Lexus RC 300h F Sport Line (2018)

autoreview

Lexus RC 300h F Sport Line (2018)
Lexus RC 300h F Sport Line (2018)Lexus RC 300h F Sport Line (2018)Lexus RC 300h F Sport Line (2018)Lexus RC 300h F Sport Line (2018)Lexus RC 300h F Sport Line (2018)

Signalement

UitvoeringRC 300h F Sport Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf52.400 km
KM-stand laatst97.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

In het kort

  • 58.500 km

+ Unieke looks
+ Comfort en souplesse
+ Betrouwbaarheid & Running costs
+/- Mark Levinson audio niet zaligmakend
+/- Pk/Gewichts-verhouding
- 12v accu

De keuze voor de RC:

  • 58.500 km

De keuze voor een Lexus RC300h was een hele bewuste. Ik vind een auto meer dan een manier om van A naar B te bewegen en zoek dan ook vaak naar dat beetje extra. Zo heb ik o.a. een Peugeot 306 cabriolet gereden, een Volvo C30 T5, een BMW 5 touring en nu dus deze Lexus.

Daarnaast zijn nog vele andere auto’s de afgelopen jaren de revue gepasseerd; de Seat Ibiza (zo’n vierkante, met Porsche op het kleppendeksel), Peugeot 106 Sport 1.1, Renault Clio 1.2, een Peugeot 307 XSi 1.6, Suzuki Swift 1.3, Volvo S60 (2004, 2.4i) , Volvo V60 D2 R-design, Passat Station (2010), een rode Lexus CT200h, Passat GTE en een Kia eNiro (huidige auto naast de RC). Dit waren allemaal even fijne auto’s (echt). Ze voldoen allemaal prima. Vooruit, de Volvo’s iets meer en de rode Lexus CT verraste met het comfort/luxe, de stilte en de zuinigheid. De Kia eNiro blinkt uit in de techniek.

De BMW 5 touring heb ik gekocht nadat we geen grote leaseauto meer voor de deur hadden staan. De C30 moest toen vervangen worden voor een auto waarmee we ook goed op vakantie konden. Wat een spijt heb ik gehad van die E61 2 liter benzine. In 7 maanden stond hij elke maand een paar dagen bij de garage waar ik hem gekocht had. Het was een mooi exemplaar (carbon schwarz, m-pakket, facelift), maar wat een onbetrouwbaar geheel (achterklepbedrading stuk, automaat schokte, olieverbruik). Gelukkig allemaal onder garantie.

Uiteindelijk de auto na deze 7 maanden ingeruild op een donkergrijze Lexus CT200h F-Sport. Er stond (door een baanwissel) inmiddels ook weer een mooie Passat GTE variant voor de deur, waarmee de BMW eigenlijk overbodig werd. Financieel een hoop afgeschreven op de BMW (en dat doet pijn), maar ik hoefde maar weinig bij te betalen voor een auto die er als nieuw uitzag. Dan ziet de CT200h er niet zo spannend uit, maar het blijft wel mooi. Zo is het lakwerk bij Lexus altijd uitmuntend. De auto’s worden af fabriek helemaal gepolijst, waardoor er van een sinaasappelhuidje in de lak geen sprake is. Ook opvallend, zowel bij de Volvo’s als de Lexussen (Lexi?); als je tussendoor olie peilt, is deze nog bruin van kleur. Bij de BMW (en VAG-auto’s) pikzwart. Uitlaatjes blijven ook mooi schoon.

Enfin, 3 jaar fijne kilometers gemaakt in de CT. Niks spannends aan. Het rijden is absoluut niet inspirerend, maar 95% van de tijd vraag ik daar ook niet om. Samen met het lage benzineverbruik en de betrouwbaarheid absoluut een goede rationele keuze om in luxe mee naar het werk te rijden.

