Lexus RC 300h F Sport Line (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RC 300h F Sport Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 20.000 km |
KM-stand laatst | 19.400 km |
Eerste proefrit
- 19.400 km
Deze demo auto een week (!) meegekregen van mijn huidige dealer.
In deze week heb ik de auto een 600km proef gereden.
Vrijdag 17-11-17 heb ik de demo auto tegen een aantrekkelijke prijs en met een mooie inruilprijs voor mijn fully loaded Lexus IS 300h F-Sport gekocht.
Motorisch ligt dezelfde motor in deze RC als in mijn IS 300h: 2.5 L benzinemotor + electromotor maakt een totaal van 223pk. Hoewel ik hiervoor een V8 reed met 305 pk heb ik langzaam aan deze zeer soepele motor leren waarderen en vooral de enorme stilte aan boord. De Sport + stand maakt de auto ook ruim voldoende snel voor het NL wegverkeer, zeker met de huidige toename van files en drukte op de snelwegen.
Ervaringen met de RC in vergelijk met de IS. Op papier is de RC iets langzamer in optrekken, maar het zal de beleving zijn: ik merk hier nauwelijks iets van (zeker niet in de Sport S+ stand).
Wat het meest opvalt is dat de RC duidelijk nog beter op de weg ligt en zeker in bochten veel strakker stuurt ondanks of mede dankzij zijn iets hogere gewicht. Het uiterlijk vond ik gelijk heel imposant en vergeleken met de IS nog veel sportiever. Op het oog is het een sportwagen qua looks (body kit is grotendeels gelijk aan de RC-F). In het rijden een zeer comfortabele GT die ruim voldoende snel is in het huidige verkeer. Het is geen strepentrekker bij het stoplicht, maar is snel in de tussen accelaraties, zeker in de Sport S+ stand.
De auto ligt als een blok op de weg, is een head turner qua looks en is perfect afgewerkt tot in elk detail. Ik was al gewend aan het drukke Lexus interieur en heb nu ook een dial knop voor info + navi systeem i.t.t. de vorige muisachtige stick. Dit werkt een stuk beter, hoewel de stick eenmaal gewend het ook goed deed.
Verder is de RC volgeladen met sensoren voor alle denkbare veiligheidsopties.
Ik heb er wel nog over nagedacht om toch voor een auto met meer pk's en snelheid te gaan (in de hoek van BMW, Audi, Mercedes, Alfa Romeo en Jaguar), maar uiteindelijk ben ik toch erg gecharmeerd van de combinatie looks-rust-ruim voldoende snelheid en luxe. Daar komt nog de bekende prima service van de Lexus dealer en de betrouwbaarheid van een Lexus auto bovenop. Ik heb de IS 4 jaar gereden zonder noemenswaardige problemen (1x een accu moeten vervangen). En zeker ook het feit dat deze auto nauwelijks te zien is op de NL wegen, dus een exclusieve verschijning is, vind ik ook een pré. Vergeet ik bijna nog de schitterende handgestikte Burgundy red lederen bekleding te vermelden, die in combinatie met de Satin-silver metallic lak de auto een totaalindruk geeft die boven het werkelijke prijskaartje ligt.
Toen mijn Lexus dealer mij een mooi inruilaanbod en een goede korting op deze RC demo deed, ben ik dan ook
gezwicht. Ik heb weer bijgetekend voor vele probleemloze jaren rijden in luxe en genot.....Ik heb een paar BMW en Audi rijdende collega's en die zijn naar eigen zeggen best jaloers ;)
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.