Lynk & Co 01 (2025)
autoreview

Signalement
| Bouwjaar | 2025 |
|---|---|
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 25 km |
| KM-stand laatst | 2.500 km |
Welkom Linky
- 400 km
Onze eerste nieuwe auto. De vorige was inmiddels 13 jaar oud en bijna 10 jaar in ons bezit. Dan wil je ook wel weer eens iets anders. Maar dan: BEV of PHEV? Gebruikt of nieuw?
De voorkeur ging uit naar gebruikt en BEV en PHEV bleven beiden mogelijk. Maar naar wat zoeken bleek dat BEV nog niet onze keuze was. We hebben een ruime auto nodig. De combinatie ‘ruim’, BEV en betaalbaar…die is lastig. Zeker als dat ook nog met een acceptabele actieradius moet zijn. We gingen dus voor PHEV.
Bij een lokale autodealer liepen we tegen Linky aan. Een voorraad auto, nieuw op kenteken en met een enorme korting. Dit werd nieuw voor ons budget voor gebruikt!
Hoe bevalt ie:
Prima. Lynkie is ruim, comfortabel en van alle luxe voorzien. Van glazen dak tot stuurverwarming, elektrische stoelbediening met geheugen en overal digitale schermen. Voor ons meer dan compleet.
De auto straalt een enorme rust uit en zo moet je hem ook rijden. Hard een bocht in hoeken is niet zijn ding. Maar drempels pakt ie in alle rust en comfort. Super comfi ding dus.
Het multi media was even een gedoe. Wel verbinding, geen verbinding. Ah Carplay! Nee, toch niet. De reden: alles kan draadloos. Maar Lynkie wil dan alles ook draadloos gelijkertijd. Mobiel internet, wifi, bluetooth…alles. En dat conflicteert. Oplossing: Bluetooth uit in de auto en je telefoon in het vakje tussen de stoelen aan een snoertje. CarPlay aan en klaar.
Over het verbruik kan ik nog niet veel vertellen. We hebben alleen nog maar elektrisch gereden. Dat lukt iets meer dan 50 km op een ongeveer volle batterij (ik laad niet tot 100%). We laden aan een publieke laadpaal en met een paar uurtjes kunnen we weer. Binnenkort een eerste lange rit waar we ook de brandstof motor gaan gebruiken.
Ik zal met regelmaat een update plaatsen. Tot nu toe zijn we aangenaam verrast!
Account en app gekoppeld aan de auto
- 1.100 km
Zodra je de kentekengegevens van de Lynk&Co hebt, kun je een account aanvragen. Je stuurt wat gegevens naar Lynk&Co en ze koppelen dan jouw gegevens en de app aan jouw auto. Vanwege wat drukte heeft dat een paar weken geduurd, maar we hebben dus nu een gekoppelde app!
Wat is het voordeel: de koppeling tussen iPhone en auto werkt nu prima. Ik stap in en automatisch start CarPlay op. Daarnaast is de app best handig. De basis info van de auto staat erin. Ik vind het handig dat je de laadstatus kunt zien. Voorlopig laden we bij een publieke laadpaal. Ik kan nu op afstand zien hoe vol de accu is (ik probeer tot ongeveer 80% te gaan).
De app biedt ook de mogelijkheid om de auto op afstand te bedienen. Zo kan op afstand de koeling of verwarming worden ingeschakeld. Moet ie wel aan de laadpaal hangen.
Tot nu toe werkt het allemaal prima. App is niet heel bijzonder maar wel functioneel. Prima.
Een eerste indruk
- 2.500 km
We hebben inmiddels ongeveer 2.500 km met Lynkie gereden. Mooie afstand voor een eerste indruk. Gedurende deze afstand hebben we ook langere ritten gemaakt en hebben we inmiddels een eigen laadpaal.
De eerste indruk is gewoon positief. Het is een comfortabele, stille en ruime gezinsauto. Met het verkeer meezoeven vindt hij het prettigst. En dan is het even wennen met de kilometerteller… Waar in de Prius 110 km op de teller 100 was, geeft Lynkie de GPS snelheid aan. 100 is dus redelijk nauwkeurig 100. Oppassen dus bij controles.
In het begin was het even stoeien met de connectiviteit, maar dat gaat sinds het hebben van een account prima. Ik heb zelf een iPhone en van mijn werk een Samsung. Blijkt dat Android veel sneller connectie maakt. Mijn iPhone moet ik zo af en toe eerst ontgrendelen of het duurt wat langer voordat er verbinding is. Ligt dus aan de iPhone.
Alle veiligheidssystemen werken prima. Ik lees dat de gefacelifte variant allerlei irritante piepjes heeft, Lynkie heeft dat niet. Bij te hard rijden geeft hij de overschrijding op de teller in het rood weer. Verder geen irritante geluiden. Het tussen de lijntjes houden doet ie rustig. Hij stuurt rustig van de lijn weg. Ook het afstand houden met cruise control gaat heel beheerst. Hij gaat niet als een malle in de ankers of op het gas. De auto ondersteunt op een prettige manier.
Wat opvalt is het verschil in rijden op de elektromotor of op de brandstof motor. Die tweede is beduidend sterker. In combinatie met de versnellingsbak kom je met de brandstof motor echt sneller van zijn plek. De elektromotor is vloeiender, de brandstof motor echt pittiger. Bij volgas rijd je met de elektromotor zonder drama weg, bij de brandstof motor voel je de wielen grip verliezen. Het blijft overigens prettig stil aan boord, ook op de brandstof motor. Hoger in de toeren krijg je zo waar een sportief roffeltje.
Positief is het hybride rijden met ‘lege’ accu. Dat gaat wonderwel goed. De auto houdt een deel van de accucapaciteit over voor hybride rijden. En dan kun je nog hele stukken elektrisch rijden ondanks dat de batterij op 0% staat. Zelfs op wat hogere snelheid. De Prius reed alleen elektrisch bij lage snelheid en dan voor hooguit 5 km.
Over de afgelopen 2.500 heeft het rijden geresulteerd in een gemiddeld verbruik van 2,6 liter per 100 kilometer. De boordcomputer geeft aan dat het stroomverbruik op ongeveer 22 kWh per 100 km zit. Dat klopt wel aardig. Op een volle batterij kom ik gemakkelijk 60 km ver (waarvan merendeel snelweg). En dan rijdt de auto dus nog als hybride.
Is er iets dat beter kan? Zeker.
Het multi media systeem is niet van de snelste soort. In het begin ben je wat aan het zoeken naar de functies. Je moet drukken, naar links of naar onder swipen. De auto heeft best veel functies en instellingen, maar daar moet je wel voor zoeken.
Bij inparkeren gebruikt de auto niet direct de camera aan de voorkant. Ga je eerst naar achteren en dan naar voren, dan gaat de camera pas aan. Via het scherm kun je de camera aanzetten, maar dat is dus een extra handeling. Niet heel erg…maar toch.
De auto kan zelf inparkeren. Dat moest getest worden. En het was best hilarisch. Is het parkeervak duidelijk weergegeven, dan parkeert Lynkie zichzelf probleemloos. Je moet alleen op aangeven de D of R selecteren. De rest gaat vanzelf. Is het vak niet helemaal duidelijk (de stoeprand is laag of de strepen zijn wat vaag) dan doet ie wel zijn best. Maar hij kan zichzelf dan ook volledig over dwars parkeren. Of in het midden van twee vakken bijvoorbeeld. Je kunt gewoon ingrijpen dus tot schade leidt het niet. Gewoon zelf inparkeren is het beste.
De radio kent FM en DAB. Ook hier de ervaring dat DAB nog steeds een beroerde dekking heeft. Lynkie schakelt dan automatisch naar de voorgaande zender in het menu die wel dekking heeft. Dat is dan een FM zender. Een FM zender kent echter een hoger volume…dat kan dus soms schrikken betekenen.
Tot slot de grote velgen met platte banden. Staat stoer maar op korte oneffenheden kan het wat stoterig worden en bij spoorvorming op de snelweg kan de auto wat zoekerig worden. Een velgmaat kleiner had ik niet erg gevonden.
Maar eerste indruk: fijne comfortabele gezinssloep met een paar kleine minpuntjes waar prima mee valt te leven. Wij zijn blij met Lynkie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lynk & Co 01
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Lynk & Co 01 1.5 100 STUKS OP VOORRAAD ! VOL OPTIES ! ACHTERUITRIJCAMERA ADAPTIVE CRUISE CONTROL PANORAMA SCHUIF/KANTELDAK APPLE CARPLAY/ANDROID RIJSTROOKSENSOREN ZEER MOOI !! Brgl
- 2021
- 36.316 km

Lynk & Co 01 1.5 100 STUKS OP VOORRAAD ! VOL OPTIES ! 360 CAMERA ADAPTIVE CRUISE CONTROL PANORAMA SCHUIF/KANTELDAK APPLE CARPLAY/ANDROID RIJSTROOKSENSOREN ZEER MOOI !! Brgl
- 2022
- 39.768 km

Lynk & Co 01 1.5 100 STUKS OP VOORRAAD ! VOL OPTIES ! 360 CAMERA ADAPTIVE CRUISE CONTROL PANORAMA SCHUIF/KANTELDAK APPLE CARPLAY/ANDROID RIJSTROOKSENSOREN ZEER MOOI !! Brgl
- 2023
- 29.744 km
Lees ook

Deze Lynk & Co 01 en andere plug-in hybride-SUV’s koop je voor €25.000

Praktijkervaring Lynk & Co 01: Is gedeelde smart…?

Designreview Lynk & Co 01: ‘perfect voorbeeld van Chinese productontwikkeling’

Eindejaarsvideo - Cornelis - Lynk & Co 01