Na deze drie jaar wilde ik wel weer wat anders. De CT had zeker probleemloos nog 150.000 km mee gekund, maar het was tijd. Ik heb gekeken naar de concurrenten, maar een BMW wilde ik niet meer (vind het interieur ook niet zo mooi) en een Audi A5 lijkt van binnen teveel op de Passat (te klinisch), bovendien wilde ik wegblijven van de TSI motoren (hoewel de recente exemplaren gerust veel beter zullen zijn). De Mercedes C-coupe was een reële optie, zelfs de cabrio stond op mijn verlanglijstje. Maar de Lexus is uniek (64 exemplaren origineel in Nederland verkocht, geloof ik). Bovendien, de Duitse concurrenten krijgen na 5 tot 10 jaar toch een schimmig imago. Wat dat betreft is Lexus voor mij een beetje het nieuwe Volvo. De auto’s krijgen meer grandeur naarmate ze ouder worden.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een RC300h. Een late GS450h was ook een optie, maar omdat het onze 2e auto betreft toch voor de coupe gegaan. Vereisten waren minimaal twee van de volgende opties; F-Sport, Mark Levinson, schuif/kanteldak. Bij voorkeur ook een Nederlands exemplaar en een donkergrijze. Mijn vrouw vindt rood niet mooi en de blauwe is nauwelijks te vinden.

De Lexus RC zelf:

  • 58.500 km

Uiteindelijk is het een zwarte F-Sport geworden, met een Ivory interieur. Wat zien die stoelen er gaaf uit, met dat geperforeerde leer en die stiksels die terugkomen in de deur! Bouwjaar 2018, origineel NL; dus met de grote 10 inch navi. Met nagenoeg alle opties, behalve stuurwielverwarming en geheugen op de bijrijdersstoel. Wat heeft hij dan wel; de grote 10” navigatie met internetverbinding (via je telefoon) voor Live traffic en flitspalen, Google zoeken voor het adres en het weer, brandstoftarieven en parkeertarieven. Elektrisch verstelbare stoelen, elektrische stuurkolom, lane assist, adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, dode hoek sensoren, triple led koplampen, Mark Levinson stereo en schuif/kanteldak (Jippie! 3 vd 3!). Lederen bekleding met stoelverwarming en –ventilatie. Het F-Sport instrumentarium is een feestje an sich. Daarnaast is ook de standaard luxe in dit segment aanwezig, zoals; automaat, automatisch groot licht, licht- en regensensor, keyless entry, achteruitrijcamera. Ik ben vast nog wel wat vergeten.

Nu is een zwarte F-Sport (helemaal met de zwarte winterwielen, “ze zaten er bij”) verre van subtiel. Iets wat ik 5 tot 10 jaar oude Duitse concurrenten hierboven ook verwijt. Dat is niet helemaal eerlijk, ik weet het. Wat dat betreft past een rode luxury line de auto beter en die is dan ook vaak verkocht. De F-Sport maakt van de auto een schaap in wolfskleren.

Want een schaap is het. Deze auto moet je beslist niet kopen om mee te boenderen. Hij is er te zwaar voor, helemaal in verhouding tot het vermogen van 223pk (maar ach, hoeveel m-sport/S-lines/AMG-lines rijden er rond zonder een overvloed aan Pk’s). Maar dat is ook precies niet waarvoor ik deze auto gekocht heb. Ik wil vooral comfortabel mijn woon-werk kilometers maken en iets aparts rijden. En dat is wat ik 95% van de tijd doe. Het is meer een GT dan een sportwagen, ondanks dat zijn uiterlijk anders doet vermoeden. Dat neemt niet weg dat met de ESP uit, je deze achterwiel aangedreven auto echt wel dwars krijgt. Helemaal op nat wegdek.

