Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 106.800 km |
Een eerste indruk na 1600km
- 1.600 km
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een prachtige Mazda 3 GT-M Skyactive G 2.0l met 120pk uit 2019 in de kleur Machine Grey. Eigenlijk was dat helemaal niet de bedoeling en wilde ik nog twee jaar doorrijden met mijn vorige auto, een Peugeot 208 Envy uit 2012. Echter begon ik me zorgen te maken over het toenemende olieverbruik van deze wagen en ben ik rond gaan kijken voor een andere wagen voordat ik vast zou zitten aan een motorrevisie . Een uitgebreide review van de Peugeot 208 vind u hier: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/peugeot-208-active-12-vti-2012/
Nu was ik al een tijdje aan het fantaseren wat ik na de 208 zou willen voor wagen en de Mazda 3 stond al snel bovenaan mijn verlanglijstje door de mooie vormgeving, het mooie interieur en de zeer complete uitvoeringen. Daarnaast had ik al een sympathie voor het merk Mazda door het eigenwijs vasthouden aan grote motoren en hun unieke techniek zoals binnenkort de Skyactive-X motor. Steevast worden ook de rijeigenschappen en betrouwbaarheid van Mazda's geroemd en ook dat sprak me aan.
Nu is zojuist de 4de generatie van de Mazda 3 geïntroduceerd maar zeker de hatchback vind ik niet mooier dan de 3de generatie en als we kijken naar praktische zaken zoals kofferbak ruimte, ruimte achterin en zicht rondom dan is de nieuwe 3 zelfs een stap achteruit. Interieur is wel (nog) mooier geworden. Maar alles bij elkaar ben ik van mening dat Mazda met de nieuwe 3 teveel gekozen heeft voor vorm boven functie. Ik hoefde dus niet zo nodig de nieuwe dus leek het me nu het ideale moment om te gaan kijken naar een nieuwe of jong gebruikte (demo) auto van de vorige generatie aangezien de dealers nu zo snel mogelijk daar vanaf willen. Na twee vrijwel identieke aanbiedingen van lokale dealers voor een demo model, beide uit januari 2018 met rond de 10,000 km, werd ik via Facebook benaderd door een verkoper die nog één nieuwe had staan en wel even scherp voor me wilde gaan rekenen. Hij wist dat ik op zoek was naar een Mazda 3 omdat ik in de Mazda 3 fan groep op Facebook geïnformeerd had of het überhaupt wel verstandig zou zijn een demo te kopen. De volgende dag kwam hij met een offerte die vrijwel even laag was als de demo modellen van die andere twee dealers maar dan voor een spiksplinternieuwe Mazda 3 GT-M. Van de nieuwprijs gingen er nog vele duizenden euro's af, tja, daar wil ik best wel even voor omrijden. Het was een unieke ervaring om via messenger met iemand te onderhandelen en een koop te sluiten terwijl je diegene nog nooit gezien of gesproken hebt. Ik had me natuurlijk er wel van overtuigd dat de bewuste man inderdaad werkte voor de bewuste dealer maar mijn vriendin kon het niet nalaten om te grappen terwijl we bij de dealer de parkeerplaats op reden: "En nu kom je er achter dat je opgelicht bent." Gelukkig was alles piekfijn in orde en bleek de verkoper ook "in real life" een fijne vent te zijn die van het hele koop proces een leuke herinnering heeft gemaakt.
De Mazda 3 GT-M is de 2017 facelift van de derde generatie Mazda 3 die in 2013 geïntroduceerd werd. De GT-M uitvoering is de meest luxe uitvoering waar letterlijk alles op zit, de enige optie die je nog kan aanvinken is de kleur. Een greep uit de standaard uitrusting: Heads-up display, leren bekleding, stoelverwarming, stuurwielverwarming, full adaptive LED verlichting, adaptive cruise control, climate control, verkeersbordherkenning, lanekeep assist, vermoeidheidsdetectie, dode hoek detectie, parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, 9 speaker Bose geluid, navigatie, 18"lichtmetalen velgen, automatisch inklapbare spiegels, start/stop systeem, keyless entry, lichtsensor, regensensor, DAB radio, hill-hold control. Heerlijk zoveel luxe, daar ben ik best gevoelig voor mag u weten.
En hoe rijd dat dan hoor ik u denken,.., heerlijk kan ik u vertellen. Door de vele instel mogelijkheden van stuur en stoel is het heel makkelijk om een goede zitpositie te vinden. De bestuurdersstoel kan je elektrisch verstellen waarbij het wel een gemis is dat je geen geheugen functie hebt voor twee of meer mensen. Ik zit wat lager en wat meer achterover dan bij de 208 waar ik wat meer "op de bok" zat. Omdat de motorkap van de 3 in verhouding best lang is is daar het overzicht wat minder goed bij bijvoorbeeld inparkeren maar dan bewijzen de sensoren voor hun nut. Zicht is verder rondom goed. De zit is stevig maar comfortabel met voldoende zijdelingse steun. Ben je van een heel stevig postuur dan zouden de zittingen iets te nauw kunnen aansluiten bij je middel. Bij mij gaat dat net goed als man van middelbare leeftijd met het postuur wat daarbij past ;)
Het rijden is niet zozeer sportief maar vooral smooth. Wanneer je een bocht neemt dan helt de carrosserie wel wat over en denk je bijna op de limiet te zitten maar versnel je in de bocht of ga je dezelfde bocht harder in dan gebeurt er iets raars. De koets helt niet verder over, blijft zelfs relatief vlak en je blijkt veel meer grip te hebben dan je in eerste instantie dacht. Ongetwijfeld ook geholpen door de sportieve lage 18" Michelin Pilot Sport 3 banden die er op zitten kan je verrassend snel een bocht nemen. En ondanks de sportieve banden blijft de auto ook nog comfortabel alle oneffenheden wegfilteren terwijl je toch goede feedback krijgt wat er allemaal gebeurt. De wegligging is meer dan uitstekend. Het geluidsniveau zou boven de 120 km/h nog wel een tandje minder mogen maar verder is het een genot om mee te rijden.
Wanneer je het schakeladvies van de auto volgt zit je al bij 60km/h in de zesde versnelling met 1100 tpm en accelereer je heel rustig en bedeesd door naar kruissnelheid. Dat is dan ook wel één van de minpuntjes van deze auto, helemaal onderin het toerenbereik mis je wel het effect van een turbo en reageert de Mazda lui en vertraagd op input van het gaspedaal. Maar je kan er ook voor kiezen om hem hoger in de toeren houden en later te schakelen, dan heb je alleen last van het lagere koppel bij lage toeren vanaf stilstand in de eerste versnelling. Wil je een stoplicht sprintje doen dan zullen de meeste auto's met turbo of diesel eerder van de lijn zijn. Maar dan schakel je naar z'n twee en haal je er weer een heleboel in. 0 tot 100 gaat in 8,9 sec en dat is helemaal niet verkeerd voor een gezinswagen. Want dat is de andere kant van het verhaal. Het maximum koppel ligt bij 4000 tpm en het maximum vermogen bij 6000 tpm. In de praktijk vertaald zich dat naar een toenemende rechtlijnige acceleratie. Als je eenmaal voorbij de eerste 1600 tpm zit dan blijft hij gaan en gaan. Hij accelereert gelijkmatig en voorspelbaar. Hoe hoger de toeren hoe harder hij eraan trekt tot in ieder geval 4000 tpm (verder heb ik hem niet gejaagd) Het zakt niet in, het gaat alleen maar harder. En dat is weer het fijne van deze motor. De 6de versnelling is echt wel een overdrive geschikt voor zuinig en relaxed toeren op de snelweg. Moet je iemand snel even inhalen dan moet je al snel terugschakelen naar 5 of soms 4. Nu heb ik nog maar 1600km op de teller staan en had ik tijdens een proefrit met een wagen met 12000km op de teller het idee dat deze toch nog wat alerter onderin reageerde, ik verwacht dan ook dat de motor nog wat meer los zal komen de komende kilometers.
Nu is deze motor met 120 pk en 210nm koppel identiek aan de 165pk/210nm versie waarbij de eerste vanaf zo'n 4000 tpm elektronisch begrensd is. Er bestaat de mogelijkheid deze motor te chiptunen waarbij deze begrenzing word verwijderd en de motor nog iets wordt geoptimaliseerd. Je zal dan ongeveer uitkomen op 175pk en 220nm koppel. Het koppel blijft dus vrijwel hetzelfde alleen na 4000 tpm blijft het vermogen dan met een rechte lijn toenemen tot aan de rode cijfers en die 175 pk. Ik ga dat (vooralsnog) niet doen uit garantie overwegingen en ook omdat ik de auto niet vaak boven die 4000 tpm ga jagen waar je het verschil pas echt gaat merken.
Door het karakter van de motor en het algehele comfort is het heerlijk toeren met deze auto. Het heads-up display is een hele fijne accessoire die alle belangrijke informatie geeft die je nodig hebt. Verkeersbordherkenning werkt meestal foutloos maar hij herkend helaas niet het bord einde snelheidsbeperking waardoor hij dan nog de verlaagde limiet blijft weer geven. Ook herkent hij soms een niet afgeplakt bord of een bord van een parallelweg waardoor hij niet de goede info toont. Maar over het algemeen werkt het heel goed en ben ik heel blij met deze functie. De lane-keep assist heeft in zijn lage gevoeligheid stand een goede balans tussen wel of niet ingrijpen. Ik vind het prima werken maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het niet prettig vinden, gelukkig voor die mensen kan die functie ook uit. Dode hoek detectie vind ik een zegen. Zowel in je spiegels als in je heads-up display krijg je een waarschuwing dat er iemand naast je zit en hij houd ook rekening met verkeer dat met hogere snelheid nadert zodat hij wat eerder de waarschuwing geeft. Wat een fijn systeem, ik wil nooit meer zonder. Keyless entry was voor mij een beetje een onnodige functie maar het went wel verrassend snel kan ik u vertellen. Dan hebben we nog de full led lampen die ik ook al geweldig vind. Wat een enorme bak met licht! Het enige commentaar wat ik er over heb is dat ik tot nu toe nog geen verschil merk wanneer ik het adaptieve gootlicht aan zet en wanneer niet. Misschien dat de omstandigheden waarin ik heb gereden nog niet donker genoeg waren. Ook zouden de lichten mee moeten bewegen met de bochten maar ik heb het idee dat dat niet gebeurd. Ik hou dit in de gaten of er iets niet werkt of dat het zo hoort als dat ik het zie.
edit: Ondertussen heb ik het adaptieve grootlicht kunnen testen op een echt donkere weg. Het werkt uitstekend en het is een schandalige hoeveelheid licht die de 3 produceert. Het moet wel echt pikdonker zijn wil het grootlicht aan gaan, één lantaarnpaal en hij schakelt meteen terug naar dimlicht. Ook heb ik nu kunnen zien dat het licht meebeweegt in de bochten, alleen is de uitslag niet heel groot.
De adaptieve cruise control en ik zijn nog geen vriendjes. Het systeem kan soms heel plotseling afremmen waarbij het ook de remmen bedient terwijl ik in die situatie zelf zou kiezen voor alleen het gaspedaal los laten. Ook heeft hij een keer abrupt afgeremd waarbij het leek dat hij reageerde op de schaduw van de vrachtwagen die ik aan het inhalen was. Dat is niet fijn om zo snel onverwacht af te remmen van 120 naar 80. Wanneer iemand voor je met veel lagere snelheid rijd dan nader je met adaptieve cruise control met hoge snelheid om dan vrij abrupt af te remmen. Zit je achter iemand die niet helemaal "snelheidvast" is dan wil de Mazda 3 koste wat kost de minimale afstand bewaren die is ingesteld en daarbij gebruikt hij dus ook weer de remmen waarbij een menselijke chauffeur kiest voor gas los een beetje inlopen en dan weer gas oppakken wanneer je op dezelfde snelheid zit. Het zorgt in bepaalde situaties voor een wat onrustig rijgedrag en ongetwijfeld ook voor onnodige slijtage van de remmen op de lange duur. Ook wanneer je de snelheid van bijvoorbeeld 100km/h aanpast naar 70km/h dan zou ik opnieuw gas los laten en hem laten doorrollen totdat hij op 70 zit om dan weer gas te geven. De Mazda 3 remt meteen met de remmen om snel op die 70 km/h te zitten. Om dit op te vangen zet ik nu cruisecontrol uit, laat hem uitrollen en weer aan wanneer ik op 70 km/h zit. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit systeem optimaal kan gebruiken.
Zijn er nog andere kritiekpuntjes, jazeker. Beenruimte achterin zou iets beter kunnen, maar dat is iets wat ik voor aanschaf al wist. Het volstaat maar het kan in dit segment beter. Verder heb ik een gruwelijke hekel aan glimmend zwart pianolak plastic omdat ik het niet mooi vind, omdat het vingerafdrukken en stof als een magneet aantrekt en omdat het heel snel krast. Laat Mazda in hun oneindige wijsheid dat nu net gebruikt hebben bij de panelen waar je je elektrische ramen en spiegels bedient en waar je dus veel aan zit. Ik zag bij ali express dat er wel andere paneeltjes te krijgen zijn maar ik ben niet de meest handige en weet niet hoe makkelijk de oorspronkelijke panelen zijn te demonteren en de nieuwe te plaatsen. Daar ga ik zeker research naar doen. Dan de hoedenplank, die zit zo vast dat je het gevoel hebt iets te slopen als je die wil losmaken. Het volume van de navigatie stem veranderd niet bij een hogere snelheid of een hoger volume van je muziek. En dat is vervelend omdat de stem in je linker box komt terwijl de muziek in de andere 8 boxen gewoon door blijft spelen. De stem is dus al snel veel te zacht of juist te luid. Dat had beter gekund. Als laatste valt op dat de stof aan de achterkant van de achterbank heel slordig is. Het bobbelt en is niet strak getrokken, ik heb dit ook op foto's van anderen Mazda 3's gezien dus blijkbaar hoort dit. Zo a-typisch als je kijkt hoe goed de auto verder in elkaar geschroefd is.
Maar ondanks deze kritiekpuntjes en de haat/liefde verhouding met de adaptive cruise control kan ik niet genoeg onderstrepen hoe blij ik ben met deze wagen. Het is een prachtige verschijning die je helaas te weinig ziet op de wegen, het interieur is ook prachtig en opgebouwd met mooie materialen , de leren bekleding in de GT-M uitvoering helpt daar natuurlijk wel bij. Vrijwel alle hulpsystemen en luxe extra's die deze wagen heeft werken zoals je verwacht en geven echt een gevoel van luxe en comfort. Met de motor kan je zowel schakellui toeren maar je kan hem ook op zijn flikker geven waarbij je merkt dat de wagen veel meer reserve heeft dan je in eerste instantie denkt. En dat geldt des te meer voor de wegligging. Hij rijd heerlijk, of je hem nu sportief of relaxed rijd. Ik verwacht de komende jaren elke dag met een grote grijns in te stappen.
Ervaringen na 12000km
- 12.500 km
We hebben de afgelopen maanden de Mazda 3 flink de sporen gegeven waardoor we na ruim 5 maanden op 12500 km zitten. In z'n algemeenheid kan gezegd worden dat de auto nog steeds erg goed bevalt en de bevindingen van de eerste review grotendeels overeind blijven. Het rijcomfort is uitstekend waarbij de Mazda 3 soepel en comfortabel door het verkeer beweegt. Bochten blijken nog steeds meer reserve te hebben dan je in eerste instantie denkt en het gebrek van een turbo merk je wel helemaal onderin het toerenbereik maar niet zo dat de 3 gaat bokken, hij trekt alleen in eerste instantie wat rustiger op. Daar staat dan de rechtsevenredige vermogenswinst bij hogere toeren tegenover wat helemaal tot 6000tpm doorloopt. De 3 met 2.0 Skyactive-G motor heeft genoeg koppel dat alleen bij de echt steile hellingen het nodig is om een keer terug te schakelen maar meestal is dat niet nodig. Schakelen doet hij uitstekend en de koppeling is heel makkelijk te bedienen zonder leercurve, je voelt je meteen thuis.
Benzineverbruik schommelt zo rond de 7l/100km (1 op 14.2) waarbij ik regelmatig flink doortrek en ook veel stadsverkeer heb. Voor een auto in het C-segment gewoon prima. Olieverbruik heb ik nog niets van gemerkt, de peilstok geeft hetzelfde aan als toen ik hem bij de dealer ophaalde.
