Mazda 3 Sedan 1.6 CiTD Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sedan 1.6 CiTD Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 141.500 km |
KM-stand laatst | 231.000 km |
Verkocht!
- 231.000 km
Deze review schrijf ik kort na de verkoop van mijn mazda 3 diesel.
Comfort.
Ik ben al jaren bekend met Mazda en wist uit ervaring dat de wegligging van de Mazda 3 zeer sportief, maar toch comfortabel is. Pluspunten van het model (3 executive) dat ik aanschafte waren:
+ Climate control
+ Cruise control
+ Ruime achterbank i.v.m. met sedan model
+ Super wegligging en het koppel van de motor bij +-120 km/h
+ Redelijke audio
- Omdat het een sedan betrof onhandige (maar ruime) laadruimte
- Stoelen hebben een relatief korte zitting
- Het is een diesel dus tja die maken herrie.
Prestaties.
Door de dieselmotor is het een relatief zware wagen. Toch is de 1.6 CiTD van PSA zeer geschikt om deze auto van A naar B te krijgen. 110 pk is voldoende en met name het koppel is heerlijk, zeker op de snelweg heeft hij altijd wat over om in te halen. Ook de overige aspecten zoals de airco, audio etc. voldoen prima.
Betrouwbaarheid
In de 90.000 km die ik met de Mazda heb gereden heeft hij mij nooit laten staan. Toch zijn er in de tussentijd redelijk wat reparaties nodig geweest die naar mijn mening buiten het reguliere onderhoud vallen. Ik beschrijf ze hier in chronologische volgorde:
- Scheur in luchtslang na de turbo (veel roet uitstoot)
- EGR klep vervangen
- Wiellager stuk
- Lager aandrijfriemspanner stuks (incl. krukaspoelie)
- Vele lampjes
Onopgeloste zaken voor de verkoop:
- Het Turbohuis lekte zowel aan de inlaat als de uitlaat zijde. Met name de lekkage aan de inlaatzijde resulteerde in de nodigde roetvorming (wolken achter de auto) en mogelijk ook het vroegtijdige einde van de EGR klep. De turbo zelf draaide trouwens nog netjes.
- Kleppendekselpakking lekte. Dit is een vervelende reparatie omdat de nokkenassen aan de deksel zitten.
- Draagarm rubbers werden slecht en dit is een APK en veiligheids issue (gebeurt bij een Mazda 3 normaal veel eerder).
Kosten:
Verbruik
Ergens tussen de 1 op 17/18. Niet mega zuinig en met de reparaties en de wegenbelasting er bij opgeteld, rechtvaardigde dat voor mij het rijden van een diesel niet langer.
Reparaties
Ik vind Mazda een vrij prijzig merk als het gaat om onderdelen. Luchtslang van 15 cm €100, ERGklep €500, wiellager €200. Overigens zijn al deze onderdelen ook nog eens met korting aangeschaft. Mazda maakt over het algemeen zeer betrouwbare auto's dus zul je in de praktijk niet veel tegen deze kosten aanlopen.
Conclusie:
Zeer fijne auto om te rijden ook op lange ritten. Let bij de Diesels op een goede onderhoudsgeschiedenis en let in het algemeen bij Mazda 3's op mogelijk versleten draagarmen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren