Lynk & Co 01 (2022) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | 01 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 690 km |
KM-stand laatst | 22.751 km |
Eerste indruk
- 690 km
Donderdag 'mijn' Lynkie opgehaald bij de hub in Diemen. Dat ging soepel, hoewel er een stel was dat moest wachten omdat de auto er nog niet was... Die kwam overigens vrij vlot binnen. Mijn blauwe was binnen een kwartier overgedragen, mede omdat ik van de zomer er al een geleend had! Dit is volgens mij een nieuwer model, een paar kinderziektes zijn eruit. De software is nog steeds langzaam, Android Auto start binnen een minuut of twee pas op. Dan zit ik al op de snelweg! Ook gaat automatisch het laatst afgespeelde liedje op Spotify aan, haha leuk als je kinderen herrie afspelen op Google Home... De auto voelt premium aan, ook al zijn de stoelen vrij hard zijn ze toch comfortabel. Maar goed, ik kwam van een 17 jaar oude Avensis Executive met leren bekleding - zat als een limo! De wagen zelf voelt ruim aan en soms in smalle straatjes (ik woon in een dorp) wel een tikje te breed. De parkeerassistent helpt soms pas laat mee, en de piepjes zijn wel heel indringend. Aangezien er zoveel settings zijn, nog maar even op mijn gemak doorheen. De motor heeft echt enorm veel pk's voor zo'n bak, zowel elektrisch als hybride en de power modus heb ik nog niet eens getest. Van de zomer met twee kinderen als naar Frankrijk gereden, dus ik ken de highway assist al uitentreure. Die houd je wel heel stevig in de rijbaan, maar op den duur went het. Ik heb niets te klagen, de techniek heeft twee keer ingegrepen bij een gevaarlijk moment. Scheelde een halve seconde, toch twee botsingen voorkomen. Ik kan niet wachten om hier dagelijks mee naar werk te rijden. Hopelijk kan ik hem ook vaak delen. Dan nog is het een goede deal. Tot nu toe rijd ik 3,5 op 100 km na de eerste 66 kilometer. De snelle rekenaar weet dat ik dus nu aan het laden ben.
De eerste maand
- 1.605 km
De kop is eraf, na de eerste maand kijk ik met veel plezier terug. Dik 900 kilometers gereden en de eerste volle tank is nog lang niet leeg (27%!). Gebruik hem voornamelijk voor kortere ritjes naar kantoor en naar plaatsen in de buurt. Ik laad hem dan ook meermaals per week op. Het laden duurt wel relatief lang maar een dagdeel aan de straatlader is zo gevonden. Helaas gaan de prijzen omhoog, als de benzineprijzen verder dalen dan is het op den duur zelfs voordelig om weer te 'gassen'... De app blijft - vandaag zelfs - kuren hebben en toen ik de auto 6 dagen niet gebruikte heb ik geen enkele leenaanvraag gehad. Het valt mij wel tegen, Lynk & Co zal er meer promotie mee moeten doen. Ga het nu zelf doen! Het probleem met Android auto is een WiFi probleem, die valt na wegrijden continu maar wel eenmalig kortstondig uit. Lynk & Co maakt geen haast met mijn klacht daarover, dat zag ik al aankomen. Tja, alles went. Vergeef het de auto omdat hij verder perfect is.
Zolang je hem gebruikt waar hij voor is bedoeld. Niet hard over drempels of te scherp door de bocht dus, het is wel een suv. De blauwe kleur bevalt mij prima, hij valt enorm positief op in het straatbeeld. Nog een uitschieter, het geluidssysteem mits ingesteld naar eigen smaak is voortreffelijk. De kids behandelen de auto als rijdend technofestival - ?.
Kan niet wachten om er een lange roadtrip mee te maken of een vakantie. Prijs/kwaliteit blijft onovertroffen, hopelijk stelt Lynk & Co snel een goede CTO aan want voor zo'n goede auto zijn de aanhoudende software issues werkelijk gênant...
Verbruik volgens de app 3.2 l/km ??