Het comfort is heerlijk. Beter op de 18” winterwielen, dan op de 19” trouwens. De stoelen zijn fantastisch (ze zitten zoals ze er uit zien), de zithouding is goed (stuur zou een centimeter meer naar je toe mogen, ik ben 1,83m). Met de diverse rijmodi kun je het comfort aardig beïnvloeden. In Sport S en Sport S+ is de auto aardig hard, maar gelukkig niet te. Maar in de Custom stand kun je dus wel rijden met de snelle gasrespons en het onderstel in de comfortabele stand van de Normal modus. Ook stuurt de auto dan nog vrij licht. De ECO-stand is in de CT en Prius meer op zijn plaats. De adaptieve cruise control werkt prima. Hij stopt er mee zodra je onder de 40 Km/u komt, maar als de afstand tot je voorganger vrij kort is remt hij toch af tot net boven de 20 (waarmee jezelf alsnog tijd genoeg hebt om volledig te stoppen). De lane assist is ook duidelijk van een oudere generatie. Het stuur trilt als je de witte lijn raakt en duwt je zachtjes terug naar het midden van de rijbaan, maar hij is niet in staat je netjes tussen de lijntjes te houden. Mocht je deze hulpmiddelen vervelend vinden zijn ze makkelijk uit te schakelen (ook permanent) en kun je ook voor een gewone cruise control kiezen i.p.v. adaptief. Hij onthoud dat ook, dus het hoeft niet elke rit opnieuw.

De wegligging is uitstekend. Je kunt best leuk dijkweggetjes rijden als je de flippers aan het stuur gebruikt om te schakelen. Dan gedraagt de bak zich als een conventionele automaat met 6 verzetten i.p.v. CVT-achtig. Wel is de grens van de fun door de pk/gewicht-verhouding snel in zicht. Het gegier waar de CT200h vaak om wordt verguisd is hier een stuk minder aanwezig. Het hele vermogen aanspreken doe je nu eenmaal minder vaak als er meer voorhanden is. Daarmee is het vermogen dus ruim voldoende, maar niet meer dan dat.

Hoewel het interieur niet ieders smaak zal zijn (het dashboard is wat druk), is de indeling logisch en is veel met niet te priegelige knopjes te bedienen. Wellicht ouderwets, maar wel gemakkelijk. Het bedienen van het infotainment met de Touchpad is een drama, maar went. Het adres ingeven moet je in ieder geval doen als je stilstaat (of via de app op je telefoon), de rest lukt rijdend wel. De spraakbesturing heb ik nog niet onder de knie, daar kan Lexus zeker nog wat opsteken van zijn concurrenten. Nu gebruik ik dit zeker niet dagelijks, dus ik heb het kunnen rationaliseren. De ruimte achterin is natuurlijk matig. Maar met een beetje inschikken kan mijn dochter van 10 (1,5m) achter de bijrijder zitten. Achter de bestuurder wordt wel erg krap.

Een kleine tegenvaller is gek genoeg het Mark Levinson audio systeem, met 17 speakers en 860 Watt. Wat?! Ja, helaas. Het 10 speaker Pioneer-systeem uit de CT was echt beter. De Dynaudio uit de C30 ook trouwens. Nu is het zeker niet behelpen hoor, maar er zijn twee dingen die gewoonweg tegenvallen; het geluid op lagere volumeniveaus en het geluid dat “niet los komt” van het dashboard. Als je stilstaat is het geluid prachtig vol en is de auto gevuld met geluid. Een DVD kijken van een live-concert is fantastisch. Rijdend krijgen de achterspeakers het niet voor elkaar dat “rondom-gevoel” te behouden, waardoor het geluid duidelijk uit de bovenkant van het dashboard komt. Bij de Volvo leek het altijd alsof de band op enkele meters afstand voor je stond te spelen. De oplossing is het geluid (veel) harder zetten, maar dat wil ik niet altijd. Als je in de instellingen het geluid meer naar achteren verplaatst, geeft de surround soms geluid uit de vreemdste hoeken, vooral bij niet in surround opgenomen cd’s en mp3’s. Het wordt dan een beetje chaotisch. Dat is dus ook geen optie.