Verder opvallend positief is hoe het start/stop systeem werkt. Ik was hier een beetje bang voor toen ik me oriënteerde op een nieuwe auto maar zoals het werkt bij Mazda is het helemaal goed. Ik heb begrepen dat Mazda hier met een uniek systeem werkt waarbij de startmotor en accu minimaal belast worden en het systeem bijhoud welke cylinder klaar staat voor ontsteking en op die manier de motor start. Het werkt perfect met vrijwel geen trilling en altijd sneller dan de tijd die ik nodig heb het gaspedaal in te drukken. Nou,... , met één uitzondering dan. Wanneer ik de koppelig gelijk weer intrap op het moment dat de auto afslaat dan raakt hij even een paar seconden de kluts kwijt. Wel dus even anticiperen of je langere tijd stil staat voordat je zelf de koppeling loslaat.
Ondertussen ben ik redelijk gewend aan de adaptive cruise control en weet ik tijdens het rijden wat ik kan verwachten en hoe het reageert. Ik vind nog steeds dat het beter zou moeten kunnen en dat het systeem een neiging heeft te snel te remmen waarbij gas loslaten voldoende zou zijn. Maar ondertussen gebruik ik hem wel vaak.
Heads-up display, blinde hoek waarschuwing, city brake, lane assist en verkeersbordherkenning (in Nederland en Duitsland) werken gewoon heel goed en zou ik nu echt niet meer zonder willen. Verkeersbordherkenning in Zwitserland was overigens wel slecht en je kon er daar absoluut niet op vertrouwen.
Zijn er dan nog kritiekpunten? Jazeker, een paar dingen vooral m.b.t. het multimediasysteem.
- Het meest vervelende kritiekpunt is dat het navigatiesysteem soms langzaam is wanneer je de auto start. Het navigatiesysteem heeft soms wel 5 minuten nodig om de positie te bepalen. Ik zeg soms omdat hij meestal wel meteen een lock heeft maar laten we zeggen 3 van de 10 keer dat je de volgende dag in de auto stapt duurt het 5 minuten voordat hij de juiste locatie aangeeft. Ik heb nog geen enkel verband kunnen vinden wanneer hij er last van heeft en wanneer niet. Wanneer het systeem eenmaal werkt doet het overigens goed z'n werk.
- Het duurt zo'n 3 minuten voordat mijn usb stick geladen is en ik door de nummers kan bladeren via Artiest of Album. Dit heeft ook ongetwijfeld te maken met de hoeveelheid muziek die ik op mijn half gevulde stick van 128GB heb staan.
- Wanneer ik een afspeellijst afspeel en ik de auto uit zet dan is hij bij aanzetten volledig ontregeld. Hij speelt het nummer af waarmee hij bezig was de vorige rit en skipt dan naar altijd hetzelfde nummer in die lijst. Je kan dan niet meer naar een ander nummer skippen. Dat duurt dan zo'n 10 minuten voordat alles blijkbaar geladen is en dan moet je zelf handmatig een ander nummer kiezen (anders blijft hij dat ene nummer herhalen) en dan pas werkt alles weer zoals het hoort. Ik heb nog niet getest of dan bij een kleiner stickje met minder muziek beter gaat.
- De boordcomputer geeft heel mooi aan wat je verbruik is met je huidige tank en in een staafdiagram kan je dat mooi vergelijken met de laatste paar tankbeurten. Dit gaat automatich wanneer je teller 1 na elke tankbeurt op 0 zet. Heel mooi echter loopt de schaal van 0l/100km tot 15l/100km wat betekend dat wanneer je verbruik schommelt tussen de 6.5L en 7.5L je vrijwel niet kan zien wat het verschil is tussen de tankbeurten. En natuurlijk staat het er ook niet als cijfers. Dat had beter gekund.
- De indeling van de ruitenwisser vind ik wat onhandig. De 1x wissen zit bovenin gevolgd door uit en daarna automatisch. Ik heb de wisser altijd op automatisch staan dus wanneer ik een keer 1x wil wissen (zonder ruitenvloeistof) dan moet ik klik omhoog naar uit en dan naar boven voor 1 wis en dan weer klik naar beneden. Waarom niet 1 wis en dan meteen automatisch? Kleinigheidje maar wel een beetje knullig.
- Het vermoeidheidsdetectie systeem zegt soms wel heel snel dat ik moe ben en wanneer ik het wel ben zegt hij niets. Nee, dit systeem werkt gewoon niet.