Hooked
- 7.233 km
We zijn nu driekwart jaar verder en ik moet zeggen, I am hooked. De minpuntjes die eerder zijn genoemd heb ik mee leren leven, vooral omdat de auto zoveel waar biedt voor zijn geld. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 30 hoef je je ook niet te schamen om in een SUV te rijden. Maar ik laad dan ook trouw en rijd meestal elektrisch.
En gebruik ik nog regelmatig de Power stand bij het stoplicht om even een sprintje te trekken. De Lynkie is een wolf in schaapskleren, wat een vermogen!
Ben een keer zo dom geweest uit paniek over de economie om hem op te zeggen. Dat ging ongelooflijk soepel en de opzegtermijn is coulanter dan gedacht, mits je opzegt voor een bepaalde datum. Toen ik de opzegging wilde terugdraaien bleek dat ruim een week tevoren nog mogelijk. Blij dat ik de Lynkiebinkie heb gehouden.
Toch jammer dat het deelconcept niet van de grond komt. Nu gebruik ik hem meestal dagelijks, maar toch zou dat iets extra's geven. Waarom stimuleren ze berijders niet om hun buurt uit te nodigen? Ik had op meer marketing vanuit Lynk & Co gehoopt. Het is daaromtrent angstvallig stil. Maar er rijden er ook zoveel van rond, de concurrentie zou moordend zijn.
Uiteindelijk draait het om de auto. Daarvan is de prijs/kwaliteit verhouding gewoon ongeëvenaard. Zelfs bij de supermarkt en op straat vragen vreemden naar het concept, en dan zeg ik steevast: doe het niet voor het delen maar voor je eigen portemonnee.
Doei Lynkiebinkie!
- 22.751 km
Met nog een week te gaan en ruim 22.000 km ben ik klaar om hem in te leveren. Al met al goed bevallen maar de toenemende kosten (650) en laatste jaar SEPP hebben mij doen besluiten om een EV te private leasen; Škoda Enyaq. Met 420 pm incl. SEPP voorlopig onverslaanbaar en laden gaat hier eenvoudig. Heeft de Lynkie uitgewezen.
Paar zaken waar ik altijd kritisch op blijf. Bochtenwerk en vering, daar verwacht je meer van met deze prijs. Het scherm, start langzaam op en connectie met Bluetooth / Android Auto hopeloos. Omdat de on board draadloze lader eveneens waardeloos is, altijd met kabel verbonden. Banden, glad als een aal en spinnen bij minste of geringste. Want in Hybrid en Power wil de auto pas na een diepe trap echt erg als het nodig is, met slippende voorwielen tot gevolg. Laadsnelheid, is te langzaam. Ben dus echt toe aan EV die kan snelladen... Stoelen, op zich prima maar op lange ritten niet comfortabel genoeg. Automatische ruitenwisser werkt erg wisselvallig, haha. Blijft overeind dat het veel auto was voor weinig. Met plezier in gereden en vindt design eigenlijk echt leuk. De Enyaq is zeker wat anoniemer. Maar langer, meer bagageruimte en voelt en rijdt allemaal veel meer solide. Toch zal ik de Lynkiebinkie missen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Lynk & Co 01
Had je deze auto's al gezien?

Lynk & Co 01 Plug-in Hybrid Business Edition | Nieuwe Auto | Panoramisch Schuif-/Kanteldak | Infinity Premium Geluidssysteem | Stoel/stuurwiel verwarming Parkeersensoren Voor + Achter | Achteruitrijcamera | Elektrisch Verstelbare Bestuurdersstoel Met Geheugen | Adaptieve Cruise Control | Highway Assist | Verwarmbare Voorstoelen | Apple CarPlay | Android Auto
- 2025
- 10 km

Lynk & Co 01 1.5 | PHEV | Trekhaak | Pano | 360 | Cam | Navi
- 2023
- 16.443 km
![Lynk & Co 01 1.5 PHEV [ Panorama Navi 360°-Camera Keyless ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57699205/0-2695f48a4f38b1b7bc25bee2a2aa0368.jpg)
Lynk & Co 01 1.5 PHEV [ Panorama Navi 360°-Camera Keyless ]
- 2023
- 15.862 km