Lynk & Co 01 (2022) #15
autoreview
Signalement
Uitvoering | 01 |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 43.000 km |
Top auto
- 43.000 km
Helemaal tevreden met de Lynk en Co 01.
Mijn ervaring met deze auto is zeer positief. Ik rij er nu een paar maanden mee. En ik heb voor aanschaf ook wat reviews kunnen lezen, vandaar deze review .
Ik probeer hieronder een beeld te schetsen van mijn zicht op de Lynk en Co 01 na een aantal maanden in gebruik. Ik heb het in de volgende topics geplaatst:
1. POSTIEVE PUNTEN;
2. ELEKTRISCH VERBRUIK, LAADTIJD + PRIJS;
3. MINDER TEVREDEN MEE;
4. KNIPOOG;
5. MIJN VERHAAL / REDEN TOT KEUZE;
6. EXTRA INFORMATIE;
7. ADVIES / CONCLUSIE;
8. WIST JE DIT?
1. POSITIEVE PUNTEN:
Waar ik zeer over te spreken ben, zijn:
- Hybride aandrijflijn, maar ook stevig kunnen weg rijden of inhalen indien nodig.
- De auto rijd solide en reageert goed met sturen.
- Ik kan achter mezelf zitten en beide (baby) kinderstoelen kunnen draaien.
- 360 gr camera, en de keuze tot welke hoek je wilt zien, ook je stuur gedrag langs stoepjes, met lage snelheden.
- Adaptive cruise control, snelweg assistent, deels zelf sturen en afremen tot 0 km/ur en weer optrekken met de gewenste snelheid op de voorganger - LOVE IT -
- Bij warm weer alle ramen open kunnen doen op de autosleutel, om het snel door te luchten, voordat je de auto in stapt
- Volledig openen en lichtdicht sluiten dakraam
- Keuze van "Spaarstand accu", als je meer km rijd dan je accu verbruik, dan kan je de grote stukken benzine rijden. In files, parkeren, verkeerslichten etc kan je elektrisch weer inschakelen.
- Stoelverwarming, lekker op de onderrug
- Het opslaan van bestuurder voorkeuren: spiegels en bestuurderstoel > ook oa de onderug druk.
- Kantelen van spiegels tijdens achteruit rijden.
- Uitknop indrukken na parkeren, gelijk auto uit en handrem er automatisch op.
- De app, zichtbaar hoelang nog tot vol laden, deuren openen zonder sleutel en telefoon gebruiken als sleutel.
- Grote midden scherm, voornamelijk met Adroid auto
- Digitaal cockpit scherm en verschillende themas
- Bij aanzienlijke snelheid geeft de auto duidelijke waarschuwingen als een voertuig voor je snel vaart minderd of stilstaat. Dit is volgens mij ook de standaard tegenwoordig.
2. ELEKTRISCH VERBRUIK, LAADTIJD + PRIJS:
Ook wil ik wat delen over het elektische verbruik want daar lees ik weinig over. Wat ik overigens wel snap, omdat het moeilijk is om de data te achterhalen / uit te pluizen. Lees boordcomputer en de data die zichtbaar is. Zelf heb ik het in excel bij gehouden.
Tijdens de afgelopen koude maanden rond december('24) rond de 2 gr Cel ?.
- (Stoel) verwarming en file rijden op snelweg.
- Stand: Hybride, eerst elek rijden daarna brandstof
- Verbruik: 23 kwh / 100km.
- Kan niet volledig woonwerk verkeer elektrisch rijden, denk ca 40 - 50 km?
Mei('24). ca 10 - 13 gr Cel.
- Verbruik: 18 kwh / 100km
- 100% woonwerk verkeer elektrisch rijden (ca 65 km)
Bij warmer weer, dan is het mogelijk om de 65 km te halen. De afstand neemt dus af bij lage temperatuur en gebruik van oa (stoel)verwarming, dit is normaal bij accu's. Dus ca 18-23 kwh / 100 km vs temperatuur buiten.
Laadtijden en prijs:
- Oplaad tijden 1.: 16.7 kwh met 13 A (2.938 W = granny lader) = 5u:45min.
- Oplaad tijden 2.: 16.7 kwh straatpaal = 4u:58min, 11 kW paal, maar de max van auto is 3,6 kw.
- Prijs laden 1. Thuisladen met zonnepanelen kan van je prijs op contract zijn of tot bijna gratis bij direct gebruik van zonnestroom. 16,7 * .26 = 4,3 euro
- Prijs laden 2. Straatpalen. 0,53 - 0,65 euro. + 0.35 toeslag pas per keer. Komt neer op ca 16.7 kwh = 8,8 + 0.35 euro per keer. --> Tankpas van een bekend oliebedrijf.
3.MINDER TEVREDEN MEE:
Minder tevreden met, maar een groot deel wist ik voor de aankoop:
- Navigatie start langzaam op, dit is te voorkomen als gast te gebruiken. Je kan wel gelijk weg rijden - Dit lees je niet overal.
- De achterlichten hebben soms last van een soort mist binnen in. Ja ik heb hiervoor contact opgenomen met de Lynk service, dit is een bekend probleem maar er was geen noodzaak om dit te herstellen.
- Over the Air Update, doet het niet. Ik kan niet zien welke (laatste) software ik heb. Hiervoor /mag ik langs een Volvo garage. (nog te doen)
- Dingen die ik niet snap: Om te rijden moet je 2 keer naar achter halen. Waarom naar achter tikken als ik naar voren ga rijden ;). 2 keer een veiligheids dingetje?
- Passagiers op de achterbank, vinden soms het bovenbeen niet volledig gesteund door de bank. Oftewel kniehoogte te hoog of bank te laag?
- Bekend probleem met het afbreken van de hoedeplank haakjes, dit viel/valt in de garantie en kan je een nieuw onderdeel voor krijgen. Maar waarom is dit zo fragiel?
- Volgens mij zijn er andere hybrides die een gunstiger verbruik hebben zowel elektrisch als benzine.
- Alarmlichtknopje zit niet op een logische plek.
4. KNIPOOG:
Met een knipoog:
- Ja het is een auto uit China, de rest van mijn spullen in huis ook.
- Ja de auto is zwaar
- Ja het is een occasion waarschijnlijk uit de lease contracten.
- Ja ik vind de blauwe tinten ook niks ;) wrappen ga ik niet doen
- Ja ik weet ook niet hoe de auto het doet na duizenden kilometers rijden tav onderhoud
5. MIJN VERHAAL / REDEN TOT KEUZE:
We hadden hiervoor een Capture (2018 1.2 l) en de volgende punten stonden hoog op de lijst:
- Veiligheid, oa de NCAP score
- Meer ruimte (familie uitbreiding), achterin en dat de kinderstoelen konden draaien.
- Dakraam
- Hoge auto
- Achteruitrij camera
- Relatief jonge auto en weinig km (>2020)
- Android Auto
In onze zoektocht zijn we oa uitgekomen bij een Tiguan (2018) een kodiac (jaar?), XC40 en deze Lynk (2022). Echter voor wat er standaard in een Lynk en Co 01 zit vs andere merken in dezelfde prijs categorie, was onze keuze relatief makkelijk. Ik zal verder niet hier op ingaan om discussies te vermijden. Maar het is op zekere zin appels met peren vergelijken.
Verder is de keuze van een Lynk 01 vrij minimaal. Kleur Z / B en/of wel geen trekhaak, geen gedoe met pakket X of Y, kleur oid. Hierdoor wordt het zoeken op occasion sites heel makkelijk. Namelijk km en bouwjaar ;)
6. EXTRA INFORMATIE:
- Auto gekocht als occasion, niet bij een Volvo garage.
- Alleen benzine verbruik is voor mij lastig te controlen, aangezien ik altijd met accu capaciteit heb gereden. maar deze ligt rond de 7-8 l /100 km als ik mijn data sheet een beetje manipuleer.
- Geen trekhaak, keuze kleur: Zwart
- Ik kan thuis laden met een granny lader (thuis spanning max 16 A = 3.6 kwh), ik kan ook kiezen tussen 8, 10, 13, 16 Ampere. Mijn keuze normaliter is 13A ivm zonnestroom.
- Data van verbruik komt van de boordcomputer. Deze geeft alleen een gemiddelde van de afstand in kwh of liters / 100 km.
- Woonwerk regio: Botlek - Gouda > A15, A4, A20, en binnendoor = ca 65 km.
- Een (0 - 100%) accu laden kost ca 16,4 - 16,8 kwh, accu grote ca 14,1 kwh.
- Verschil tussen hybride stand en elektrische stand. Bij hybride start de benzine motor eerder in. Dus ook als je elektrische stand gebruikt, kan je benzine motor aangaan. Het ligt er aan welke snelheid je rijd en hoeveel je op je pedaal (in eens) in drukt.
- Kinderstoeltjes Cloud Z2 i-Size & Sirona T i-Size met base passen, en kunnen draaien met een bestuurders lichaamslengte van 1,85 cm.
- Bouwjaar Lynk 2022 is met 360 gr. Camera en akoestisch glas. Dit was een upgrade na de eerdere modelen. 2023 = een ander pookje. + stuurwiel verwarming 2024 = andere kleuren volgens mij.
- Het eerste onderhoud is zonder kosten (voor mij) uitgevoerd door een occasion garage, hier heb ik nog niet mee te maken. Ik kan nog zonder onderhoud door rijden. Maar ik lees dat het ca 600 euro per keer zal kosten na x km of x jaar.
7. ADVIES / CONCLUSIE:
Erg prettige auto om in te rijden, mits je zelf kan opladen (maar dit is bij elke hybride).
Naar mijn inziens krijg je veel opties voor een gunstige prijs, als je dit vergelijkt bij andere merken met aanvullende pakket(prijzen), bijv.: XC40.
Veilige auto ook voor omstanders.
Dus top auto.
Tijdens een eventuele proefrit, wat advies:
- Check ook even de performance mode, hierdoor rij je alleen met brandstof, voel wat de auto doet zonder accu - knopje bij de pook.
- Rij het liefst de accu 100 naar 0%, ja dat kan bijna 65 km, maar dan weet je wat je koopt en wat nog resterend is, dit is bij alle hybrides ;)
8. WIST JE DIT?
- In het dashboardkastje, zit een knop om de temperatuur te bedienen, binnenin. Je kan hier je drankjes koelen.
- Rij je te lang rond in een Hybride auto met alleen elektrisch verbruik check wat topics over het tanken van eu98 ipv eu95 ivm met afscheiden van water in de eu95. De lynk zal na een tijd ook een melding geven, maar let hier zelf op en lees je even in!
- Weet wat te doen als je te water gaat met akoestische ramen, deze zijn niet in te slaan met hamer. Wel dakraam of achterraam. Lees je in.
- Lang drukken op het middenscherm knopje, locked het scherm om het schoon te maken.
Ik hoop dat ik iemand met deze informatie kan helpen. Beoordeel mijn review of laat een berichtje achter met vragen. Groetjes Gu.
Edit 8-5; Koppen in CAPS gezet, (H2) laadtijden +laad prijs toegevoegd & kleine dingen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.