties kijk en luister mag ik het als een compliment zien, maar ik ben bang dat het zich ook kan gaan uiten in negatieve aandacht. Heb dit vaak genoeg zien gebeuren, leverde met regelmaat een sleutel over de lak op.
Dit alles mag de pret niet drukken, want ik vind de Mazda fantastisch! Over een half jaar meer…
Vroegtijdig afscheid van een fijne auto
- 46.000 km
Als iemand mij zou vragen of ik de keuze voor de Mazda 3 na anderhalf jaar rijden opnieuw zou maken?
Mijn antwoord: Volmondig "JA", maar dan wel de rode met meer vermogen.
Ik heb nog elke dag plezier van de auto. Nog steeds een glimlach op m'n gezicht als ik hem zie staan.
En ik ben er zuinig op, elk weekend tover ik hem om naar showroomstaat. (Don't judge, aangeboren afwijking)
Hij rijdt nog even lekker als dag 1, comfortabel en lekker strak op de weg. Een genot in de bochten!
Ik vind de auto wel krap in vermogen. Ik kan hem niet lui noemen, maar je moet hem wel ECHT op z'n sodemieter geven als je voor het stoplicht staat en vlot weg wil komen.
De auto heeft nu een kleine (20.000 km) en grote beurt (40.000 km) gehad. Geen bijzonderheden, op één na...
In de stromende regen reed ik op de snelweg toen mijn ruitenwissers er mee stopten. Spontaan wilden ze niet meer opkomen.
Levensgevaarlijk. Ik kon alleen auto's voor me zien die verlichting aan hadden (verder zag ik niet veel meer), dus snel aan de kant gezet.
Ook na een bezoekje van de hulptroepen, niet aan de praat gekregen. Regenbui afgewacht en als de sodemieter naar de dealer.
Die was verbaasd en had dit nog niet eerder meegemaakt. Ik kreeg netjes een leenauto mee en na 2 dagen kon ik hem weer ophalen.
Ruitenwissermotor had de geest gegeven. Alles onder garantie gedaan, ook de leenauto.
De uitrusting in de auto is meer dan goed. Ok, ik heb een tropische afkomst, maar wat een genot is dat verwarmde stuur... Heerlijk.
De head-up display gebruik ik in de praktijk amper, ook niet om mijn (cruise)snelheid te zien. Een enkele keer kijk ik naar de toegestane snelheid (verkeersbordherkenning).
Navigeren doe ik eigenlijk nooit op dat ding.
De bestuurderstoel piept af en toe een beetje bij het intrappen van de koppeling.
De strip van de hoes aan de onderkant van de bestuurdersstoel raakt steeds los. Komt door de kinderen die daar met hun voeten tegenaan komen. Rare oplossing van Mazda, dat kan beter.
De waarschuwingslampjes gaan nog steeds af en toe spontaan aan. (1 keer in de 2 maanden ongeveer?)
De dodehoeksensor werkt goed, maar ook die ziet ze af en toe vliegen. Na een of twee kilometer rijden houdt dat op.
Een betere geluidsinstallatie is voor mij persoonlijk wel echt een gemis. Zelf sleutelen is niet verstandig i.v.m. lease.
Heb wel af en toe last van resonantie. De zonnebril in het dak trilt dan mee en soms hoor ik ook wat in de deuren. Even aanduwen helpt dan tijdelijk.
Ga ik niets meer aan laten doen, want ik ga de auto vroegtijdig weer inleveren. Job-switch.
De navigatie vind ik duidelijk, goed te volgen ondanks ik nooit het geluid aan zet.
Het navigeren zelf daarentegen, toch wat vreemd. Systeem ziet files die er niet zijn en andersom.
Daardoor geeft hij bijvoorbeeld zelf advies om een afslag te nemen en binnendoor te gaan rijden.
Ik negeer het 9 van de 10 keer, maar als je naar een onbekende bestemming rijdt... Kan ik me voorstellen dat je zonder goede reden omgeleid word door het ding.
Met instellingen geprobeerd uit te schakelen, maar dat lukt me niet. Zal wel aan mij liggen.
Conclusie
Ja, ik zou zeker weer voor deze auto gekozen hebben. Maar niet voor deze motor, tenzij chippen een mogelijkheid is. Leasemaatschappijen zijn daar over het algemeen niet zo blij mee.
Ik wens de volgende berijder veel plezier met de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.