Lynk & Co 01 (2022) #19
autoreview
Signalement
Uitvoering | 01 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 49.000 km |
KM-stand laatst | 60.500 km |
Prijs / kwaliteit
- 60.500 km
Na 6 jaar in een saaie, comfortabele en vooral betrouwbare Outlander te hebben rondgereden werd het na bijna 3 ton op de teller tijd voor een volgende auto.
Er zijn een paar eisen. Hoge auto, genoeg ruimte voor 3 pubers en vakantie en PHEV.
Prijs mag zo rond 20k en 35k liggen. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding wel belangrijk.
Een dure auto moet het ook wel waard zijn. En dan betaal ik graag wat meer voor.
Proefritten geboekt.
Outlander, RAV4, Q5tfsie, Lynk 01, XC40.
Ik vind de aandrijflijn (heel persoonlijk) van de Outlander en RAV4 niet fijn.
De overige 3 vond ik erg prettig in alle opzichten. En ik moet zeggen dat de Q5 bij mij op nr 1 stond. Ziet er netjes uit, fijne aandrijflijn en veel luxe. Maar de volvo en lync zaten er niet ver vandaan.
Dan denk, het zijn Chinezen. Om eerlijk te zijn, ik heb een mening over Musk en China maar om hierdoor geen Tesla, bouwmaterialen, spijkerbroek, lampje oid te kopen.
Ik kijk wat ik leuk vind en koop dat gewoon.
Ik was positief verrast door de luxe, grotere accu en rij-eigenschappen van de Lynk en Co. En helemaal over de prijs kwaliteit verhouding.
Uiteindelijk een blauwe Lync gevonden uit 2022 met nog geen 50k op de teller.
We zijn nu 11k km verder op de teller en dacht om iets over de Lync te vermelden.
We zitten nu in de lente met temperaturen rond de 20 graden en hij geeft een EV bereik van ca 78 km. Daadwerkelijk kunnen we er 65/70 km mee rijden. 90% van onze ritten zijn zonder drup benzine.
Verbruik op benzine:
Verbruik 80 km/u ca 1 op 20
Verbruik 100 km/u ca 1 op 18
Verbruik 120 km/u ca 1 op 15
Verbruik 140 km/u ca 1 op 11
Het lijkt erop dat de boordcomputer betere cijfers laat zien dan de werkelijkheid.
Je moet er ongeveer 1 a 2 vanaf trekken om op een realistisch benzineverbruik te komen.
Nog steeds best netjes voor een hoge auto van ruim 1850 kg.
De zit is fijn. Het zijn goed verstelbare stoelen, de zit wellicht iets te kort.
Het stuur ligt fijn in de handen en het scherm kun je instellen naar wens.
Het 2e scherm is heerlijk groot en is vlot. Scheelt niet zoveel t.o.v. een tesla highland.
Android auto werkt na ca 5 tellen. Blijkbaar was dat eerder een stuk langer?
De rij- eigenschappen zijn goed. Acceleratie is netjes. De besturing is vrij direct. Het is erg stil aan boord, ook bij 140 km/u. Dat komt wrs door de goede isolatie en dubbel glas.
De ACC, file-assistent en rijbaanassistent werken goed. Hij stuurt zelf in bochten, remt af bij file en houdt alles in de gaten. Echter gebruik ik het in NL weinig, nog net te weinig vertrouwen in de techniek met drukte op de weg.
In Frankrijk op de rustige peage was het een genot.
Onderhoud gaat via Volvo en staat buiten bijzonderheden vast.
Via een kennis met een Lynk kreeg ik het volgende te horen.
Bij mankementen heeft Volvo geen inzicht wanneer onderdelen binnenkomen. Normaliter moet dat binnen 1 week zijn maar kan ook langer duren. Blijkbaar is er geen voorraad bij Volvo zelf. Dat is jammer en maakt alles wat minder voorspelbaar bij mankementen.
Hopelijk gaat dat nog veranderen.
Al met al krijg je een vlotte en luxe auto met een in mijn ogen mooi design voor weinig geld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren