Lotus Emeya (2024)

autoreview

Lotus Emeya (2024)
Lotus Emeya (2024)Lotus Emeya (2024)Lotus Emeya (2024)Lotus Emeya (2024)Lotus Emeya (2024)Lotus Emeya (2024)Lotus Emeya (2024)Lotus Emeya (2024)Lotus Emeya (2024)

Signalement

UitvoeringEmeya
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lotus Emeya Review

  • 10.500 km

Waarom Lotus?
Ik heb getwijfeld tussen een Taycan en de Lotus.
Op het moment van bestellen was de Emeya nog niet te bezichtigen laat staan een proefrit maken. Maar ik heb een proefrit gemaakt met de Eletre en een Taycan.
De Taycan voelde goedkoop van binnen in vergelijking, sommige materialen vind je terug in een VW Golf. De Porsche rijdt misschien iets sportiever, maar het scheelt niet veel. De binnenruimte is ook ruim in het voordeel van de Lotus.
Het gevoel dat ik kreeg achter het stuur van de Lotus (luxer, exclusiever) maakte voor mij de doorslag.
Dat ik de Emeya nog nooit gezien had in het echt maakte het wel wat spannend.
Mensen zeiden me vertrouw je dat wel zo van een klein merk zoals Lotus?
Lotus valt onder Geely, Geely heeft Zeekr, Polestar, Volvo, Link&Co ook in het concern dus op basis van elektrische wagens bouwen staan ze in mijn opinie voor op de VAG groep. De Porsche Taycan stond trouwens lang gekend als de EV met meeste problemen, maar goed dat terzijde ik ga er ook vanuit dat de meeste problemen ondertussen opgelost zijn.
Ik lig niet wakker van de afschrijving, ik heb er me al bij neergelegd dat na 5 jaar als de renting afloopt ik nog weinig voor de wagen ga krijgen. Toekomst zal zeggen wat ik dan doe, oprijden, toch iets anders kopen op de zaak of toch maar privé. De hoge afschrijving is niet enkel voor deze wagen van toepassing maar alle EV's in het duurdere segment. Een EV was voor mij de enige optie, aangezien het zakelijk moet. De overheid gaat de komende jaren de aftrekbaarheid van elektrische bedrijfswagens terugschroeven in België, dus ik dacht dan maar nu iets kopen dat me volledig aanstaat dan wachten.

Bestelling/afhaling
Eind maart 2024 heb ik besteld. 6 maand levertermijn dus rond oktober/november ging hij geleverd worden. In juli kon ik gaan testrijden en wist de verkoper me te vertellen dat de wagen misschien vroeger kon afgeleverd worden als verwacht. 7 Augustus was het zo ver en ben ik de wagen gaan halen.

Opties:
Lotus Emeya (standaard)
Fireglow Orange
Remmen en rauwklauwen zwart - 6 pistons
21 inch velgen 10 spaaks grijs
Comfort stoelpakket
Privacyglass achter
Lotus Dynamic Handling pakket
Elektrisch uitklapbare trekhaak
Glazen dak (niet het intelligent dak)
Highway assist
Lotus Active aero package


Software problemen
Met de wagen aan zich heb ik geen problemen gehad. Nooit portiergrepen die weigeren, of laadkleppen die niet open gaan, ... Met het rijden aan zich was niets mis. Maar de native spotify app wou niet spelen zonder wifi (dus zodra je uit de garage reed en hij terug vult op 5G stopt de app met spelen) en de onboard navigatie had ook veel problemen. De navigatie herstartte geregeld en verloor hierbij mijn privacy/user settings waardoor ik eerst terug de privacy agremeent moest lezen en goedkeuren voor ik uberhaupt verder kon. Zelfs herhaaldelijks de wagen naar fabriekinstellingen terugzetten loste dit niet op. Met een software-update maanden later zijn beide euvels wel verholpen.

Het rijden.
De wagen ligt als een blok op de weg. De wagen ligt nooit te laag, bij stadsverkeer ligt de wagen hoog genoeg dat hij gemakkelijk over drempels kan. Op hogere snelheid legt hij zich lager voor de luchtweerstand te verbeteren. In de bochten is hij subliem! Van 0-50 km/u lijkt de wagen traag, bij hogere snelheid >70 km/u is hij snel. 80-120km/u herneming gebeurd in minder als 2 seconden.
Het autonoom rijden daar kan wel nog wat verbeterd worden ondanks de vele camera's en lidar. De wagen durft wat zweven in zijn rijbaan en tijdens een flauwe bocht durft het systeem ook het snel opgeven en vragen dat je de controle overneemt. Nu het is een drivers car, deze systemen waren voor mij niet de reden om de wagen te kopen.

Verbruik
Het verbruik valt wat tegen, maar dat wist ik van de Eletre. Het verbruik is tussen de 21-28kwh naargelang de snelheid/temperatuur. De batterij is 102kw bruto waarvan 98,9kw netto. Dus tussen de 300-400km range is haalbaar. Ik ben er nog niet mee op vakantie geweest. Volgende zomer staat en trip van 830km naar Frankrijk gepland, dan heb ik waarschijnlijk meer te vertellen over de range en laden.

Voor de haters in de comments:
Is het wel een echte Lotus? Was de X5 destijds een echte BMW? Was de Cayenne destijds een echte Porsche? Momenteel verdwijnen sportwagens zoals de Jaguar F-Type, BMW Z4, Toyota Supra zelfs de Porsche Boxster zou elektrisch worden. Gelukkig hebben we de Lotus Emira nog, maar zonder andere modellen in het gamma zal Lotus niet kunnen blijven bestaan. Net zoals Porsche de Cayenne nodig had.
Voor de mensen die zeggen Chinese brol even dit: Het Design team zat in Coventry Engeland, het engineering team in Raunheim Duitsland enkel de bouw van het voertuig inderdaad in China. Maar mijn vorige Mercedes C kwam uit Afrika, Volvo is ook al niet Zweeds niet meer. En als je denkt dat de onderdelen brol zijn ook mis. Het audiosysteem is van KEF, de drive units en demper regeling van ZF, de break booster van Bosch, de batterij van CATL (hier kopen ook BMW, Daimler, tesla, ... batterijen van), ...
Voor meer info over het onderstel, remmen, drive units, batterij, bouwkwaliteit zie dit filmpje (opgelet duurt lang):
https://www.youtube.com/watch?v=FZXx9GS67Qg

Tevreden?
Ja, met de software-updates zijn de software problemen opgelost. De range voldoet voor mijn dagelijks gebruik. De wagen laat zich toe zowel kalm (wat nodig is voor woon/werk) als sportief te rijden. Hij is stil, geluidssysteem is geweldig (zelfs zonder het geupgraded systeem). De vering is stevig, maar nooit stoterig. Exact zoals ik wou, geen zwevend tapijt maar ook geen racewagen. Een wagen waar ik in rust tot op het werk kan geraken, maar op een bochtige weg ook serieus plezier kan maken. Hopelijk blijven verdere problemen uit en kan ik nog veel plezierige kilometers maken.

Wat langer in bezit

  • 17.000 km

Ondertussen heb ik de wagen al wat langer en kan ik wat meer vertellen.
Het verbruik tijdens de wintermaanden stijgt, zeker op de autostrade. 30kw/100km is niet uitzonderlijk.
Maar een weekendje Ardennen, +/- 300km was zonder laden wel geen probleem.
Vorig weekend bij al wat beter weer (8-15gr) naar Metz en terug gereden. Wagen thuis geladen tot 100%, 1 tussenstop waar ik de wagen tot 90% geladen heb en weer thuis aangekomen had ik nog 15% over. De trip was in totaal +/- 600km waarvan 95% autostrade. De boordcomputer gaf hierbij een gemiddeld verbruik van 26,5kw/100km. Het laden bij Fastned ging iets trager als gehoopt. De wagen kan 350kwh aan, de laadpaal van Fastned 300, maar ik kwam niet boven de 220kwh uit. Lag het aan de temperatuur van 12 graden? Of omdat ik de batterij niet voorverwarmd had? Bij 80% was de wagen nog aan 180kwh aant laden, bij 90% aan 95kwh. Ik weet dat tot 80% laden efficiënter is, maar door even tot 90% door te gaan was ik zeker dat ik thuis ging geraken zonder extra stop.
Het verbruik is dus best fors, maar een wagen van 2,5 ton, 600pk en hier staan geen aero banden op, maar forse 265 voorbanden / 305 achterbanden en geen camera spiegels wat verwacht je dan?

De remmen trilden opeens, niet bij regeneratie, maar gewoon als je de schijfremmen gebruikt. De garage wist me te vertellen dat ik minder met de regeneratie moet rijden, dat mijn schijfremmen anders gaan corroderen. Dat het dus waarschijnlijk roestdeeltjes zijn die zorgen voor de trilling. Wat hard remmen op de autostrade zou mijn probleem moet verhelpen.
Voor de rest geen mankementen, de software doet nu wat het moet doen. Wat nog wel verbeterd kan worden is de adaptieve cruisecontrol, met name bij het inhalen. Meeste merken als je iemand inhaalt terwijl je trager rijdt als ingesteld, gaat de wagen automatisch versnellen. Deze helaas niet, de wagen houdt in tot je volledig op het andere baanvak bent voordat op te trekken tot de aangegeven snelheid. Dat kan wel beter.

Voor de rest weinig te melden, hopelijk nog vele kilometers erbij zonder problemen! (Als ik dan een collega hoor mijn een nieuwe Audi A6 e-tron, de recals, de kapotte charger, dashboard foutmeldingen, ... ben ik heel blij met mijn Lotus)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.