Op een lager volume werkt de instelling om de geluidsniveaus (hoog/midden/laag) automatisch aan te passen onvoldoende. Het lijkt erop dat de frequentie van rijgeluiden de achterspeakers smoren. Dit is opvallend want volgens de specificaties is de auto bij 100Km/u net zo stil als stationair draaiend (en dat zou best wel eens kunnen kloppen). Breng je het geluid meer naar achter met de fader, dan smoor je het geluid voor. Bij een laag volume mist het bereik dus wat dynamiek. Bij de CT kon je de instellingen aanpassen per audiobron, maar dat is hier niet mogelijk. Ik ga er maar vanuit dat het zo bedoelt is. De band staat dus duidelijk voor je neus op het dashboard. Wat dat betreft is de wens “om het geluid om je heen te hebben” (zoals Sonos dat bijvoorbeeld zo goed kan) wellicht meer een modetrend van de laatste tijd. Dat neemt niet weg dat het geluid fantastisch is in het gehele hoog/laag bereik, ook op hogere volumes. Niets trilt of resoneert. Maar evenwichtig is het alleen als je stilstaat of op hardere volumes vanuit de originele opnames. Zo goed is het systeem dus wel; je hoort gewoonweg duidelijk verschil in de kwaliteit van opnames. Je hoort ook geluiden die je voorheen wellicht niet opvielen.

Het verbruik van de auto is één van de grote plussen van deze auto. Je rijdt relatief makkelijk elektrisch binnen de bebouwde kom en op de snelweg is de auto door de Atkinson loop van de motor ook al zuinig. Dat is echt het sterke punt van deze aandrijflijn. Ik rijd voor mijn woon-werk dagelijks 16km heen en weer terug (kleine stukjes dus) en dan rijd ik ruim 1 op 14. Af en toe rij ik langere afstanden over de snelweg, dan rijdt de auto moeiteloos 1 op 17. Dat rijden de kleine turbomotoren ook, maar de manier waarop zo’n motor wordt belast is toch heel anders. Ik vind de hybride aandrijflijnen van Toyota dan ook een interessant stukje techniek, met veel souplesse. Niet dat hitsige van een turbomotor, maar in een Lexus onthaast je vanzelf.

De betrouwbaarheid is ook een sterk punt van de Lexus. Nu heb ik deze auto net 8 maanden, maar de CT’s hebben dat wel bewezen. De 12v accu is bij grijze CT en de RC wel een zwak punt gebleken, iets dat online ook vaak naar voren komt. Deze accu is relatief klein, omdat hij weinig hoeft te doen. De motor start er niet op en hij voedt dan ook uitsluitend de boordsystemen (computers, tellers, ramen, stoelen, navi). Klappen je spiegels langzaam open, dan moet hij aan de lader of is het tijd voor een nieuwe accu. Het is niet zozeer de accu die een kleine capaciteit heeft, maar het feit dat het laden van de 12v accu uit de hybride accu traag verloopt. Ik geloof met 4 Amp/uur. Bij een langere tijd stilstaan en/of het veelvuldig rijden van korte stukjes wordt de accu onvoldoende bijgeladen. Omdat het een AGM exemplaar is kan deze wat verder worden ontladen, maar als hij niet snel genoeg wordt bijgeladen dan houdt het op. De oplossing is de auto aan de druppellader te zetten (bij > 2 weken stilstand), af en toe een lang stuk te rijden (> 1 uur) of de auto op de oprit af en toe een uur aan te zetten. Dat laatste klinkt raar, maar de motor slaat misschien 3x 5 minuten aan in dat uur en laadt ondertussen wel (vanuit de hybride accu) de 12v accu bij. In die tijd heb ik laatst dan ook de navi-kaarten geüpdatet naar de laatste versie. Zelf overweeg ik in vakantietijd een zonnepaneeltje aan te sluiten.

Alles bij elkaar is de RC een hele bijzondere auto en de auto bevalt mij uitstekend. Mijn commentaar op de audio valt onder de categorie “geneuzel in de kantlijn”. Het is een detail en zeker geen ergernis. De combinatie van de unieke looks, de luxe, het comfort en de souplesse past mij als een handschoen. Dat mag ook wel, want deze auto moet het gevoel om weer wat nieuws te kopen voor veel langer dan gebruikelijk zien te onderdrukken…

Twee jaar verder

  • 76.000 km

Twee jaar niets te melden; dat is een goed teken!