- Afwerking kofferbak is gewoon slecht en totaal niet in overeenstemming met de rest van de wagen.
Er zijn dus , zoals bij vrijwel elke auto, wel wat puntjes voor verbetering vatbaar maar dat neemt niet weg dat ondanks deze minpuntjes de Mazda 3 GT-M een geweldige wagen is met een luxe interieur een overdadigheid aan snufjes die vrijwel allemaal goed werken ondanks de soms trage opstart bij het begin van de rit van het navigatiesysteem. Vooralsnog ben ik helemaal blij met deze keuze.
6 jaar later en ruim 100.000km verder
- 106.800 km
Zojuist heeft mijn Mazda 3 zijn 6de beurt gehad, heb ik hem zo'n 6 jaar in bezit en zijn we de 100.000km gepasseerd, een mooi moment voor een update dacht ik zo.
Maar ja wat moet ik dan schrijven, zoveel is er niet te vertellen aangezien de wagen het geweldig doet en werkelijk 0 problemen heeft gegeven. In deze 6 jaar heeft hij zijn beurtjes gehad, zijn de banden 2x vervangen en zijn nu bij deze laatste beurt de remschijven en blokken voor vervangen. Dat is alles.
Dit maakt hem meteen de meest betrouwbare wagen die ik ooit gehad heb. Elke vorige wagen had nu allang karakter getoond door lekker eigenwijs ergens stuk te gaan of andere kuren te hebben. Maar "helaas" maakt de Mazda 3 het me heel moeilijk om hier een spanende recensie te schrijven door zijn saaie betrouwbaarheid, het kreng blijft gewoon z'n ding doen. Oké, dat de al jaren gebruikte 2.0 Skyactive motor met 120pk helemaal uitontwikkeld was en volledig probleemloos is hadden we van te voren kunnen weten, maar dan hoop je toch op z'n minst dat één van de schandalig vele elektronische snufjes op den duur kuren gaat geven zoals ik gewend ben, maar nee hoor,... alles blijft probleemloos werken,... zucht. :)
Ik kan ondertussen bevestigen dat de veiligheidssystemen om botsingen te voorkomen uitstekend werken. Wanneer iemand onverwacht remt voor je en je zit er relatief dicht op of je reageert langzaam dan komt er een groot rood vlak met REM in beeld op je heads-up display. Reageer je dan nog steeds niet adequaat dan begint de auto met remmen waarna je het remmen wel zelf moet overnemen. Het heeft in ieder geval 1 en mogelijk 2 ongelukken voorkomen waarbij ik niet snel genoeg kon reageren of reageerde. Het systeem is heel goed afgesteld waarbij je eerst de REM melding krijgt en het pas ingrijpt op het allerlaatste moment waarbij er nog wel genoeg remweg is om op tijd tot stilstand te komen. Ook de Smart City Brake Support werkt prima waarbij het rondom ingrijpt bij langzamere maneuvers tot 40 km/h en je tot volledige stilstand brengt, ook bij achteruit inparkeren waarbij het vind dat je met te hoge snelheid een muurtje of een andere auto te dicht nadert.
Toch heb ik nog wel een andere klacht, het rijden met deze wagen is gewoon te leuk. Het probleem is dat mijn stiefzoon vorig jaar zijn rijbewijs heeft gehaald en we vonden het wel een goed idee dat wanneer we in de zomer naar Italië reden hij een deel van het rijden voor zich nam. Dus hij begon in Nederland met zijn eerste sessie. De grote grijns op zijn gezicht die alleen maar groter werd naarmate de kilometers vorderde deed mij het ergste vermoeden. En ja hoor, toen we na een paar uren een pauze namen en het de bedoeling was dat ik het zou overnemen wilde hij het stuur niet afstaan. Aangezien zijn moeder ook nog eens partij koos voor haar zoon kon ik het wel vergeten en mocht ik weer plaats nemen in de passagiersstoel,... Pas in Italië waren de bergen toch nog wel een beetje spannend en mocht ik, by gods grace, even plaats nemen achter het stuur IN MIJN EIGEN AUTO. Helaas was hij die vakantie al heel snel gewend aan de bergen en heb ik vrijwel de hele vakantie en de terugweg moeten toekijken hoe zijn grijns nog groter werd achter het stuur van MIJN AUTO!
Wat valt er verder nog te zeggen. De klachtjes die ik na 12.000km beschreef zijn er nog steeds maar voor verschillende klachten heb ik wel nu oplossingen.
Het infotainment systeem, dat ondertussen wel een beetje gedateerd begint te ogen, heeft in zijn basis nog steeds de kuren die ik eerder omschreef bij de 12000km update alleen heb ik daar helemaal geen last meer van. Er is namelijk ondertussen een optie gekomen om door de dealer Apple Car Play en Android Auto in te bouwen en dat werkt geweldig. Ik gebruik nu Spotify voor muziek en Waze of Google Maps voor navigatie. Het fijne is dat het allemaal samenwerkt met het al bestaande Mazda multimediasysteem. Dus ik kan bijvoorbeeld navigeren met google maps en de DAB radio gebruiken van de Mazda zelf. Of bijvoorbeeld spotify voor muziek en de navigatie van de Mazda. De shortcut knoppen naast de draaiknop navigeren je naar het programma wat je op dat moment gebruikt ongeacht of dat van het Mazda systeem zelf is of van, in mijn geval, Android Auto. Ook de knoppen op het stuur werken zowel met Android Auto als met het Mazda infotainment systeem en ook weer door elkaar afhankelijk wat je gebruikt op een bepaald moment. Zelfs voice control via Android Auto werkt goed,.. meestal. Het enige is dat je bij het navigeren met de Mazda navigatie je ook aanwijzingen krijgt in het heads-up display en dat ontbreekt wanneer je via Android Auto navigatie gebruikt. Overigens blijf je via de audio wel waarschuwingen krijgen (als je dat wil) van de Mazda navigatie over de aanwezigheid van flitspalen ook al ben je op dat moment aan het navigeren via Android Auto. Het verraste mij dat het allemaal zo goed samenwerkt en ik raad deze update ten zeerste aan. Het lost alle nadelen op mbt het infotainment systeem die ik opsomde bij mijn vorige update. Daarnaast blijft Mazda de software van hun systeem verbeteren met updates waardoor de samenwerking met Android Auto (en ik neem aan ook Apple CarPlay) nog meer verbeterd. Bij de onderhoudsbeurt die mijn Mazda 3 net gehad heeft (feb. 2025) is er weer een update geweest waardoor opnieuw bepaalde zaken verbeterd zijn wat betreft de integratie met Android Auto terwijl ik al heel tevreden was. Chapeau Mazda dat jullie blijven ondersteunen en verbeteren terwijl deze generatie Mazda als 6 jaar geleden vervangen is door de opvolger.
Over het infotainment gesproken, ik heb nog niet eerder aangegeven wat ik van de Bose 9 speaker setup vind die standaard is bij de GT-M versie. Ik was voorhand een beetje sceptisch aangezien mijn mening over Bose voor een thuis installatie vrij expliciet is als ik het vriendelijk verwoord. Maar ik mag zeggen dat ik eigenlijk heel positief ben. Vooral ook dat verschillende stijlen van muziek erg goed tot hun recht komen voor in een auto, niet de makkelijkste akoestische omgeving. Ik luister zelf graag naar Metal, Prog en Rock, mijn vriendin houd dan weer erg van jaren 80 synth pop en het komt er allemaal prachtig vol uit. Ik ben meer dan positief verrast. Nu staan de Bose speakers in de Mazda 3 erom bekend dat het membraam na verloop van tijd los kan laten en op internet zijn er verschillende fixes te vinden om het te lijmen of om het te vervangen. Vooralsnog heb ik hier geen last van gehad en ik hoop een beetje, aangezien mijn Mazda 3 eind 2018 / begin 2019 gebouwd is, dat Mazda de Bose problemen heeft opgelost in de laatste productierun van deze versie.
De slechte afwerking van de kofferbak, vooral de dunne stof van de bodem, heb ik opgelost met een rubberen mat die exact op maat is voor deze Mazda 3 en te koop is bij een van de vele online bedrijfjes die automatten verkopen.
Waar ik het ook nog even over wil hebben is de lak. Ik heb een Mazda 3 met de kleur Machine Grey Metallic wat samen met de welbekende Mazda Soul Red Metallic de premium lak was bij aanschaf van deze wagen. In deze lak zitten extra veel metaaldeeltjes wat voor een extreem glimmend resultaat zorgt, werkelijk prachtig! Het is alleen zo dat wanneer je je auto even niet wast dit extra glimmende weg valt en dan is het weer (los van het mooie design) een van de vele saaie grijze wagens op de weg. Aangezien hij niet vies oogt en ik hem niet waste totdat hij dat overduidelijk wel is "vergeet" je een beetje hoe mooi die lak is. Maar wanneer je hem dan wel wast dan ineens besef je weer wat een schitterende lak het eigenlijk is en ben ik spontaan weer verliefd op het uiterlijk van mijn wagen. Ik heb sinds kort een abonnement afgesloten bij mijn lokale wasstraat waarbij ik voor 29.- p/mnd onbeperkt kan wassen. Ideaal, de wagen ziet er vanaf nu altijd prachtig uit en de ergernis dat een vogel mijn wagen gevonden heeft nadat hij net is gewassen is ook meteen weg want ik rij hem gewoon meteen weer door de wasstraat. Aangezien de wasstraat werkt met nummerbordherkenning hoef ik niet eens het raampje open te doen of te betalen, gewoon meteen doorrijden en gaan,... nogmaals ideaal!
Verder is nog vermeldenswaard dat ik een trekhaak heb laten installeren en daarop regelmatig een fietsendrager monteer om twee e-bikes te vervoeren. Aangezien een kogeldruk van 75kg is toegestaan is dat geen enkel probleem.
Qua onderhoud heeft mijn Mazda zijn beurtjes gehad bij de lokale Mazda dealer. Zoals eerder geschreven zijn alleen de banden en na 106K de schijfremmen + blokken voor vervangen. Het is wel een beetje sneaky want Mazda werkt niet meer met een onderhoudsboekje maar registreert de beurten online. Het is toch een soort vendor lock-in want uiteraard kan alleen de Mazda dealer je onderhoudshistorie online bijhouden. Wil je gebruik maken van een externe autobedrijf dan zal je die online gegevens moeten combineren met losse bonnen voor je onderhoudshistorie, toch minder handig. Voor mij geen probleem want ik accepteer dat een dealer onderhouden wagen duurder is maar voor iemand die graag bij een lokale garage onderhoud wil laten plegen en hem later wil verkopen iets om rekening mee te houden.
Als laatste wil ik nog zeggen dat naast de fijne rijeigenschappen van deze auto er één ding is wat me elke keer weer opvalt wanneer ik in een andere auto stap. Wat is die Mazda 6 bak toch geweldig. Kort, direct en snappie. Niet dat geroer in de erwtensoep wat je bij sommige andere auto's voelt. Geen onnodig lange slagen waardoor je denkt in een busje te rijden. Het is echt een hele fijne handbak, en met afstand de beste bak die ik ooit heb mogen ervaren. Het voegt echt iets toe aan de rijbeleving.
Tja, mijn excuses voor deze saaie update, "het kreng" werkt gewoon feilloos zonder drama's. Sterker nog, na de update met Apple Car Play / Android Auto werkt de wagen beter dan ooit. En zeker nu nieuwe wagens allemaal verplichte veiligheidsupdates hebben waardoor ze irritant gaan piepen als je 1 km/h te hard gaat heb ik geen enkele behoefte om op korte termijn te upgraden naar een nieuwe wagen. Ik weet dat deze wagen makkelijk meer dan 300K kan halen bij goed onderhoud en ik mis werkelijk nog steeds helemaal niets aan opties op deze GT-M, al helemaal niet nu ik Android Auto heb. Ik vrees dat het nog een heleboel saaie jaren zullen worden waarin ik heerlijk kan blijven toeren met deze geweldige mooie, fijne, luxe en betrouwbare wagen. Eigenlijk helemaal geen straf :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 120 SkyLease GT | AFNEEMBARE TREKHAAK | LEDER | APPLE CARPLAY | BOSE AUDIO | 18 INCH LM | HEAD UP | ACHTERUITRIJCAMERA | DODEHOEK DETECTIE | DEAELER ONDERHOUDEN | NED AUTO |
- 2017
- 167.771 km

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 122 Comfort | BOSE | 18 inch LMV | Carplay |
- 2019
- 33.472 km

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 122 Luxury | Bomvol!! | Bose | Leder | 360° Camera
- 2019
- 123.132 km