Lynk & Co 01 (2021) #17

autoreview

Lynk & Co 01 (2021)

Signalement

Uitvoering01
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vriendelijke tank

  • 39.000 km

Na heel lang, ruim 35 jaar, in Honda's gereden te hebben, kon dat merk mij niet meer helpen aan een auto die aan mijn eisen voldeed. Mijn CR-V had bergop veel moeite met het trekken van een grote caravan en dus zocht ik iets sterkers. De keuze viel al vrij snel op een PHEV, gezien de mix van kracht en zuinigheid. Nu heeft Honda die wel, maar die kost ongeveer
€ 65000. Dat is voor mij te hoog gegrepen, dus keek ik verder.
Uiteindelijk kwam ik uit bij Lynk & Co. De reviews waren duidelijk: De auto is top, de organisatie en service er achter waardeloos. Daar zou ik geen last van moeten hebben, omdat ik van plan was de auto als occasion aan te schaffen en daardoor geen last zou moeten hebben van de lease-organisatie van Lynk & Co. Een proefrit trok mij over de streep, de auto reed geweldig! Ik heb een Lynk gekocht bij de Volvo-dealer, er zat nog bijna twee jaar fabrieksgarantie op.
Prachtige prijs gekregen voor mijn CR-V (Particulier verkocht) en de aanschafprijs voor de Lynk was zeer schappelijk. Inmiddels rijd ik ruim een half jaar in de Lynk, ben ik 11.000 km verder en kan ik dus wel iets zinnigs zeggen over de auto.
De wegligging is zeer stabiel, mede door het hoge gewicht. Mijn zoon noemt de auto een vriendelijke tank, vind ik wel een mooie omschrijving. Ondanks het hoge gewicht kan je best hard door een bocht met de Lynk, de auto is sowieso erg snel zowel in acceleratie als topsnelheid.
De besturing is goed gedoseerd, niet te licht, maar met genoeg gevoel. De luxe is echt ongekend voor zijn prijs. De Honda, in Executive uitvoering, was zeker niet onbedeeld, maar deze auto heeft veel, heel veel luxe aan boord. Een uitmuntende geluidsinstallatie van Infinity, met 9 boxen en een subwoofer. Panoramadak wat open kan, CarPlay draadloos, etc etc.
Gelukkig heb ik een eigen laadpaal, dus stekkeren kan ik altijd. De Lynk geeft 72 km elektrisch rijden aan, met volledig opgeladen accu. Dat red ik ook wel nu in de zomer. Afgelopen winter was 60 km wel de grens. Voor mij is dat meer dan voldoende voor dagelijks gebruik.
Ik ben er mee op vakantie geweest met een caravan van 1500kg er achter. Ik moest echt af en toe in de spiegel kijken om te kijken of de caravan er nog achter hing, zo soepel trekt de Lynk het gewicht, ook in de (gematigde) bergen. Dit is de belangrijkste reden waarom ik de Honda heb weggedaan en de Lynk overtreft daarin mijn verwachtingen.
Heb ik dan niets aan te merken? Zeker wel, de software leidt soms een eigen leven. Er is heel veel in te stellen aan persoonlijke instellingen in de auto. Mijn vrouw heeft hele andere instellingen dan ik en bij het instappen zou de auto mij, mijn sleutel en mijn telefoon moeten herkennen om alles op mijn voorkeur te zetten. Dit lukt niet altijd, de software is niet feilloos. De Lynk kiest bijvoorbeeld regelmatig een andere radiozender dan die ik heb ingesteld of de radio doet het helemaal niet. Ook de telefoon wordt niet altijd herkend. Alles uitzetten en opnieuw starten is meestal de remedie, maar dit blijft wel een punt van kritiek.
Over onderhoudskosten kan ik nog niets zeggen, omdat die er simpelweg nog niet zijn geweest. Volgend jaar is er de 1e beurt met een einde-garantie check. Volvo staat niet bekend om zijn goedkope onderhoudsbeurten en feitelijk is Lynk & Co natuurlijk een Volvo. Ik ben benieuwd.
Vooralsnog een flinke duim omhoog en zeker een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een occasion die waar voor zijn geld biedt.

1e beurt

  • 51.000 km

€ 795 kost de einde-garantiebeurt bij Volvo. Daarvoor is er een beurt uitgevoerd, de 1e APK-keuring verricht en is de olie van de versnellingsbak vervangen. Ik vind dat een hoop geld, al waren de beurten bij Honda niet veel goedkoper. De auto is gewassen, dat dan weer wel. Nu maar even nadenken of ik de volgende beurt weer bij een Volvo-dealer laat uitvoeren, of bij een Bosch Car Service, die bij mij in de buurt zit.

Op mijn eerste review heb ik niet veel aanvullingen, de Lynk rijdt nog steeds uitstekend. De voorbanden zijn vervangen bij 45000 kilometer, wat ik vrij vroeg vind. De mogelijkheid om snel op te trekken zal daarbij zeker een oorzaak zijn, maar ach, niets menselijks is mij vreemd!

Er zijn geen nieuwe aandachtspunten, de software is ondermaats maar ook dat had ik al beschreven. In andere reviews van Lynk & Co en Volvo zie ik dezelfde problemen die in ondervind. Je zou toch denken dat er een update te verzinnen is om die problemen op te lossen.

De conclusie voor mij is dat de auto perfect is voor mijn auto-gebruik inclusief het trekken van een caravan. Voor zijn prijs als occasion ken ik geen andere auto met zoveel luxe en comfort die ook nog eens bovengemiddeld goed rijdt. Software als enige echte minpunt vergeef ik hem (of haar?) dan ook graag. De duim blijft omhoog.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Lynk & Co 01

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.