Mazda 2 1.3 TS (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 1.3 TS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
van Sofa naar Kart
- 6.057 km
Tijd voor een review na de eerste 6000 km.
Ik ben over het algemeen tevreden over deze Mazda2. Hoewel ik als autoliefhebber minutieus de markt had gescand en er buiten deze Mazda dus nog wel een aantal kandidaten op mijn lijstje stonden, gaf een uiterst aantrekkelijke aanbieding bij Mazda Antwerpen meteen de doorslag: deze uitvoering (splinternieuw, met airco, 5 deuren, 185/55 R 15 banden, electrische ruiten en spiegels, Radio-CD met 4 speakers, multifunctioneel stuur,...) voor de prijs van de basisversie, zijnde 11.500€ (België!). Ben ook gaan kijken naar een paar VAG-producten maar had geen zin in een driecilinder, en de wonderbaarlijke 1.2 TSi-versies waren behoorlijk aan de prijs.
Bij zijn lancering in 2007 was ik meteen onder de indruk van de Mazda2: lichter, minder lomp en sportiever van inborst dan zijn bedaagde voorganger. Zowat alle testverslagen die ik verslonden heb steken de loftrompet over de technische kwaliteiten van het onderstel en het doordachte algemene concept van deze Fiesta-cloon met - gelukkig - Mazda-techniek onder de kap.
In de praktijk klopt het allemaal aardig met wat ik ervan verwacht had.
Allereerst over het onderstel: dit is net als de remmen duidelijk berekend op veel meer vermogen. Het geheel voelt altijd levendig aan, beetje stug bij lage snelheden maar dat neem ik er graag bij. Het stuur heeft een kleine overbrenging waardoor het spreekwoordelijke kart-gevoel wel degelijk aanwezig is. Over enige wazigheid bij rechtuit rijden waarover sommige testverslagen gewag maken heb ik nog niets gemerkt. Nu was mijn vorige auto in vergelijking met deze dan wel een rijdende sofa, maar toch.
Maar die rijdende sofa had wel 133pk, en terugvallen naar 75 pk'tjes was dus 'effe wenneuh'. Eerst de positieve kanten van deze viercilinder: hij loopt als een naaimachientje onhoorbaar stationair, en ook bij constante snelheiden is er nauwelijks enig motorgeluid hoorbaar. Bij doortrekken komt er vanaf 3000 toeren in de verte een kernachtige brom opzetten, die scherper wordt bij het naderen van de 4500, maar zelfs dan eerder amusant dan storend.
Zelfs op deze basisversie vermeldt het zwarte motordeksel trots "DOHC 16V Variable Valve Timing", en er was geen plaats meer om ook de variabele inlaat te vermelden. Een en ander resulteert in een prachtige motorloop en een voorbeeldig gedrag: het nieuwe rijden (50 in z'n 5 en dat soort dingen) gaat hem perfect af, zonder trillen, tegensputteren of dreunen. Dan is al die state-of-the-art techniek (ok, geen drukvulling of directe injectie) toch nog voor iets goed, want twintig jaar geleden haalde iedereen ook al 75 pk uit deze cilinderinhoud. Het koppel van 121nm is al evenmin wereldnieuws, maar het is naar mijn aanvoelen wel perfect gespreid over het volledige toerenbereik.
Even plankgas? Ook geen probleem, motortje vindt het allemaal best, maar hij neemt wel zijn tijd. Waar inhalen met mijn sofa een ontspannen bezigheid was (gas vloeren, behalve in de eerste twee versnellingen want dan bleef je staan) is het bij de Mazda 2 een kwestie van goed plannen, inschatten en vooral: terugschakelen met die prachtig schakelende versnellingsbak. Echt een zaligheid, dat pookje. Wel wachten tot ie het warm heeft, want enig ochtendhumeur na de koudstart uit zich in een lastige achteruit en een iets tragere vergrendeling. Maar welke auto heeft daar nu geen last van... De koppeling gaat overigens licht. Erg licht zelfs, ben er nog steeds niet helemaal aan gewend. Hij grijpt snel aan, en veel doseren is er niet bij.
