Mazda 3 Sedan 1.6 Executive (2004)

autoreview

Mazda 3 Sedan
Mazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3 SedanMazda 3Mazda 3Mazda 3

Signalement

Uitvoering3 Sedan 1.6 Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Prestaties
Deze 1.6 motor is sterk genoeg. Het is uiteraard geen strepentrekker zoals de 2.0 uitvoering maar wel vlot genoeg voor de Nederlandse wegen. Snel Optrekken bij het stoplicht en inhalen op de snelweg zowel in 4e als in 5e versnelling is allemaal geen enkel probleem. De trekkracht (koppel) bij lage toeren is ook goed.

Comfort
De Mazda3 staat niet bekend als een stille auto en dat klopt wel. De Duitse concurrenten doen dat beter, maar het is geenzins storend, het blijft allemaal binnen het redelijke. Mijn vorige auto, Ford Focus 1.8 benzine, was minder stil dan deze Mazda3. Oneffenheden in het wegdek voel en hoor je (te) goed. De zitpositie is goed in te stellen vanwege het verstelbare stuur en de prima stoelen. Extra prettig aan de stoelen is de ingebouwde lendesteun en de steun op schouderhoogte.
De audioinstallatie ziet er mooi uit en is goed te bedienen, ook op het stuur. De geluidskwaliteit is niet meer dan redelijk. De Ontvangst is ook niet best te noemen.
Omdat ik met mijn lichaamslengte van 1.90 de bestuurderstoel helemaal naar achteren moet zetten (maximale achterste stand) blijft er weinig ruimte op de achterbank over.
De kofferbak is lekker groot (het is een echte sedan) en goed gevormd zodat er veel mee kan. De toegang tot de kofferbak is beperkt omdat de klep wat klein is. De afsluitbare (!), in delen neerklapbare achterbank zorgt voor nog meer mogelijkheden.
Het is even wennen dat de tankdop uitsluitend van binnenuit te openen is met een hendel op de vloer bij de bestuurderstoel. Ik heb al twee keer meegemaakt dat ik bij het tanken eerst weer moest instappen om de tankdop alsnog van binnen te openen.


Weggedrag
De Mazda3 is een sportief te rijden auto met een stevig onderstel. Dus on-Frans, maar niet hard en stug. Een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. Mijn vorige auto Ford Focus had een vergelijkbaar onderstel, maar met deze Mazda3 kan de snelweg afrit nog wat sneller genomen worden zonder dat het gevaarlijk wordt. Het sturen in de stad gaat uitstekend en ook op de snelweg is de rechtuitstabiliteit heel goed (behalve bij harde wind).

Afwerking
De Mazda3 zit goed in elkaar en geeft een degelijke indruk. Geen grote naden en kieren in het interieur, geen piepjes en kraakjes te bekennen. Het gebruikte kunstof is mooi van structuur en ziet er hoogwaardig uit. De knopjes voor de bediening voelen goed aan.

Opties en Accesoires
Standaard zijn op deze executive uitvoering alle belangrijke zaken aanwezig. Vooral de 16’ velgen en de automatische airco maken deze uitvoering aantrekkelijker dan de Touring uitvoering. Overigens is er een lange accesoirelijst beschikbaar waarmee deze auto naar eigen smaak nog verder aangekleed kan worden, wat echter nauwelijks nodig is omdat alles er wel op en aan zit.
Het optionele mazda geintegreerde navigatiesysteem is jammergenoeg wat duur.

Pluspunten
+ mooi design voor een sedan.
+ gunstige prijs/kwaliteit verhouding.
+ 3 jaar garantie (!).
+ weggedrag.

Minpunten
- Op snelweg tempo gevoelig voor zijwind aan de voorkant, auto wordt wat zoekerig.
- De kofferbak klep is lastig te openen, er is nl. geen handgreep te bekennen, alleen een ouderwets kofferbakslot.
- het stuur is te dun.
- geluidskwaliteit audio installatie kan beter.

Update 05-05-2005:
- De ruitenwissers wissen niet goed; wissers vervangen en afgesteld (garantie).
- Het verbruik over 17559km is 1 op 12,88 (7,77l/100km) (ik administreer alle tankstops).
- Nog steeds heel tevreden met deze auto en dealer.

PROBLEMEN

Na 17.000 km last van een kraakgeluid uit het onderstel als je aan het stuurwiel draait. Dit wordt veroorzaakt door een rubberring in de schokbrekers. Het rubber wordt onder garantie vervangen (1,5 uur werk). Dit blijkt een bij de Mazda importeur bekend fabrieksfoutje te zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.