Mazda 2 e-SkyActiv-G 90 Homura (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 e-SkyActiv-G 90 Homura |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Eerste ervaringen
- 2.100 km
Sinds een paar weken in het bezit van een Mazda 2. Vanwege gewijzigde werkomstandigheden hadden we een tweede auto nodig. Begonnen met zoeken naar een leuke occasion, uiteindelijk gekozen voor een nieuwe Mazda 2. Dit omdat ik al vele jaren goede ervaringen heb met dit merk. We hebben ook een CX-30 die ons uitstekend bevalt. De auto is weer gekocht bij onze dealer Mulder Mazda, waar er, i.v.m. einde jaar en klantrelatie, een leuke korting verleend werd. Weer erg prettig geholpen en een snelle aflevering was mogelijk. De auto betreft een voorraad model, welke sinds eind juni 2024 op kenteken staat maar wel helemaal nieuw is (voorraad model, niet mee gereden). Het is de Homura uitvoering in de kleur Polymetal Grey. Dit is een mooie metallic kleur. Bij donker weer lijkt het grijs, in de volle zon heeft 't een beetje een grijs/blauww tint. Dat zie je ook op de fotos.
Inmiddels staan er ruim 2100 km op de teller, dus wel tijd voor een review. We zijn er ook al mee in de Ardennen en de Eifel geweest en hebben dus vele soorten wegen gereden. Autobahn, leuke binnendoor wegen etc.
Rijgedrag/motor:
Wat opvalt is, dat de auto, voor zo'n "kleine" auto, erg volwassen rijdt. De auto is vrij stevig geveerd, iets wat ik kan waarderen. Hierbij toch niet oncomfortabel. Ik rij ook regelmatig in een Skoda Fabia, en dat rijdt echt minder volwassen (voor mij te week, maar dat is maar net waar je van houdt). Hij stuurt lekker direct en met veel gevoel. Er is tot 120 kmpu weinig afrol en windgeruis. Daarboven wordt dat wat meer maar zeker niet storend. De auto is ook stabiel en rustig op de snelweg, hier werkt de relatief lange wielbasis van 257cm ook aan mee denk ik.
De motor is een 4-cylinder 1.5 met 90 pk en 151 NM. Dat zijn geen sportwagen prestaties, maar in de praktijk is dit ruim voldoende. Door de zeer hoge compressieverhouding is deze ook erg zuinig. Ik ben de atmosferische motoren van Mazda inmiddels gewend en dat rijdt gewoon erg fijn. De motor pakt al bij lage toeren prima op. Je kan gerust een rotonde in de 3e versnelling nemen en de motor trekt dan vanaf zo'n 1000tpm schok-en trillingvrij verder op. De starter/generator geeft af en toe een lichte ondersteuning en laat de auto snel starten bij gebruik start-stop. Wat verder fijn is van dit start-stop systeem, is dat, als je de de auto in de vrij zet, de rem ingetrapt hebt en de koppeling laat opkomen, de motor uitgaat. Je kunt dan alvast de auto weer in de 1 zetten (natuurlijk wel koppeling intrappen eerst ;-)) en wachten tot je weer gaat rijden. Als je je voet van de rem haalt start de motor en kun je gelijk wegrijden. Ook heeft de auto een bijzonderheid met opschakelen. Als je optrekt en naar de volgende versnelling gaat, dan blijft het motortoerental precies op het toerental hangen waar de volgende versnelling weer mee doorgaat. Hierdoor kun je erg soepel optrekken en opschakelen.