Verbruik: ik hou het netjes bij op autoverbruik punt nl, en dat levert tot nu toe een gemiddelde van 1:15,5 op. Vind ik niet verkeerd gezien de Siberische condities van de afgelopen tijd en het feit dat dit een brandnieuw exemplaar is. Veel file, zenuwachtig rijden, cruisen met 140 en af en toe naar de 160 leverde mij onlangs 1:14 op. Evengoed scoorde mijn eerste tank meteen 1:16,3, en dan heb ik echt niet aan economy-run-toestanden gedaan. Ik tank overigens gewoon Euro 95, wel alleen van de bekende merken.
Valt er ook nog wat te zeuren? Jazeker. Allereerst: WAT EEN BELACHELIJKE TOETER! Niet dat ik een fervent gebruiker van dat ding ben, maar de eerste keer dat ik een lel op het stuur gaf voelde ik met werkelijk voor aap staan. Daar komt asap een aftermarket exemplaar in met twee tonen! Overigens hoorde ik onlangs de toeter van een Mazda 3, die voldoet wel aan de, of beter gezegd mijn eisen.
Vervolgens vervloek ik de witte wijzerplaten van de -ook nog eens karige- instrumenten. Ik associeer witte wijzerplaten nog steeds met zogezegde "Sport"-uitvoeringen van een vroege jaren'90-VW Golf III, je weet wel, zo'n basisversie met een 1.4 monopoint-torretje, opgeleukt met een flitsend logo op de sideskirts, een lekkend schuifdak, een schattig ruitjesmotiefje voor de zetels, een vierspaaks-stuurwiel (!) en ook nog een radio-cassettespeler met wel twee speakers en een toerenteller ter vervanging van grootmoeders klok, dat alles in combinatie met die vervloekte witte wijzerplaten om een bepaald Sport-gevoel compleet te maken.
Beste interieurontwerpers, als de zon daarop schijnt zie je echt niets meer. Zelfde probleem als je bij valavond met lichten aan rijdt. De Topversie van deze Mazda krijgt mooie matzwarte wijzerplaten, mij is het helaas niet gegund. Verder mis ik een koelvloeistofmeter! Blijkbaar ben ik de enige, want veel merken leveren dat niet meer. En is een boordcomputer tegenwoordig nog zo'n luxe-item? Ook dat mis ik in mijn uitvoering. Tot slot: te kleine toerenteller! en dat halve-maan-design vind ik ook niets. Wat is er in godsnaam mis met twee grote ronde klokken en twee kleinere voor water en brandstof?! Straks ga ik die Golf III nog tof vinden...
Conclusie: een paar akkefietjes, maar verder helemaal naar verwachting, en één van de betere exemplaren in deze autocategorie. veel waar voor je geld, ik kan iedereen aanraden om eens te informeren naar de Stock-modellen van deze Mazda 2. Zeker als je van een strak weggedrag houdt en een hekel hebt aan onrustig dokkerende driecilindertjes.
olie en benzine
- 12.500 km
Na 12.500km heb ik stilaan een goed zicht op het benzineverbruik.
De laatste 2 maanden zakt het verbruik spectaculair: onlangs 1:17.3 gescoord zonder daar enige moeite voor te doen, ook met gewone Euro 95! Tijdens de koude winter was het meestal iets van 1:15. Het gemiddeld verbruik bedraagt momenteel 1:15,8 maar dit zakt tegenwoordig na elke tankbeurt.
Bij 7000km oliepeil gecheckt: niets aan de hand, peil iets onder de max-markering.
Bij 11000km nog eens gekeken: peil stond ongeveer halverwege. Half litertje 5W30 bijgevuld en hij stond weer op hetzelfde peil als bij 7000km. Als dat betekent dat er op 11000km ongeveer een liter olie verbruikt is dan lijkt me dat niets bijzonders, gezien het inrijden en de winterse omstandigheden begin 2011.
Verder nog steeds erg tevreden. Jammer dat er echt maar 75pk in zit: een tussensprintje 100-160 km/u verliezen van een Citroen Jumpy 1.9 TD duwde mij onlangs weer met m'n neus op dat feit.
Nee: lekker laag in de toeren en de VVT z'n werk laten doen: dan loopt dit motortje onvoorstelbaar soepel, is het verbruik belachelijk laag en rij je voor de categorie en de prijs in groots comfort.
Volgende update na het eerste onderhoud (20.000km)
Na het eerste onderhoud
- 16.000 km
€220 voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt met nieuwe olie en filters, dat valt me niet tegen.
Sinds Juni 2011 heeft de airco bij inschakelen een bijgeluid: een soort 'zingen', alsof er een poelie of een riem ietsje aanloopt. Het valt eerder op omdat de motor voor't overige zo stil is, heb ik mezelf al bedacht.
Volgens de garage is er niets aan de hand met de airco. Dat geloof ik dan maar, er zijn tijdens de onderhoudsbeurt 15 kilometers bijgekomen op de teller, ik veronderstel dat ze dus effe een toertje zijn gaan maken om dat verdachte geluid te onderzoeken.
Vorige week Antwerpen-Amsterdam heen en terug gedaan en 1:18,5 gescoord. Heb rustig maar niet traag gereden, overal toegestane maximum snelheid aangehouden en nergens file gehad. Gemiddeld verbruik zit intussen op 1:16. Ik ben tot nader order een heel tevreden Mazda2 bestuurder!
tweede grote onderhoud - en 1 depannage...!
- 35.000 km
het gaat snel tegenwoordig, sinds augustus vorig jaar zijn er alweer zo'n 20.000 km bijgekomen. De 2 doet het prima! 1 keer de pechdienst moeten bellen: de motor wou niet meer aanslaan. Maar voor hieronder reacties verschijnen als 'hoe zit dat nou met die zogezegde japanse betrouwbaarheid': dit viel de auto niet aan te rekenen.
Toen ik afgelopen winter met vakantie was stond mijn auto bij een familielid en die had hem na enkele dagen 10 meter verplaatst (koudstart - 10m rijden - meteen weer uitschakelen). Uiteraard game over bij mijn eerstvolgende startpoging 5 dagen later: vette bougies...
Mazda assistance gebeld (en intussen familielid uitgelegd dat het niet gezond is om na een koudstart de motor meteen weer uit te schakelen), vriendelijke meneer arriveerde 20 minuutjes later met een heuse takelwagen. Na korte duiding van het probleem spoot hij enkel een busje van 't een of ander product leeg in de luchtinlaat tijdens het starten en na 10 seconden liep de 2 weer netjes stationair. Tot op heden geen rekening voor deze interventie ontvangen!
Gemiddeld verbruik over 35.000km inculsief 2 winters: 1:16,04. Onderstel en stuurprecisie zijn dermate verslavend dat al mijn pogingen om aan eco-driving te doen nog steeds na enkele kilometers stranden. Het AW testverbruik met deze motorversie van 1:14,7 lijkt me dus het resultaat van een combinatie van flink doorgassen en druk verkeer.
Onderhoud kost mij 210€/20.000km. De beurt van vorig jaar was exact 2€ goedkoper. Aan benzine kost de 2 mij momenteel ongeveer 10cent/km, met de benzineprijzen van 2 jaar geleden en hetzelfde verbruik was dat toen slechts een goeie 8 cent/ km. Leve de inflatie...
Olie: peil stond de hele periode op het maximum. Vorige beurt: 5W30, dit keer heeft de garage er 10W40 ingedaan. "5W30? Da's voor diesels meneer...". Ik blijf het oliepeil nauwlettend in de gaten houden, scheelt wel een pak in prijs t.o.v. 5W30, afwachten of de goedkopere olie het even goed doet.
Op naar de 50.000km!
derde groot onderhoud + winterbanden
- 55.000 km
Het blijft snel gaan, 2012 klokt af op bijna 30.000km! Toch nog geen spijt van de keuze voor benzine: deze zomer haalde ik regelmatig 1:18 in ruil voor een tevreden spinnend motortje met goeie manieren. De opmerkingen over het vermogen van vorige updates blijven wel gelden natuurlijk...
Derde onderhoud intussen achter de rug. Olie, filters, the usual stuff én voor't eerst in mijn autocarriere: winterbanden! Falken Eurowinter 185/65 R 15 T. € 620 bij de Mazda-dealer, inclusief stalen velgen, montage, balancering en stockage van de zomerbanden + velgen.
Wat een verschil met de Dunlop SP Sport die er tot nu toe opzaten: spectaculair minder lawaai, zachter op dwarsnaden en verkeersdrempels, stuurgevoel en stabiliteit even goed als met de Dunlops. Even gegoogled op Falken en in diverse winterband-tests komen die er niet al te fraai uit...? Voorlopig echter nog geen klachten wat mij betreft, integendeel! Benieuwd voor het verbruik: vorige winters (met de Dunlops) rond de 1:15.
Volgende update rond 75.000km.
vierde groot onderhoud
- 75.000 km
De Winterbanden hebben hun nut bewezen tijdens de winter 2012-2013. Fors toegenomen stabiliteit, weinig extra lawaai of trillingen waargenomen. Verbruik niet significant verschillend van de vorige winters (met zomerbanden). Eind november gaan ze er weer op.
Intussen alweer het vierde onderhoud achter de rug. Remschijven voor laten slijpen ivm trillingen tijdens het remmen, is nu verholpen. Verder gewoon oliewissel, filters, afstellen, ...
In april in Duitsland geweest: op de Autobahn lange stukken cruisen rond de 160 met pieken naar 180 (bergaf!). In de 5e versnelling trapt hij snel op zijn adem, alleen door terug te schakelen naar 4 en met 5500rm constant lukte het om bergop dik 140 aan te houden. Na deze rit (2 tanks en zo'n 800 km volle belasting later) liep het motortje naar mijn mening rustiger, vooral stationair, ook iets minder resonanties bij meer gebruikelijke constante snelheden. Misschien is het maar een idee...
Verbruik blijft ongewijzigd. In de zomer een paar keer in de buurt van 1:19 gekomen!
Op naar de 100.000!!
Vijfde groot onderhoud
- 95.000 km
Bijna een eerste maal klokje rond inmiddels.
Niets bijzonders te melden, tijdens de laatste onderhoudsbeurt zijn de remblokken vervangen. Verder nog steeds heel tevreden.
Ben intussen expert geworden in het nog dik twee liter bijtanken na afslagen van de pomp, levert toch weer zo'n 40 km extra autonomie op. Alle beetjes en dat soort dingen...
zesde groot onderhoud
- 113.000 km
Het gebruikelijke onderhoudsprogramma en ook de bougies zijn vervangen. Was blijkbaar nodig > vooral bij koude motor zijn de reacties op het gas plots veel vinniger. Bij flink gasgeven hield de (warme) motor in rond 2500 rm, ook dat is nu verleden tijd.
Volgende afspraak rond 130.000km!
Still going
- 140.000 km
Op aanraden van de dealer vorig jaar een kleine beurt tussen de jaarlijkse grote beurt geschoven. Dus nu ziet hij de garage elke 10.000 km voor oliewissel.
Wat banden betreft: twee van de vier zomerbanden zijn nog steeds de originele uit 2010! Volgens garage nog goed tot de komende winter. Volgende grote beurt (rond 145.000 km) moet de V-snaar vervangen worden.
Ingeruild!
- 168.000 km
na alweer bijna 30.000 probleemloze kilometers heb ik mijn Mazda 2 ingeruild bij een onafhankelijke garage die mij een hagelnieuwe - even flink ademhalen - Ford Kuga 1.5 Ecoboost 150pk 6M 2WD ST-line heeft verkocht, goeie deal en overname incluis. De goede testverslagen en dito gebruikerservaringen van de Ecoboost 1.5 - motor in uiteenlopende modellen maken dat ik het aandurf om Mazda te ruilen voor Ford.
Als autoliefhebber heb ik me de afgelopen 8 jaren zeker niet ontheemd gevoeld in de Mazda 2. Hij heeft perfect gedaan wat ik verwachtte en ook na 168.000 km blijf ik vol lof over de dynamische (onderstel - versnellingsbak - besturing) en algemene technische kwaliteit van (deze) Mazda. Prijs-kwaliteit was de Mazda 2 volgens mij bij het beste dat je in 2010 in deze categorie kon kopen.
Het gebrek aan vermogen, ruimte en cruise control - ik rij de laatste jaren bijna exclusief snelweg
- hebben mijn plannen doorkruist om minstens 250.000 km op de Mazda 2 - klok te zetten.
Erg benieuwd of de Ford mij een vergelijkbare kwaliteitservaring kan bieden. Fingers crossed!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.