De auto bevalt nog steeds en aan bovenstaande opmerkingen heb ik eigenlijk niets nieuws toe te voegen.

Wat valt op; Het comfort en de looks bevallen nog steeds. Daar komt bij dat uit niets blijkt dat de auto inmiddels 76Kkm heeft gelopen en 5 jaar oud is. Op zich is dat nog niet bijzonder, maar het geeft wel aan dat er geen reden is om de auto in te ruilen voor iets anders.

De auto heeft in de tussentijd een kleine en een grote beurt gehad, welke allebei zonder bijkomende kosten zijn verlopen. Bij 72.000 km zijn de zomerbanden rondom vervangen door (opnieuw) Bridgestone Potenza's. Over de banden had ik geen klachten en ze komen goed uit verschillende testen, derhalve voor dezelfde band gekozen.

Hebben er zich dan geen mankementen voorgedaan? Helaas wel; Een sensor van het rechter portier was stuk, waardoor het raam (zonder portierlijsten) een stukje naar beneden schoof, de deur niet af te sluiten was en het alarm afging. Deze moest tussentijds vervangen worden.

Ook stond de auto (ondanks het aansluiten van een zonnepaneeltje) na 6 weken vakantie met een lege 12v accu. Na opladen en een stuk rijden was dit verholpen. Nu is 6 weken wel erg lang, moet ik toch wat anders op verzinnen.

Zelf heb ik nog schade gereden met een flinke schaaf op de bumper rechtsachter tot gevolg. Deze is uitstekend hersteld door Splinter autoschade in Amsterdam. Erg tevreden over!

De dealer in Amsterdam is inmiddels bij Toyota ingetrokken. Dat is jammer want het pand heeft eens stuk minder allure dan het oude. De service is wel nog als vanouds. Men verkoopt blijkbaar te weinig Lexussen (Lexi?). Onbegrijpelijk...

En weer twee jaar

  • 97.000 km

De afgelopen twee jaar zijn probleemloos verlopen. De beurten zijn zonder bijzonderheden gedaan waarbij dankbaar gebruik gemaakt is van de red carpet treatment.

In de afgelopen tijd toch nog een paar positieve punten aan de lijst kunnen toevoegen; de zitpositie achter het stuur is heerlijk. Ik merk toch vaak in andere auto’s dat de bestuurdersstoel niet precies in het midden van het stuurwiel staat. En dat levert hier icm de sportstoelen een heerlijke zitpositie op.

Daarnaast waardeer ik de stereo steeds meer. Ondanks mijn kritiek eerder in deze review, evenaren maar weinig andere auto’s in de praktijk de geluidskwaliteit.

Tevens is de staat van het interieur na bijna een ton nog steeds erg netjes.

Iets minder vind ik de ervaring bij de dealer geworden. Bij elk contact wordt er wanhopig geprobeerd aan cross- en upsell te doen. Wintercontrole, accucheck, etc. Dan is de auto klaar na de beurt, moeten altijd de ruitenwissers vervangen worden terwijl deze streeploos wissen. Bij thuiskomst zie ik de rekening en daar staat keurig het advies voor de ruitenwissers op (die vervang ik zelf wel). Maar waarom ik niet wordt gebeld dat binnen 5kkm de schijven voor vervangen moeten worden, dat snap ik dan weer niet, terwijl die ook als advies op de factuur staan.

Daarnaast nog één klein puntje; de tpms sensoren kun je niet zelf omzetten van set na een winterwielenwissel. Aangezien ik in niet vlakbij de dealer woon, rijd ik dus in de winter maar met een brandend lampje op het dashboard rond.

Inmiddels laat Lexus weten graag een inruilvoorstel te willen doen. Ik heb enthousiast naar de occasions op de website gekeken, maar helaas is de LC mij nog even te duur. We rijden dus gewoon weer een jaartje door en dat is beslist geen straf!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.