Lotus Elise 111 S (2005)

autoreview

Lotus Elise 111 S (2005)

Signalement

UitvoeringElise 111 S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst72.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Als de brandweer.

oktober 2013
Ik wilde als kind al een Lotus en heb toen mezelf beloofd om als ik ooit de mogelijkheid zou hebben om een Lotus te kopen. "Ooit" is aangebroken,...
Om een Lotus (of een goede sportauto) te kopen is het verstandig om je eerst in de wereld er omheen in te lezen. Waar moet je op letten bij de aankoop van zo'n auto? waar moet je op letten voor zo'n auto aanschaft? Is het inderdaad wel een auto voor mij? Je kunt lid worden van de Nederlandse Lotusclub. Langsgaan bij pub meetings van de Lotusclub, bij van Sten of van Kooij. Via online de beschikbare fora lezen, zoals het SELOC forum.
Uiteindelijk heb ik eerst zo'n auto voor een week gehuurd bij cabrioland in Den Haag om te bepalen of het inderdaad wel de auto voor mij was. Die ervaring was geweldig! Ik was over de streep.
Maar toen moest ik een goede auto vinden. Ik heb verder gelezen en geïnformeerd. Al snel was ik eruit welk type het moest worden; een Mk2 met die ovale koplampen en dan bij voorkeur de 111s en dan LHD. Ik ben gaan zoeken, 2 keer per dag door alle sites heen, tot ik een eerste exemplaar had. Vervolgens afgesproken dat hij eerst moest worden gekeurd door van Kooij (aankoopkeuring) voor ik een definitief bod deed. Door de mankementen die naar bovenkwamen bij de keuring was mijn bod aanmerkelijk lager dan dat wat de koper er voor wilde krijgen.
Zo heb ik nog een aantal auto's bekeken en uiteindelijk ben ik geslaagd bij uksportscars.nl in Opeinde. Ook hier is de auto eerst gekeurd door van Kooij en goed bevonden, de verkoper en ik zijn toen snel tot overeenstemming gekomen.

Mei 2014
Ik heb er al snel cruise control in laten bouwen en dat scheelde aanmerkelijk in de incasso van het CJIB. In eerste instantie werd er wel besmuikt om gelachen door mede Lotusrijders, maar inmiddels zijn er al meerdere rijders langs geweest om te kijken naar de mogelijkheden voor henzelf.
Ik heb een keer schade gehad door een uitwijkende automobilist. Gelukkig alleen schade aan het polyester, maar al met al moest de hele clamshell opnieuw worden gespoten, wat toch weer aardig in de papieren liep. Verder ben ik in de "winter" doorgereden en heb een extra set winterbanden en velgen aangeschaft. Ik gebruik daarvoor Conti 810's, de velgen zijn zwarte race-velgen die speciaal hiervoor door de importeur uit Engeland zijn gehaald.

Verder bleek dat er een paar afdekdopjes in de motorkap misten, waardoor ik bij nat weer altijd een natte achterbak had, dit is inmiddels vervangen en het probleem is hiermee opgelost.

Bij de laatste beurt in april 2014 zijn nieuwe bougies geplaatst omdat de motor wat onregelmatig gedrag vertoonde. De auto rijdt nu weer als een zonnetje.

Mei 2016
De wagen rijdt nog steeds als de brandweer. Vorig jaar heb ik wat onkosten gehad door een disfunctionerende dynamo. Alles is netjes opgelost door de importeur (van der Kooi), maar ik was de wagen precies in de vakantieperiode kwijt. Ook de schokbrekers zijn vervangen door een set Nitrons, waardoor de wegligging weer optimaal is.
De teller staat nu op bijna 67k Engelse mijlen.

Nog steeds veel plezier

  • 72.000 km

Inmiddels heb ik de Lotus Elise alweer ruim zes jaar in bezit. Er is onderhoud gepleegd. Twee jaar terug een nieuwe distributrieriem, de reguliere beurten en af en toe opnieuw afstellen van de motor.
Nieuwe bobines, bougies vervangen en nieuwe bedrading. De motor is één van de laatste VVC Rover motoren en heeft een speciale race-nokken-as.
Het is een heerlijke auto om in te rijden maar één ding dat elke keer weer naar voren komt is dat het het beste is om originele onderdelen te gebruiken en dat een goede dealer / importeur goud waard is.

De auto heeft nog steeds veel bekijks en voor de aardigheid heb ik er wat foto's bijgeplaatst met de softtop.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.