Lexus UX 300e Electric Executive (2020) #2

autoreview

Lexus UX 300e Electric Executive (2020)

Signalement

UitvoeringUX 300e Electric Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf34.400 km
KM-stand laatst39.537 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

IKIGAI

  • 34.391 km

28 Mei 2024 - Dag 10 @ 34.823 km

Ikigai?
Ikigai is een Japanse levensfilosofie voor een lang en gelukkig leven.

Wie twee maanden geleden tegen ons had gezegd dat we binnen afzienbare tijd een Lexus als daily runner zouden gebruiken hadden we voor gek verklaard. En toch rijden we nu Lexus, wie had dat verwacht?

Wat aan deze stap voorafging
Direct na onze aanvaring met een medeweggebruiker was het duidelijk: ofwel onze Kauai gerepareerd en wel terug of er komt een soortgelijke vervangster [lees 64 kWh Hyundai Kona cq KIA Soul]
Uiteindelijk werd ze door de schade expert van de verzekering maatschappij economisch total loss verklaard en was het aanvankelijk vrij duidelijk uit welk land haar opvolgster zou komen.
Alleen kon onze garagist er zo snel geen vinden. Dus stapten we uit onze bubble en sloeg de twijfel toe. Is EV eigenlijk wel onze heilige graal? Of zoeken we ons heil bij een [stekker]hybride of gaan we helemaal terug naar af: een 100% benzine gestookte vierwieler?
Want aan onze Volvo 480 bewaren we meer dan goede herinneringen; de Toyota Prius2 reed tenslotte toch wel verdomd lekker, de Prius3, waarin onze jongste zoon over Neerlands wegen toert, is een stapje beter en de Lexus NX300H, waarmee onze oudste zoon diezelfde wegen onveilig maakt, is de overtreffende trap.
Kortom zo droom je, al doorklikkend op sites als gaspedaal.nl, heerlijk weg met gedachtes over wat er allemaal in het vat zou kunnen zitten. Wat daarbij wel hielp was dat het bedrag wat we van de verzekering toegekend kregen alleszins meeviel.
Vervolgens kwamen we, twee dorpen verder, een Lexus UX 250H op het spoor. Na een belletje en aansluitend bandentrappraatje een uitgebreide proefrit. Gedurende de proefrit waren zowel m'n Lief als mijn persoontje diep onder de indruk. Wat een zichtbare kwaliteit & afwerking; voelbaar zitcomfort & rij- en stuur eigenschappen en last but not least wat een rust.
Je 'zweeft' als het ware in een stilte cocon over de weg. Zoiets hadden we 'tussen vier wielen' niet eerder meegemaakt. Nadat we de parkeerplaats weer opreden keken we elkaar bij het uitstappen aan en was het duidelijk. De opvolgster van onze elektrieken Kona wordt een Lexus, een UX om precies te zijn. Ruime tweezitter, precies groot genoeg voor ons tweetjes.
Vervolgens kwamen we er achter dat naast de hybride versie er ook een 100% elektrische variant van de UX bestaat, de UX 300E.
In de meeste bladen van autorijdend Nederland werd de eerste versie van de UX 300E neergesabeld: Actieradius te beperkt; geen 3-fase laden; geen snelladen middels CCS ; een ienemieni bagageruimte en behoorlijk aan de prijs.
Dankzij dit 'buckler' effect zijn de verkoopcijfers dan daar ook naar. Begin Mei 2024 stonden er welgeteld 250 300E's op een NL kenteken geregistreerd [om je een idee te geven bij de Tesla Model Y waren dat er op datzelfde moment ruim 100x zo veel] Daarnaast zijn die 250 stuks grotendeels op de zakelijke markt actief, het aantal particulieren zal daarom waarschijnlijk met de vingers op 1 hand te tellen zijn.
Maar dat weerhield ons niet, want met 27 maanden / 20K km EV rijden aan ervaring kijken wij toch wat anders tegen al die 'min'punten aan.
Een actieradius van 300 km is voor ons 96% van de tijd meer dan voldoende en die keren dat dat niet zo is bezoeken we onderweg een openbare [snel]laadpaal. Thuis met 1-fase opladen is geen probleem, duurt alleen wat langer. Maar de tijd van haast hebben ligt tenslotte alweer vele, vele manen achter ons. En zo verdwenen eerdere must haves, zoals een actieradius van 450+ km & 3-fase opladen, als sneeuw voor de zon.
Uiteindelijk hadden we een shortlist van een zestal UX'en opgesteld [4x BEV + 2x Hybride]
Aangezien we de hybride versie al kenden gelijk maar naar de meest aansprekende full electric versie gegaan. Die stond bij een Vetos specialist in het Brabantse Uden. Na de proefrit waren we beiden mogelijk nog meer onder de indruk. Het was, ten opzichte van de 250H allemaal net een stukje directer, strakker en bovenal nog stiller.
Volgens goed gebruik koop je naast een product tegelijkertijd ook de verkoper. En aangezien in dit geval bij de verkoper en zijn teamleden merkbaar 'omotenashi' door de aderen stroomt werd de koop, na terugkomst van de proefrit, met een handdruk bezegeld.
En zo won ons 'hart' het van ons 'hoofd' en maken we sinds 18 Mei j.l. 's lands wegen onveilig met een Lexus UX 300E als metgezel. Het is de 'executive' versie, aangevuld met wat toeters & bellen uit het 'president' pakket.
Volgende keer meer over de verschillen tussen Hyundai & Lexus in het algemeen en tussen de Kauai [Kona] en Lex [UX 300E] in het bijzonder.

UOM

  • 35.218 km

UOM

dag 15 - 02 Juni 2024 @ 35.218 km

De nieuwe maand te beginnen met ons eerste rondje Randstad. Een rondje waarbij je op voorhand weet dat het onmogelijk is om zonder bij te laden weer thuis te geraken, is er een betere start?
Route : pakweg 148 km [enkele reis] Snelheid: 100 km/u op de cruise control / Airco: 'aan' op de heenweg en 'uit' op de terugweg.

De ultieme test dus:
1] Hoe bevalt Lex op de snelweg kwa rijgedrag en binnenklimaat --> meer dan goed
2] Conditie hoofd accu --> Healthcheck was bij de grote beurt in Maart uitgevoerd. Conditie nog immer goed.
3] Wat is het verbruik --> heen 18,6 kWh/100 km terug 16,4 kWh/100 km
4] Hoe vol is de hoofdaccu nog bij aankomst --> heen 39% & terug 49%
5] Is er in de straat van aankomst een openbare laadpaal welke niet defect is vrij --> Ja
6] Werkt een van onze laadpassen --> ja
7] hoe snel gaat het laden --> 3,17 kWh/uur [net zo snel als thuis]

Je kan je natuurlijk afvragen of er na 15 dagen bezit en 16 ½ uur sturen al een goed doorwrocht oordeel geveld kan worden, toch waag ik het er op.
Nic de Boer sloeg 4 ½ jaar geleden de spijker op haar kop: Lex is een UOM [Ultieme Onthaast Mobiel]. Ze beweegt zich strak sturend als een eiland van rust en comfort door het snelweg verkeer. Ze voelt als een comfortabele warme jas in de winter en een comfortabel koel kostuum in de zomer, kortom we voelen thuis en ontspannen wanneer we onderweg zijn
En hoewel er veel, heel veel zelfs, voor de Hyundai Kona 64 kWh te zeggen is is de Kona, in ieder geval voor ons, volstrekt kansloos ten opzichte van onze Lex. Naast alle voor de hand liggende punten zijn bijvoorbeeld de veel besproken stumperhulpjes bij de Kona schreeuwerig doelmatig terwijl ze bij Lex net zo doelmatig zijn maar veel ingetogener hun werk doen. Op welke fronten scoort de Kona dan mogelijk meer punten? Dat is naast de actieradius: het CHAdeMo snellaad systeem en de mogelijkheid tot 3-fase opladen.
De vraag is nu of dit ook in de prijs tot uitdrukking komt, nee verrassenderwijs niet. Neem je alles in ogenschouw dan is, buiten de SEPP vergoeding, de 'going price' wat je voor beide pre-used modellen mag neertellen vrijwel gelijk. Iedereen moet dus gewoon zijn/haar eigen afweging maken.

We maakten trouwens gisteren op de terugweg kennis met een voor ons onbekend fenomeen: nieuwsgierige aagjes in het verkeer.
Ondanks het gegeven dat kennelijk het overgrote deel van Nederland meer dan gelukkig is met het voornemen om ook overdag weer met 130 km/u over de snelwegen te mogen zoeven zijn wij met 100 km op de teller zeker niet de langzaamste. En zo halen meer dan eens medeweggebruikers in die nog langer van die prachtige schoenendozen langs de weg wensen te genieten. Bij tijd en wijlen is er dan wel altijd eentje die dat inhalen niet waardeert en je niet de kans geeft om weer een rijstrook naar rechts op de schuiven. Gisteren maakten we een variant op dat gedrag mee. Eerst je gedwee laten inhalen, dan tot op gelijke hoogte versnellen om vervolgens weer te vertragen. En dat dan meerdere malen achter elkaar. Enigszins geïrriteerd verhoog je dan uiteindelijk maar de snelheid om je inhaalactie niet nodeloos lang te laten duren. Waarna de betreffende auto op eerbiedwaardige afstand haar weg vervolgt. Een tiental kilometers dichter bij thuis realiseerden we ons dat je een Lexus UX nu niet echt op de hoek van de straat tegenkomt. Sterker nog, sinds begin Mei dit jaar is de kans dat je een Tesla model Y op de weg tegenkomt, ten opzichte van onze 300E, ruim 100x zo groot is. Dus in het vervolg laten we die aagjes maar begaan.

Kosten verbruik & onderhoud

  • 39.537 km

Dag 152 - 18 Oktober @ 39.537 km

Verbruik
874 kWh / 5.176 km ofwel 16,89 kWh / 100 km
€ 309,00 / 5.176 km ofwel € 5,79 / 100 km
Details @ https://www.autoweek.nl/verbruik/31944/lexus-ux-300e-electric-executive-2020

Onderhoud en (niet) leuke extra's
€ 0,00 / 5.176 km ofwel € 0,00 / 100 km

Aanschaf
19 Mei 2024 bij 34.400 km @ HURO Auto's, Uden [VETOS Specialist]

Inruil
22 Oktober 2024 bij 39.537 km @ HURO Auto's, Uden [VETOS Specialist]

Einde Oefening

  • 39.537 km

Dag 152 - 18 Oktober @ 39.537 km

Het zal onze nozelheid geweest zijn.
2 jaar [dus ook 2 winters] in een Hyundai Kona 64kWh rondgereden.Met onze rijstijl, 's zomers een echte wereld range van 480 km en 's winters zo rond de 420 km. Wat voor ons voldoende was.
In de UX zit, heb ik me laten vertellen, krek dezelfde elektro motor. Dus wij waren er bij de aanschaf van de UX van uit gegaan dat er 's winters ook een range reductie van een 12,5% max. zou zijn. Voldoende reden om de overstap naar Lexus te maken.
Tussen half Mei en half September was het energieverbruik, met gemiddeld een 16,6 kWh/100 km [4.500 km], voor ons inderdaad voldoende voor de rondjes richting 010 & 036 [wel met bijladen aan een openbare laadpaal]. Alleen na half September vloog de energie honger via 17,8 omhoog naar een 23,3.
Met dergelijke toenemende honger is Weert echt in last. want wanneer die 23,3 al het verbruik is bij milde September temperaturen wat gaat het dan wel niet worden wanneer het echt gaat winteren? Bijladen gedurende het bezoek a la, maar wanneer er dan, daar bovenop, ook nog eens een stop onderweg bij een snellader noodzakelijk zou zijn. Nee, dat hadden we niet verwacht.
Eerst dachten we nog aan een vastzittende rem [toch handig zo'n infrarood thermometer] maar ook na een rondje remmen gangbaar maken bleef het verbruik zo in de 20+kWh regio hangen..
Ten einde raad hield onze VETOS specialist ruggespraak met de Lexus vestiging in Brainport.
Lang verhaal heel kort: dat is een 'product eigenschap'.
Verbruik van zo rond de 23 kWh is heel normaal wanneer de temperaturen dalen aldus de 'Brains' aldaar. En hij kan het weten want ze hebben er een vijftal soortgelijke UX'en in onderhoud.
Kortom Lexus heeft dus het energie management, qua ondersteunende hard- & software, in tegenstelling tot bijv. een Hyundai, duidelijk niet goed voor elkaar. En naar wat ik begreep zijn er geen voornemens om voor de vorige & huidige generaties elektrieken UX'en & - RZ's aanpassingen door te voeren om die stijgende energie honger vanwege lagere temperaturen naar bijv. een 'Hyundai nivo' te tillen.
Dus dan neem je, na een keer flink slikken, je verlies en ga je verder.
Begrijp me niet verkeerd de UX300e is in 99% van de gevallen in alle aspecten voor ons de perfecte auto, alleen ....
Die actie radius als het geen hartje zomer is.
Zoek je een EV als perfecte tweede auto voor de rondjes om de kerk: Ze staat inmiddels [24 Oktober] weer te koop bij onze VETOS specialist in Uden.

Kom je bij de volgende vraag uit, wat nu?
Weinig verrassend: we blijven bij Lexus. Want de kwaliteit in hun stilte cocons is ongeëvenaard. De Hyundai – KIA – Stellantis – Tesla – VAG & Chinese EV producten benaderen, wat ons betreft, Lexus op die aspecten in de verste verten [nog] niet.
Bleef over de keuze tussen de modellen CT - IS - UX en als outsider de NX. Onze VETOS specialist had alle vier de modellen staan, dus met m'n Lief naar Uden getogen
De eerste twee vielen af omdat we toch een wat hogere instap prefereren [zal de leeftijd zijn]
De UX is bekend terrein dus gelijk maar eerst de NX nader bekeken en er vervolgens een proefrit mee gemaakt.
Hierna was m'n Lief gelijk 'om' en kon het wheelen & dealen beginnen. Uiteindelijk waren beide partijen tevreden met de uitkomst. Vanaf de 22e Oktober maken we met een NX300H in de AWD President uitvoering uit 2016 's lands wegen onveilig.
note: vanwege de hoofdaccu muizenissen 'Prestaties' van ***** naar ***

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.