Als je snel wil zijn moet je wat meer in de toeren doortrekken, en dan wil hij gewoon lekker vooruit. 0-100 zou in 9,8 seconden moeten kunnen. Wat erg fijn is aan de motor is, is dat hij erg stil en rustig loopt. Het voordeel van een 4-cylinder. Ook bij hogere toeren. De auto is voorzien van een heerlijk schakelende zesbak. Ik heb ergens gelezen dat de bak hetzelfde is als de 5 bak en dat er een 6e als overdrive aan is toegevoegd. Dat merk je ook. Als je in NL zo rond de 100 rijdt dan geeft de auto zelf ook het advies om vooral in de 5 te blijven rijden. De motor draait dan maar 2200 tpm dus is nog lekker stil. Ik heb tot nu toe de 6 eigenlijk alleen op de Autobahn gebruikt waar je zo 130-140 rijdt, dan komt ie prima van pas. Wel moet je als je even vlot wil inhalen even terug maar 5 of 4, anders duurt het te lang, maar dat is geen straf met de lekker schakelende bak en het gebrek aan motorlawaai. De auto is erg zuinig. Ik zit nu op een ruime 1 op 19 gemiddeld, maar daar zit ook best wat file rijden tussen. Ik heb ook al ruim 1 op 21 gereden. Je hebt dus geen gedownsizde motor nodig om zuinig te zijn. De auto is trouwens voorzien van All Season banden, welke ook wat onzuiniger zijn dan zomerbanden.
Vormgeving:
De auto is inmiddels 10 jaar op de markt, maar ik vind het nog steeds een frisse verschijning en eigenlijk heel knap dat hij nog zo lekker rijdt. De auto is wel steeds per modeljaar verbeterd en dat merk je. Het interieur is speels en overzichtelijk vormgegeven. Er is wel veel hard plastic gebruikt (normaal in deze klasse), maar omdat het een matte uitstraling heeft ziet het er niet goedkoop uit en zo voelt het ook niet aan. Het voelt allemaal stevig en degelijk en er zijn nog geen rammels of kraakjes te horen.
Ruimte:
Ik ben zelf niet heel groot en kan met mijn 1,81 meter lengte prima zitten, ook achterin. Ben je langer dan wordt het achterin al snel krapper. De kofferbak valt me mee en is met 280 liter ruim genoeg voor de boodschappen of een weekendje weg met ons twee.
Infotainment:
De auto is voorzien van een hooggeplaatst multimedia scherm, wat voorzien is van Apple Carplay en Android Auto. Dat laatste kan helaas alleen met een kabel (Carplay draadloos). Standaard is er geen navigatie (optie van 500 EUR) maar met Google Maps kom je prima op de plaats van bestemming. Je merkt wel dat dit een wat ouder systeem is want het opstarten hiervan duurt soms best lang. In de CX-30 heb je binnen een paar seconden Android auto op je scherm, maar hier moet je er soms echt even voor gaan zitten. Het werkt verder wel prima en het scherm is groot genoeg. Het geluid uit de standaard speakers is prima. Helder in de hoge tonen en voldoende bass.
Bediening:
De auto is voorzien van een automatische airco met fijne fysieke knoppen, dit vind ik toch echt fijner dan daar een scherm moeten navigeren om iets in te stellen. Verder laat alles zich makkelijk en intuïtief bedienen.
Uitrusting:
De auto betreft een Homura uitvoering. De auto is zeer compleet, zo zijn alle moderne veiligheidssystemen standaard aanwezig en gelukkig ook uit te zetten met een simpele knop. De lane-assist is bijvoorbeeld erg streng om je exact tussen de lijntjes te houden, dus die zet ik liever uit.
Deze uitvoering is (oa) voorzien van; automatische airco, elektrische ramen voor en achter, licht- en regensensor, led koplampen, stuur en stoelverwarming (ook voor passagier), in hoogte en diepte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare voorstoelen, LM velgen etc.
De auto mist voor mij eigenlijk maar 3 zaken. Je kunt de buitenspiegels niet automatisch laten inklappen. Ik woon in een smalle straat en daar is dat wel nodig. Daarnaast is er geen automatisch dimmende binnenspiegel. Ik rij veel in het donker op provinciale wegen en dan mis ik dat toch echt wel. Dit is gelukkig achteraf nog te monteren, dus dat laat ik nog doen. En de portieren kunnen niet automatisch vergrendelen als je gaat rijden, dat moet je met de hand doen.
Overall zijn we erg blij met de auto en hopen er nog vele jaren van te kunnen genieten. Ik zal de review updaten bij bijzonderheden of de jaarlijkse beurt.
1e Update
- 6.500 km
Afgelopen 2 maanden flink wat (teveel) kilometers gereden, voor zowel werk, als vakantie. De laatste 2000 km op vakantie naar de Harz in Duitsland. Hier heen geweest met 3 mensen en veel bagage. De auto zat nokvol en heeft zich prima gehouden. Op de Autobahn kun je gewoon goed meekomen in het verkeer (er zijn tragere ;-)).
Met het verkeer meerijden met zo 130 a 140 gaat prima. Ondanks de hogere snelheden, rij je ook hier veelal in de 5e versnelling, dit door het heuvelige gebied. De motor is mooi stil, dus qua geluid (en verbruik) mis je het gebruik van de 6e niet echt. Een enkele keer terug naar 4 om vlotter een vrachtwagen in te halen. Wegligging is, zeker voor het formaat auto, zeer goed te noemen. Vorig jaar veelal dezelfde wegen in een Skoda Fabia uit 2020 gereden en in vergelijk rijdt de Mazda 2 strakker en voelt steviger aan. Dit is natuurlijk ook smaak, hou je van stevig geveerd dan is de Mazda jouw auto, hou je van een wekere vering, dan de Skoda.
Ook op de binnenwegen kan je prima meekomen. Er zijn vele mooie binnendoor wegen en daar is het echt leuk sturen met de 2. Echt een fijne kleine rijdersauto. De wegen zijn wel vaak slecht qua wegdek en ook dan laat de auto zich niet van de wijs brengen. Veel hellingen van 8 a 10 % maar ook die kom je met een beetje toeren maken prima (en ook weer niet als laatste) boven. Het verbruik op de Autobahn was zo 1 op 18 en op de binnenwegen 1 op 20. Ondanks de vele gaten en kuilen geen rammels of kraakjes in de auto, dat geeft een luxe gevoel.
De Vredestein Quatrac banden hebben zich als zeer fijn bewezen. Ik heb alles wel gehad, sneeuw, papsneeuw, bevroren ondergronden en terug veel regen. Goede grip in alle situaties en geen last van aquaplanning, ook op hogere snelheid.
Voor de vakantie de automatisch dimmende binnenspiegel laten monteren (zie op een na laatste foto). Deze is erg fijn, zeker op donkere binnendoor wegen bewijst deze zijn diensten met achteropkomend verkeer, voorzien van, veelal felle led koplampen. Bijkomend voordeel van de spiegel is ook nog eens, dat het glasoppervlak groter is, waardoor je meer ziet naar achter. De spiegel heeft ook een kompasfunctie, zodat je altijd weet welke kant je opgaat.
Ik had al gemerkt dat ik het ”gepruts” met een kabeltje voor Android auto niet heel handig vond, dus een draadloze dongel aangeschaft (MasonPro 2-in-1 Dongle). Deze werkt perfect in de Mazda 2. Ook hier duurt verbinden soms wat lang (af en toe meer dan minuut) maar het werkt verder feilloos.
De auto is nu wel ingereden denk ik. Ik heb een heel klein beetje olie (0,2 liter) bijgevuld na ruim 6500 km om deze weer op max te krijgen. Motor loopt prachtig trillingvrij rond en is lekker zuinig.
Ruitensproeiervloeistof moet je wel veelvuldig bijvullen helaas. Dit komt door de koplampsproeiers, die in mijn ogen echt heel veel vloeistof verspillen, deze hadden van mij achterwege mogen blijven. Ook zit heel je auto van voren onder het schuim, jammer als je deze net gewassen hebt ;-). Dit schijnt niet uit te zetten te zijn (als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag). Ik heb in de afgelopen week bijna 3 liter ruitenvloeistof verbruikt en dat is echt wel heel veel.
Voor nu niks meer te melden. We gaan weer verder met het maken van fijne KM’s.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.