Lexus RX 450h Luxury (2011)

autoreview

Lexus RX 450h Luxury (2011)

Signalement

UitvoeringRX 450h Luxury
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst144.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eens een Lexus, altijd een Lexus

  • 144.000 km

De eerste 4000 km

Voor mij geldt het gezegde, ‘eens een Lexus, altijd een Lexus’. Wij hebben de Lexus IS 300h ingeruild voor een drie jaar oudere Lexus RX. Eigenlijk zonder al te veel bij te betalen. En het is de RX geworden die we graag wilden hebben, een AWD, een open dak, een afneembare trekhaak en winterwielen. Wat zijn de argumenten om over te stappen?

Zoals ik in het Lexus IS-review al gezegd heb, we wonen 200 dagen per jaar in Zweden en bij ons groeit de behoefte om ook een auto te hebben die bij die woonomstandigheden past. Want die zijn best extreem. Een auto daar is levensnoodzakelijk, openbaar vervoer begint pas 50 km verderop. Er ligt daar zes maanden per jaar sneeuw. Daar wordt alleen geschoven en die sneeuw verandert nogal eens in een ijsvloer. Daarnaast wordt het klimaat daar vochtiger, het ijzelt ‘s winters behoorlijk. Dan is een vierwiel aangedreven RX 450h handiger dan een achterwiel aangedreven IS.

Daarnaast, ik word met de oorlogswinter van 1944 in de botten een dagje ouder en heb behoefte aan een wat hogere instap, meer overzicht en meer controle. Niet dat ik mijn rijvermogens opeens kwijt ben, ik heb wel meer behoefte aan controle, wil meer vat hebben op mijn rijgedrag. Heb mede daarom bij de ANWB de veilig rijden autoverzekering afgesloten, dan krijg je regelmatig feedback op je rijgedrag. Je installeert een zogeheten dongel in je auto, die registreert je rijgedrag. En die feedback is tot nu toe prima, er is wat kritiek op mijn bochtengedrag, ga wat hard door de bocht en ik rijd nogal eens te hard. Eigenlijk vormt zo’n autoverzekering het antwoord op de vragen over het rijgedrag van oudere weggebruikers; dit soort permanente feedback werkt natuurlijk veel beter dan extra rijexamens.

Ons derde argument is de aanschaf van een caravan. We wonen nu bijna vijftien jaar in Scandinavie maar moeten erkennen dat we deze landen op Noorwegen na, onvoldoende kennen. De caravan dient ervoor om hier en daar eens rond te kijken. We zijn nu net terug van een reis naar Finland. Dan blijkt de RX 450h een ideale trekauto te zijn. Het gaat zo gemakkelijk.

We hebben nu nog maar 4000 km afgelegd in de RX 450h. Als we de Lexussen gaan vergelijken, qua zitcomfort is de RX redelijk te vergelijken met de IS 300h. Je zit een paar decimeter hoger maar de zit is zeker net zo comfortabel.

Je levert met de RX wel drie zaken in, die stuurt veel minder scherp, met name het bochtengedrag is echt minder. Daarnaast ligt het benzineverbruik hoger. Met de Lexus IS 300h reden we 1 op 18 en met de RX benaderen we nu 1 op 14 km. Eigenlijk heel netjes voor zo’n SUV. De NOx uitstoot van de RX ligt overigens onder de 20 mg per km. Een sjoemeldiesel van een bekend merk stoot tot 70 keer zoveel NOx per km uit (tot 1400 mg NOx per km).

Kanttekening. Raar dat in autovergelijkingen de NOx uitstoot nooit wordt meegenomen. Raar dat de NOx uitstoot nog steeds geen feitelijk politiek item is. Want de ozonlaag is dank zij de NOx flink dunner geworden, opeens is 'zonkracht' een item in weersverwachtingen. Je zou de autobelastingen op z'n minst kunnen baseren op CO2 én op NOx uitstoot.

Het laatste nadeel van de RX is het hogere kostenniveau. Ik betaal vergeleken met de IS 300h ruim € 100 meer per maand. Vooral vanwege verbruik, hogere autoverzekering en hogere motorrijtuigenbelasting.

Kortom, voorlopig zijn wij erg tevreden met deze auto. In een later stadium zullen wij u nader berichten over onze ervaringen met de Lexus RX 450h.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.